• Anonym (YB)

Mysiga barnfria helgen förstörd igen

Vi skulle ha en lugn, mysig helg bara jag och min man. Men nej. Nu har han åkt iväg för att hämta barnen för mamman kom på att hon ville gå ut och äta och dricka med en kompis just idag. Slut på lugnet och myset innan det knappt hunnit börja. Byte sker egentligen på måndagar. De är här varannan vecka och jag tycker det är mer och mer frustrerande och jobbigt. Förra gången vi hade barnfria helgen hade ena barnet matcher i annan stad som mannen åkte och tittade på och på kvällen var han ute på krogen med kompisar. På vardagarna är han ofta och tittar på barnens träningar även när det inte är hans vecka och veckorna barnen är här hinner vi knappt säga hej till varandra känns det som. Kanske lite överdrivet men ändå, typ så. Känner mig mer och mer irriterad och vill bara ha min man och hemmet ifred men samtidigt förstår jag att jag är irrationell och att barnen såklart måste vara hans första prio. Detta börjar dock tära på mig och jag funderar oftare och oftare på hur det skulle vara att göra slut och flytta till eget boende för att slippa besvikelse, frustration, irritation, alltid få ha det lugnt och skönt. Jag har berättat för min man hur jag känner och han förstår men säger att han måste sätta sina barn först så han kan inte lova att något kommer ändras men att han försöker tänka på det, och jag förstår det förstås. Är gravid och vet inte om det är gravidhormonerna som får mig att känna så här eller inte. Ni vars partner har barn sedan innan, känner ni så här också? Vad gör man åt känslorna?

• Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2019-12-09 16:04:03 följande:

Ts har barnfri tid 14 dagar per månad! Då är väl nån extra barnkväll då och då inget att gnälla om?!

Vardagar har man inte tid och ork att göra så mycket. De barnfria helgerna var de som man såg fram emot, så att få dem saboterade av hans ungar hade inte varit någon hit direkt.
  • molly50
    Ess skrev 2019-12-10 11:41:10 följande:
    Vardagar har man inte tid och ork att göra så mycket. De barnfria helgerna var de som man såg fram emot, så att få dem saboterade av hans ungar hade inte varit någon hit direkt.
    Fast det är väl inte barnen som sabbar kvällen utan föräldrarna,där den ena passar på att gå ut och festa på sin helg och den andre inte kan säga nej.
  • Anonym (kulsa)

Nu har du valt att bli tillsammans med en man som har barn sedan tidigare vilket innebär att du har valt att vara medlem i en barnfamilj. Du har såklart möjligheten att ändra dig och välja bort det livet och vantrivs du så kanske det är det bästa. Hade ni haft gemensamma barn så hade ni i princip aldrig haft barnfria helger. Nu är du antagligen inte så nära dessa bonusbarn (än), men är det inte det som är målet? Så hade i alla fall jag tänkt om jag blev tillsammans med någon som har barn.

• Zarch
    Anonym (kulsa) skrev 2019-12-11 02:28:24 följande:

Nu har du valt att bli tillsammans med en man som har barn sedan tidigare vilket innebär att du har valt att vara medlem i en barnfamilj. Du har såklart möjligheten att ändra dig och välja bort det livet och vantrivs du så kanske det är det bästa. Hade ni haft gemensamma barn så hade ni i princip aldrig haft barnfria helger. Nu är du antagligen inte så nära dessa bonusbarn (än), men är det inte det som är målet? Så hade i alla fall jag tänkt om jag blev tillsammans med någon som har barn.

Fast det här tycker jag också är ett väldigt lustigt resonemang. Jag som har egna småttingar vill ju spendera min tid ihop så mycket det bara går med dom men det fattar ju t o m jag att en annan kvinna kanske inte känner EXAKT samma eufori över detta, speciellt inte om hon umgås med mina barn mer på helgerna än vad jag själv gör. Tycker det är mer lustigt av föräldrar som själva väljer bort den kvalitetstiden istället för att skjuta upp partandet en vecka.

Nu vet vi inte heller hur engagerad trådskaparen själv egentligen är i just denna tråd så då kan man enbart spekulera. Men jag vet däremot att en gravid kvinnas energi kan vara på sparlåga och som förstföderska är man lite extra känslig, det vet hans ex givetvis om och det är säkert därför hon också försvinner och lämnar över sina barn i tid och otid för att hon vill sabotera (lär provocera många här att jag bara antar att det är så men jag tycker att hela upplägget luktar manipulativt lång väg).

Jag tycker därför att hennes karl kan gränsa exet lite nu till förmån för TS och ge henne andrum och tid till vila inför vad som komma skall med en bebis och allt. Förhoppningsvis får denna familj till en bra balans och harmoni i slutändan.
  • Anonym (jim)

Om man väljer att gå in och svara i en tråd där man inte själv har några erfarenheter i ämnet, tycker jag att man ska lägga lite tid på att läsa vad andra människor har svarat på först. Du kan så klart välja att slänga ur dig lite åsikter ändå men om du hade läst på lite innan så hade du kanske valt att skriva något annat. Nu är du antagligen inte så insatt i det här ämnet, men är det inte det som är målet? Så hade jag i alla fall tänkt om jag skrev i en tråd om ett ämne som jag inte hade några förkunskaper om. 
  • Anonym (jim)
    Zarch skrev 2019-12-11 06:14:34 följande:
    Fast det här tycker jag också är ett väldigt lustigt resonemang. Jag som har egna småttingar vill ju spendera min tid ihop så mycket det bara går med dom men det fattar ju t o m jag att en annan kvinna kanske inte känner EXAKT samma eufori över detta, speciellt inte om hon umgås med mina barn mer på helgerna än vad jag själv gör. Tycker det är mer lustigt av föräldrar som själva väljer bort den kvalitetstiden istället för att skjuta upp partandet en vecka.

Nu vet vi inte heller hur engagerad trådskaparen själv egentligen är i just denna tråd så då kan man enbart spekulera. Men jag vet däremot att en gravid kvinnas energi kan vara på sparlåga och som förstföderska är man lite extra känslig, det vet hans ex givetvis om och det är säkert därför hon också försvinner och lämnar över sina barn i tid och otid för att hon vill sabotera (lär provocera många här att jag bara antar att det är så men jag tycker att hela upplägget luktar manipulativt lång väg).

Jag tycker därför att hennes karl kan gränsa exet lite nu till förmån för TS och ge henne andrum och tid till vila inför vad som komma skall med en bebis och allt. Förhoppningsvis får denna familj till en bra balans och harmoni i slutändan.
    Jag förstår precis vad det är du menar med att exen vill gå in och sabotera. Det där är en intressant företeelse hur exen blir när graviditeten är ett faktum och det är barn på gång. Man kan undra vad som försiggår i dessa människors huvuden som beter sig så där. Men jag skulle inte vilja påstå att bara för att exet ville gå ut en gång och festa oplanerat med sina vänner så innebär det att hon vill sabotera för ts och hennes man. 
  • Zarch
    Anonym (jim) skrev 2019-12-11 06:29:10 följande:

Jag förstår precis vad det är du menar med att exen vill gå in och sabotera. Det där är en intressant företeelse hur exen blir när graviditeten är ett faktum och det är barn på gång. Man kan undra vad som försiggår i dessa människors huvuden som beter sig så där. Men jag skulle inte vilja påstå att bara för att exet ville gå ut en gång och festa oplanerat med sina vänner så innebär det att hon vill sabotera för ts och hennes man. 

En gång är ingen gång nej men om det börjar sättas i system så kan man väl börja anta att intentionen inte är av godo iallafall. Men vi ska givetvis inte måla fan på väggen än.....även fast fenomenet verkar vara rätt så vanligt.

Men egentligen är det skitsamma vad hon tänker och gör för den enda som kan knyta ihop påsen för att få till ett bra familjeliv här är mannen ifråga. TS karl skulle faktiskt kunnat fråga henne först om det var okej att ta denna helg, hade inte heller varit fel att säga nej om det nu var så. Har full förståelse för att han vill umgås med sina barn men han har faktiskt ett ansvar gentemot den nyblivna mamman också. Det är honom jag också kritiserar i det här, han passade ju på att röja loss för två helger sedan så då kunde han tänkt till lite nu?

Det är det här som stör mig lite. TS är den som ska ge avkall på allt vad alla andra i familjen begär men det verkar inte som att han behöver göra samma?
  • Brumma

Och mannen ifråga har valt att bli tillsammans med en person utan barn.

Det har egentligen inte med barnrn att göra - vems de är, hur nära man står dem osv. Det har att göra med att man blir fullständigt överkörd i en relation, för att den andre anser sig ha bestämmanderätt pga att den är förälder. Om man blir påverkad av något, så måste man även få vara delaktig i de beslut som rör detta. TS påverkas i högsta grad av att barnen kommer tidigare än planerat och skukke därför självklart varot delaktig i beslutet att ta dem extra så mamman kunde festa.

Sen undrar jag.. ditt resonemang haltar ju grovt när du anser att TS bästa beslut (trots graviditet) vore att hon ska välja bort livet med bonusbarnen - men mamman, som är den som väljer bort barnen denna helg, hon skall kunna göra det utan att blinka? Du kräver alltså MER av TS än barnens biologiska mamma. HUR tänkte du där?
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (jim) skrev 2019-12-11 06:29:10 följande:

Det kan ju vara så att exet vill sabotera. Eller så är exet bara en förälder som prioriterar annat före sina barn. Oavsett vilket så får det samma effekt, barnen är mer hos ena föräldern.
  • Anonym (suck!)

Det konstiga i dessa trådar är att barnens mamma minsann ska ha rätt att dumpa barnen på bonusmamman i tid och otid för att få egentid, men bonusmamman ska inte ha någon rätt till egentid från andras ungar.
Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen