• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Aenononilol
    smulpaj01 skrev 2020-07-29 17:39:15 följande:

Hoppas verkligen att det går bra för honom och att sonen flyttar hem igen. De kommer med största sannolikhet aldrig kunna samarbeta så pappan bör få enskild vårdnad.

Vi är många som hoppas på detta. Tack snälla
  • Anonym (C)
    Aenononilol skrev 2020-07-29 16:09:39 följande:

Jag har följt denna tråden ett tag

Jag blev nämligen tipsad av en bekant som tyckte detta lät väldigt likt en situation som en familjemedlem till mig går igenom just nu.

Är detta samma, vilket jag nästan är helt säker på att det är, så har pappan haft kontakt med den nya kommunen, samt högre chefer och jurister men ingen gör någonting. Däremot så har hans son fortfarande plats på den gamla förskolan och dom är väl medvetna i vår kommun vad mamman gjort och kommer inte ta bort sonens plats förrän pappan säger till.

Utan att gå in närmre på detta så kan jag säga att detta något av det sjukaste jag sett. Om det är samma person som skriver så har hon dock utelämnat att hon ljugit för familjerätt och i stämningsansökan att pappan skulle ha personlighetsstörning, samt ta droger. Detta har dock pappan motbevisat med både drogtester samt journal från sin psykolog som han gick till då han hamnade i depression efter sin cancer samt sonens födelse. Hon använder dessutom hans psykiska dåliga mående efter sin cancerdiagnos som något motiv för att få ensam vårdnad.

Och för över ett år sedan, när pappan fortfarande hade dåligt samvete över att han lämnat och hon mådde så otroligt dåligt om sonen inte fick sova hos henne, gick han med på att hon flyttade max 20 mil OM hon inte fick något jobb. På detta året har han tack vare att hon stämde för ensam vårdnad sonen även för övernattning, vilket gått extremt långsamt för hon motsatt sig varje utökning av umgänge. Hon har under detta året inte nämnt en enda gång att hon söker jobb i andra städer. Hon har dessutom tackat nej till erbjuden förlängning på hennes förra arbetsplats...

Hon är inte bara otrevlig i sina meddelanden utan använder sonen för att göra pappan illa...

Efter att ha läst detta hoppas jag verkligen att pappan får ensam vårdnad. Ts verkar göra sig skyldig till umgängessabotage men att det är på håret. Hon gör det ju svårt för pappan men kanske inte tillräckligt svårt för att anses göra sig skyldig till umgängessabotage. Däremot borde ju rätten se att med en flytt så saboterar hon umgänget för pappan. Lawline verkar vara en bra sida för att få lite koll på juridiska frågor.
  • Anonym (Du är körd)
    Aenononilol skrev 2020-07-29 17:43:20 följande:

En liten fundering. Hur långt ifrån bodde de vara andra före flytt? Kan det vara så att hon bor 18 mil från pappan nu men flyttar 23 utifrån var hon själv bodde förut?

Hoppas det går vägen för pappan. Vi är nog många som är intresserad av återkoppling från dig då mammans kommentarer angående utfallet inte kommer gå att lita på
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Du är körd) skrev 2020-07-29 19:00:53 följande:
    En liten fundering. Hur långt ifrån bodde de vara andra före flytt? Kan det vara så att hon bor 18 mil från pappan nu men flyttar 23 utifrån var hon själv bodde förut?

Hoppas det går vägen för pappan. Vi är nog många som är intresserad av återkoppling från dig då mammans kommentarer angående utfallet inte kommer gå att lita på
    Om jag förstod rätt så bodde TS och pappan i samma stad före flytten.
  • molly50
    Aenononilol skrev 2020-07-29 17:43:20 följande:
    Jag håller alla tummar och tår här för pappan.
    Och jag hoppas att du uppdaterar sen när du vet hur det har gått.
    TS verkar inte gå att lita på.
  • Ignoramus

Med tanke på domen häromåret där en pappa (som dömts för MISSHANDEL av barnet) fick ensam vårdnad efter att mamman förhindrat umgänge (för att barnet inte ville åka till pappan), så vore det ju sinnessjukt om han inte får ensam vårdnad i det här fallet. Vi håller tummarna!

Aenononilol skrev 2020-07-29 16:32:15 följande:

Jag har visat honom.

Han har läst igenom mycket av det och nästan alla som skrivit har gett honom hopp om att detta kommer gå bra. Ni har skrivit väldigt mycket bra info!

• Aenononilol
    Anonym (C) skrev 2020-07-29 18:57:25 följande:

Efter att ha läst detta hoppas jag verkligen att pappan får ensam vårdnad. Ts verkar göra sig skyldig till umgängessabotage men att det är på håret. Hon gör det ju svårt för pappan men kanske inte tillräckligt svårt för att anses göra sig skyldig till umgängessabotage. Däremot borde ju rätten se att med en flytt så saboterar hon umgänget för pappan. Lawline verkar vara en bra sida för att få lite koll på juridiska frågor.

Änsålänge har hon kört till vår stad när det varit umgänge. Men det lär ju ändras när hon börjar jobba..

Pappan har ett ex som ska vittna, vars barn haft honom som "pappa" sen hen var 1 1/2 år (är nu 15 år). Då mamman anklagar pappan för att vara "vildsint" och tar droger osv så ska exet vittna om hur han varit som pappa under alla år de var tillsammans, samt hans psykiska hälsa.

När han och familjen läser allt alla skrivit här så känns det som det vore väldigt märkligt om mamman får boende och ensam vårdnad.

Pappan har fram tills mamman flyttade velat ha gemensam vårdnad och få till ett samarbete. Han skickar efter varje umgängestillfälle hur sonen ätit och sovit osv. Medan han får ytterst lite info.

Samtidigt så har man ju ingen aning om hur domare osv tänker. Men vi hoppas alla såklart att dom ser igenom mammans lögner.

Inte minst att dom reagerar på att hon två månader innan pappan träffar en ny vill ha fler barn med honom, samt skickade in stämningsansökan bara dagar efter att han berättat om sin nya relation..
  • Anonym (usch)
    Aenononilol skrev 2020-07-29 21:14:05 följande:
    Änsålänge har hon kört till vår stad när det varit umgänge. Men det lär ju ändras när hon börjar jobba..
    Pappan har ett ex som ska vittna, vars barn haft honom som "pappa" sen hen var 1 1/2 år (är nu 15 år). Då mamman anklagar pappan för att vara "vildsint" och tar droger osv så ska exet vittna om hur han varit som pappa under alla år de var tillsammans, samt hans psykiska hälsa.
    När han och familjen läser allt alla skrivit här så känns det som det vore väldigt märkligt om mamman får boende och ensam vårdnad.
    Pappan har fram tills mamman flyttade velat ha gemensam vårdnad och få till ett samarbete. Han skickar efter varje umgängestillfälle hur sonen ätit och sovit osv. Medan han får ytterst lite info.

Samtidigt så har man ju ingen aning om hur domare osv tänker. Men vi hoppas alla såklart att dom ser igenom mammans lögner.

Inte minst att dom reagerar på att hon två månader innan pappan träffar en ny vill ha fler barn med honom, samt skickade in stämningsansökan bara dagar efter att han berättat om sin nya relation..
    Känner verkligen med honom, min man hade väldigt liknande problem med sitt ex.

Så sorgligt att han drabbats av både cancer och depression och nu det här. Önskar honom allt gott.
  • Anonym (C)
    Aenononilol skrev 2020-07-29 21:14:05 följande:

Förhoppningsvis finns det tillräckliga bevis över att mamman använder vårdnaden som hämndaktion på pappan då hon verkar svartsjuk över den nya relationen. Det är inte ovanligt att mamman tar till alla medel för att vara så elak som möjligt men på gränsen till olagligt när pappan fått en ny. Jag har sett fler exempel på liknande som detta fall men vet inte hur förhandlingarna går mer än att det är en pågående rättstvist. Det ska bli intressant vad detta får för utfall i tingsrätten för det kan indikera på hur det kan gå för min bekantas anhörig. Där har det också varit så att mamman gjort anmälningar mot pappan utan grund så det är nog inte alls ovanligt. Liknande var också där att utfallen från mamman blev värre när pappan träffat en ny. Och umgängessabotage blir lite svårt att styrka då det hela tiden är på gränsen. Ex hade pappan planerat en aktivitet men så fick mamman reda på det och sa att hon inte skulle lämna barnet då sen dök hon upp iaf men då var det redan avblåst då besked behövde lämnats någon dag innan. Så mamman var nog nöjd. Just då fanns inget beslut om umgänget utan föräldrarna hade en muntlig överenskommelse men som mamman bröt emellanåt och skyllde på att barnet var sjukt eller hittade på olika anledningar till att inte lämna över barnet.
  • Anonym (C)
    Ignoramus skrev 2020-07-29 19:47:22 följande:

Med tanke på domen häromåret där en pappa (som dömts för MISSHANDEL av barnet) fick ensam vårdnad efter att mamman förhindrat umgänge (för att barnet inte ville åka till pappan), så vore det ju sinnessjukt om han inte får ensam vårdnad i det här fallet. Vi håller tummarna!

Det är ju just det att när man aggerar utifrån eget huvud utan domstolsbeslut så kan det bli så.
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?