• Anonym (YB)

Mysiga barnfria helgen förstörd igen

Vi skulle ha en lugn, mysig helg bara jag och min man. Men nej. Nu har han åkt iväg för att hämta barnen för mamman kom på att hon ville gå ut och äta och dricka med en kompis just idag. Slut på lugnet och myset innan det knappt hunnit börja. Byte sker egentligen på måndagar. De är här varannan vecka och jag tycker det är mer och mer frustrerande och jobbigt. Förra gången vi hade barnfria helgen hade ena barnet matcher i annan stad som mannen åkte och tittade på och på kvällen var han ute på krogen med kompisar. På vardagarna är han ofta och tittar på barnens träningar även när det inte är hans vecka och veckorna barnen är här hinner vi knappt säga hej till varandra känns det som. Kanske lite överdrivet men ändå, typ så. Känner mig mer och mer irriterad och vill bara ha min man och hemmet ifred men samtidigt förstår jag att jag är irrationell och att barnen såklart måste vara hans första prio. Detta börjar dock tära på mig och jag funderar oftare och oftare på hur det skulle vara att göra slut och flytta till eget boende för att slippa besvikelse, frustration, irritation, alltid få ha det lugnt och skönt. Jag har berättat för min man hur jag känner och han förstår men säger att han måste sätta sina barn först så han kan inte lova att något kommer ändras men att han försöker tänka på det, och jag förstår det förstås. Är gravid och vet inte om det är gravidhormonerna som får mig att känna så här eller inte. Ni vars partner har barn sedan innan, känner ni så här också? Vad gör man åt känslorna?

• Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen
  • Anonym (Bonusarna)
    Anonym (jim) skrev 2019-12-14 04:52:28 följande:

Det var ju bra att du visade dina rätta färger, ett tag framstod du som ganska sympatisk som bara ville dela med dig av ett fint ögonblick från ditt eget liv men innerst inne tycker du alltså att "bonusmammor" är livegna från det ögonblick de tagit ett steg in i ett hushåll där mannen har barn sen tidigare.

Jag tycker att du är en osympatisk människa som kryper omkring i denna tråd för att trycka till alla som inte tycker som dig. Du applåderar ena stunden för att sen kritisera samma person. Vad har du ens för erfarenhet? Du kommentar bara alla andra men kommer inte med ngt själv.
  • Anonym (Bonusarna)
    Anonym (jim) skrev 2019-12-14 04:52:28 följande:

Det var ju bra att du visade dina rätta färger, ett tag framstod du som ganska sympatisk som bara ville dela med dig av ett fint ögonblick från ditt eget liv men innerst inne tycker du alltså att "bonusmammor" är livegna från det ögonblick de tagit ett steg in i ett hushåll där mannen har barn sen tidigare.

Man borde veta vad det innebär på ett ungefär att kliva in i en "färdig familj". Fixar man inte det, både för & nackdelar så tror jag inte heller man fixar att ha ett gemensamt barn med denna partner.
  • Ess
    Anonym (Bonusarna) skrev 2019-12-14 11:22:40 följande:

Man borde veta vad det innebär på ett ungefär att kliva in i en "färdig familj". Fixar man inte det, både för & nackdelar så tror jag inte heller man fixar att ha ett gemensamt barn med denna partner.

Grejen är den att det inte funkar att kliva in i en färdig familj. Alla måste jämkas och ge avkall på något, både de vuxna och barnen. Det funkar inte att köra på som innan och tro att den nya bara ska gapa och svälja, vågar påstå att det upplägget aldrig funkar i längden.
  • Ess
    Zarch skrev 2019-12-14 10:44:32 följande:

Vad hemskt egentligen att ens föräldraskap ska drivas av ständigt dåligt samvete plus att leva med underliggande hot att barn drar till den andre föräldern om dessa inte tycker att det har levererats tillräckligt. Det här låter lite mer som något äldre barn eller tonåringar sysslar med och det är ännu värre. Finns liksom ett bäst före datum för allt och det där med att vara snart vuxen och bete sig som en liten bebis är inte gulligt någonstans.

Att sedan få gemensamma barn in i den här dynamiken? För det första så kan jag se att vissa skraja farsor helt undviker sina yngre barn då för att inte stöta sig med första kullen eller hur man ska säga, det är som så att vissa bara kan vara engagerade pappor under dåligt samvete. Nu verkar ju din ha anammat en annan taktik när era barn kom så säkert just därför eran relation överlevde.

Jag tror inte maken har känt dåligt samvete eftersom det inte var han som tog steget sas. Men däremot skiträdd att bli bortvald eftersom mamman pratade mycket skit och gjorde sitt bästa för att sabotera umgänget.

De var tonåringar när vi träffades och det var inte det minsta gulligt med deras förvånat gapande näbbar. Jag brukade fråga honom hur och vad han själv gjorde i samma ålder, om han också bara satt och gapade fånigt. Det gjorde han inte.

I början så var det väl så att han gärna lade all tiden på de stora när de kom, men jag accepterade inte det stillatigande, utan ställde krav och sa ifrån och helt enkelt bara lämnade över ansvaret för de små till honom. Inte allt ansvar naturligtvis, men han fick ta hälften.

Hade han inte ändrat upplägg så hade han haft våra barn på halvtid idag.
  • Zarch
    Ess skrev 2019-12-14 13:37:56 följande:

Jag tror inte maken har känt dåligt samvete eftersom det inte var han som tog steget sas. Men däremot skiträdd att bli bortvald eftersom mamman pratade mycket skit och gjorde sitt bästa för att sabotera umgänget.

De var tonåringar när vi träffades och det var inte det minsta gulligt med deras förvånat gapande näbbar. Jag brukade fråga honom hur och vad han själv gjorde i samma ålder, om han också bara satt och gapade fånigt. Det gjorde han inte.

I början så var det väl så att han gärna lade all tiden på de stora när de kom, men jag accepterade inte det stillatigande, utan ställde krav och sa ifrån och helt enkelt bara lämnade över ansvaret för de små till honom. Inte allt ansvar naturligtvis, men han fick ta hälften.

Hade han inte ändrat upplägg så hade han haft våra barn på halvtid idag.

Givetvis ska han ju ta hälften av ansvaret för era små, det fick han väl göra för sina äldre barn också när dom var i den åldern så det är en självklarhet. Finns väl inga ursäkter heller eftersom tonåringar bör vara mer eller mindre självgående kan jag tycka.

Män som tror att partnern ska ta huvudansvaret för dom gemensamma barnen medans han själv ska lobba vidare i gamla hjulspår kan ju ställa in sig på ett framtida liv som singelpappa med två olika kullar att hantera.
  • Brumma

Det finns faktiskt ingen rimlig chams alls att veta vad det innebäratt r kliva in i en färdig familj. Man kan TRO att man har en aning, och i vissa fall kanske verkligheten stämmer med det man trodde, men man kan inte veta hur barnen kommer reagera, hur samarbetet kommer funka med exet, hur det är att inte kunna bestämma semestrar, julaftnar och lov utan en till två utomstående parter som lägher sig i (exet och en eventuell ny).

Man kan inte ens veta hur relationen med en barnlös partner kommer se ut om ett tag. Hur sjutton skall man då kunma anasig till relationerna runt en bonusfamilj?
  • Brumma
    Anonym (Bonusarna) skrev 2019-12-14 11:20:17 följande:

Jag tycker att du är en osympatisk människa som kryper omkring i denna tråd för att trycka till alla som inte tycker som dig. Du applåderar ena stunden för att sen kritisera samma person. Vad har du ens för erfarenhet? Du kommentar bara alla andra men kommer inte med ngt själv.

Förlåt för att jag sticker ut hakan här, men är du inte rätt bra på att trycka till andra du med?

Om man inte tycker som du?
  • Anonym (???)

20 sidor och TS kom aldrig tillbaka? 

• Akidoki

Det jag undrar är hur ni tillgodoser barnens behov av mysiga bara vara med pappa helger.

• Anonym (jim)
    Okej, så man "borde veta" på ett ungefär vad det innebär att kliva in i en färdig familj? 
    1) du borde veta något du inte har någon erfarenhet av. "Man borde veta". Oj, är du lika hård mot dig själv som du är mot andra? Ta det lite lugnt så du inte bränner ut dig.  
    2) "kliva in i en färdig familj". Ähm, nej, jag satt inte på en bänk och väntade på att en färdig familj skulle komma förbi som jag kunde få ta del av. Jag är en människa och jag träffade en man som träffade mig. Vi träffade varandra. Jag klev inte in i en färdig familj. Oj, är det så du ser på dig själv, att du inte var någon innan du träffade din man? Och att du "klev in" i hans färdiga familj. 
    3) du tror inte att man fixar att ha ett gemensamt barn med sin partner och man inte "borde vetat" vad det innebär att "kliva in i en färdig familj".
    Min erfarenhet är att det är lättare med de egna barnen. Våra största problem har aldrig kretsat kring de egna barnen, de största problemen har handlat om att han har ett ex som har betett sig illa.
  • Zarch

Det här tyckte jag var väldigt tråkigt att höra.

Är det så du resonerar när du går in i en ny relation? Att du ska vara undergiven din man, hans föredetta och barn? Får du sedan ett barn med honom så ska du och barnet lyda under deras färdiga rutiner som fanns där från början? Låter väldigt destruktivt, jag hoppas att du slutar upp med denna självutplåning omedelbart. Alla har rätt till att må bra i sin familj, detta inkluderar dig och eventuella gemensamma barn också.
Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen