• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (Häpnar)
    smulpaj01 skrev 2020-11-25 08:34:03 följande:

Ja vi är många som önskar det bästa - pappan ska få boendet men ts ska såklart få träffa sitt barn varannan helg.

Givetvis ska hon träffa barnet regelbundet. Det tror jag att de flesta, om inte alla, i tråden tycker.
  • Aenononilol

Det värsta som kan hända pappan i detta läge är gemensam vårdnad, mamman får boendet och pappan får umgänge tors-sön. Och han är inställt på att (med tanke på hur det gått än så länge) det blir så.

Tack alla! Pappan har läst allas kommentarer och jag skriver så fort jag vet något.

• Anonym (C)
    Aenononilol skrev 2020-11-25 15:07:51 följande:

Det värsta som kan hända pappan i detta läge är gemensam vårdnad, mamman får boendet och pappan får umgänge tors-sön. Och han är inställt på att (med tanke på hur det gått än så länge) det blir så.

Tack alla! Pappan har läst allas kommentarer och jag skriver så fort jag vet något.

Jo det kan säkert bli så, speciellt om det verkar framgå som att det har fungerat hitintills.
  • Aenononilol

Hej på er!

Huvudförhandlingen är över.

Skulle det inte gå pappans väg så beror det garanterat på att dom lutar sig tillbaka på kontinuitetsprincipen. Mammans advokat brusade upp när hon förhörde pappan och blev tillsagd av domaren. Pappans advokat var betydligt mycket skarpare än motparten och det känns nu som att pappa med familj och advokat gjort allt dom kan. Nu är det bara att vänta tre veckor tills vi får beslutet.

• Anonym (Svar på tal)

Och vad säger du då TS? :) Känns det bekant på nåt sätt allt det här?

• Aenononilol

Mamman ljög flera gånger när hon hördes. Vilket bevisades av pappans advokat.

Bla att pappan inte betalat underhåll..

Hon pratade "hatiskt" om pappan, och påstod att han aldrig varit närvarande. Hon påstod även att han tog droger, var psykiskt sjuk och en väldigt dålig pappa.

Pappans advokat frågade även vad hon skulle göra om pappan fick ensam vårdnad.

Då sa hon - jag överger aldrig mitt barn.

Advokaten sa då, okej så då skulle du flytta tillbaka till "staden".

Ja sa mamman då. Det skulle hon göra..

• Anonvm
    Aenononilol skrev 2020-11-27 17:25:38 följande:

Hej på er!

Huvudförhandlingen är över.

Mammans advokat brusade upp när hon förhörde pappan och blev tillsagd av domaren.

Detta förvånar mig inte, då denna advokat nog var den som rådde modern till att genomföra denna flytt.... Lägga upp denna strategi så att säga, att gå "all in" och förvänta sig att rätten baserar sitt beslut enbart på kontinuitetsprincipen.

Jag har även tidigare fått intrycket av det du berättat att denna domare inte riktigt köper detta, det är nu bara för er att hoppas på att han även vågar fatta ett starkt beslut o inte ta "den lätta vägen".

• S23
    Aenononilol skrev 2020-12-18 16:42:40 följande:

Pappan fick boendet!!

Fantastiskt att höra att vi har ett fungerande rättssystem! Hoppas allt blir till det bästa för alla nu
  • Anonym (Jh)
    Aenononilol skrev 2020-12-18 16:42:40 följande:

Pappan fick boendet!!

Fantastiskt! Berätta mer!
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?