• Annita

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Men din advokat måste ju ha någon åsikt om saken? Vad har hen sagt?

• Annita

Att inte gå på förhandlingen, påskynda en flytt och strunta i att ditt barn inte kommer kunna bo varannan vecka i framtiden... när Familjerätten dessutom förespråkar gemensam vårdnad och inget annat... Du underlättar Tingsrättens arbete väldigt mycket, låter det som.

• Annita
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:57:51 följande:
    Det ses väl knappast som positivt att pappan förvägrar mig kontakt med mig son??
    "förvägrar DIG"... Det är sonens perspektiv som bör vara utgångspunkten, inte ditt. Ibland blir det jobbigare för små barn som bor växelvis att ha kontakt med den andre föräldern, än att inte ha det. Det kan bli väldigt upprivande med bara ett kort godnattsamtal för vissa barn. Kanske är det därför pappan gör den bedömningen?

Hur som helst kastar du ju ganska mycket sten i glashus när du talar om att förvägra kontakt.
  • Annita
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 18:00:23 följande:

Dessutom har jag filmat när sonen ska till pappan och inte vill åka dit... så JAG gick med på att mötas på en mer neutral plats för att sonen skulle vilja åka till sin pappa. Det borde ju kunna användas som bevis? Filmerna?

Så konstigt att filma barnet i den situationen?! Se upp så rätten inte bedömer att du manipulerar pojken - det märks nog ganska snabbt på filmen om du uppmuntrar sonen att säga nej, eller om du avleder och säger att det blir roligt hos pappa när du väl kommer dit, tex.

Skulle du försöka presentera dina filmer som bevis finns nog risken att det snarare blir bevis MOT dig. Hoppas verkligen att inte advokaten uppmuntrat dig att filma. Det blir konstigare och konstigare det här.
  • Annita
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 19:22:28 följande:

Jag får erkänna att jag nog trodde att fler skulle skriva mer uppmuntrande saker.. men förstår det som att de flesta anser att jag försöker umgängessabotera. Jag VILL att min son ska ha umgänge med sin pappa. Dock inte i den utsträckning som pappan vill.

Jag tycker att ja, jag har mer rätt som mamma då pappan först när sonen föddes kände att han inte tyckte om sonen. Jag har haft ansvaret för sonen sen vi gick isär... då kan det ändå tyckas att jag bör vara den som också får fortsatt ha bondet.

Ser du inte skillnaden på att du fortsätter ha boendet och bor kvar? Men att läget är ett helt annat om du väljer att flytta? För du har säkert rätt i att du skulle kunna fortsätta vara boendeförälder, men bara OM DU INTE FLYTTAR.

Antar att du syftar på att mannen hade en depression när er pojke föddes - en sjukdom. Många mammor får förlossningsdepression, men ingen skulle väl anse att det skulle göra att pappan skulle ha större "rätt" för resten av barndomen...? Tvärtom borde du väl hjälpa sonen extra mycket att få en bra anknytning till pappan, med tanke på hur det såg ut när han var nyfödd. 
  • Annita
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 19:36:12 följande:

Måste tingsrätten kalla till muntlig förhandling om en av parterna ber om det? Tänker att det är så nära huvudförhandlingen... men om dom måste kalla till muntlig förhandling så kan det ju fortsätta bli interimistiskt gemensam vårdnad?

Har de inte redan kallat till muntlig förhandling?
  • Annita
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:21:55 följande:
    Jag kommer redan ha börjat flytta när den muntliga förhandlingen är
    Så du kommer inte infinna dig, menar du?
  • Annita
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:38:38 följande:
    Jo han har sambo. Någon jag inte anser ska ha mer umgänge med sonen än mig!

Jag skulle inte känna mig trygg med att hon tar hand om min son.

Ja, men det enda som talar emot mig är ju att jag flyttar? Men eftersom jag flyttar pga jobb för att kunna försörja mig och min son så känns det ändå som att det är legitimt.
    Men du skrev förut att du kunde ha fått ett annat jobb, om än inte det du är utbildad till. Så försörjningen skulle du kunna ordna där ni bor nu.

Hur kommer du agera om pappan får enskild vårdnad? Har tanken ens slagit dig att det skulle kunna bli så?
  • Annita
    Anonym (TS) skrev 2020-07-13 14:24:03 följande:

Dom hade inte koll på att det skulle vara någon muntlig förhandling eller något interimistiskt beslut.

Varifrån kom den infon från början då?
  • Annita

Nej, såklart inte. Jag tycker att en partner på andra orten gör saken mycket värre, för det visar ju ännu mer hur egoistisk hon är. I så fall är det ju inte bara pga jobbet hon flyttar.

Ignoramus skrev 2020-07-13 21:23:59 följande:

Det spelar ingen roll, hon kan ändå inte flytta utan pappans godkännande.

• Annita

OT, men MRAKas, du har inte noterat att alla "vänstervridna PK-hjon" i tråden håller med dig om det du skriver?! Vad är det som är "vänstervridet"? Att inte kalla TS fula namn?

Dina argument är ju bra, varför ska du förstöra det genom att dra in nån sorts svepande "samhällskritik" i det hela?

OT, som sagt, men i sakfrågan håller jag alltså med dig. Tycker TS beter sig illa.

• Annita

Jag har en ontopic-fråga till TS: har du en ny man i staden du flyttar till? 

• Annita
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:52:38 följande:

Dom behövde inte bådas underskrift.

De trodde väl inte att det fanns en tvist då. Om du sagt att du ligger i vårdnadstvist och att pappan inte godkänt flytten, hade de ryckt på axlarna då tror du?
  • Annita

Hur lång tid anses barn behöva innan de betraktas som "rotade" på en plats? Jag förstår att ålder spelar roll, men det bör väl ta mer än några veckor...?

Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?