• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Alvia)

Jag som är både bio och bonusförälder tycker det är skillnad på vad man kan kräva och hur man skulle vilja ha det. Jag hade aldrig krävt att nån annan tar hand om mina barn. Av flera skäl. Vem vill dumpa sina barn I händerna på nån som inte vill vara med dem....?

Men hade jag varit hemma hade jag inte haft några problem med att ha en tioårig bonus hemma. Treåring hade kanske känts lite tveksamt i längden men tio år nu jättestort.

Men framförallt känns eran situation så sorglig. Ingen av föröldrarna vill vara hemma med barnet. De tvingar det på nån som ser det som en börda. Sen kommer det komma in ytterligare ett barn i sammanhanget och tioåringen riskerar att bli ännu mer av en svarte Petter som ingen vill ha.

• Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (S) skrev 2020-06-17 07:23:56 följande:

Jag har ingen aning om ifall barnet klararsigsjälv. Men man får väl utgå från att pappan vet det. Och om du talat om att du inte kommer vara hemma på dagarna så visste ju pappan det när han tog beslutet.

Det som är lite lurigt i detta är ju att det låter som att pappan ändå tänker sig att det är du som har huvudansvaret för barnet under dagarna och planerar och agerar efter det. Så tänker du inte det får du nog vara extra tydlig en gång till (oavsett om nån anser att du är den elaka styvmamman), för annars kan det ju bli väldigt tokigt för barnet. Ska tioåring klara sig själv hela dagarna måste det ju finnaa väldigt tydliga rutiner för barnet, som pappan måste ordna i förväg.

Om jag vore du skulle jag ta ett snack till med pappan om sommarens upplägg (utan att dra in fritids utan med utgångsläget att barnet ska vara hemma). För det låter ju lite som att du anser att du varit tydlig men att pappan agerar som om du inte alls varit det/räknar med att du agerar på annat sätt än du sagt. Och det kan ju ge onödiga konsekvenser för barnet. Såtänk igenom exakt vad du kan ställa upp på, i detalj, och informera pappan om det på ett tydligt sätt.

Tack för ditt råd. Ja, det blir lite svårt där han på något sätt ändå förväntar sig att jag kommer att vara tillgänglig och hemma. Vilket jag ju kommer att vara en del både pga bristande ork som gravid men även pga corona. Det är ju det som gör att jag känner mig lite maktlös, jag kan ju inte vara borta hur mycket som helst av en princip och då faller saker på mig för att jag just "ändå är hemma". Vilket jag vill undvika. Vill ju vara hemma och förbereda mig och vila, inte vara fast i ett kaos med sommarlovslediga barn som springer runt hemma hos varandra och härjar.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Alvia) skrev 2020-06-17 07:30:43 följande:

Jag som är både bio och bonusförälder tycker det är skillnad på vad man kan kräva och hur man skulle vilja ha det. Jag hade aldrig krävt att nån annan tar hand om mina barn. Av flera skäl. Vem vill dumpa sina barn I händerna på nån som inte vill vara med dem....?

Men hade jag varit hemma hade jag inte haft några problem med att ha en tioårig bonus hemma. Treåring hade kanske känts lite tveksamt i längden men tio år nu jättestort.

Men framförallt känns eran situation så sorglig. Ingen av föröldrarna vill vara hemma med barnet. De tvingar det på nån som ser det som en börda. Sen kommer det komma in ytterligare ett barn i sammanhanget och tioåringen riskerar att bli ännu mer av en svarte Petter som ingen vill ha.

Jag förstår hur du menar och ser det som ett ganska troligt scenario. Sen skulle jag väl inte säga att pappan inte vill ha sin tioåring, han vill det bästa vilket han anser är att barnet ska få vara hemma på sommaren och leka med vänner trots att han jobbar. Sen skulle han aldrig erkänna att mamman inte vill ha barnet, även om jag kan känna att hon på olika sätt både nu och bakåt i tiden, genom sitt handlande, ger sken av att hon är nöjd med att inte ses så ofta och intr ta något ansvar. Hade jag fått vara med i beslutet att barnet ska vara hemma är det ju en annan sak. I detta fall har det lämpats på mig vilket gör mig skogstokig och gör att jag känner mig totalt maktlös och överkörd.
  • Anonym (S)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 07:31:54 följande:

Tack för ditt råd. Ja, det blir lite svårt där han på något sätt ändå förväntar sig att jag kommer att vara tillgänglig och hemma. Vilket jag ju kommer att vara en del både pga bristande ork som gravid men även pga corona. Det är ju det som gör att jag känner mig lite maktlös, jag kan ju inte vara borta hur mycket som helst av en princip och då faller saker på mig för att jag just "ändå är hemma". Vilket jag vill undvika. Vill ju vara hemma och förbereda mig och vila, inte vara fast i ett kaos med sommarlovslediga barn som springer runt hemma hos varandra och härjar.

Jag tänker så här att det praktiska ansvaret för barnet är en sak. Det kan du vara tydlig med att du inte tar.

Att barnet är hemma är en annan sak. Jag tänker att om barnet hade fått vara hemma om du jobbat så borde det få vara hemma om du är hemma. Har du behov av lugn och ro kanske det går att ordna på annat sätt?

Ni kanske också kan sätta upp regler tillsammans i hemmet om tider/dagar man får ha kompisar hemma.

Om det är vilan som är det viktuga och inte ansvaret som sådant kanske pappan kan göra upp att barnet får vara hos kompisar några dar i veckan. Men då kanske man behöver erbjuda andra barn att vara hos er nån dag i veckan också vilket ju blir mer ansvar för dig.

Jag tänker att det är lite klurigt för å ena sidan ska pappan maturligtvis ta fullt ansvar för sitt barn. Å andra sidan kan man inte trolla bort att ni är flera personer som delar på ett hem och därför kommer störas av varandra ibland.

Har barnet gått ut 3an eller 4an?
  • Anonym (Linn)

Tyvärr är det relativt vanligt med män som lämpar över sina barn på nya kvinnan. Sedan vägrar de lyssna, eller kör med dåligt samvete för att kvinnan ska fortsätta ta hand om barnen. Såklart. För inte vill han ta på sig detta ansvar.

Det stora problemet här är att han bestämt en sådan pass stor sak över ditt huvud. Och sedan vägrar lyssna när du vill diskutera saken.

Ni hade kunnat prata och kommit fram till en kompromiss, barnet får gå kortare dagar, barnet får vara hemma på måndagar osv.

För mig är det ett respektlöst beteende som visar att han inte bryr sig om vad jag tycker och känner. Om det inte går att prata så kanske ni bör gå på familljerådgivning? För det handlar ju inte om just denna situation med 10-åringen i sig, utan om att pappan anser sig kunna köra över dig när det passar honom.

Jag gissar även att det låtit annorlunda om situationen varit den motsatta och han var den som skulle vara hemma och rodda med ditt barn...

• Anonym (Ojoj)

Ojoj om det varit en man som skrivit som du ta... då hade han varit självisk, tråkig, dryg, typisk man , inget ansvar... men nu är det en kvinna ... Vill du inte bygga en relation till barnet...? Det är väl inget straff heller? låter som hemsk situation det här...

• Körsbärsdalen

Men det är ju en 10-åring..? De sköter ju sig själva till 99 %... Är ju inte ens tal om att ha koll på att de sköter läxor eller tider eller något, för det är ju sommarlov. Mat ska du väl äta själv också, är det jättejobbigt att laga lite extra så det räcker till en till eller? I så fall får väl pappan göra storkok när han inte är på jobbet som barnet får micra. Annars fattar jag inte vad problemet är? Hade det varit ett småbarn-lågstadiebarn hade det ju varit något annat, men detta är ju ett stort barn!

• Körsbärsdalen

Får man ens ha fritids för en 10-åring? Jag är född på 90-talet, och när jag gick skola fick man inte gå fritids längre när man fyllt 10 om det inte fanns särskilda skäl - typ en diabetes som barnet inte klarar att behandla själv.

• Anonym (S)
    Körsbärsdalen skrev 2020-06-17 08:11:59 följande:

Får man ens ha fritids för en 10-åring? Jag är född på 90-talet, och när jag gick skola fick man inte gå fritids längre när man fyllt 10 om det inte fanns särskilda skäl - typ en diabetes som barnet inte klarar att behandla själv.

Tom 12 är det väl idag.

Mitt barn hade sommarfritids efter 3an men inte efter 4an vad jag kan minnas. Så sommarfritids vid 10 för mitt vårbarn men inte vid 11.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Ojoj) skrev 2020-06-17 07:57:43 följande:

Ojoj om det varit en man som skrivit som du ta... då hade han varit självisk, tråkig, dryg, typisk man , inget ansvar... men nu är det en kvinna ... Vill du inte bygga en relation till barnet...? Det är väl inget straff heller? låter som hemsk situation det här...

Nej, inte särskilt intresserad faktiskt.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus