Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 07:31:54 följande:
Tack för ditt råd. Ja, det blir lite svårt där han på något sätt ändå förväntar sig att jag kommer att vara tillgänglig och hemma. Vilket jag ju kommer att vara en del både pga bristande ork som gravid men även pga corona. Det är ju det som gör att jag känner mig lite maktlös, jag kan ju inte vara borta hur mycket som helst av en princip och då faller saker på mig för att jag just "ändå är hemma". Vilket jag vill undvika. Vill ju vara hemma och förbereda mig och vila, inte vara fast i ett kaos med sommarlovslediga barn som springer runt hemma hos varandra och härjar.
Jag tänker så här att det praktiska ansvaret för barnet är en sak. Det kan du vara tydlig med att du inte tar.
Att barnet är hemma är en annan sak. Jag tänker att om barnet hade fått vara hemma om du jobbat så borde det få vara hemma om du är hemma. Har du behov av lugn och ro kanske det går att ordna på annat sätt?
Ni kanske också kan sätta upp regler tillsammans i hemmet om tider/dagar man får ha kompisar hemma.
Om det är vilan som är det viktuga och inte ansvaret som sådant kanske pappan kan göra upp att barnet får vara hos kompisar några dar i veckan. Men då kanske man behöver erbjuda andra barn att vara hos er nån dag i veckan också vilket ju blir mer ansvar för dig.
Jag tänker att det är lite klurigt för å ena sidan ska pappan maturligtvis ta fullt ansvar för sitt barn. Å andra sidan kan man inte trolla bort att ni är flera personer som delar på ett hem och därför kommer störas av varandra ibland.
Har barnet gått ut 3an eller 4an?