• Anonym (Spegeln)

Är MIN man otrogen?

Fick ett mess nu ikväll av någon okänd som hävdar att min man, sedan 9år tillbaka, varit/är otrogen mot mig med en kollega.. Berättaren skriver att hen varit tillsammans med min mans påstådda älskarinna/flickvän syster, och att detta förhållande/otrohet varat i 3-4 år.

Hjälp, vafan är detta är min första tanke.

Men ju mer jag läste, ju mer så är det smådetaljer som stämmer in.

Vad gör jag OM min man är otrogen? Hur konfronterar jag honom? Kommer jag förlåta honom? Vad händer med barnen? Känns som om hjärtat ska hoppa ur kroppen och jag mår illa, vill spy.

Min man slutar jobbet om ca en kvar, ska jag ta det direkt? Vänta tills imorrn?

Hjälp mig tänka klart!

• Svar på tråden Är MIN man otrogen?
  • Anonym (Signe)
    lazlo09 skrev 2020-04-30 08:04:58 följande:
    Det övergår mitt förstånd hur fan du kan utsätta dig för detta, och all denna smärta och ångest för en man som knullat och haft intimt förhållande med en annan kvinna i åratal.
    Ja du älskar honom, men kärlek är en kemisk process i hjärnan som uppstår när vi träffar någon som vi blir förtjusta i. Och jag kan garantera dig att det finns många fler män därute som är kapabla att framkalla samma känsla!

Du är fastlåst i dina känslor, en slav under dom på många sätt (vi är alla det). Styrka är inte att självplåga och stanna kvar hos en vidrig man, styrka är att lämna och hitta en bra man och slippa plågas varenda jävla dag pga något som inte är ditt fel.
    Håller med! Det är ett fruktansvärt självplågeri ts håller på med nu.

Jag tror definitivt du fortfarande är i chock ts, men hur ska du någonsin kunna repa dig från detta? 3 år? Jag håller med din psykolog, däremot förstår jag att du som går till psykologen känner att hen ska stötta dig arbeta mot målet du sjäv har, inte vad psykologen personligen anser.
    Och fine ett snedsteg, fine om det tom varat i 6 månader vilket många affärer enligt dessa forum verkar göra, men att leva i en bubbla av dubbelliv i 3 år, det är oförlåtligt och du kommer aldrig någonsin kunna lita på honom igen. Det finns inget att bygga på.
    Jag kom på min man med att sms:a med någon annan och gav honom en ny chans. Andra gången drog jag därifrån. Där var min gräns. Jag visste inte ens om något hänt men där gick min gräns eftersom jag visste att om han gjorde om en sån sak kunde jag aldrig lita på honom. Nu hittade vi tillbaka till varandra ändå då det uppenbarligen krävdes att han skulle förstå jag menade allvar, och vi hade båda saker att jobba på, vilket vi gjorde och nu 8 år senare har inget sådant hänt och jag känner att jag kan lita på honom. Hade jag ens fått reda på han legat med någon en gång hade jag aldrig låtit honom ta i mig igen. Fy fan, han hade inte förtjänat det. Det du går igenom nu anser jag vara total förnedring. Låt henne få honom, de förtjänar varandra.
  • molly50
    Anonym (Spegeln) skrev 2020-04-29 21:53:05 följande:

Hej alla.

1. Anledningen till att jag funderar på att byta psykolog är för att hen tycker att jag ska skilja mig. Att jag ska kasta ut min man. Jag har berättat redan från början att jag fortfarande älskar min man och att jag vill försöka ge honom och oss en chans. Men det känns som att min psykolog inte möter mig där, är man otrogen så ska man skiljas, punkt. Jag vill inte skilja mig! Men sen om det i slut ändan blir så, ja då vet jag att jag/vi försökt göra allt för att försöka lappa ihop den stora skadan.

2. I förra veckan fick jag dessutom ett rejält jävla bakslag! Jag har blivit förflyttad på jobbet pga Coronakrisen, jag jobbar nu bara ett stenkast ifrån min mans älskarinna. Det känns skit! Jag har gråtit, jag har pratat med högre chefer men just nu går det inte att få mig flyttad någon annan stans. Jag måste jobba här! Jag stötte även på älskarinnans syster idag, känns så jävla obehagligt. Mår illa. Har skrikit och gråtit framför min man. Han tröstar. Men det är så här det är.. Det är bara en tidsfråga innan älskarinnan står framför mig. Vafan gör jag då?

Hela livet känns just nu som ett enda mörker. Bakslag efter bakslag. Det kändes som att vi ändå kämpade åt rätt riktning, men nu... nää. Jag vet inte. Jag vet inte..

Om du känner att du verkligen vill ge din man en chans till så kanske du ska ge det en chans.
    Men som det är just nu så kanske det vore bra om ni bor på skilda håll ett tag?
    Du utsätter dig själv för ett självplågeri utan dess lika.
    Och det för något som inte ens är ditt fel.
    Om ni bor på skilda håll ett tag så kanske du kan komma till sans fortare och se saken ur en annan synvinkel.
    Det din man har gjort är inte ett litet snedsteg. Han har levt ett helt annat liv bakom din rygg i flera års tid. Det är rent svineri!
    Jag hade personligen inte kunnat förlåta det. Så klarar du det så är du stark.
    När det gäller älskarinnan så försök att inte låtsas om henne.
    Jag vet att det inte är lätt.
    Men försök.
  • jrockyracoon
    Anonym (Spegeln) skrev 2020-04-29 21:53:05 följande:

Hej alla.

1. Anledningen till att jag funderar på att byta psykolog är för att hen tycker att jag ska skilja mig. Att jag ska kasta ut min man. Jag har berättat redan från början att jag fortfarande älskar min man och att jag vill försöka ge honom och oss en chans. Men det känns som att min psykolog inte möter mig där, är man otrogen så ska man skiljas, punkt. Jag vill inte skilja mig! Men sen om det i slut ändan blir så, ja då vet jag att jag/vi försökt göra allt för att försöka lappa ihop den stora skadan.

2. I förra veckan fick jag dessutom ett rejält jävla bakslag! Jag har blivit förflyttad på jobbet pga Coronakrisen, jag jobbar nu bara ett stenkast ifrån min mans älskarinna. Det känns skit! Jag har gråtit, jag har pratat med högre chefer men just nu går det inte att få mig flyttad någon annan stans. Jag måste jobba här! Jag stötte även på älskarinnans syster idag, känns så jävla obehagligt. Mår illa. Har skrikit och gråtit framför min man. Han tröstar. Men det är så här det är.. Det är bara en tidsfråga innan älskarinnan står framför mig. Vafan gör jag då?

Hela livet känns just nu som ett enda mörker. Bakslag efter bakslag. Det kändes som att vi ändå kämpade åt rätt riktning, men nu... nää. Jag vet inte. Jag vet inte..

Ytterst märkligt att din psykolog så tydligt och upprepade gånger råder dig till skilsmässa. Det tycker jag inte är ett professionellt agerande. Det är ju ett beslut som du behöver komma fram till själv och bottna i vad du vill och inte i vad någon annan vill.

Det låter som en bra idé att byta psykolog om du inte får förtroende (allians) med den du har. Du kan dock försöka att ta upp dina tankar och ditt missnöje med psykologen och försöka få en förklaring till hur hon menar att detta kan hjälpa dig. 

Jag tror det finns en risk att du förlägger en stor ilska på din mans älskarinna och inte på din man. Egentligen tycker jag att din ilska borde riktas till största delen mot honom. Det är givetvis din man som står närmast dig och att han sviker dig är ett större svek än att någon som är ytligt bekant till dig gör det. Det är psykologiskt enkelt för dig att förlåta honom och förlägga de negativa känslorna hos älskarinnan eftersom det löser många inre konflikter hos dig - men det innebär en felaktig skuldfördelning med potentiella negativa konsekvenser.

Sen undrar jag hur du kan vara så säker på att du inte ska lämna din man. Det är helt okej att vilja fortsätta tillsammans med honom, men om du inte har några tvivel på att göra det, då blir jag nyfiken på varför det är så viktigt för dig? Är det av skam inför vad andra skulle tycka? Har du någon föreställning om att det är fel att skilja sig? Eller vad är det som ligger där bakom? 

Goda skäl att försöka igen skulle kunna vara t.ex. att din man visar genuin ånger och du är säker på att han inte kommer såra dig på detta sätt igen, och att du därför vill ge honom en chans till. Men om ditt beslut istället grundar sig på rädsla för uppbrott eller för andra irrationella skäl, tror jag att du behöver gräva djupare i dig själv för att hitta den långsiktigt bästa lösningen för dig i din situation.

Allt är förstås kaos nu när du mår såhär dåligt. Försök hitta saker som gör att du mår lite bättre. Gå en promenad, fika med väninnor, etc. Du är mitt i processen nu, och det känns förstås inte roligt alls. Men bra att du går i terapi där du kan bearbeta och ta in allt som har hänt och hur du ska förhålla dig till det.
  • Anonym (Lita på dig själv)

Har valt att fortsätta leva med min man som var otrogen i 1,5 år. Älskarinnan ringde till mig i hopp om att jag skulle ta ut skilsmässa så hon skulle ha större chans att håva in fångsten. Detta hände för fyra år sedan. Jag älskar min man och vi har barn ihop. Jag valde att förlåta. Min man har under dessa fyra år ändrat sitt sätt att vara mot mig. Tar mig inte för självklar. Jag har ändrat mitt sätt mot honom, kan klara mig utan honom om han är otrogen igen.

Min mans otrohet har jämnat ut ?maktbalansen? i vår relation.

Skitjobbigt i fyra år, med många pratstunder, men nu äntligen har vi nått en relation som är positiv. Äntligen kan jag slappna av.

Alla relationer är olika. Skulle inte ha kunnat nått resultatet om vi flyttat isär... hur ska man kunna prata då?

Gick också hos psykolog. Hon tyckte att jag skulle ta vår son och lämna.

Jag tyckte inte att psykologen har rättighet att tycka saker. Den ska bara finnas där och ge mig verktyg att klara min situation.

Jag gick inte dit mer. Mår bra idag och är lycklig med min man och son??!

• Anonym (ta steget!)
    Anonym (Lita på dig själv) skrev 2020-05-07 23:48:47 följande:

Gick också hos psykolog. Hon tyckte att jag skulle ta vår son och lämna.

Jag tyckte inte att psykologen har rättighet att tycka saker. Den ska bara finnas där och ge mig verktyg att klara min situation.

Jag gick inte dit mer. Mår bra idag och är lycklig med min man och son??!

Du kan inbilla dig själv det kanske, men psykologen hade rätt. Tyvärr.
    Anonym (ta steget!) skrev 2020-05-08 17:20:17 följande:

Du kan inbilla dig själv det kanske, men psykologen hade rätt. Tyvärr.

Vad är rätt, vad är fel? Vad är inbillning? Vad är fakta? Huvudsaken att jag mår bra. Struntar i allt annat faktiskt.

Ha en trevlig helg. Det tänker jag ha. Sitter och delar en flaska vin med min underbare man, som trots stora problem med sitt eget jag, får mig att må bra. Inbillning? Ja....det skiter jag i????!
  • Anonym (man)
    Anonym (Lita på dig själv) skrev 2020-05-07 23:39:35 följande:

Har valt att fortsätta leva med min man som var otrogen i 1,5 år. Älskarinnan ringde till mig i hopp om att jag skulle ta ut skilsmässa så hon skulle ha större chans att håva in fångsten. Detta hände för fyra år sedan. Jag älskar min man och vi har barn ihop. Jag valde att förlåta. Min man har under dessa fyra år ändrat sitt sätt att vara mot mig. Tar mig inte för självklar. Jag har ändrat mitt sätt mot honom, kan klara mig utan honom om han är otrogen igen.

Min mans otrohet har jämnat ut ?maktbalansen? i vår relation.

Skitjobbigt i fyra år, med många pratstunder, men nu äntligen har vi nått en relation som är positiv. Äntligen kan jag slappna av.

Alla relationer är olika. Skulle inte ha kunnat nått resultatet om vi flyttat isär... hur ska man kunna prata då?

Det är snarare en fråga om man öht vill prata med eller slösa bort 4 år av sitt liv och må skit för någon som bedragit en i 1,5 år.

Som sagt, vilket förhållande som helst kan överleva vad som helst bara den ena är beredd att sudda bort sig själv för den andra.
  • Anonym (man)
    Anonym (Lita på dig själv) skrev 2020-05-08 18:49:02 följande:
    Vad är rätt, vad är fel? Vad är inbillning? Vad är fakta? Huvudsaken att jag mår bra. Struntar i allt annat faktiskt.

Ha en trevlig helg. Det tänker jag ha. Sitter och delar en flaska vin med min underbare man, som trots stora problem med sitt eget jag, får mig att må bra. Inbillning? Ja....det skiter jag i????!
    Fakta är att han bedrog dig i 1.5 år.
    Fakta är att det tog dig 4 år att börja må bra
    Fakta är att är att du inte har några som helst garantier för att han inte kommer göra om det.

Inbillning är att tro att en person som bedragit dig i 1.5 år och får dig att må dåligt i 4 aldrig kommer göra om det.

Inbillning är att tro att det går att ha ett bra förhållande en person med stora problem utan att själv ta skada.

Inbillning är att tro att det är värt det
Svar på tråden Är MIN man otrogen?