• Anonym (YB)

Mysiga barnfria helgen förstörd igen

Vi skulle ha en lugn, mysig helg bara jag och min man. Men nej. Nu har han åkt iväg för att hämta barnen för mamman kom på att hon ville gå ut och äta och dricka med en kompis just idag. Slut på lugnet och myset innan det knappt hunnit börja. Byte sker egentligen på måndagar. De är här varannan vecka och jag tycker det är mer och mer frustrerande och jobbigt. Förra gången vi hade barnfria helgen hade ena barnet matcher i annan stad som mannen åkte och tittade på och på kvällen var han ute på krogen med kompisar. På vardagarna är han ofta och tittar på barnens träningar även när det inte är hans vecka och veckorna barnen är här hinner vi knappt säga hej till varandra känns det som. Kanske lite överdrivet men ändå, typ så. Känner mig mer och mer irriterad och vill bara ha min man och hemmet ifred men samtidigt förstår jag att jag är irrationell och att barnen såklart måste vara hans första prio. Detta börjar dock tära på mig och jag funderar oftare och oftare på hur det skulle vara att göra slut och flytta till eget boende för att slippa besvikelse, frustration, irritation, alltid få ha det lugnt och skönt. Jag har berättat för min man hur jag känner och han förstår men säger att han måste sätta sina barn först så han kan inte lova att något kommer ändras men att han försöker tänka på det, och jag förstår det förstås. Är gravid och vet inte om det är gravidhormonerna som får mig att känna så här eller inte. Ni vars partner har barn sedan innan, känner ni så här också? Vad gör man åt känslorna?

• Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen
  • Zarch
    Anonym (xaxxon) skrev 2019-12-09 12:33:14 följande:

Jag tror inte han är intresserad av män. Fast han skulle uppenbarligen leva med mindre gnäll.

Men det var tydligen en öm punkt för dig det här? Du anser alltså att man ska kräva mer utav bonusmamman än av barnens egen mor? Eller hon ska vara så totalt undergiven dig, exet och dina barn antagligen? Vet din plats kvinna, håll käft och hunda typ.
  • Anonym (A)
    Anonym (jim) skrev 2019-12-09 14:05:34 följande:
    Jag tror xaxxon bara är en man som vill gnälla lite på gnälliga kvinnor, ska nog inte tas så allvarligt...
    Det tror jag med
  • smulpaj01

Förstår inte riktigt. Ni kan väl ha en mysig kväll/helg tillsammans även fast barnen är hemma? I annat fall är det ingen toppenide' att skaffa en gemensam unge.

• Brumma
    smulpaj01 skrev 2019-12-09 14:19:41 följande:

Förstår inte riktigt. Ni kan väl ha en mysig kväll/helg tillsammans även fast barnen är hemma? I annat fall är det ingen toppenide' att skaffa en gemensam unge.

Alltså, jag älskar både mina biologiska barn och mitt bonusbarn, och vi har haft otaliga mysiga hemmakvällar tillsammans. Det hindrar inte att jag då och då uppskattar en mysig hemmakväll UTAN barnen hemma. Kunna se en hjärndöd actionfilm med surroundsystemet igång, eller en helkväll med sagan om ringen maraton.

Det är absolut en toppenide att kombinera både barn OCH barnfria myskvällar, underhålla relationen till varandra och allt sånt där du vet..

Eller finns det ngn regel att man inte får vara barnfria någonsin igen efter att man fått barn? Skaffa barnvakt - eller låta barnen ha egentid med far och morföräldrar - tex?
  • Siden

Hm, du verkar utesluta det där med sex, att kunna diskutera saker som vuxna utan barnöron, ligga och kolla på en film som är för vuxna utan att bli störda etc. Även om det är mysigt med barnkvällar så ska man nog passa på att ha lite vuxentid under graviditeten, innan bebisen har kommit.
  • Anonym (Xyz)

Som vv förälder tar man alla chanser att få ha barnen mer än halvtid, skulle aldrig neka om det inte var något jättespeciellt typ bortrest.

Jag har å andra sidan inte ny partner och tänker inte skaffa det heller. Men som ny partner får du kanske finna dig i att din man tar all tid han kan få med barnen om möjligheten ges, eller välja att bo själv.

• Ester69

Problemet är väl att det bara verkar som om biomamman får ha mysiga hemma /ute kvällar inte ts..
  • Siden
    Anonym (Xyz) skrev 2019-12-09 15:32:40 följande:

Som vv förälder tar man alla chanser att få ha barnen mer än halvtid, skulle aldrig neka om det inte var något jättespeciellt typ bortrest.

Jag har å andra sidan inte ny partner och tänker inte skaffa det heller. Men som ny partner får du kanske finna dig i att din man tar all tid han kan få med barnen om möjligheten ges, eller välja att bo själv.

Med den inställningen avråder jag dig starkt från att flytta ihop med en ny partner som är barnlös. En bioförälder måste ställa om till den barnfrias liv precis som den utan barn behöver ställa om till ett liv med bonusbarn. Det går inte bara åt ett håll, denna anpassning.
  • Anonym (jim)

Nåväl, alla håller väl inte med mig på den här punkten men för mig är det en milsvid skillnad på att ha en myskväll med bara mina barn närvarande och en myskväll med även hans barn närvarande. Så det där med att man för den sakens skull inte borde skaffa barn ihop är inte ett särskilt logiskt konstaterande. Eftersom jag och min man inte heller haft turen att ha tillgång till naturliga barnvakter i form av närvarande mor- och farföräldrar så har vi fått passa på att njuta av att åtminstone ett av barnen har en annan mamma att spendera tid hos.

Och har man ännu inte fött sina egna barn så kan man väl för sjutton få njuta av lugnet innan stormen. Hur trött blir för övrigt inte en del av att vara gravida? Kan man inte få se till att skapa lite andrum om man kan? Det är i alla fall inte något man ska skämmas för att man önskar sig!
  • smulpaj01
    Anonym (jim) skrev 2019-12-09 15:37:34 följande:

Nåväl, alla håller väl inte med mig på den här punkten men för mig är det en milsvid skillnad på att ha en myskväll med bara mina barn närvarande och en myskväll med även hans barn närvarande. Så det där med att man för den sakens skull inte borde skaffa barn ihop är inte ett särskilt logiskt konstaterande. Eftersom jag och min man inte heller haft turen att ha tillgång till naturliga barnvakter i form av närvarande mor- och farföräldrar så har vi fått passa på att njuta av att åtminstone ett av barnen har en annan mamma att spendera tid hos.

Och har man ännu inte fött sina egna barn så kan man väl för sjutton få njuta av lugnet innan stormen. Hur trött blir för övrigt inte en del av att vara gravida? Kan man inte få se till att skapa lite andrum om man kan? Det är i alla fall inte något man ska skämmas för att man önskar sig!

Ts har barnfri tid 14 dagar per månad! Då är väl nån extra barnkväll då och då inget att gnälla om?!
Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen