• smulpaj01

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:14:59 följande:

Mitt svar på hans yrkande var att det inte är praktiskt möjligt för honom att ha sonen heltid. Han jobbar dygnspass och är dessutom deltidsbrandman..

Men nu påstår han att han bara är vikarie som brandman samt att hans chef på hans andra jobb säger att schemat kan justeras utefter hur han isåfall skulle ha sonen...

Det är jag väldigt orolig över. Att han bara säger så, och sen har min son och fortsätter ha jour som brandman. Vem skulle ta hand om sonen om han får larm då undrar jag..

Förmodligen flickvännen/sambon.

Jag tror till 99,9% att pappan får boendet när du flyttar. Men det är väl okej, du kan ju träffa sonen varannan helg sen?
  • smulpaj01
    Anonym (TS) skrev 2020-07-14 18:29:59 följande:

Förutom hans psykiska ohälsa och att jag varit den stadigvarande föräldern, att han jobbar som han gör.

I inlägg 40# skriver du:

"Han är inte deprimerad längre och har ny sambo o familj.

Men nej han är väl inte direkt olämplig."

I inlägg 91# skriver du att pappans chef kommer att justera hans arbetstider när han får boendet.

Du får nog förbereda dig på att ha varannan helg umgänge med ER son nu.
  • smulpaj01
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-14 19:23:18 följande:

TS flyttar denna vecka, om jag förstod henne rätt sedan tidigare. Sedan ska hon skola in pojken på ny fsk där, men jag vet inte när det blir.

TS håller på med flytten NU. Pappan borde hämta hem sonen omgående.
  • smulpaj01
    MRAKas skrev 2020-07-14 20:32:28 följande:

Tyvärr så är rättsväsendet och hela systemet runt detta med föräldrar som inte kan komma överens så otroligt missanpassat att det är löjligt.

Som jag förstått det så finns inget avtal eller dom som i dagsläget reglerar barnets boende, enabart moderns godtyckliga vilja att ibland dela med sig av sitt barn...

Jag tror även fadern drar sig för att rent handgripligen "hämta hem" barnet, utan han agerar som en välfungerande vuxen förälder o drar ärendet den korrekta vägen genom alla instanser.... Något som är otroligt tidskrävande och frustrerande.

Allt medans modern bara kör sitt race... Styr o ställer allt enligt eget tycke eftersom det ändå faktiskt är hon som vet bäst o bestämmer.... i hennes snedvridna världsuppfattning. 

Ja det är helt bedrövligt. TS ordval "jag tänkte låta honom få ha barnet varannan helg", eller om ordet var erbjuda? Hon har inte på minsta sätt förstått att barnet har exakt lika mycket rätt till och behov av båda sina föräldrar. TS behöver hjälp med detta.
  • smulpaj01

Du får vänta med inskolningen tills tvisten är löst. Barnet har rätt till umgänget med sin pappa så det är bara att åka dit med barnet, lämna och hämta tills vidare.

Det är så kort tid kvar och det kan ju bli pappan som får boendet, då är det helt onödigt att förvilla sonen ännu mer. Bara flytten är en stor omställning, låt honom landa lite. Varför så bråttom? Nån endaste gång kan du väl försöka tänka på barnets bästa?

• smulpaj01
    Anonym (TS) skrev 2020-07-23 13:49:51 följande:

Jag gav honom flera möjligheter att ha helgumgänge istället för att ha dagumgänge som han har nu, som dessutom förstör inskolningen för min son.

Men han valde att följa beslutet, trots att han hade kunnat ha honom sammanhängande varannan helg.

Bättre att du har ER son varannan helg. På så vis slipper sonen inskolningen helt och hållet. Bra va?

Ta upp det med pappan så han kan prata med sin chef och ändra arbetstider.
  • smulpaj01
    Aenononilol skrev 2020-07-29 16:09:39 följande:

Jag har följt denna tråden ett tag

Jag blev nämligen tipsad av en bekant som tyckte detta lät väldigt likt en situation som en familjemedlem till mig går igenom just nu.

Är detta samma, vilket jag nästan är helt säker på att det är, så har pappan haft kontakt med den nya kommunen, samt högre chefer och jurister men ingen gör någonting. Däremot så har hans son fortfarande plats på den gamla förskolan och dom är väl medvetna i vår kommun vad mamman gjort och kommer inte ta bort sonens plats förrän pappan säger till.

Utan att gå in närmre på detta så kan jag säga att detta något av det sjukaste jag sett. Om det är samma person som skriver så har hon dock utelämnat att hon ljugit för familjerätt och i stämningsansökan att pappan skulle ha personlighetsstörning, samt ta droger. Detta har dock pappan motbevisat med både drogtester samt journal från sin psykolog som han gick till då han hamnade i depression efter sin cancer samt sonens födelse. Hon använder dessutom hans psykiska dåliga mående efter sin cancerdiagnos som något motiv för att få ensam vårdnad.

Och för över ett år sedan, när pappan fortfarande hade dåligt samvete över att han lämnat och hon mådde så otroligt dåligt om sonen inte fick sova hos henne, gick han med på att hon flyttade max 20 mil OM hon inte fick något jobb. På detta året har han tack vare att hon stämde för ensam vårdnad sonen även för övernattning, vilket gått extremt långsamt för hon motsatt sig varje utökning av umgänge. Hon har under detta året inte nämnt en enda gång att hon söker jobb i andra städer. Hon har dessutom tackat nej till erbjuden förlängning på hennes förra arbetsplats...

Hon är inte bara otrevlig i sina meddelanden utan använder sonen för att göra pappan illa...

Så där många detaljer kan omöjligt stämma. Det är garanterat ts du känner.
  • smulpaj01
    Aenononilol skrev 2020-07-29 16:24:59 följande:

Jag är familjemedlem med pappan skrev jag ju..

Hoppas verkligen att det går bra för honom och att sonen flyttar hem igen. De kommer med största sannolikhet aldrig kunna samarbeta så pappan bör få enskild vårdnad.
  • smulpaj01
    Anonym (TS) skrev 2020-08-27 11:28:41 följande:

Uppskjuten huvudförhandling och inväntar beslut från tingsrätten om mitt ex ska få interimistiskt boende och vårdnad. Känner mig inte särskilt orolig faktiskt då boendet varit hos mig sen vi gick isär för 2 år sen.

En ny utredning på familjerätten skall också göras. Och blir det som jag tror att min son stannar hos mig tills huvudförhandling så lär ju han anses ha rotat sig i staden vi flyttat till.

Jag har för övrigt skött allt umgänge, med skjuts och sett till att min son kunnat träffa sin pappa.

Får verkligen hoppas att pappan vinner tvisten då han i alla fall verkar vettig och se till barnets bästa.
  • smulpaj01
    Anonym (Häpnar) skrev 2020-11-24 10:54:52 följande:

Vi är många som håller tummarna!

Ja vi är många som önskar det bästa - pappan ska få boendet men ts ska såklart få träffa sitt barn varannan helg.
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?