• Anonym (YB)

Mysiga barnfria helgen förstörd igen

Vi skulle ha en lugn, mysig helg bara jag och min man. Men nej. Nu har han åkt iväg för att hämta barnen för mamman kom på att hon ville gå ut och äta och dricka med en kompis just idag. Slut på lugnet och myset innan det knappt hunnit börja. Byte sker egentligen på måndagar. De är här varannan vecka och jag tycker det är mer och mer frustrerande och jobbigt. Förra gången vi hade barnfria helgen hade ena barnet matcher i annan stad som mannen åkte och tittade på och på kvällen var han ute på krogen med kompisar. På vardagarna är han ofta och tittar på barnens träningar även när det inte är hans vecka och veckorna barnen är här hinner vi knappt säga hej till varandra känns det som. Kanske lite överdrivet men ändå, typ så. Känner mig mer och mer irriterad och vill bara ha min man och hemmet ifred men samtidigt förstår jag att jag är irrationell och att barnen såklart måste vara hans första prio. Detta börjar dock tära på mig och jag funderar oftare och oftare på hur det skulle vara att göra slut och flytta till eget boende för att slippa besvikelse, frustration, irritation, alltid få ha det lugnt och skönt. Jag har berättat för min man hur jag känner och han förstår men säger att han måste sätta sina barn först så han kan inte lova att något kommer ändras men att han försöker tänka på det, och jag förstår det förstås. Är gravid och vet inte om det är gravidhormonerna som får mig att känna så här eller inte. Ni vars partner har barn sedan innan, känner ni så här också? Vad gör man åt känslorna?

• Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen
  • smulpaj01
    Siden skrev 2019-12-11 14:52:34 följande:

Det är respektlöst att gå in och skriva råd till en ledsen och upprörd bonusmamma, gravid dessutom, utan att själv någonsin ha prövat på att vara bonusmamma. Förstår du inte det? Dessutom råd om att hon borde acceptera sin situation med en klackspark och att dom som tror att biomamman försöker försvåra för det gravida paret är galna.

Jag har levt med mitt ex och hans barn i 9 år, har jag då rätt att uttala mig enligt dig?

För jag håller med om allt personen skrivit!

Knasigt va?!
  • Siden
    Anonym (kulsa) skrev 2019-12-11 15:28:38 följande:

Nej, det är det inte. Jag skrev inget elakt och TS bad inte uttryckligen om råd från människor med erfarenhet av att vara bonusmamma. 

Det är lite galet att anta att en mamma på sadistiskt vis försöker jävlas med och förstöra för en gravid kvinna (som dessutom tar hand om hennes barn varannan vecka) bara för att hon frågade sina barns pappa om han kunde ta barnen en kväll extra. Snacka om att måla fan på väggen helt i onödan. Om vi nu ska börja snacka respekt så vet jag inte om det är så respektfullt att sätta griller i huvudet på TS och måla upp biomamman som hennes fiende med så lite information att utgå ifrån. 

Ok. Då har vi olika uppfattningar. Enligt mig är det respektlöst, precis som om jag skulle gå in och skriva i en tråd för någon har en komplicerad diagnos som jag bara läst om. Och ge råd om att äta bättre och träna lite mer. Men vem vet, du kanske ä en typisk sån person som kliver in och skriver folk på näsan i liknande trådar. För övrigt har inte jag skrivit i den här tråden om att biomamman är ute efter att sabotera, däremot har jag skrivit att det är en vanlig företeelse att saker och ting lunkar på i en bonusfamilj som vanligt, tills bonusmamman blir gravid. Och då börjar de vuxna (alla tre) att bete sig på olika sätt.
  • Siden
    smulpaj01 skrev 2019-12-11 16:01:38 följande:

Jag har levt med mitt ex och hans barn i 9 år, har jag då rätt att uttala mig enligt dig?

För jag håller med om allt personen skrivit!

Knasigt va?!

Ja, du brukar skriva lite knasiga saker enligt mig. Men det är ok, man får ha olika åsikter.
  • Siden
    Anonym (Alice) skrev 2019-12-11 15:54:34 följande:

Va? Är det respektlöst att inte stryka en gravid kvinna medhårs? TS är (troligtvis) en vuxen kvinna som frivilligt valde att både gå in i en relation med och bli på smällen med en man som har barn sen tidigare, vilket kanske inte är så smart om hon inte trivs med hans barn.

Kanske är lätt att glömma bort nu då TS inte är med i tråden och folk spekulerar fritt utan någon egentlig fakta, men 95% av trådstarten handlar om att TS man är och kollar på barnens matcher oavsett vecka, att han ägnar mycket tid åt barnen om veckorna, att hon "vill ha sin man och hemmet ifred" (från barnen), att barnen kommer och förstör myset. På något sätt har ni nu fått det till att det är exet som medvetet vill sabotera, när det egentligen verkar vara ungarna som är problemet för TS. 

Vi får rådfråga Ts då.
  • Zarch
    Anonym (kulsa) skrev 2019-12-11 14:04:58 följande:

Jag fick inte intrycket från trådstarten om att det handlar om att TS tillbringar mer tid med barnen än biomamman själv. Det handlade om en helg som skulle ha varit barnfri men inte blev det. Utöver det verkar det handla om att pappan engagerar sig i barnens liv även de veckor då barnen bor hos biomamman. Det är något jag tveklöst hade räknat med om jag blev tillsammans med någon som har barn sedan tidigare. Jag har nog t.o.m. uppmuntrat det, för jag tycker att separerade föräldrar bör engagera sig i sina barns liv även de veckor då barnen bor hos den andra föräldern (i den mån det är praktiskt möjligt och inte går till överdrift). 

Jag tycker ärligt talat att alla som börjar prata om att biomamman medvetet försöker sabotera för TS låter lite... galna. Jag förstår att det finns sådana biomammor, för det finns alltid folk till allt, men om man utgår ifrån att det är standard så är man nog lite överdrivet paranoid och cynisk. Och hade det handlat om att biomamman lämnade över barnen "i tid och otid" så hade TS säkert räknat upp flera situationer då det hänt, men det gjorde hon inte. TS har inte skrivit något mer i tråden sedan trådstarten, så jag ansåg mig ha den informationen jag behövde för att svara henne. Vi har alla olika erfarenheter som vi utgår ifrån när vi kommer med råd eller åsikter. Det är väl det som är bra med att ställa frågor på forum: Man får flera perspektiv. Jag har ingen erfarenhet av att vara bonusmamma (eller biomamma), men jag har erfarenhet av att vara bonusbarn.Ja, mannen blev tillsammans med en person utan barn, men han kan inte sluta vara förälder för det. Det är helt enkelt inte riktigt samma sak. Sedan förstår jag att TS och hennes man måste samarbeta med biomamman och att det inte alltid kan vara biomammans behov av egentid som går utöver TS och hennes mans behov av egentid. Men som sagt, nu handlade det om en gång. Problemet i övrigt verkar ju vara - så som jag tolkar trådstarten - att pappan t.ex. åker på matcher och träningar även de veckor då han inte har barnen. TS tycks önska att han slutar med det och det tycker jag låter som ett orimligt krav att ställa på en förälder.

Galen och paranoid är jag inte. Cynisk? Måhända men det är enligt mig inget konstigt att vara i en värld som är just det. Jag är ingen glättig person och så är det med det.

Jag tycker givetvis att man ska engagera sig i sina barn och att det innefattar fritids och sportevenemang säger jag ingenting om men hade jag varit gravid med hans barn så hade jag rekat läget redan nu. Annars så är risken stor att TS står där med en bebis på armen och lever ensamstående under samma tak med en man och hans barn.

Vi är alla olika och även fast jag låter som att katastroflampan är på så är det rätt smart att förutse och diskutera sådana saker redan nu. Kan låta elakt men jag tror inte att män som är engagerade i sina barn dom har varannan vecka per automatik är fantastiska fäder för barn som föds in i nya relationer, tvärtom. Allt för ofta så dribblar dom runt och gömmer sig bakom sina stora ungar pga sitt dåliga samvete över att dom inte finns där på heltid, lättare att leverera som farsa om man går runt med ständigt dåligt samvete.

PS. Kan gälla mammor också men tar upp män i detta fall eftersom TS partner är just en sådan.
  • Ess
    Anonym (kulsa) skrev 2019-12-11 14:04:58 följande:
    Anonym (jim) skrev 2019-12-11 06:17:21 följande:
    Om man väljer att gå in och svara i en tråd där man inte själv har några erfarenheter i ämnet, tycker jag att man ska lägga lite tid på att läsa vad andra människor har svarat på först. Du kan så klart välja att slänga ur dig lite åsikter ändå men om du hade läst på lite innan så hade du kanske valt att skriva något annat. Nu är du antagligen inte så insatt i det här ämnet, men är det inte det som är målet? Så hade jag i alla fall tänkt om jag skrev i en tråd om ett ämne som jag inte hade några förkunskaper om. 
    TS har inte skrivit något mer i tråden sedan trådstarten, så jag ansåg mig ha den informationen jag behövde för att svara henne. Vi har alla olika erfarenheter som vi utgår ifrån när vi kommer med råd eller åsikter. Det är väl det som är bra med att ställa frågor på forum: Man får flera perspektiv. Jag har ingen erfarenhet av att vara bonusmamma (eller biomamma), men jag har erfarenhet av att vara bonusbarn.Ja, mannen blev tillsammans med en person utan barn, men han kan inte sluta vara förälder för det. Det är helt enkelt inte riktigt samma sak. Sedan förstår jag att TS och hennes man måste samarbeta med biomamman och att det inte alltid kan vara biomammans behov av egentid som går utöver TS och hennes mans behov av egentid. Men som sagt, nu handlade det om en gång. Problemet i övrigt verkar ju vara - så som jag tolkar trådstarten - att pappan t.ex. åker på matcher och träningar även de veckor då han inte har barnen. TS tycks önska att han slutar med det och det tycker jag låter som ett orimligt krav att ställa på en förälder.

Jag tror nog att det försiggick betydligt mer i kulisserna än du som barn hade en aning om.

I sammanlevande familjer är det inte så vanligt att båda föräldrarna är med barnen på allt. Om inte tidigare så får mannen tänka om där nu när han får ett nytt barn. Han får vara med det tidigare barnet på sina veckor och mamman på sina, så jag tycker inte alls att det är orimligt att kräva att han bara är med på sina veckor.
  • AnnaNMbgd

Störigt om det händer ofta att exet vill att ni ska ha barnen över hennes helg. Händer det för ofta kanske mannen bör säga till henne, eller för att undvika ev. konflikt så kan ju du och mannen att komma överens om att alltid ha en anledning till varför ni inte kan ställa upp i ta hand om barnen på exets helg. Kanske får nu tjänsterna tillbaka när ett barn kommer.

När det kommer till vardagar och att han vill vara med på barnens träningar får du nog säga till dig själv att det är du gravidhormonig och svartsjuk fast du kanske inte vill vara det. Du är vuxen och baren är barn. Det är hans barn och de kommer först. Du får bara gilla läget för att du fallit för en man som redan har barn. +Sen när ett barn har sedan har träningar/matcher så kommer du vilja att ni tillsammans är med och stöttar ert barn i sporten hen älskar.

• Pope Joan II
    Zarch skrev 2019-12-11 16:08:54 följande:
    Galen och paranoid är jag inte. Cynisk? Måhända men det är enligt mig inget konstigt att vara i en värld som är just det. Jag är ingen glättig person och så är det med det.

Jag tycker givetvis att man ska engagera sig i sina barn och att det innefattar fritids och sportevenemang säger jag ingenting om men hade jag varit gravid med hans barn så hade jag rekat läget redan nu. Annars så är risken stor att TS står där med en bebis på armen och lever ensamstående under samma tak med en man och hans barn.

Vi är alla olika och även fast jag låter som att katastroflampan är på så är det rätt smart att förutse och diskutera sådana saker redan nu. Kan låta elakt men jag tror inte att män som är engagerade i sina barn dom har varannan vecka per automatik är fantastiska fäder för barn som föds in i nya relationer, tvärtom. Allt för ofta så dribblar dom runt och gömmer sig bakom sina stora ungar pga sitt dåliga samvete över att dom inte finns där på heltid, lättare att leverera som farsa om man går runt med ständigt dåligt samvete.

PS. Kan gälla mammor också men tar upp män i detta fall eftersom TS partner är just en sådan.
    Har du bonusbarn? Lever du med bonusbarn?
  • Anonym (Bonusarna)
    Pope Joan II skrev 2019-12-11 14:52:17 följande:

Ja, då får du yttra dig. *nickar nådigt*

En gång till?? Förstår inte riktigt hur du menar.
  • Ess
    AnnaNMbgd skrev 2019-12-11 19:27:06 följande:

När det kommer till vardagar och att han vill vara med på barnens träningar får du nog säga till dig själv att det är du gravidhormonig och svartsjuk fast du kanske inte vill vara det. Du är vuxen och baren är barn. Det är hans barn och de kommer först. Du får bara gilla läget för att du fallit för en man som redan har barn. +Sen när ett barn har sedan har träningar/matcher så kommer du vilja att ni tillsammans är med och stöttar ert barn i sporten hen älskar.

Nej de tidigare barnen kommer inte alltid först.
    Varför ska båda föräldrar gå på träningarna?
    Jag tycker det är ett rätt underligt resonemang och väääldigt överarbetat att alltid vara båda överallt. I stort sett verkar det bara gälla särkullar, och jag tycker ts ska ta upp det med mannen om hon tycker det läggs för mycket tid på dem.
Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen