Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
fast det gör de ju?
fast det gör de ju?
Är barnet folkbokförd hos dig?
Har du skriftligt på att du har fått tillåtelse att flytta med sonen?
Undrar om du blir dömd för egenmäktigt förfarande, spännande, undrar hur detta slutar.
Nu har jag läst ts inlägg och skummat resten.
Jag tycker att vårdnaden skulle gå till pappan utifrån den attityd som du,ts har. Men eftersom pappan godkänt att du flyttar så förstår jag att du och din advokat tycker detta är ok. Vad jag förstår så motsätter sig pappan nu detta och vägrar skriva på dokumenten som skulle behövas för dig att du flyttar med sonen och vad jag förstår var detta en anledning för dig att söka ensam vårdnad, så du kan fatta beslut på egen hand, eller? Om din strategi gynnat dig eller ej återstår att se. att det abMen önskar dig ändå lycka till då jag ändå.
... då jag ändå kan förstå att du vill kunna göra som du vill utan begränsningar från ditt ex. Vad jag förstår yrkar du på att ni ska ha samma typ av vårdnad om sonen som det ändå varit, typ varannan helg och lov och så för pappans del. Så det finns säkert en chans för dig att du får ensam vårdnad men det kan ockaå slå åt andra hållet. Så jag skulle inte känna mig hundra om jag var du.
Jag har följt denna tråden ett tag
Jag blev nämligen tipsad av en bekant som tyckte detta lät väldigt likt en situation som en familjemedlem till mig går igenom just nu.
Är detta samma, vilket jag nästan är helt säker på att det är, så har pappan haft kontakt med den nya kommunen, samt högre chefer och jurister men ingen gör någonting. Däremot så har hans son fortfarande plats på den gamla förskolan och dom är väl medvetna i vår kommun vad mamman gjort och kommer inte ta bort sonens plats förrän pappan säger till.
Utan att gå in närmre på detta så kan jag säga att detta något av det sjukaste jag sett. Om det är samma person som skriver så har hon dock utelämnat att hon ljugit för familjerätt och i stämningsansökan att pappan skulle ha personlighetsstörning, samt ta droger. Detta har dock pappan motbevisat med både drogtester samt journal från sin psykolog som han gick till då han hamnade i depression efter sin cancer samt sonens födelse. Hon använder dessutom hans psykiska dåliga mående efter sin cancerdiagnos som något motiv för att få ensam vårdnad.
Och för över ett år sedan, när pappan fortfarande hade dåligt samvete över att han lämnat och hon mådde så otroligt dåligt om sonen inte fick sova hos henne, gick han med på att hon flyttade max 20 mil OM hon inte fick något jobb. På detta året har han tack vare att hon stämde för ensam vårdnad sonen även för övernattning, vilket gått extremt långsamt för hon motsatt sig varje utökning av umgänge. Hon har under detta året inte nämnt en enda gång att hon söker jobb i andra städer. Hon har dessutom tackat nej till erbjuden förlängning på hennes förra arbetsplats...
Hon är inte bara otrevlig i sina meddelanden utan använder sonen för att göra pappan illa...
Änsålänge har hon kört till vår stad när det varit umgänge. Men det lär ju ändras när hon börjar jobba..
Pappan har ett ex som ska vittna, vars barn haft honom som "pappa" sen hen var 1 1/2 år (är nu 15 år). Då mamman anklagar pappan för att vara "vildsint" och tar droger osv så ska exet vittna om hur han varit som pappa under alla år de var tillsammans, samt hans psykiska hälsa.
När han och familjen läser allt alla skrivit här så känns det som det vore väldigt märkligt om mamman får boende och ensam vårdnad.
Pappan har fram tills mamman flyttade velat ha gemensam vårdnad och få till ett samarbete. Han skickar efter varje umgängestillfälle hur sonen ätit och sovit osv. Medan han får ytterst lite info.
Samtidigt så har man ju ingen aning om hur domare osv tänker. Men vi hoppas alla såklart att dom ser igenom mammans lögner.
Inte minst att dom reagerar på att hon två månader innan pappan träffar en ny vill ha fler barn med honom, samt skickade in stämningsansökan bara dagar efter att han berättat om sin nya relation..
Med tanke på domen häromåret där en pappa (som dömts för MISSHANDEL av barnet) fick ensam vårdnad efter att mamman förhindrat umgänge (för att barnet inte ville åka till pappan), så vore det ju sinnessjukt om han inte får ensam vårdnad i det här fallet. Vi håller tummarna!
Ditt ord och dina upplevelser har ingen tyngd i sammanhanget eftersom ingen känner att de kan lita på att det du uppger är sant, eftersom du är uppenbart partisk.
Det är väl självklart att alla ser familjemedlemmar/släktingar/vänner som partiska om de delar din uppfattning och har kallats dit av dig för att bekräfta dina historier.
Om jag t.ex hade kallat min egen mor som vittne i min vårdnadstvist för att hon skulle bekräfta vilken otroligt kapabel och duktig förälder jag är så hade det varit värt precis noll o ingenting, eftersom alla förstår att hon är partisk.
Men om min mor istället vittnat åt mitt ex o bekräftat hennes uppgifter om vilken oduglig förälder jag är så hade det haft en annan tyngd.
Finns det tillgång till referenspersoner som har kontakt med barnen genom sin yrkesutövning så är deras ord värda 100 gånger mer än vilken vän/släkting som helst.
Hej på er. Tyvärr blev huvudförhandlingen framskjuten då domaren ville att familjerätten ska göra en ny utredning pga mamman flyttat och pappan yrkar på ensam vårdnad samt boende nu i och med detta.
Så det blev en muntlig förhandling där de kommer få besked om ev interimistiskt beslut om två veckor.
Hela förhandlingen gick väldigt fort. Mammans advokat påtalade kontinuitet. Pappans advokat tog upp allt som hänt, hur mamman flyttat egenmäktigt med sonen samt allt annat som hon gjort under året. Bla ljugit om pappans hälsotillstånd, att hon påstått att hon inte hade några tankar på att flytta när utredningen gjordes, men hade med sig bevis själv på att hon sökt sig utanför vår stad även när utredningen pågick.. hon ville visa att hon sökt massa jobb men förmodligen glömt bort vad hon sagt i utredningen.. snacka om att skjuta sig själv i foten.. så nu väntar dom bara på besked. Håll alla tummar för att sonen får stanna kvar i vår stad.
Uppskjuten huvudförhandling och inväntar beslut från tingsrätten om mitt ex ska få interimistiskt boende och vårdnad. Känner mig inte särskilt orolig faktiskt då boendet varit hos mig sen vi gick isär för 2 år sen.
En ny utredning på familjerätten skall också göras. Och blir det som jag tror att min son stannar hos mig tills huvudförhandling så lär ju han anses ha rotat sig i staden vi flyttat till.
Jag har för övrigt skött allt umgänge, med skjuts och sett till att min son kunnat träffa sin pappa.
Det värsta som kan hända pappan i detta läge är gemensam vårdnad, mamman får boendet och pappan får umgänge tors-sön. Och han är inställt på att (med tanke på hur det gått än så länge) det blir så.
Tack alla! Pappan har läst allas kommentarer och jag skriver så fort jag vet något.
Grattis till pappan!
Har i förmiddags fått beviljat prövningstillstånd av hovrätten.
Enligt mitt ombud är det svårt att av få beviljat efter jag frågade om det...
Jag vill inte vara taskig men om du inte vet sådana här saker sedan tidigare, så bör du ha fått viss insikt om du har följt den här tråden. Har du bara hoppat in nu på slutet?
Alla boendeföräldrar har inte enskild/ensam vårdnad så ja, det är skillnad. Nu har föregående skribent förklarat det bra så jag ska inte upprepa.