• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (Svar på tal)
    Nemiia skrev 2020-07-12 20:12:17 följande:

Om skälet är att man vill ha interimistiskt beslut så brukar dock rätten tycka att det är giltigt skäl för extra förhandling. Du bör gå dit om vi säger så.

Dessutom åker man väl på böter om man inte dyker upp.
  • Anonym (TS)

Mitt svar på hans yrkande var att det inte är praktiskt möjligt för honom att ha sonen heltid. Han jobbar dygnspass och är dessutom deltidsbrandman..

Men nu påstår han att han bara är vikarie som brandman samt att hans chef på hans andra jobb säger att schemat kan justeras utefter hur han isåfall skulle ha sonen...

Det är jag väldigt orolig över. Att han bara säger så, och sen har min son och fortsätter ha jour som brandman. Vem skulle ta hand om sonen om han får larm då undrar jag..

• Nemiia
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-12 20:13:09 följande:

Japp det skulle jag tro, inte hundra dock. Vet vara att det är dryga böter om man tex inte dyker upp och är kallad som vittne. Men generellt är ju inte rätten överförtjust i folk som uteblir från sin egen förhandling.
  • Nemiia
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-12 20:13:09 följande:

Japp det skulle jag tro, inte hundra dock. Vet vara att det är dryga böter om man tex inte dyker upp och är kallad som vittne. Men generellt är ju inte rätten överförtjust i folk som uteblir från sin egen förhandling.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-12 20:12:22 följande:

Inte så konstigt med tanke på vad samtalet ska handla om, och du ska flytta snart. Då är det väldigt bråttom att bestämma det.

Men chansen att dom beslutar om gemensam vårdnad fram till huvudförhandling bör ju ändå vara överhängande? Det handlar ju bara om några veckor..
  • Nemiia
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:14:59 följande:

Mitt svar på hans yrkande var att det inte är praktiskt möjligt för honom att ha sonen heltid. Han jobbar dygnspass och är dessutom deltidsbrandman..

Men nu påstår han att han bara är vikarie som brandman samt att hans chef på hans andra jobb säger att schemat kan justeras utefter hur han isåfall skulle ha sonen...

Det är jag väldigt orolig över. Att han bara säger så, och sen har min son och fortsätter ha jour som brandman. Vem skulle ta hand om sonen om han får larm då undrar jag..

Eller så kan man tolka det som att pappan verkligen försöker lösa sin situation är att prioritera sin son...?

Att han inte tyckte om sonen i början kan du ju knappast hålla emot honom eftersom du har skrivit att han fick en förlossningsdepp, så det har ju sin förklaring. Nu verkar han vara mån om att få en bra tel till sin son och så försöker du neka er son det. Allt umgänge under 50% låter som otänkbart i den här situationen.
  • Nemiia
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:18:05 följande:

Men chansen att dom beslutar om gemensam vårdnad fram till huvudförhandling bör ju ändå vara överhängande? Det handlar ju bara om några veckor..

Så kan det vara vilket ju betyder att du inte kan flytta innan dess iaf eftersom pappan du måste godkänna och skriva under...
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:18:05 följande:

Precis, och med gemensam vårdnad får du endå inte flytta utan faderns godkännande. Din advokat har nog blandat ihop enskild och gemensam vårdnad.
  • Anonym (TS)
    Nemiia skrev 2020-07-12 20:20:58 följande:

Så kan det vara vilket ju betyder att du inte kan flytta innan dess iaf eftersom pappan du måste godkänna och skriva under...

Jag kommer redan ha börjat flytta när den muntliga förhandlingen är
  • Nemiia
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:21:55 följande:

Jag kommer redan ha börjat flytta när den muntliga förhandlingen är

Då kan jag bara säger skyll dig själv och lycka till om du inte har pappans godkännande. Du gör dig dessutom skyldig till egenmäktigt med barn så du kan nog förvänta dig en polisanmälan från pappan. Hans advokat kommer allra troligast råda pappan till det eftersom det blir en stor fördel för honom.
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?