• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • MRAKas
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:43:14 följande:
    Hur gick det för dig i din vårdnadstvist?

Med tanke på det vidriga du skriver till mig så antar jag att barnen får vara hos sin mamma?

Mycket aggressioner kanske?
    Fortsatt gemensam vårdnad med växelvist boende, helt enligt mitt yrkande.

Det är inte svårt att vinna förtroende hos andra när man argumenterar för vad som skulle vara DET BÄSTA FÖR BARNEN, och faktiskt ha sanningen på sin sida.

Inte ett enda argument har jag sett i dina inlägg där du argumenterar att du tänker flytta långt bort för att de på något sätt skulle bli bättre för BARNET.

Du tänker bara på dig själv, dina inlägg är fulla av "jag", räkna efter så får du se. Det är vidrigt att se.

Du kommer garanterat bli av med vårdnaden om du genomför flytten.

• Ignoramus

Så länge ni har gemensam vårdnad så kan du inte flytta, och pappan verkar inte ha gjort någonting för att du ska ha en chans att få ensam vårdnad. Det kan mycket väl bli tvärtom istället.

Jag vet hur det är; tar det slut mellan mig och barnets pappa bor jag över 100 mil från min hemstad och ändå kommer jag vara fast här till dess att barnet flyttar hemifrån. Och kanske även efteråt, om även barnet bosätter sig här. Det känns väldigt pissigt och orättvist (för min och min övriga familjs del) men så är läget och det är bara att tugga i sig.

Det är du som kommer få pendla 46 mil om dagen till nya jobbet, för flytta utan den andra förälderns medgivande kan du inte göra.

• Anonym (Svar på tal)
    MRAKas skrev 2020-07-12 22:04:21 följande:
    Du kommer garanterat bli av med vårdnaden om du genomför flytten.
    TS flyttar i nästa vecka om jag har förstått henne rätt. Past the point of no return.
  • Anonym (??)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:00:43 följande:
    Fast det gör folk ändå.. man flyttar, sen gör skatteverket en utredning om vart barnet ska vara skrivet.

Och det blir nästan alltid där barnet haft sin dygnsvila..
    Och barnet har inte haft sin dygnsvila på den nya adressen. Kan mycket väl bli så att de anser att barnets nätverk är av så stor vikt på nuvarande ort, att de tycker barnet ska bli skrivet hos pappan. Om det inte finns väldiga tveksamheter till varför ett barn ska bo hos honom, så kan det bli så. Visst kommer de ta hänsyn till att du behöver jobbet du fått, men det är en komplex situation och int alls säkert det blir som du hoppas, inte nu när du gjort som du gjort. 

Och, du skrev i nån annan kommentar att det är så ovanligt att pappor får vårdnaden, men det där är inte riktigt sant längre. Visst är det ff en övervikt på mödrar men gapet minskar, i takt med jämställdhetens utveckling. 
  • Mimosa86
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:31:59 följande:

Det finns jobb här men inte som det jag är utbildad inom.

Ja barnet har förskola o släkt här.

Min Advokat sa att jag får snabba på det om jsg vill flytta från staden. Så jag gjorde det.

När familjerätten gjorde utredningen var inte flytt aktuellt nej, men jag sa att det kunde bli så om jag behövde flytta pga jobb. Dom ansåg att det skulle ske en successiv upptrappning. Men eftersom sonen har sin boendeadress hos mig så ansåg dom att det var bäst att fortsätta ha det så.

På vilket sätt är det den bästa situationen för barnet att flytta 20 mil från sin pappa och från sin släkt samt förskola? Är det verkligen barnets bästa du har i åtanke eller din egen?
  • Anonym (Haha)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:44:41 följande:

Jag tror med tanke på hur få pappor som får ensam vårdnad att jag kommer få det, om det inte blir fortsatt gemensam.

Min halvsysters mamma trodde som du, och flyttade en dag för att hon kände för det. Min syster hade då ingen relation till nya staden, men sin pappa, syskon förskola osv i hemstaden. Vår pappa fick vårdnaden, och mamman blev förvånad för "men det är ju jag som är mamman".

Det du gör nu, om det inte är så att pappan visat sig vara olämplig förälder så är det enbart själviskt. Ditt barns behov ska komma i första hand och sålänge pappan inte är en dålig förälder som i att barnet inte får mat och uppmärksamhet, så är det bästa för barnet att ha lika umgänge med er båda. Det förstör du alla möjligheter för just nu.
  • Limeblad

Har du tänkt på att det kan vara egenmäktighet med barn om du flyttar så långt utan pappans samtycke när ni har gemensam vårdnad? Att begå brott under vårdnadstvist lär ju inte vara till din fördel.

• Anonym (Svar på tal)
    Limeblad skrev 2020-07-12 22:42:41 följande:

Har du tänkt på att det kan vara egenmäktighet med barn om du flyttar så långt utan pappans samtycke när ni har gemensam vårdnad? Att begå brott under vårdnadstvist lär ju inte vara till din fördel.

Du talar för döva öron. Jag har påpekat säkert fem gånger att ts begår ett lagbrott, det enda jag fick tillbaka (till slut) var om jag jobbar med det här... Suck.
  • MRAKas
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-12 22:15:43 följande:
    TS flyttar i nästa vecka om jag har förstått henne rätt. Past the point of no return.
    Det är garanterat av denna anledningen som tingsrätten kallat till MuF med kort varsel.

Det kommer då med största sannolikhet göras klart för modern att barnet är etablerat här i den stad där de bott fram tills nu, barnet har sin förskola och sitt nätverk här.
    Om modern väljer att flytta så kommer rådmannen/domaren att där o då klubba interimistiskt beslut kring vårdnaden och boendet. Med all rimlighet kommer det då bli fortsatt gemensam vårdnad och boendet hos den förälder som ger barnet möjlighet att bo kvar, dvs fadern. Modern får begränsat umgänge, i stil med varannan helg.
  • Anonym (Svar på tal)
    MRAKas skrev 2020-07-12 22:54:46 följande:
    Det är garanterat av denna anledningen som tingsrätten kallat till MuF med kort varsel.

Det kommer då med största sannolikhet göras klart för modern att barnet är etablerat här i den stad där de bott fram tills nu, barnet har sin förskola och sitt nätverk här.
    Om modern väljer att flytta så kommer rådmannen/domaren att där o då klubba interimistiskt beslut kring vårdnaden och boendet. Med all rimlighet kommer det då bli fortsatt gemensam vårdnad och boendet hos den förälder som ger barnet möjlighet att bo kvar, dvs fadern. Modern får begränsat umgänge, i stil med varannan helg.
    Det är så som jag tror också. Och hoppas, för att vara ärlig. Vi vet inget om pappan men ts verkar inte alls sätta barnet i första rummet, bara vad hon själv vill.
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?