• Anonym (Spegeln)

Är MIN man otrogen?

Fick ett mess nu ikväll av någon okänd som hävdar att min man, sedan 9år tillbaka, varit/är otrogen mot mig med en kollega.. Berättaren skriver att hen varit tillsammans med min mans påstådda älskarinna/flickvän syster, och att detta förhållande/otrohet varat i 3-4 år.

Hjälp, vafan är detta är min första tanke.

Men ju mer jag läste, ju mer så är det smådetaljer som stämmer in.

Vad gör jag OM min man är otrogen? Hur konfronterar jag honom? Kommer jag förlåta honom? Vad händer med barnen? Känns som om hjärtat ska hoppa ur kroppen och jag mår illa, vill spy.

Min man slutar jobbet om ca en kvar, ska jag ta det direkt? Vänta tills imorrn?

Hjälp mig tänka klart!

• Svar på tråden Är MIN man otrogen?
  • Juicebaren
    Anonym (Spegeln) skrev 2020-04-25 21:41:50 följande:

2 månader har gått sen jag konfrontera honom. Har det gått en dag utan att jag tänkt på hans svek? Nej, blir det bättre? Kommer man vidare? 2 månader är inte så lång tid, men det känns som dessa månader gått skitfort, men ändå långsamt. Och tänkt då dessa 3 ÅR, som jag inte har veta nått. 3 år som jag inte varit min mans förstahandsval, 3 år som han levt dubbelliv. Mår illa.

Kanske ska byta psykolog oxå, den jag har känns bara fel. Hen vill bara att jag ska skilja mig och slänga ut min man. Varje samtal...

Har du övervägt om din psykolog har rätt?
  • molly50
    Anonym (H) skrev 2020-04-18 17:07:21 följande:
    japp det är sant din man vart 100% otrogen men enda anledningen att tjejen messa dig om det är för att hon själv vill ha din man så i hopp om att du ska dumpa honom säger hon sanningen för att han ska komma krypandes till henne
    Nu var det ju inte den andra kvinnan som messade TS om hennes mans otrohet utan någon som påstod sig ha varit ihop med systern till älskarinnan.
  • molly50

2 månader har gått sen jag konfrontera honom. Har det gått en dag utan att jag tänkt på hans svek? Nej, blir det bättre? Kommer man vidare? 2 månader är inte så lång tid, men det känns som dessa månader gått skitfort, men ändå långsamt. Och tänkt då dessa 3 ÅR, som jag inte har veta nått. 3 år som jag inte varit min mans förstahandsval, 3 år som han levt dubbelliv. Mår illa.

Kanske ska byta psykolog oxå, den jag har känns bara fel. Hen vill bara att jag ska skilja mig och slänga ut min man. Varje samtal...

Kanske ligger det något i det psykologen säger?
    Kanske borde ni flytta isär,om så bara för ett tag,för att du ska kunna komma vidare och lättare kunna se saken ur en annan synvinkel?
    Du verkar inte må bra av att vistas under samma tak som honom just nu.
    Och det kan göra det svårare för dig att fatta ett beslut om du ska stanna eller gå.
    Jag tycker också du ska berätta för vänner och släktingar om det här. Du behöver stöd omkring dig. Du ska inte vara ensam med det här.
  • Anonym (man)

Ok, så om psykologen inte säger det du vill höra så byter du ut hen tills du hittar någon som säger det du vill höra?
  • pyssel

Det låter som en psykolog som iaf inte har motiverande samtal i verktygslådan.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (man)
    pyssel skrev 2020-04-26 16:32:36 följande:
    Det låter som en psykolog som iaf inte har motiverande samtal i verktygslådan.
    Eller en psykolog som inte säger det folk vill höra utan vad personen behöver höra?

Motiverande samtal beror ju kanske på VAD man vill motivera folk till? Om en person vill göra något som är skadligt för henne shälv, ska man motivera personen att göra det?
  • pyssel
    Anonym (man) skrev 2020-04-26 17:57:21 följande:

Eller en psykolog som inte säger det folk vill höra utan vad personen behöver höra?

Motiverande samtal beror ju kanske på VAD man vill motivera folk till? Om en person vill göra något som är skadligt för henne shälv, ska man motivera personen att göra det?

Läs inte in saker jag inte sagt. Du ser ju TS reaktion, vilket var min poäng, inte att hon skulle stanna. Ser du skillnaden? Ett enkelt exempel som gör det lättare att förstå: När man använder MI till klienter som lever med våld, där man försöker rädda liv genom att främja en separation, vill man ju INTE ha reaktionen "Psykologen vill hela tiden jag ska lämna, så nu byter jag psykolog". Man motiverar att klienten hittar kraft och vilja att lämna om någon lever dysfunktionellt. Man vill inte öka deras motstånd att lämna, om det nu är motivation att lämna man strävar efter, vilket tydligen TS psykolog gett uttryck för.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (man)
    pyssel skrev 2020-04-26 21:55:38 följande:
    Läs inte in saker jag inte sagt. Du ser ju TS reaktion, vilket var min poäng, inte att hon skulle stanna. Ser du skillnaden? Ett enkelt exempel som gör det lättare att förstå: När man använder MI till klienter som lever med våld, där man försöker rädda liv genom att främja en separation, vill man ju INTE ha reaktionen "Psykologen vill hela tiden jag ska lämna, så nu byter jag psykolog". Man motiverar att klienten hittar kraft och vilja att lämna om någon lever dysfunktionellt. Man vill inte öka deras motstånd att lämna, om det nu är motivation att lämna man strävar efter, vilket tydligen TS psykolog gett uttryck för.
    Ok, fast det är i så fall en ganska känslig balansgång för det kan ju lika gärna vara så att minsta lilla lilla hint om att psykologen inte håller med om det man själv vill triggar ett byte?

Borde man inte själv fråga sig varför man öht går i terapi om man bara vill få medhåll?
  • pyssel
    Anonym (man) skrev 2020-04-26 22:11:43 följande:

Ok, fast det är i så fall en ganska känslig balansgång för det kan ju lika gärna vara så att minsta lilla lilla hint om att psykologen inte håller med om det man själv vill triggar ett byte?

Borde man inte själv fråga sig varför man öht går i terapi om man bara vill få medhåll?

Ja det är en känslig balansgång.

Det är ju terapi (motstånd "ingår"), inte färdiga råd alla är redo att följa. Då hade det ju räckt att fråga någon på gatan som inte gillar otrohet (eller slag på käften, för det andra exemplet), om ett rakt svar var lösningen på allt =)
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (man)
    pyssel skrev 2020-04-26 22:29:21 följande:
    Ja det är en känslig balansgång.

Det är ju terapi (motstånd "ingår"), inte färdiga råd alla är redo att följa. Då hade det ju räckt att fråga någon på gatan som inte gillar otrohet (eller slag på käften, för det andra exemplet), om ett rakt svar var lösningen på allt =)
    Absolut, bra att TS går i terapi. Dock tycker jag inte man bara kan lägga all skuld på terapeutens brist på taktkänsla utan även en del på TS inställning till vad som sägs. Även om mycket hänger på terapeutens kompetens så ligger ju en hel del hos den som söker hjälp, terapi är ju ingen magi.

Hur många misslyckade terapier beror på terapeuten och hur många beror på den söker? Hur många ger inte upp för snabbt när det som sägs inte är vad man vill höra?
Svar på tråden Är MIN man otrogen?