• Anonym (YB)

Mysiga barnfria helgen förstörd igen

Vi skulle ha en lugn, mysig helg bara jag och min man. Men nej. Nu har han åkt iväg för att hämta barnen för mamman kom på att hon ville gå ut och äta och dricka med en kompis just idag. Slut på lugnet och myset innan det knappt hunnit börja. Byte sker egentligen på måndagar. De är här varannan vecka och jag tycker det är mer och mer frustrerande och jobbigt. Förra gången vi hade barnfria helgen hade ena barnet matcher i annan stad som mannen åkte och tittade på och på kvällen var han ute på krogen med kompisar. På vardagarna är han ofta och tittar på barnens träningar även när det inte är hans vecka och veckorna barnen är här hinner vi knappt säga hej till varandra känns det som. Kanske lite överdrivet men ändå, typ så. Känner mig mer och mer irriterad och vill bara ha min man och hemmet ifred men samtidigt förstår jag att jag är irrationell och att barnen såklart måste vara hans första prio. Detta börjar dock tära på mig och jag funderar oftare och oftare på hur det skulle vara att göra slut och flytta till eget boende för att slippa besvikelse, frustration, irritation, alltid få ha det lugnt och skönt. Jag har berättat för min man hur jag känner och han förstår men säger att han måste sätta sina barn först så han kan inte lova att något kommer ändras men att han försöker tänka på det, och jag förstår det förstås. Är gravid och vet inte om det är gravidhormonerna som får mig att känna så här eller inte. Ni vars partner har barn sedan innan, känner ni så här också? Vad gör man åt känslorna?

• Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen
  • Anonym (kulsa)
    Zarch skrev 2019-12-11 06:14:34 följande:
    Fast det här tycker jag också är ett väldigt lustigt resonemang. Jag som har egna småttingar vill ju spendera min tid ihop så mycket det bara går med dom men det fattar ju t o m jag att en annan kvinna kanske inte känner EXAKT samma eufori över detta, speciellt inte om hon umgås med mina barn mer på helgerna än vad jag själv gör. Tycker det är mer lustigt av föräldrar som själva väljer bort den kvalitetstiden istället för att skjuta upp partandet en vecka.

Nu vet vi inte heller hur engagerad trådskaparen själv egentligen är i just denna tråd så då kan man enbart spekulera. Men jag vet däremot att en gravid kvinnas energi kan vara på sparlåga och som förstföderska är man lite extra känslig, det vet hans ex givetvis om och det är säkert därför hon också försvinner och lämnar över sina barn i tid och otid för att hon vill sabotera (lär provocera många här att jag bara antar att det är så men jag tycker att hela upplägget luktar manipulativt lång väg).

Jag tycker därför att hennes karl kan gränsa exet lite nu till förmån för TS och ge henne andrum och tid till vila inför vad som komma skall med en bebis och allt. Förhoppningsvis får denna familj till en bra balans och harmoni i slutändan.
    Jag fick inte intrycket från trådstarten om att det handlar om att TS tillbringar mer tid med barnen än biomamman själv. Det handlade om en helg som skulle ha varit barnfri men inte blev det. Utöver det verkar det handla om att pappan engagerar sig i barnens liv även de veckor då barnen bor hos biomamman. Det är något jag tveklöst hade räknat med om jag blev tillsammans med någon som har barn sedan tidigare. Jag har nog t.o.m. uppmuntrat det, för jag tycker att separerade föräldrar bör engagera sig i sina barns liv även de veckor då barnen bor hos den andra föräldern (i den mån det är praktiskt möjligt och inte går till överdrift). 

Jag tycker ärligt talat att alla som börjar prata om att biomamman medvetet försöker sabotera för TS låter lite... galna. Jag förstår att det finns sådana biomammor, för det finns alltid folk till allt, men om man utgår ifrån att det är standard så är man nog lite överdrivet paranoid och cynisk. Och hade det handlat om att biomamman lämnade över barnen "i tid och otid" så hade TS säkert räknat upp flera situationer då det hänt, men det gjorde hon inte. 
    Anonym (jim) skrev 2019-12-11 06:17:21 följande:
    Om man väljer att gå in och svara i en tråd där man inte själv har några erfarenheter i ämnet, tycker jag att man ska lägga lite tid på att läsa vad andra människor har svarat på först. Du kan så klart välja att slänga ur dig lite åsikter ändå men om du hade läst på lite innan så hade du kanske valt att skriva något annat. Nu är du antagligen inte så insatt i det här ämnet, men är det inte det som är målet? Så hade jag i alla fall tänkt om jag skrev i en tråd om ett ämne som jag inte hade några förkunskaper om. 
    TS har inte skrivit något mer i tråden sedan trådstarten, så jag ansåg mig ha den informationen jag behövde för att svara henne. Vi har alla olika erfarenheter som vi utgår ifrån när vi kommer med råd eller åsikter. Det är väl det som är bra med att ställa frågor på forum: Man får flera perspektiv. Jag har ingen erfarenhet av att vara bonusmamma (eller biomamma), men jag har erfarenhet av att vara bonusbarn.
    Brumma skrev 2019-12-11 07:12:02 följande:
    Och mannen ifråga har valt att bli tillsammans med en person utan barn.

Det har egentligen inte med barnrn att göra - vems de är, hur nära man står dem osv. Det har att göra med att man blir fullständigt överkörd i en relation, för att den andre anser sig ha bestämmanderätt pga att den är förälder. Om man blir påverkad av något, så måste man även få vara delaktig i de beslut som rör detta. TS påverkas i högsta grad av att barnen kommer tidigare än planerat och skukke därför självklart varot delaktig i beslutet att ta dem extra så mamman kunde festa.

Sen undrar jag.. ditt resonemang haltar ju grovt när du anser att TS bästa beslut (trots graviditet) vore att hon ska välja bort livet med bonusbarnen - men mamman, som är den som väljer bort barnen denna helg, hon skall kunna göra det utan att blinka? Du kräver alltså MER av TS än barnens biologiska mamma. HUR tänkte du där?
    Ja, mannen blev tillsammans med en person utan barn, men han kan inte sluta vara förälder för det. Det är helt enkelt inte riktigt samma sak. Sedan förstår jag att TS och hennes man måste samarbeta med biomamman och att det inte alltid kan vara biomammans behov av egentid som går utöver TS och hennes mans behov av egentid. Men som sagt, nu handlade det om en gång. Problemet i övrigt verkar ju vara - så som jag tolkar trådstarten - att pappan t.ex. åker på matcher och träningar även de veckor då han inte har barnen. TS tycks önska att han slutar med det och det tycker jag låter som ett orimligt krav att ställa på en förälder.

• Siden
    Anonym (kulsa) skrev 2019-12-11 14:04:58 följande:

Jag fick inte intrycket från trådstarten om att det handlar om att TS tillbringar mer tid med barnen än biomamman själv. Det handlade om en helg som skulle ha varit barnfri men inte blev det. Utöver det verkar det handla om att pappan engagerar sig i barnens liv även de veckor då barnen bor hos biomamman. Det är något jag tveklöst hade räknat med om jag blev tillsammans med någon som har barn sedan tidigare. Jag har nog t.o.m. uppmuntrat det, för jag tycker att separerade föräldrar bör engagera sig i sina barns liv även de veckor då barnen bor hos den andra föräldern (i den mån det är praktiskt möjligt och inte går till överdrift). 

Jag tycker ärligt talat att alla som börjar prata om att biomamman medvetet försöker sabotera för TS låter lite... galna. Jag förstår att det finns sådana biomammor, för det finns alltid folk till allt, men om man utgår ifrån att det är standard så är man nog lite överdrivet paranoid och cynisk. Och hade det handlat om att biomamman lämnade över barnen "i tid och otid" så hade TS säkert räknat upp flera situationer då det hänt, men det gjorde hon inte. TS har inte skrivit något mer i tråden sedan trådstarten, så jag ansåg mig ha den informationen jag behövde för att svara henne. Vi har alla olika erfarenheter som vi utgår ifrån när vi kommer med råd eller åsikter. Det är väl det som är bra med att ställa frågor på forum: Man får flera perspektiv. Jag har ingen erfarenhet av att vara bonusmamma (eller biomamma), men jag har erfarenhet av att vara bonusbarn.Ja, mannen blev tillsammans med en person utan barn, men han kan inte sluta vara förälder för det. Det är helt enkelt inte riktigt samma sak. Sedan förstår jag att TS och hennes man måste samarbeta med biomamman och att det inte alltid kan vara biomammans behov av egentid som går utöver TS och hennes mans behov av egentid. Men som sagt, nu handlade det om en gång. Problemet i övrigt verkar ju vara - så som jag tolkar trådstarten - att pappan t.ex. åker på matcher och träningar även de veckor då han inte har barnen. TS tycks önska att han slutar med det och det tycker jag låter som ett orimligt krav att ställa på en förälder.

Till Ts om du läser detta: Stop asking people who have never been where you are going for directions. Till dig som inte är bonusmamma eller biomamma: visa respekt. Du vet inte mycket om dynamiken mellan de vuxna i en ny bonusfamilj låter det som. Jag har också varit bonusbarn och kan säga att det är en HELT annan grej att bli bonusmamma, för att inte tala om biomamma :)
  • Brumma
    Anonym (kulsa) skrev 2019-12-11 14:04:58 följande:

Jag tycker ärligt talat att alla som börjar prata om att biomamman medvetet försöker sabotera för TS låter lite... galna. Jag förstår att det finns sådana biomammor, för det finns alltid folk till allt, men om man utgår ifrån att det är standard så är man nog lite överdrivet paranoid och cynisk. Och hade det handlat om att biomamman lämnade över barnen "i tid och otid" så hade TS säkert räknat upp flera situationer då det hänt, men det gjorde hon inte. TS har inte skrivit något mer i tråden sedan trådstarten, så jag ansåg mig ha den informationen jag behövde för att svara henne. Vi har alla olika erfarenheter som vi utgår ifrån när vi kommer med råd eller åsikter. Det är väl det som är bra med att ställa frågor på forum: Man får flera perspektiv. Jag har ingen erfarenhet av att vara bonusmamma (eller biomamma), men jag har erfarenhet av att vara bonusbarn.Ja, mannen blev tillsammans med en person utan barn, men han kan inte sluta vara förälder för det. Det är helt enkelt inte riktigt samma sak. Sedan förstår jag att TS och hennes man måste samarbeta med biomamman och att det inte alltid kan vara biomammans behov av egentid som går utöver TS och hennes mans behov av egentid. Men som sagt, nu handlade det om en gång. Problemet i övrigt verkar ju vara - så som jag tolkar trådstarten - att pappan t.ex. åker på matcher och träningar även de veckor då han inte har barnen. TS tycks önska att han slutar med det och det tycker jag låter som ett orimligt krav att ställa på en förälder.

Jag anser, som jag skrivit tidigare, även jag att vara med på matcher och diverse aktiviteter är en självklarhet även för separerade föräldrar. Jag anser inte heller, vilket jag även det skrivit tidigare, att det är ngt fel i att byta helger och ställa upp för varandra. Det som är fel, är att TS inte blev delaktig i beslutsprocessen.

Som du skriver får man utgå från den information man har, och det JAG svarade på i DITT inlägg (kan inte svara på vad andra läste i ditt inlägg) var att du just skrev "hade ni haft gemensamma barn hade ni i princip aldrig haft barnfria helger". Dvs du skrev om helgerna, inte om resterande punkter.

Du skriver även att hon kanske bör välja bort boendet med pappan.. med andra ord förespråkar du att deras gemensamma barn inte det heller får möjlighet att växa upp med båda föräldrarna.

Jag tycker alltså fortfarande att du verkar lägga grymt mkt mer ansvar på TS (och hennes ofödda barn) än på föräldrarna. Och undrar hur du tänker där...
  • Anonym (kulsa)
    Siden skrev 2019-12-11 14:10:24 följande:
    Till Ts om du läser detta: Stop asking people who have never been where you are going for directions. Till dig som inte är bonusmamma eller biomamma: visa respekt. Du vet inte mycket om dynamiken mellan de vuxna i en ny bonusfamilj låter det som. Jag har också varit bonusbarn och kan säga att det är en HELT annan grej att bli bonusmamma, för att inte tala om biomamma :)
    Det är kanske en helt annan grej, och jag håller med om att TS ska ta till sig av de råd som hon tycker känns relevanta och av rådgivare som hon tycker känns trovärdiga eller som hon fått ett gott intryck av. Men sluta prata om respekt. Jag har inte uttryckt mig respektlöst, jag gör mitt bästa för att ge råd utifrån min bild av situationen. Jag är väldigt glad att mina föräldrar alltid var närvarande i mitt liv, oavsett om det var udda eller jämn vecka. Det är mitt perspektiv, och det är ett ganska viktig perspektiv, och jag ser ingen anledning att vara tyst om det för att visa någon slags "respekt" (som om TS vore gjord av porslin). 

Vi vet ju faktiskt inte ens om problemet i det här fallet är dynamiken mellan biomamman och TS samt hennes man. Som sagt: TS nämnde en situation då biomamman i sista stund undrade om hennes man kunde ta barnen. Det måste väl kunna hända även den bästa. Spekulera på ni, men vi med andra perspektiv gör inte fel bara för att vi också spekulerar. 
  • Anonym (kulsa)
    Brumma skrev 2019-12-11 14:28:58 följande:
    Jag anser, som jag skrivit tidigare, även jag att vara med på matcher och diverse aktiviteter är en självklarhet även för separerade föräldrar. Jag anser inte heller, vilket jag även det skrivit tidigare, att det är ngt fel i att byta helger och ställa upp för varandra. Det som är fel, är att TS inte blev delaktig i beslutsprocessen.

Som du skriver får man utgå från den information man har, och det JAG svarade på i DITT inlägg (kan inte svara på vad andra läste i ditt inlägg) var att du just skrev "hade ni haft gemensamma barn hade ni i princip aldrig haft barnfria helger". Dvs du skrev om helgerna, inte om resterande punkter.

Du skriver även att hon kanske bör välja bort boendet med pappan.. med andra ord förespråkar du att deras gemensamma barn inte det heller får möjlighet att växa upp med båda föräldrarna.

Jag tycker alltså fortfarande att du verkar lägga grymt mkt mer ansvar på TS (och hennes ofödda barn) än på föräldrarna. Och undrar hur du tänker där...
    Jag ska vara helt ärlig, jag räknade inte med att det jag skrev skulle vara så kontroversiellt och orsaka så mycket ramaskri. Hade jag förväntat mig det så hade jag uttryckt mig tydligare och med lite mer försiktighet.

Jag tycker att barnens föräldrar har det största ansvaret. Jag tycker också att pappan bör blanda in TS i beslut som rör byte av helger även om jag förstår att det ibland inte blir så (jag tycker inte att det är så konstigt om spontana byten sker ibland sådana helger då den ena föräldern ändå inte planerat annat än att bara stanna hemma). Jag reagerade på att TS pratade om barnfrihet som om det var något hon kan räkna med varannan vecka och jag tycker inte att det låter så hållbart om man är del av en barnfamilj. 

Jag tycker att det bästa är om hon stannar med sin man, såklart. Men faktum är ju att hon kan välja att inte bo där längre om hon landar i att situationen gör henne olycklig. 
  • Anonym (Bonusarna)

Är själv bonusförälder till 2 ungdomar (har funnits i deras liv i 6 år) och vi har 1 gemensamt mindre barn. I början var det också varannan vecka men sen så blev det heltid. Jag personligen tyckte mest synd om min 2 bonusar, deras biologiska farsa sket i de och flyttade till en annan stad långt bort. De hade plötsligt förlorat sin andra förälder. Han flyttade bara pga egoistiska skäl. Jobb och bostad fanns i staden där vi bor. Så det var ingen hållbar ursäkt. Mina bonusar mådde så fruktansvärt dåligt. Och det enda jag kunde göra då (vi hade inget gemensamt barn då) var att finnas där för de och deras mamma. Så personligen så "störde" de inte mig. Jag älskar de. Men ja, det är jobbigt ibland. Men det hade varit lika jobbigt om de var "mina egna". Är helt övertygad om det!

Du måste acceptera livet som ni har, eller så måste du flytta. Därför att dina bonusar kommer att känna av att du tycker att de är "i vägen" och att du stör dig på de. Prata med din man gällande detta med att han tar barnen när deras mamma ska ut och festa. Säg att du inye uppskattar det. Hade det varit så att ngt hade hänt så hade du tyckt det var självklart att de ska hem till er.. Men att han ställer in er helg pga av att hans ex ska ut och partaja är inte ok med dig. OBS! Ta först reda på om det är så att din man inte gjort en deal med exfrun. T.ex Exfrun: "snälla, om du tar denna helg så tar jag två valfria helger istället..?" Din man: "OK"

• Pope Joan II
    Anonym (Bonusarna) skrev 2019-12-11 14:49:47 följande:

Är själv bonusförälder till 2 ungdomar (har funnits i deras liv i 6 år) och vi har 1 gemensamt mindre barn. I början var det också varannan vecka men sen så blev det heltid. Jag personligen tyckte mest synd om min 2 bonusar, deras biologiska farsa sket i de och flyttade till en annan stad långt bort. De hade plötsligt förlorat sin andra förälder. Han flyttade bara pga egoistiska skäl. Jobb och bostad fanns i staden där vi bor. Så det var ingen hållbar ursäkt. Mina bonusar mådde så fruktansvärt dåligt. Och det enda jag kunde göra då (vi hade inget gemensamt barn då) var att finnas där för de och deras mamma. Så personligen så "störde" de inte mig. Jag älskar de. Men ja, det är jobbigt ibland. Men det hade varit lika jobbigt om de var "mina egna". Är helt övertygad om det!

Du måste acceptera livet som ni har, eller så måste du flytta. Därför att dina bonusar kommer att känna av att du tycker att de är "i vägen" och att du stör dig på de. Prata med din man gällande detta med att han tar barnen när deras mamma ska ut och festa. Säg att du inye uppskattar det. Hade det varit så att ngt hade hänt så hade du tyckt det var självklart att de ska hem till er.. Men att han ställer in er helg pga av att hans ex ska ut och partaja är inte ok med dig. OBS! Ta först reda på om det är så att din man inte gjort en deal med exfrun. T.ex Exfrun: "snälla, om du tar denna helg så tar jag två valfria helger istället..?" Din man: "OK"

Ja, då får du yttra dig. *nickar nådigt*
  • Siden
    Anonym (kulsa) skrev 2019-12-11 14:33:19 följande:

Det är kanske en helt annan grej, och jag håller med om att TS ska ta till sig av de råd som hon tycker känns relevanta och av rådgivare som hon tycker känns trovärdiga eller som hon fått ett gott intryck av. Men sluta prata om respekt. Jag har inte uttryckt mig respektlöst, jag gör mitt bästa för att ge råd utifrån min bild av situationen. Jag är väldigt glad att mina föräldrar alltid var närvarande i mitt liv, oavsett om det var udda eller jämn vecka. Det är mitt perspektiv, och det är ett ganska viktig perspektiv, och jag ser ingen anledning att vara tyst om det för att visa någon slags "respekt" (som om TS vore gjord av porslin). 

Vi vet ju faktiskt inte ens om problemet i det här fallet är dynamiken mellan biomamman och TS samt hennes man. Som sagt: TS nämnde en situation då biomamman i sista stund undrade om hennes man kunde ta barnen. Det måste väl kunna hända även den bästa. Spekulera på ni, men vi med andra perspektiv gör inte fel bara för att vi också spekulerar. 

Det är respektlöst att gå in och skriva råd till en ledsen och upprörd bonusmamma, gravid dessutom, utan att själv någonsin ha prövat på att vara bonusmamma. Förstår du inte det? Dessutom råd om att hon borde acceptera sin situation med en klackspark och att dom som tror att biomamman försöker försvåra för det gravida paret är galna.
  • Anonym (kulsa)
    Siden skrev 2019-12-11 14:52:34 följande:
    Det är respektlöst att gå in och skriva råd till en ledsen och upprörd bonusmamma, gravid dessutom, utan att själv någonsin ha prövat på att vara bonusmamma. Förstår du inte det? Dessutom råd om att hon borde acceptera sin situation med en klackspark och att dom som tror att biomamman försöker försvåra för det gravida paret är galna.
    Nej, det är det inte. Jag skrev inget elakt och TS bad inte uttryckligen om råd från människor med erfarenhet av att vara bonusmamma. 

Det är lite galet att anta att en mamma på sadistiskt vis försöker jävlas med och förstöra för en gravid kvinna (som dessutom tar hand om hennes barn varannan vecka) bara för att hon frågade sina barns pappa om han kunde ta barnen en kväll extra. Snacka om att måla fan på väggen helt i onödan. Om vi nu ska börja snacka respekt så vet jag inte om det är så respektfullt att sätta griller i huvudet på TS och måla upp biomamman som hennes fiende med så lite information att utgå ifrån. 
  • Anonym (Alice)
    Siden skrev 2019-12-11 14:52:34 följande:
    Va? Är det respektlöst att inte stryka en gravid kvinna medhårs? TS är (troligtvis) en vuxen kvinna som frivilligt valde att både gå in i en relation med och bli på smällen med en man som har barn sen tidigare, vilket kanske inte är så smart om hon inte trivs med hans barn.

Kanske är lätt att glömma bort nu då TS inte är med i tråden och folk spekulerar fritt utan någon egentlig fakta, men 95% av trådstarten handlar om att TS man är och kollar på barnens matcher oavsett vecka, att han ägnar mycket tid åt barnen om veckorna, att hon "vill ha sin man och hemmet ifred" (från barnen), att barnen kommer och förstör myset. På något sätt har ni nu fått det till att det är exet som medvetet vill sabotera, när det egentligen verkar vara ungarna som är problemet för TS. 
Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen