• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (??)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-13 15:06:20 följande:

Ja jag vet att det är egenmäktighet.

Jag bryr mig däremot inte om det då vad jag förstått är extremt ovanligt att man blir straffad för det

Straff = fängelse får du så klart inte, men du riskerar att barnet blir boende hos pappan, vilket du ju inte vill. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (??) skrev 2020-07-13 15:09:01 följande:

Straff = fängelse får du så klart inte, men du riskerar att barnet blir boende hos pappan, vilket du ju inte vill. 

Och den risken tror jag ärligt talat är liten.

Skulle det vara att det blir så får jag väl överväga om jag ska flytta hem igen då.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-13 15:10:29 följande:
    Och den risken tror jag ärligt talat är liten.

Skulle det vara att det blir så får jag väl överväga om jag ska flytta hem igen då.
    Du kommer inte få tillbaka boendet bara för att du flyttar tillbaka till stan. Du har skitit i det berömda blå skåpet, det är bara att vänta på följderna av det.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-13 15:06:20 följande:

Ja jag vet att det är egenmäktighet.

Jag bryr mig däremot inte om det då vad jag förstått är extremt ovanligt att man blir straffad för det

Har du statistik på det, eller har du lyssnat på din poliskompis eller advokat...? Anledningen att många inte straffas är för att det måste vara ett grovt brott. Att varaktigt skilja ett barn från sin förälder genom att flytta är att räkna som grovt. Du vill bosätta sonen ett par timmar bort, det kommer att sabotera umgänget väldigt mycket för barnet+pappan.

Du kan förresten läsa det här dokumentet och se om du är lika stöddig sedan, när du inser att du begått ett stort misstag: https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-201902--egenmaktighet-med-barn.pdf
  • Anonym (asdf)

Gud vad mycket strunt den här tråden är fylld med. Du och pappan är båda fria att flytta var ni vill. Och bör flytta om det innebär att ni blir ekonomiskt självförsörjande. Att ha barn eller inte, man flyttar dit var jobben finns. Barn ger ingen rätt att vara bidragstagare.

MEN ni har gemensam vårdnad. Det innebär att alla boendeförändringar för barnet ska fattas gemensamt av er. Det är ju inte självklart att barnet ska flytta med till din nya ort bara för att du flyttar. Kanske barnet skulle få det bättre av att flytta till pappan istället, eller till ett barnhem. Vad vet jag. Jag har ingen aning om det skulle vara en bättre lösning för barnet men det är någonting du och pappan behöver komma överens om. Vilket ni inte kommer lyckas med vilket vårdnadstvisten är ett bevis för. Men om ni inte lyckas samsas om var barnet ska ta vägen i samband med att barnets nuvarande boende upphör så är ni i mitt tycke inte mogna nog för att ha gemensam vårdnad. Så skulle jag som domare tänka. Men jag är ingen domare och ingen aning om hur en riktig domare resonerar.

• Anonym (Svar på tal)

Sedan kan man också konstatera att oavsett om du döms för brott eller inte så måste du ändå fatta att pappans advokat kommer att lägga det som en mycket stor och tung sten mot dig i förhandlingarna. Jag skulle inte vara lika styv i korken om jag var du.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-13 15:16:37 följande:

Har du statistik på det, eller har du lyssnat på din poliskompis eller advokat...? Anledningen att många inte straffas är för att det måste vara ett grovt brott. Att varaktigt skilja ett barn från sin förälder genom att flytta är att räkna som grovt. Du vill bosätta sonen ett par timmar bort, det kommer att sabotera umgänget väldigt mycket för barnet+pappan.

Du kan förresten läsa det här dokumentet och se om du är lika stöddig sedan, när du inser att du begått ett stort misstag: www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-201902--egenmaktighet-med-barn.pdf

Har du hört

Du kan förresten läsa det här dokumentet och se om du är lika stöddig sedan, när du inser att du begått ett stort misstag: www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-201902--egenmaktighet-med-barn.pdf

Vad tror du socialtjänsten eller a-kassan säger av att man vägrar ta ett jobb bara för att det är 20 mil bort? De kommer svara, varsegod men vi drar in ditt bidrag.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (asdf) skrev 2020-07-13 15:22:34 följande:
    Har du hört

Vad tror du socialtjänsten eller a-kassan säger av att man vägrar ta ett jobb bara för att det är 20 mil bort? De kommer svara, varsegod men vi drar in ditt bidrag.
    TS hade möjlighet att söka jobb i hemstaden men valde aktivt att söka jobb på annan ort. Som TS har beskrivit det så var det inte pga krav från AF, soc, A-kassan eller någon annan. Hon gjorde det för att hon inte ville ta nåt av de jobb som fanns i stan, men som hon tydligen hade kunnat få, utan hon ville ha något annat och sökte sig då till en annan stad. Det finns inget som säger att hon inte har jobb nu och går på något som helst bidrag. Det finns inget som antyder att hon hade någon som helst desperation eller anledning, annat än "jag ville det" som hon säger.
  • Nemiia
    Anonym (TS) skrev 2020-07-13 14:59:06 följande:

Änsålänge verkar ju inte tingsrätten bry sig nämnvärt om det trots att motparten skrivit just det i deras yrkande.

Men ärligt... Du bryr dig själv inte om att du begår ett brott? Nu vill jag inte ha något jidder om andra utan vad anser du själv? Du tycker det är okej att begå en kriminell handling? Då brister du något enormt i ditt föräldraskap? Är det en sådan förebild du vill vara för din son? Moget! Väx upp!
  • Anonym (Kim)
    Anonym (asdf) skrev 2020-07-13 15:22:34 följande:
    Har du hört

Fast nu håller du bara på och lägger in egna spekulationer och trams i tråden. Har du verkligen läst hela? Eller har du "skummat igenom den".  
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?