• Pierott

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ja, det kommer inte ses med blida ögon att du utan den andre förälderns tillstånd flyttar.

Det spelar ingen roll vad du anser, när du flyttar kommer du servera ensam vårdnad för pappan.

• Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:21:18 följande:

Spelar det ingen roll att familjerätten rekommenderat boendet för mig? Med fortsatt gemensam vårdnad?

Utan beslut så spelar det ingen roll vad någon tycker, men du kan garanterat ses som olämplig om du väljer att flytta. Dessutom så får du inte flytta utan pappans godkännande när ni har gemensam vårdnad.
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:27:49 följande:

Skatteverket gör en utredning på vart barnet har sin stadigvarande vila?

Det har ju varit hos mig.

Fast nu är det inte skatteverket som ska besluta om vart barnet ska bo.
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:34:38 följande:

Min advokat har semester då och har inte möjlighet att närvara. Så jag antar att jag inte måste komma själv?

Självklart ska du infinna dig, med eller utan advokat. Din advokat får ordna med ersättare.
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:18:05 följande:

Men chansen att dom beslutar om gemensam vårdnad fram till huvudförhandling bör ju ändå vara överhängande? Det handlar ju bara om några veckor..

Precis, och med gemensam vårdnad får du endå inte flytta utan faderns godkännande. Din advokat har nog blandat ihop enskild och gemensam vårdnad.
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:42:05 följande:

När vårdnadstvisten drog igång, sa han att det är okej om jag flyttar max 20 mil.

Jag antar att han ändrat sig nu då, förmodligen för umgänget har utökats

Vad är det du inte förstår med att du kommer ge bort vårdnaden till pappan om du flyttar utan hans godkännande? Vet han ens om att du kommer flytta? Han kan polisanmäla dig.
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:50:51 följande:

Men jag har redan börjat flytta när muntlig förhandling är. Så antingen får jag boendet tills huvudförhandling och sonens pappa samma umgänge som han har nu, eller så får han boendet? Vilket jag har svårt att tro då det handlar om 7 veckor tills huvudförhandling..

Men OAVSETT VEM som har boendet så får du endå INTE flytta barnet UTAN pappans GODKÄNNANDE! Herregud, hur många gånger måste det upprepas innan du förstår? Dessutom kan det mycket väl vara så att dom snabbt tar beslut om att pappan ska ha boendet fram till huvudförhandlingen pga ditt umgängessabotage.
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:00:43 följande:

Fast det gör folk ändå.. man flyttar, sen gör skatteverket en utredning om vart barnet ska vara skrivet.

Och det blir nästan alltid där barnet haft sin dygnsvila..

Men inte mitt i en vårdnadstvist. Du serverar vårdnaden på ett silverfat. Men det spelar ingen roll hur många gånger vi skriver det, du kommer få lära dig det den hårda vägen.
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:04:40 följande:

Jag tror det skulle vara till nackdel för honom nu att anmäla, då han vill få till ett samarbete, och det kan ses som motsatsen om han anmäler.

Han vill ha växelvist boende. Men nu när jag flyttar vill han bli boendeförälder.

Nej, det är en otrolig fördel för honom att anmäla egenmäktigthet med barn i hans sits. Då det bevisar att du saboterar umgänge.
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:08:50 följande:

Jobbar du med detta? Eller hur vet du att det kommer vara till hans fördel att anmäla? En polis jag pratade med sa motsatsen..

Har du några smarta människor i din närhet som kan lagen eller bor alla under en sten i trollbyn?
  • Pierott

Mod borde flytta denna tråd till sandlådan. Ingen människa kan va så korkad som TS.

• Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:29:29 följande:

Någon som vet om det är till sonens pappas fördel att han bor kvar i huset som vi bodde i när sonen föddes?

Det är ditt minsta problem. Allt du gör kommer ge honom vårdnaden endå.
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-13 14:51:14 följande:

Att dom struntar i muntlig förhandling är ju endast till fördel för mig. Då har jag ju flyttat med sonen redan.. i slutet på augusti kommer han dessutom ha skolats in på nya förskolan

Det spelar ingen roll att han hunnit skolas in, rätten kommer garanterat endå döma till pappans fördel pga ditt beteende. Du kommer förlora detta, så hårt dessutom.
  • Pierott
    MRAKas skrev 2020-07-14 11:23:08 följande:

Detta ämne i allmänhet och i synnerhet  just detta vidriga beteende som TS beskriver gör mig fullständigt vansinnig, jag har då ibland svårt att linda in mina ord i formuleringar som inte triggar eller kränker vänstervridna PK-hjon som är uppvuxna i ett safespace där aldrig någon "tycker nått dumt", eller uttrycker en avvikande åsikt på ett direkt o kanske lite burdust sätt.

Jag har dock inte sett en enda som hejar på ts i denna tråd. Tillome ts har skrivit att hon är förvånad över hur lite medhåll hon fick. Däremot kan en mod varit inne och kollat över tråden och sett inlägg som är mindre rumsrena.
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-18 22:59:53 följande:

Där har du fel. För det vill jag inte..

Vad du vill spelar inte så stor roll när det var du som valde att flytta, då får du även möjliggöra pappans umgänge genom att pendla.
  • Pierott
    Aniiee skrev 2020-07-22 12:25:05 följande:

Inte för att vara den som är den, men om TS kommer och ger något besked så kommer det med största sannolikhet vara till TS fördel, sant eller ej.

Precis, hon kommer ju aldrig erkänna att vi hade rätt och hon fel.
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-22 21:34:02 följande:

Fortfarande inte hört något från tingsrätt

Jag har sett till så sonen fått umgänge med sin pappa.

Känns som det inte kommer hända något förrän huvudförhandling vilket bara är till fördel för mig

Det finns inget i detta som är till din fördel, du har skitit i det blå skåpet.
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-23 10:48:13 följande:

Han har varit väldigt tydlig med att han inte tänker kompromissa eller se till sonens bästa.

Sedärja, då är ni ju lika kålsupare båda två. Det heter ju -lika barn leka bäst- förstår varför ni föll för varandra i början.
  • Pierott
    Aenononilol skrev 2020-07-29 16:32:15 följande:

Jag har visat honom.

Han har läst igenom mycket av det och nästan alla som skrivit har gett honom hopp om att detta kommer gå bra. Ni har skrivit väldigt mycket bra info!

Men det som borde bli spiken i kistan på om det är rätt ts förutom allt annat som är ruskigt likt, är han deltidsbrandman?
  • Pierott
    Fliselisan skrev 2020-09-11 19:43:33 följande:

TS, det spelar ingen roll vad folk i tråden skriver och tror eller vad du läst i tidigare domar.

Om du har otur förlorar du vårdnaden om du flyttar. Alternativt får fortsätta med gemensam vårdnad men barnet blir skriven hos pappan.

Har du tur så får du ensam vårdnad och allt går som du tänkt.

Tycker inte du ska chansa och flytta redan nu, om pappan till barnen är så hemsk som du skriver vore det fruktansvärt om han fick vårdnaden. Jobb kan du söka sen.

Rekommenderar att du läser igenom tråden.
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?