• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Du är körd) skrev 2020-07-14 19:20:11 följande:
    Rädda dig själv och flytta inte. För jag antar att du inte vill riskera att bli av med vårdnaden om ditt barn
    TS flyttar denna vecka, om jag förstod henne rätt sedan tidigare. Sedan ska hon skola in pojken på ny fsk där, men jag vet inte när det blir.
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-14 19:23:18 följande:

TS flyttar denna vecka, om jag förstod henne rätt sedan tidigare. Sedan ska hon skola in pojken på ny fsk där, men jag vet inte när det blir.

Jo jag har läst det. Men ts kan fortfarnde flytta hem till en förälder eller liknande istället. Antar att tidigare boende redan är uppsagt.

Tycker dock det är märkligt med förskolan för jag har förstått det som att förskolan inte får ?skriva in? barnet utan bådas underskrift
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Du är körd) skrev 2020-07-14 19:26:03 följande:
    Jo jag har läst det. Men ts kan fortfarnde flytta hem till en förälder eller liknande istället. Antar att tidigare boende redan är uppsagt.

Tycker dock det är märkligt med förskolan för jag har förstått det som att förskolan inte får ?skriva in? barnet utan bådas underskrift
    Även om ts flyttar till någon annan i nuvarande stad blir det ju inte bra för pojken. Dels är det ju bara något tillfälligt, dels kommer de att bo hopträngda hos någon annan.

Jo jag har också förstått att det är så, jag har ingen aning om hur ts myglat sig förbi det hindret. Hon kanske bara har angett att hon har egen vårdnad?
  • MRAKas
    Även byte av förskola kräver båda vårdnadshavarnas samtycke.

Kan hända att kommunen TS flyttar till har lite för naiva rutiner som antar att båda är överens när de får in en anmälan. Men då är det bara för den andra föräldern att göra kommunen uppmärksammad att bytet inte skett i samförstånd så skrivs inte barnet in i den nya förskolan.
  • smulpaj01

TS håller på med flytten NU. Pappan borde hämta hem sonen omgående.
  • MRAKas
    smulpaj01 skrev 2020-07-14 19:49:10 följande:
    Tyvärr så är rättsväsendet och hela systemet runt detta med föräldrar som inte kan komma överens så otroligt missanpassat att det är löjligt.

Som jag förstått det så finns inget avtal eller dom som i dagsläget reglerar barnets boende, enabart moderns godtyckliga vilja att ibland dela med sig av sitt barn...

Jag tror även fadern drar sig för att rent handgripligen "hämta hem" barnet, utan han agerar som en välfungerande vuxen förälder o drar ärendet den korrekta vägen genom alla instanser.... Något som är otroligt tidskrävande och frustrerande.
    Allt medans modern bara kör sitt race... Styr o ställer allt enligt eget tycke eftersom det ändå faktiskt är hon som vet bäst o bestämmer.... i hennes snedvridna världsuppfattning. 
  • smulpaj01
    MRAKas skrev 2020-07-14 20:32:28 följande:

Tyvärr så är rättsväsendet och hela systemet runt detta med föräldrar som inte kan komma överens så otroligt missanpassat att det är löjligt.

Som jag förstått det så finns inget avtal eller dom som i dagsläget reglerar barnets boende, enabart moderns godtyckliga vilja att ibland dela med sig av sitt barn...

Jag tror även fadern drar sig för att rent handgripligen "hämta hem" barnet, utan han agerar som en välfungerande vuxen förälder o drar ärendet den korrekta vägen genom alla instanser.... Något som är otroligt tidskrävande och frustrerande.

Allt medans modern bara kör sitt race... Styr o ställer allt enligt eget tycke eftersom det ändå faktiskt är hon som vet bäst o bestämmer.... i hennes snedvridna världsuppfattning. 

Ja det är helt bedrövligt. TS ordval "jag tänkte låta honom få ha barnet varannan helg", eller om ordet var erbjuda? Hon har inte på minsta sätt förstått att barnet har exakt lika mycket rätt till och behov av båda sina föräldrar. TS behöver hjälp med detta.
  • MRAKas
    smulpaj01 skrev 2020-07-14 20:40:51 följande:
    Ja det är helt bedrövligt. TS ordval "jag tänkte låta honom få ha barnet varannan helg", eller om ordet var erbjuda? Hon har inte på minsta sätt förstått att barnet har exakt lika mycket rätt till och behov av båda sina föräldrar. TS behöver hjälp med detta.
    Just det där uttalandet citerade även jag i ett tidigare inlägg, det visar på ett så tydligt och effektivt sätt TS inställning till hela föräldraskapet...

• Anonym (asdf)
    smulpaj01 skrev 2020-07-14 19:49:10 följande:

Jag håller med er om mycket men ni diskuterar som stissiga höns.

Barnet har i teorin inget hem längre. Eller vilket hem tänker du på?
  • Anonym (??)
    Anonym (asdf) skrev 2020-07-14 22:25:31 följande:
    Jag håller med er om mycket men ni diskuterar som stissiga höns.

Barnet har i teorin inget hem längre. Eller vilket hem tänker du på?
    Vad menar du? Pappan bor väl på en adress? Då är det barnets "hem" lika väl som mammans (gamla) adress. Du mena rävar ent juridiskt förstår jag, men det är väl rätt fånigt av dig att komma med hårklyverier här. 
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?