Inlägg från: jrockyracoon |Visa alla inlägg
  • jrockyracoon

Är MIN man otrogen?

Hur agerar man?

Tja, jag skulle nog ligga lågt ett tag och bida min tid. Skaffa bevis, planera för skilsmässa och lägga upp strategier för framtiden.

Men jag fattar att det är jobbigt och att du enbart vill konfrontera och försöka få en bekräftelse/förklaring från honom. Men det kommer högst sannolikt inte hända. Och i sak ändrar ju inte en konfrontation någonting om han förnekar. Det ger dig enbart sämre möjligheter att kunna undersöka hans förehavanden. Lita på att han kommer att vara noga med att ta bort konversationer och liknande om du berättar om dina misstankar.

Vad jobbigt för dig, detta måste vara. Men vilken tur att du nu fått upp ögonen för vilket dubbelliv han antagligen har levt. Det är nog början på ett bättre och mer äkta liv för dig.

Visst kan man förlåta en otrohet men när det har skett under så lång tid, tror jag att skadorna på er relation är för stora för att kunna repareras. Men det är förstås helt upp till dig vad du önskar och vill efter att du bearbetat det som hänt.

Sök stöd i vänner och familj som du litar på och som är på din sida.

Ett annat tips är att gå i parterapi. Det är bra oavsett om din man inte vill följa med dit, och oavsett om ni väljer att skiljas eller ej.

• jrockyracoon

Hej TS!

Vad kämpigt för dig!

Nu får du försöka landa i det här och smälta det i din takt. Låt din ilska, förakt, svartsjuka och alla dina känslor komma fram om du känner att du behöver det. Du kommer säkert behöva en lång tid att bearbeta det här och samtidigt pendla mellan olika känslor och sinnesstämningar.

Det är inte fel av dig att vilja försöka igen i relationen, men det är inte heller fel om du bestämmer dig att lämna. Det är helt upp till dig vad du kan förlåta och vad du väljer att göra. Jag beundrar förstås dig om du skulle lyckas bygga upp en relation med en man som varit så bedräglig mot dig. Jag tror det blir väldigt svårt. Vad är det för en typ av person som kan ljuga för sin fru på i princip daglig basis i tre år och bedra henne under hela denna långa tid? Jag tänker att den personen sannolikt har någon typ av personlighetsstörning eller t.ex. empatistörning, narcissism, psykopati eller liknande. Det låter inte som en person som har de kvalitéer som krävs för att upprätthålla en fungerande relation med tillit och ärlighet.

Hur du än väljer så är det ett bra val att börja gå i familjeterapi. Kanske du även behöver gå i egen terapi för att bearbeta och hitta fotfäste i detta. Vänd dig också till vänner som du litar på och bearbeta med dem.

Ta hand om dig nu och lycka till!

• jrockyracoon
    Anonym (Eget val) skrev 2020-03-10 18:12:23 följande:

Det är just dessa generaliseringar,
    ibland fruktansvärt grova generaliseringar,
    som gör att jag tycker det är påkallat att nyansera vissa saker.

Bara för att man själv (tror sig) aldrig kunna gå vidare efter något sådant så har man ingen rätt att döma ut TS eller någon annans möjligheter att gå vidare.

Jag har aldrig påstått att någon otrohet, stor eller liten, skulle vara lätt att förlåta.
    Därför påpekar jag också att:
    En del mycket erfarna psykologer eller terapeuter säger att man måste inte förlåta allt. Man kan finna andra verktyg och sätt att på ett mycket framgångsrikt sätt gå vidare.

Jag har själv varit utsatt för otrohet, som ligger långt tillbaka i tiden, som jag aldrig har vare sig önskat eller kunnat förlåta. Men jag har ändå skaffat mig själv förmågan att gå vidare, utan att vara bitter och utan att låta det påverka mig och mitt liv.

Dessutom tycker jag det är viktigt påtala för TS och andra att TS själv givetvis alltid vet bättre, och har större rätt att själv få bestämma över sitt öde, än en samling skribenter i en tråd på nätet. Jag själv inberäknad bland dessa skribenter.

Du har en poäng med att det är TS som ska välja, och att hon har rätt att välja precis vad hon vill. Du har också rätt i att det finns par som har hankat sig vidare efter en omfattande och länge pågående otrohet.

Men det finns faktiskt goda skäl till att antaga att en så omfattande otrohet är så svår att reparera att det för de flesta är omöjligt. Jag tror inte orsaken till detta handlar om huruvida man är stark nog att gå vidare eller ej, utan snarare att de upprepade sveken, lögnerna och den förlorade tilliten gör att känslorna för den andra försvinner. Det går sällan att reparera något som är slaget i tusen bitar. Inte ens om man vill och är stark och modig.
  • jrockyracoon
    Anonym (Spegeln) skrev 2020-03-12 21:12:52 följande:

Hej,

Tack för att ni frågar. Jag mår väl så bra som man kan må. Gråter fortfarande och blir hela tiden påmind. Räcker med att jag ser våra barn så bränns det i ögonlocken. Det känns som att det blir jobbigare och jobbigare för varje dag som går. Chocken börjar kanske släppa?

Jag kan fortfarande inte förstå hur han har i tre års tid haft ett dubbelliv, jag får lixom inte ihop det. Hur lyckas man?!!

Har varit på samtal, och allt rivs ju upp från början. Men jag måste ju för att kunna bearbeta och svara på mina frågor och känslor. Vad vill jag? Vad klarar jag av? Vill jag förlåta? Kommer jag förlåta? Vill jag försöka? Kan han vinna min tillit? Jag känner mig lurad och utnyttjad, han har verkligen spelat med min tillit, i tre år! Hade jag haft lättare att gå vidare om det vara var ett snedsteg? Jag vet inte! Jag känner skam fastän det inte är jag som gjort fel. Jag gråter konstans, fastän det inte är jag som gjort något fel.

Jag har inte ens berättat det här för min närmaste och bästa vän för att jag skäms, vad skäms jag över? Det är inte jag som krossat någons känslor och tillit. Ingen vet om, förutom läkare och samtalsstöd.

Frågan är om jag ska börja med lugnande och stämninghöhande medicin som läkaren skrev ut och chansa på att jag inte kollapsar på jobbet nästa vecka. Eller om jag ska fortsätta vara sjukskriven? Just nu har jag ingen ork till nått. Den ork jag har, går till barnen, sen är jag slutkörd. Och då gör jag inget.

Jag önskar bara att jag kunde vrida tillbaka tiden och att min man fick en chans att aningen lämna mig innan han va otrogen, lr verkligen berätta om sina sexfantasier som han tyckte va så himla viktiga att få uppleva..

Jobbigt för dig TS!

Mitt råd är att du ändå försöker öppna dig för din vän. Du har inget att skämmas över och du behöver få stöd. Att berätta för andra vad som hänt är också en extra bearbetning och kan hjälpa dig och få dig att gå vidare i din process.

Hur har relationen med din man varit innan det här hände? Kan du se några tecken såhär i efterhand på att det här skulle hända, eller finns det inga röda flaggor du kan se nu alls? Jag tänker på om man kan lita på att din man gör saker han lovat, eller om han ofta väljer den enklaste vägen trots att det riskerar att skada andra. Har din man visat empati för andra och har han kunnat offrat saker för andra även i de fall det har betytt en personlig uppoffring för honom själv?

Jag tänker att om du lyckas se en koppling mellan hans svagheter och hans otrohet så kan det bli lättare att förstå hur detta kunde ske, och kanske också ge svaret på hur du ska kunna gå vidare.

Bra att du går i samtal. Har du självmordstankar? Viktigt att du berättar det i terapin i så fall.

Givetvis kan man inte ursäkta otrohet med att vilja pröva nya former av sex. Att vara otrogen är ett val man har gjort medveten om att man sviker den andras tillit, och sveket är så stort att sådana ursäkter bara är patetiska.

Att du gråter och är trött och ledsen är givetvis för att du bearbetar det svek du varit med om. Det är en läkeprocess. Du är inne i en jobbig period nu. Men det kommer att kännas bättre! Styrkekram till dig, TS!
  • jrockyracoon
    Anonym (Spegeln) skrev 2020-03-15 17:07:51 följande:

Helt ärligt vet jag kanske inte riktigt hur jag ska ta steget att våga berätta. Jag vet att det inte är jag som gjort något fel, men denna skam jag känner. Just nu känns det som att jag hellre tar med mig den i graven än berättar för någon jag känner..

Vår relation har i mina ögon varit bra. Vi har gjort impulsresa/utflykter och min man har aldrig försökt slingrat sig pga nått annat. Vi har alltid varit nummer ett. Han har typ levt för oss.

Inga självmordstankar, men det är klart att jag tycker allt är jobbigt. Men jag har som sagt två barn, och dom är mitt allt. Skulle aldrig välja att avsluta mitt liv så dom blir utan mig. Däremot önskar jag ibland när tankarna spelar sig ett spratt att jag inte skulle valt min man till man..

Det är inte så att vi inte hade sex, vi hade sex samtidigt som han var otrogen. Men sexet han ville ha, var en avsugning varje gång, som förspel. Jag däremot är inte så mycket för oralsex, men tydligen så va dessa avsugningar allt och därav han var otrogen. Iallafall de han sagt.

Helgen har varit tung då barnen frågat varför pappa jobbar så mycket och inte är hemma. Så imorrn ska han komma hem/över på middag tillsammans med barnens Moster, känns skönt att ha min syster här oxå. Och min stackars syster tror att jag gått in i depression pga att hon ska flytta från byn, därför jag blivit sjukskriven. Hon har lovat mig att ta barnen så ofta hon kan, precis som hon gör nu när vi bor 5min ifrån varandra. Ville ju berätta, men jag skäms!

Kan du kanske maila din syster, eller skriva ett brev? Jag förstår att du som storasyster kanske ofta har tagit stort ansvar för andra och inte varit den svage själv - men nu är det faktiskt du som behöver hjälp!

Det blir ju absurt om du inte berättar och sedan kommer din syster på middag hos er och missuppfattar situationen. Kanske du kan ta upp dina skamkänslor och dina svårigheter att berätta i terapin, så kanske du kan få hjälp att utforska mer vad din skam står för och hur du ska kunna hitta vägar att öppna upp dig?

Jag tror att den underliggande orsaken till otrohet väldigt ofta handlar om bekräftelse. Det blir en slags egoboost att vara åtrådd och något som gör att vi blir höga på signalsubstanser. 

Att din man velat bli avsugen kan säkert stämma. Men det är knappast en trovärdig förklaring till varför han har varit otrogen i tre år och slagit er familj i spillror. Det finns andra, mer sannolika förklaringar till de val han har gjort som ligger inom honom och som handlar om hans sätt att förhålla sig till omvärlden.

Hur känner du kring att träffa honom? Ser du en möjlighet att ni kan bli tillsammans igen, eller är det helt uteslutet för din del?
  • jrockyracoon
    Anonym (Eget val) skrev 2020-03-25 14:52:23 följande:
    Visst kan det vara så. Eller en rädsla för att bli ensam.
    Ja, båda dessa orsaker tror jag är rätt vanliga, även i kombination. Och vi är väl överens om att jag inte har sagt att det också kan finnas nästan oändligt många andra orsaker.

Men det behöver det ju inte heller alltid vara.
    Nej, även där är vi helt överens. Men skrev jag verkligen ALLTID?

TS man har ursäktat sig med att han bara ville ha en avsugning. Är det något man lever ett dubbelliv i flera år för?
    Jag tycker mest att det låter som en dålig ursäkt.
    Jag hoppas verkligen att vare sig du, jag eller någon annan tror på fullt allvar att avsaknad av en avsugning skulle kunna vara den egentliga orsaken.
    Då ligger det nog väldigt mycket närmare till hands att tro att det är sannolikt att personliga problem ligger närmare sanningen. Så även där är vi överens.

Visst kan relationen bli annorlunda om man lyckas lösa sina problem.
    Men sen har vi det här med tilliten. Den blir ju raserad efter en otrohet och kan ta lång tid att bygga upp igen.
    Och kanske i synnerhet när den pågått under så lång tid som i TS fall.
    Om han skulle ha personliga problem och dessa blir lösta så tror jag du kan hålla med om att hela hans liv kommer att te sig annorlunda och därmed också kärleksrelationen, om den fortsätter.
    Håller med dig om att tilliten är ett stort problem. Men med god hjälp så är vi många som har klarat av lösa även det problemet. Men det förutsätter givetvis att han har kommit tillrätta med sina problem.
    OM man tillsammans klarar att lösa alla sådana här problem så kan man faktiskt gå stärkta ur det, med djupare ömsesidig kärlek, med starka band och få ett lyckligare liv.

Om TS man har personliga problem så är det något han måste lösa själv.
    Nej, där håller jag inte med dig. Jag skulle tom våga påstå att det är nästan omöjligt för någon att själv lösa sina personliga problem.
    Ja, han måste erkänna sina problem, framförallt inför sig själv, och han måste ta fullt ansvar för dem.
    Men sedan är jag övertygad att han behöver hjälp, både professionell hjälp och stöd av sin nära omgivning.

Nej,jag tror inte heller att man måste förlåta alla gånger.
    Men samtidigt så tror jag att det kan bli lite svårare att gå vidare om man aldrig lyckas glömma eller förlåta.
    Återigen är vi helt överens. 
    Men med professionell hjälp finns det alltså verktyg och metoder som är mycket framgångsrika och som i de flesta fall ger ett mycket gott utfall.
    1. Om nu det stämmer att det inte är önskan efter avsugning som är orsaken till otroheten, då innebär det att TS man återigen har talat osanning. Han har alltså inte enbart bedragit henne i flera år, utan ljuger också om orsaken om det även när han blivit ertappad. Det säger i min värld något om hans personlighet. Varningsflagga!

2. Det finns väl knappast någon erfaren terapeut som tänker att det finns bra chanser på att lappa ihop en relation där en person blivit bedragen i 2-3 år. Min fru är exempelvis familjeterapeut och hennes spontana reaktion på detta var att det blir väldigt svårt att få relationen att överleva. Det finns absolut sätt att i terapi söka vägar framåt i en skadad relation, men man ska inte ha någon övertro på de verktyg som finns. Att dessa verktyg skulle ge ett gott utfall i "de flesta fall", behöver du ange källa på, om du vill fortsätta hävda det.

3. Om vi nu köper din förklaring att otroheten kommer av mannens personliga problem, så finns det också en ytterligare svaghet hos honom. Detta är att mannen har valt att lösa sina personliga problem genom att vara otrogen. Detta är förstås ett svekfullt beteende, som visar på betydande brister i hans karaktär. Man ska inte ta det sveket lätt. Om TS förlåter riskerar hon att han gör om det, eller att hans oärlighet och manipulation förpestar TS tillvaro på ett annat sätt. TS riskerar därför att bli skadad ytterligare om hon förlåter, och det är också något hon behöver ta med i beräkningen. 

4. Du resonerar utifrån någon slags tanke att man ska hålla ihop till varje pris. Varifrån kommer denna grundsats? I din religiösa tro? Det är en farlig idé. Ibland är det bästa att man separerar. Man bör komma ihåg att det är sällsynt att en person ändrar sin personlighet eller beteende. Visst kan det ibland hända att någon gjort ett snedsteg och att relationen överlever efter det. Men stöter man på en manipulativ person som ljuger och fifflar i flera år utan att tänka på konsekvenserna för sin familj, bör man givetvis på allvar överväga separation.
  • jrockyracoon
    Anonym (Spegeln) skrev 2020-04-17 20:53:31 följande:

Blev nästan som ett förhör, kändes inte alls bra. Nästan så att hon va nyfiken och ville veta detaljer. Nää, kändes vaken lr när jag berättat. Kunde lika bra hållt det för mig själv som jag anade.. men nu är det sagt..

Även om det inte kändes bra och din chef inte reagerade på det sätt du önskade tror jag att det ändå var bra att du berättade. Jag tror det är början på en viktig process för dig som handlar om att kunna stå för att du (helt själv oförvållandes) har en man som varit otrogen mot dig under en lång tid. 

Så bra gjort!
  • jrockyracoon
    Anonym (Spegeln) skrev 2020-04-29 21:53:05 följande:

Hej alla.

1. Anledningen till att jag funderar på att byta psykolog är för att hen tycker att jag ska skilja mig. Att jag ska kasta ut min man. Jag har berättat redan från början att jag fortfarande älskar min man och att jag vill försöka ge honom och oss en chans. Men det känns som att min psykolog inte möter mig där, är man otrogen så ska man skiljas, punkt. Jag vill inte skilja mig! Men sen om det i slut ändan blir så, ja då vet jag att jag/vi försökt göra allt för att försöka lappa ihop den stora skadan.

2. I förra veckan fick jag dessutom ett rejält jävla bakslag! Jag har blivit förflyttad på jobbet pga Coronakrisen, jag jobbar nu bara ett stenkast ifrån min mans älskarinna. Det känns skit! Jag har gråtit, jag har pratat med högre chefer men just nu går det inte att få mig flyttad någon annan stans. Jag måste jobba här! Jag stötte även på älskarinnans syster idag, känns så jävla obehagligt. Mår illa. Har skrikit och gråtit framför min man. Han tröstar. Men det är så här det är.. Det är bara en tidsfråga innan älskarinnan står framför mig. Vafan gör jag då?

Hela livet känns just nu som ett enda mörker. Bakslag efter bakslag. Det kändes som att vi ändå kämpade åt rätt riktning, men nu... nää. Jag vet inte. Jag vet inte..

Ytterst märkligt att din psykolog så tydligt och upprepade gånger råder dig till skilsmässa. Det tycker jag inte är ett professionellt agerande. Det är ju ett beslut som du behöver komma fram till själv och bottna i vad du vill och inte i vad någon annan vill.

Det låter som en bra idé att byta psykolog om du inte får förtroende (allians) med den du har. Du kan dock försöka att ta upp dina tankar och ditt missnöje med psykologen och försöka få en förklaring till hur hon menar att detta kan hjälpa dig. 

Jag tror det finns en risk att du förlägger en stor ilska på din mans älskarinna och inte på din man. Egentligen tycker jag att din ilska borde riktas till största delen mot honom. Det är givetvis din man som står närmast dig och att han sviker dig är ett större svek än att någon som är ytligt bekant till dig gör det. Det är psykologiskt enkelt för dig att förlåta honom och förlägga de negativa känslorna hos älskarinnan eftersom det löser många inre konflikter hos dig - men det innebär en felaktig skuldfördelning med potentiella negativa konsekvenser.

Sen undrar jag hur du kan vara så säker på att du inte ska lämna din man. Det är helt okej att vilja fortsätta tillsammans med honom, men om du inte har några tvivel på att göra det, då blir jag nyfiken på varför det är så viktigt för dig? Är det av skam inför vad andra skulle tycka? Har du någon föreställning om att det är fel att skilja sig? Eller vad är det som ligger där bakom? 

Goda skäl att försöka igen skulle kunna vara t.ex. att din man visar genuin ånger och du är säker på att han inte kommer såra dig på detta sätt igen, och att du därför vill ge honom en chans till. Men om ditt beslut istället grundar sig på rädsla för uppbrott eller för andra irrationella skäl, tror jag att du behöver gräva djupare i dig själv för att hitta den långsiktigt bästa lösningen för dig i din situation.

Allt är förstås kaos nu när du mår såhär dåligt. Försök hitta saker som gör att du mår lite bättre. Gå en promenad, fika med väninnor, etc. Du är mitt i processen nu, och det känns förstås inte roligt alls. Men bra att du går i terapi där du kan bearbeta och ta in allt som har hänt och hur du ska förhålla dig till det.
Svar på tråden Är MIN man otrogen?