• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-13 13:02:11 följande:
    Vi väntar och ser vad tingsrätten svarar. Förhoppningsvis kan dom ge besked utan muntlig förhandling.
    I så fall är det rättegång härnäst istället. En orsak varför man försöker få till en muntlig förhandling är att det kostar tid och pengar att hålla en rättegång. Det kommer att kosta även dig själv väldigt mycket pengar.

Varför drog du ens igång den här karusellen?? Du är så desperat att skaffa ett jobb att du på eget bevåg flyttar 23 mil bort och därmed förstör ditt barns hela liv, men ändå har du råd med dyra advokatkostnader, hur går det ihop?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-13 14:32:54 följande:
    Nemiia skrev 2020-07-13 14:26:02 följande:

Ok, så du har alltså inte fått en kallelse? Hur fick du informationen då?

Min advokat har ju fått mail från dom som hon besvarat att vi ej kan närvara på muntlig förhandling... så jag vet inte riktigt vad som händer. Den som hade hand om det hade gått på semester nu.

Så kanske tur för mig
    Tur? På vilket sätt då tänker du?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-13 14:49:32 följande:

Tur? På vilket sätt då tänker du?

Att dom struntar i muntlig förhandling är ju endast till fördel för mig. Då har jag ju flyttat med sonen redan.. i slutet på augusti kommer han dessutom ha skolats in på nya förskolan
  • Anonym (Kim)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-13 14:51:14 följande:
    Att dom struntar i muntlig förhandling är ju endast till fördel för mig. Då har jag ju flyttat med sonen redan.. i slutet på augusti kommer han dessutom ha skolats in på nya förskolan
    Haha, ja! Tur för dig så att du kan fortsätta begå lagbrott! 

Men det är ju hundra pers som försökt förklara för dig att du bryter mot lagen och det verkar inte gå in så jag vet inte vad man ska säga. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kim) skrev 2020-07-13 14:57:46 följande:

Haha, ja! Tur för dig så att du kan fortsätta begå lagbrott! 

Men det är ju hundra pers som försökt förklara för dig att du bryter mot lagen och det verkar inte gå in så jag vet inte vad man ska säga. 

Änsålänge verkar ju inte tingsrätten bry sig nämnvärt om det trots att motparten skrivit just det i deras yrkande.
  • Anonym (Svar på tal)
    Då har du nog fått det där om bakfoten... Det finns inget som säger att den muntliga förhandlingen är inställd. Om din advokat är på semester är det ditt problem. Den du sökte på telefon som "har hand om" ärendet, vem det nu är, lär inte heller ha någon betydelse i sammanhanget, annars hade de ju inte medvetet bokat in mötet då den personen är på semester - vem är den personen förresten? Och sedan har du lyckats få tag på någon anonym röst hos tingsrätten som tydligen inte har koll på nånting, och på det baserar du din tanke om att den muntliga förhandlingen är inställd?

Om din advokat fått ett mail om att ni är de facto kallade till en muntlig förhandling så ska du räkna med det i första hand så länge ingen från tingsrätten faktiskt kontaktar er igen och meddelar att det är inställt.

Och det du tror är "tur" att du redan flyttat, rotryckt sonen och brutit mot lagen vid det laget är bara önskedrömmar. Får jag fråga dig, för tredje gången eftersom du hittills bara undvikit det, fattar du ens att du begår ett brott med dina handlingar?
  • Anonym (Svar på tal)
    Och en sak till. I bästa fall kommer de bara att skjuta på mötet några veckor, vilket iofs är bra för pappan då han också kan lägga fram att du redan flyttat, mot hans vilja, mitt i vårdnadsförhandlingarna.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-13 14:59:06 följande:
    Änsålänge verkar ju inte tingsrätten bry sig nämnvärt om det trots att motparten skrivit just det i deras yrkande.
    Tingsrätten bryr sig, tro mig. Men de kommer inte att ringa någon och akut arrestera dig, eller vad du nu trodde att de skulle göra. Det funkar inte så. Men det kommer garanterat att tas upp i huvudförhandlingen, och säkert redan i den muntliga förhandlingen, som kommer att hållas snart, vare sig du tror det eller inte. Man skiter inte i en MUF bara för att folk råka ha semester.
  • Anonym (TS)

Ja jag vet att det är egenmäktighet.

Jag bryr mig däremot inte om det då vad jag förstått är extremt ovanligt att man blir straffad för det

Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-13 15:00:01 följande:

Då har du nog fått det där om bakfoten... Det finns inget som säger att den muntliga förhandlingen är inställd. Om din advokat är på semester är det ditt problem. Den du sökte på telefon som "har hand om" ärendet, vem det nu är, lär inte heller ha någon betydelse i sammanhanget, annars hade de ju inte medvetet bokat in mötet då den personen är på semester - vem är den personen förresten? Och sedan har du lyckats få tag på någon anonym röst hos tingsrätten som tydligen inte har koll på nånting, och på det baserar du din tanke om att den muntliga förhandlingen är inställd?

Om din advokat fått ett mail om att ni är de facto kallade till en muntlig förhandling så ska du räkna med det i första hand så länge ingen från tingsrätten faktiskt kontaktar er igen och meddelar att det är inställt.

Och det du tror är "tur" att du redan flyttat, rotryckt sonen och brutit mot lagen vid det laget är bara önskedrömmar. Får jag fråga dig, för tredje gången eftersom du hittills bara undvikit det, fattar du ens att du begår ett brott med dina handlingar?

• Pierott

Det spelar ingen roll att han hunnit skolas in, rätten kommer garanterat endå döma till pappans fördel pga ditt beteende. Du kommer förlora detta, så hårt dessutom.
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?