• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Pierott

Mod borde flytta denna tråd till sandlådan. Ingen människa kan va så korkad som TS.

• Anonym (TS)
    Nemiia skrev 2020-07-12 21:18:35 följande:

Fast helt ärligt börjar jag tro att du trollat nu eftersom de allra flesta normalt funtade människor hade kastat in handduken vid det här laget. Förmodligen hade personen i fråga inte ändrat åsikt eftersom hem inte har förmåga till det men hen hade inte orkat fortsätta argumentera i sådan extrem motvind med noll personer på sin sida.

Eller så har jag redan bestämt mig. Ställde en fråga när jag startade tråden, sen är det klart att det är svårt att få med allt när man skriver...
  • Anonym (Visst)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-12 21:16:52 följande:

Man behöver inte jobba med "detta" för att ha kunskaper om hur saker fungerar. Vet du vad, du kan ju googla några sekunder på egenmäktighet med barn så kanske du fattar till slut vad jag och flera andra försöker tala om för dig - du bryter mot lagen!Du kan inte jämföra två olika fall. Det kan mycket väl vara så att pappan gjorde fel, beroende på omständigheterna. T ex så kanske hans ex inte försökte flytta flera timmar bort, utan hans tillstånd.

Mm dessutom undrar man ju hur sanningsenlig ts är
  • Anonym (Svårt)

Jag förstår att du vill ha sonen hos dig, och jag förstår att du inte vill att sonen ska vara med ditt ex:s nya och jag förstår att hon inte gillar dig. Jag förstår även att ditt ex inte vill låta sonen prata med dig när han är hos honom ynka två dagar i veckan. Jag förstår även att du vill flytta och att du vill jobba med det du utbildat sig inom, men nu är det tyvärr så att allt det här handlar inte om dig och vad du tycker och tänker. Det här handlar om din son och vad han behöver. Försök se på det hela med lite perspektiv, vad tror du skulle varit bäst för ett barn i den åldern om du hade hört om ett par föräldrar och ett barn i en liknande situation?

Alternativ 1: Slitas upp från allt välbekant till ny bostad, borta från släkt och vänner med ny förskola och fortsatt bristande kontakt med den andre föräldern, men framöver ännu sämre kontakt och mer sällan än innan eller

Alternativ 2: Få stanna kvar på sin förskola, nära släkt och vänner hos, i en bostad barnet i alla fall bott i några dagar i veckan

Sedan så kan man ju undra hur du hade tänkt lösa det rent praktiska med att vara ensamstående och inte ha någon släkt eller vänner i din närhet som hjälper dig när det krisar? Pappan tycks ju ha både sambo som vill finnas där plus släkt och vänner som pojken känner väl och är trygg med

• Nemiia
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:20:52 följande:

Eller så har jag redan bestämt mig. Ställde en fråga när jag startade tråden, sen är det klart att det är svårt att få med allt när man skriver...

Ja du verkar ha bestämt dig för att vara egoist med skygglappar som skadar sitt barn. För vet du vad, även om du inte förstår det så är det du som skadar ditt barn just nu.
  • Anonym (TS)

Någon som vet om det är till sonens pappas fördel att han bor kvar i huset som vi bodde i när sonen föddes?

• Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:29:29 följande:

Någon som vet om det är till sonens pappas fördel att han bor kvar i huset som vi bodde i när sonen föddes?

Det är ditt minsta problem. Allt du gör kommer ge honom vårdnaden endå.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:29:29 följande:

Ja det är klart. Han har ett fast boende och antagligen en ordnad ekonomi eftersom han har råd att ha kvar huset. Så det handlar inte om just det huset utan omständigheterna.

Å andra sidan, så länge du har en provanställning har du inte samma trygghet att erbjuda eftersom du aldrig vet om du kan betala hyran nästa månad. De flesta brukar inte ha ett halvårs lön undanlagd som buffert, även om man borde det.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-12 21:32:25 följande:

Ja det är klart. Han har ett fast boende och antagligen en ordnad ekonomi eftersom han har råd att ha kvar huset. Så det handlar inte om just det huset utan omständigheterna.

Å andra sidan, så länge du har en provanställning har du inte samma trygghet att erbjuda eftersom du aldrig vet om du kan betala hyran nästa månad. De flesta brukar inte ha ett halvårs lön undanlagd som buffert, även om man borde det.

Jag funderar på om jag får ha kvar boendet om jag erbjuder umgänge varje veckoslut istället...
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:33:42 följande:
    Jag funderar på om jag får ha kvar boendet om jag erbjuder umgänge varje veckoslut istället...
    Det har inte med saken att göra hur samarbetsvillig du är utan vad som är bäst för barnet. Om du hade bott kvar i stan hade du kunnat erbjuda halvtid, några dagar i taget hos vardera förälder, men du har skjutit dig själv i foten genom att flytta så pass långt bort att det absolut inte går, för pojken kan inte pendla till fsk och han kan inte gå på två olika fsk heller.

Ärligt talat tror jag inte det spelar någon roll att erbjuda helgerna, jag tror inte pappan nöjer sig med det. Dessutom är det inte bra för barnet heller, eftersom det stänger dörren för möjligheter att göra saker med dig på helgerna. I längden blir det bara inte bra.

Du skulle ha bott kvar i stan så hade du haft helt andra möjligheter.
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?