• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-12 21:02:02 följande:

Varför skulle han inte få det? Sonen har sin förskola och alla släktingar i nuvarande stad, du försöker rotrycka honom från allt som heter trygghet.Jaha men och? Du tror väl inte att du har nåt att säga till om för det? De bor ihop, så hur hade du tänkt förhindra det? Du förstår väl att det bara är att acceptera läget?

Och varför skulle han inte anmäla dig? Det låter snarare som en förhoppning men du kan inte veta det och jag kan garantera att hans advokat kommer att råda honom till att göra det, eftersom det kommer ge honom en otrolig fördel, och det skänker man inte bara bort hur som helst.Vad säger han själv att han vill ha för umgänge?Jo men din advokat är ju lite pantad... Han har bott hos dig hittills för att han varit för liten för något annat, det ger knappast någon fördel när du begår ett brott för att behålla honom hos dig. Fattar du ens att du bryter mot lagen..?

Jag tror det skulle vara till nackdel för honom nu att anmäla, då han vill få till ett samarbete, och det kan ses som motsatsen om han anmäler.

Han vill ha växelvist boende. Men nu när jag flyttar vill han bli boendeförälder.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:00:43 följande:
    Fast det gör folk ändå.. man flyttar, sen gör skatteverket en utredning om vart barnet ska vara skrivet.

Och det blir nästan alltid där barnet haft sin dygnsvila..
    Och först är det en tingsrättsförhandling om var denna dygnsvila ska vara, dvs vem som blir boendeförälder. För även om det inte riktigt verkar gå in för det så är det Tingsrätten som bestämmer och inte Skatteverket.
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:00:43 följande:

Fast det gör folk ändå.. man flyttar, sen gör skatteverket en utredning om vart barnet ska vara skrivet.

Och det blir nästan alltid där barnet haft sin dygnsvila..

Men inte mitt i en vårdnadstvist. Du serverar vårdnaden på ett silverfat. Men det spelar ingen roll hur många gånger vi skriver det, du kommer få lära dig det den hårda vägen.
  • Anonym (TS)
    Pierott skrev 2020-07-12 21:05:42 följande:

Men inte mitt i en vårdnadstvist. Du serverar vårdnaden på ett silverfat. Men det spelar ingen roll hur många gånger vi skriver det, du kommer få lära dig det den hårda vägen.

Lovar att återkomma med hur domen blev
  • Anonym (Visst)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:01:51 följande:

Att jag flyttar pga jobb är också något som dom kan ta hänsyn till. Jag tror att dom kommer se det

Ja kanske det. Men vad de också kommer att se är en förälder som finns kvar där barnet har sin trygghet, släkt och förskola. En förälder med en stabil tillvaro, som kämpar för sitt barn, som har haft ett umgänge fram tills nu och barnet är tryggt med.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:04:40 följande:
    Jag tror det skulle vara till nackdel för honom nu att anmäla, då han vill få till ett samarbete, och det kan ses som motsatsen om han anmäler.

Han vill ha växelvist boende. Men nu när jag flyttar vill han bli boendeförälder.
    Du verkar ju inte begripa situationen... Du bryter mot lagen. Det kallas egenmäktigt förfarande. Han har all rätt att anmäla dig och om han gör det har han en kraftig fördel i förhandlingarna, för det handlar inte om samarbetssvårigheter från HANS sida utan från DIN.

Eftersom han vill ha så utökat umgänge lär han inte bara släppa det här med en klackspark.
  • Nemiia
    Nemiia skrev 2020-07-12 21:02:35 följande:

Men på riktigt nu måste du börja tänka, snälla. Ja du kan få boendet, det betyder FORTFARANDE inte att du kan flytta vart du vill utan pappans tillåtelse. Du ska inte kunna byta förskola heller utan två underskrifter. Snälla människa tänka lite eller så har du faktiskt inte förmågan att ta till dig information. Ja det kan vara till din fördel att sonen bott mest hos dig men du har också radat upp ett antal ganska brutala nackdelar som ganska troligt kan väga tyngre. Du måste ställa in dig på att det kanske inte blir som du tänkt om du inte ska falla hårt.

För övrigt så kan han alltid överklaga ett beslut och har du då genomfört en flytt mot hans vilja och det finns en anmälan mot dig om egenmäktigt med barn så kan det hända att rätten ändrar sig och tilldömmer honom ensam vårdnad. Lämnar du då inte sonen till pappan när han ska hämta så åker du på grymt vite.
  • Nemiia
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:06:28 följande:

Lovar att återkomma med hur domen blev

Snälla!
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:04:40 följande:

Nej, det är en otrolig fördel för honom att anmäla egenmäktigthet med barn i hans sits. Då det bevisar att du saboterar umgänge.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-12 21:07:13 följande:

Du verkar ju inte begripa situationen... Du bryter mot lagen. Det kallas egenmäktigt förfarande. Han har all rätt att anmäla dig och om han gör det har han en kraftig fördel i förhandlingarna, för det handlar inte om samarbetssvårigheter från HANS sida utan från DIN.

Eftersom han vill ha så utökat umgänge lär han inte bara släppa det här med en klackspark.

Jobbar du med detta? Eller hur vet du att det kommer vara till hans fördel att anmäla? En polis jag pratade med sa motsatsen..
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?