• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (Visst)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:04:40 följande:

Jag tror det skulle vara till nackdel för honom nu att anmäla, då han vill få till ett samarbete, och det kan ses som motsatsen om han anmäler.

Det kommer inte att ses som en nackdel eftersom det är en fullständigt legitim anmälan och ingen okynnesanmälan.
  • Anonym (Visst)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:08:50 följande:

Jobbar du med detta? Eller hur vet du att det kommer vara till hans fördel att anmäla? En polis jag pratade med sa motsatsen..

Verkligen! Och du sa hela sanningen? Att du tänker bryta mot lagen och flytta mot pappans vilja?
  • Pierott

Jobbar du med detta? Eller hur vet du att det kommer vara till hans fördel att anmäla? En polis jag pratade med sa motsatsen..

Har du några smarta människor i din närhet som kan lagen eller bor alla under en sten i trollbyn?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Visst) skrev 2020-07-12 21:10:59 följande:

Verkligen! Och du sa hela sanningen? Att du tänker bryta mot lagen och flytta mot pappans vilja?

Han jag pratade med hade precis haft hand om en liknande händelse, då dom låg i vårdnadstvist var det till pappans nackdel att han anmälde..
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Visst) skrev 2020-07-12 21:07:05 följande:
    Ja kanske det. Men vad de också kommer att se är en förälder som finns kvar där barnet har sin trygghet, släkt och förskola. En förälder med en stabil tillvaro, som kämpar för sitt barn, som har haft ett umgänge fram tills nu och barnet är tryggt med.
    Precis. Och på andra sidan skranket står en förälder som bryter mot lagen, som nyss flyttat till en annan ort 23 mil bort, vilket försvårar umgänget kraftigt, där hon knappt har rotat sig själv och med ett jobb som (antagligen, eftersom det brukar vara så) hon har sex månaders provanställning på. Hon tar sonen från allt vad han hittills vuxit upp med och allt han har som är trygghet; släktingar, fsk, pappan och vänner. Sedan ska vi inte tala om det där att hon filmar sin son när han är ledsen och att hon dessutom verkar hysa något konstigt agg till exets sambo.

Jag undrar hur tingsrätten kommer att se på den här situationen. Det känns inte som en slam dunk för ts iaf! Rättare sagt, om jag skulle satsa en månadslön så skulle jag sätta den i pappans hörna.
  • Nemiia

Jag jobbar med detta och vet att det är till hans fördel om han har juridisk täckning för det och inte enbart gör det som en hämd. 1. Han har all rätt att anmäla dig=juridisk täckning eftersom du gjort dig skyldig till brott. 2. Det kommer att vara till fördel i en domstolsförhandling eftersom att det visar på din brist att sätta barnets behov framför dina egna.
  • Anonym (TS)

En sak som jag faktiskt tror kommer vara till min nackdel är att sonens pappa bor kvar i huset som vi bodde i tillsammans... jag är också lite orolig över denna muntliga förhandlingen då domaren är känd för att vara rätt tuff

• Anonym (Svar på tal)
    Jag betvivlar att du gjort det på samma sätt som du har här, om du ens pratat med en polis. I call bullshit. Varför skulle du gå till en polis och säga "Hej! Jag har tänkt flytta från stan utan pappans medgivande, fast vi har gemensam vårdnad, det är väl ok?". 

Man behöver inte jobba med "detta" för att ha kunskaper om hur saker fungerar. Vet du vad, du kan ju googla några sekunder på egenmäktighet med barn så kanske du fattar till slut vad jag och flera andra försöker tala om för dig - du bryter mot lagen!
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:12:24 följande:
    Han jag pratade med hade precis haft hand om en liknande händelse, då dom låg i vårdnadstvist var det till pappans nackdel att han anmälde..
    Du kan inte jämföra två olika fall. Det kan mycket väl vara så att pappan gjorde fel, beroende på omständigheterna. T ex så kanske hans ex inte försökte flytta flera timmar bort, utan hans tillstånd.
  • Nemiia

Fast helt ärligt börjar jag tro att du trollat nu eftersom de allra flesta normalt funtade människor hade kastat in handduken vid det här laget. Förmodligen hade personen i fråga inte ändrat åsikt eftersom hem inte har förmåga till det men hen hade inte orkat fortsätta argumentera i sådan extrem motvind med noll personer på sin sida.

• Nemiia
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:16:36 följande:

En sak som jag faktiskt tror kommer vara till min nackdel är att sonens pappa bor kvar i huset som vi bodde i tillsammans... jag är också lite orolig över denna muntliga förhandlingen då domaren är känd för att vara rätt tuff

Vad bra att hen är tuff, det behöver du.
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?