• Anonym (asdf)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Gud vad mycket strunt den här tråden är fylld med. Du och pappan är båda fria att flytta var ni vill. Och bör flytta om det innebär att ni blir ekonomiskt självförsörjande. Att ha barn eller inte, man flyttar dit var jobben finns. Barn ger ingen rätt att vara bidragstagare.

MEN ni har gemensam vårdnad. Det innebär att alla boendeförändringar för barnet ska fattas gemensamt av er. Det är ju inte självklart att barnet ska flytta med till din nya ort bara för att du flyttar. Kanske barnet skulle få det bättre av att flytta till pappan istället, eller till ett barnhem. Vad vet jag. Jag har ingen aning om det skulle vara en bättre lösning för barnet men det är någonting du och pappan behöver komma överens om. Vilket ni inte kommer lyckas med vilket vårdnadstvisten är ett bevis för. Men om ni inte lyckas samsas om var barnet ska ta vägen i samband med att barnets nuvarande boende upphör så är ni i mitt tycke inte mogna nog för att ha gemensam vårdnad. Så skulle jag som domare tänka. Men jag är ingen domare och ingen aning om hur en riktig domare resonerar.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-13 15:16:37 följande:

Har du statistik på det, eller har du lyssnat på din poliskompis eller advokat...? Anledningen att många inte straffas är för att det måste vara ett grovt brott. Att varaktigt skilja ett barn från sin förälder genom att flytta är att räkna som grovt. Du vill bosätta sonen ett par timmar bort, det kommer att sabotera umgänget väldigt mycket för barnet+pappan.

Du kan förresten läsa det här dokumentet och se om du är lika stöddig sedan, när du inser att du begått ett stort misstag: www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-201902--egenmaktighet-med-barn.pdf

Har du hört
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-13 15:16:37 följande:

Har du statistik på det, eller har du lyssnat på din poliskompis eller advokat...? Anledningen att många inte straffas är för att det måste vara ett grovt brott. Att varaktigt skilja ett barn från sin förälder genom att flytta är att räkna som grovt. Du vill bosätta sonen ett par timmar bort, det kommer att sabotera umgänget väldigt mycket för barnet+pappan.

Du kan förresten läsa det här dokumentet och se om du är lika stöddig sedan, när du inser att du begått ett stort misstag: www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-201902--egenmaktighet-med-barn.pdf

Vad tror du socialtjänsten eller a-kassan säger av att man vägrar ta ett jobb bara för att det är 20 mil bort? De kommer svara, varsegod men vi drar in ditt bidrag.
  • Anonym (asdf)
    Nemiia skrev 2020-07-13 15:49:32 följande:

Vet du mycket om hur socialtjänsten resonerar? Verkar inte så. Det vet jag eftersom jag jobbar där. Soc ska alltid ha ett barnperspektiv och det gäller även enheten försörjningsstöd. Barnperspektivet har också förstärks iom att barnkonventionen blev till svensk lag 2020. Soc skulle garanterat inte dra in bidraget eftersom att barnperspektivet skulle väga tyngre dvs att rycka upp barn med rötterna är inte att inta ett barnperspektiv. Istället skulle man arbeta hårdare med att den vuxna kunde bli självförsörjande på nuvarande ort. Dessutom finns det enl ts jobb på nuvarande ort bara att hon inte vill söka dessa. Att välja att istället rycka upp sitt barn med rötterna och försvåra en god relation till dem andra föräldern istället för att ta ett jobb som finns och på så sätt kunna vara självförsörjande skulle soc se som en oro, då modern brister i sitt förändraskap. Så en orisanmälan hade varit berättigad.

För att vara berättigad till A-kassa och försörjningsstöd behöver man stå till arbetsmarknadens förfogande och vara aktivt arbetssökande.

Socialtjänsten ska stötta hjälpsökande att bli självständiga och självförsörjande.

Har svårt att se att domstolen ser negativt på att tacka ja till ett jobb. Däremot ska ju domstolen ta ställning till var barnet har det bäst. Kan ju lika gärna vara hos pappan.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-14 17:22:59 följande:

Muf kommer inte hållas, däremot ska tydligen domaren få ett yttrande från familjerätten om pappan skulle vara mer lämplig som vårdnadshavare än mig, fick nyss information om det.

Kanske domstolen fattar beslut om att barnet ska bo hos pappan istället nu när du ska flytta.
  • Anonym (asdf)
    smulpaj01 skrev 2020-07-14 19:49:10 följande:

TS håller på med flytten NU. Pappan borde hämta hem sonen omgående.

Jag håller med er om mycket men ni diskuterar som stissiga höns.

Barnet har i teorin inget hem längre. Eller vilket hem tänker du på?
  • Anonym (asdf)

Folk snurrar till det ännu mer. Domstolen bryr sig INTE om var du bor. Det enda de bryr sig om är att barnet har umgänge med båda föräldrarna. Och i det fall det finns ett avtal att umgänget sker enligt avtalet.

Med det i åtanke låter det väldigt dumt av dig att ställa in det avtalede umgänget. Det om någonting kommer att få dig att framstå som en ansvarslös förälder.

• Anonym (asdf)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-18 22:25:00 följande:

Hej på er. Fortfarande inte hört ett ljud så antar att det inte blir något förrän huvudförhandling i augusti.

Däremot så har pappan sonen nu. Och han har honom till måndag enligt beslut från tingsrätten.

Han har dagumgänge tis och tors, och då har sonen egentligen inskolning, men pappan är bestämd med att ha sonen då så då får vi väl se om han dyker upp i vår nya bostadsort då .

Ni är båda ansvariga för att umgänget ska ske. Om inte pappan kan/vill komma till dig för att hämta barnet lär du vilja åka till honom och lämna barnet.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-18 22:59:53 följande:

Där har du fel. För det vill jag inte..

Nej för du är lat och tänker kortsiktig. Om du tänker långsiktigt så lär du vilja det.
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?