• Brumma

Mysiga barnfria helgen förstörd igen

Bara läst TS.

Att han åker på barnens matcher och liknande på mammans vecka är enligt mig ngt självklart , det får du nog lära dig att leva med.

Att han går ut med kompisar på barnfria helger är ju även det ngt förståeligt - du blir ju irriterad när mamman går ut på sin barnhelg så att barnen åker till er, skulle tro att du anser att hon kunde planera in det på sin barnfria helg, som pappan gjort ;) Går han däremot ut ofta är det ju ett problem som inte har med barnen eller barnfria helger att göra. Det är en helt annan fråga som du måste särskilja från "barnfria helger" - är han ute och festar ofta har det ju inget med att han prioriterar barnen att göra.

Att ta barnen en extra helg ngn gång då och då ser jag inte som ett problem - att ha ett flexibelt samarbete gynnar er allihop, och kommer att vara värt guld när ert gemensamma barn kommer.

Om det dock är OFTA, om du inte blir tillfrågad, om mamman utnyttjar er och inte ger tillbaka osv, då är det ett problem. Att hävda att "barnen måste alltid få komma" är rent strunt. Har man heltidsboende barn så skaffar man barnvakt för att ibland få egentid (ja, jag är medveten om att alla inte anser sig behöva detta, men de flesta har behov av det, även om alla inte har möjlighet), då kan man planera in dessa helger. Men barn med två boenden planerar man istället efter det.

Så frågan om du "bara är gravidkänslig" eller inte beror väl på hur ofta detta normalt sker?

1. Går din sambo ofta ut de barnfria helgerna, alltså nästan varannan helg. Då är det ett problem. Har det råkat bli lite extra mkt nu, många julbord, kompisar som fyller år osv, ja då är det troligen inte ett problem.

2. Går mamman ofta ut och festar på sina barnhelger så att ni får barnen ridigare? Ja, då är det ett problem på flera sätt. Dels får barnen faktiskt ingen ledig tid med sin mamma, hon prioriterar bort dem. Dels påverkar det dig och du blir inte involverad i beslutsprocessen - inte bra i långa loppet och det kommer påverka er relation negativt. Man MÅSTE få vara delaktig i beslut som påverkar en själv, annars är det rent översitteri. En partner har inte bestämmanderätt över den andre bara för att den drar "föräldrakortet". Om det däremot händer ngn enstaka gång men blivit lite mkt just nu, kanske pga julbord, och dessutom har det sammanfallit med att din sambo varit borta andra helger, ja då är det troligen inget problem egentligen, utan det blev bara lite mkt just nu.

• Brumma
    Tow2Mater skrev 2019-12-07 18:53:29 följande:

Snart har ni ingen barnfri helg alls, om ni inte skaffar barnvakt - och då kan ni ju ha barnvakt för alla barnen. Problem solved.

Nej, man kan inte alltid skaffa barnvakt för alla barnen. Deras gemensamma kanske de tex kan lämna till TS föräldrar, moster, morbror, TS nära vän osv. Att istället skaffa barnvakt till flera barn, som inte är släkt med barnvakten, inte känner barnvakten är inte lika självklart. Det är även svårare att skaffa barnvakt till flera barn istället för ett.

Vi har tex två barn i grundskoleålder. De är underbara men intensiva - de har gärna egentid med mor, farföräldrar, mostrar o fastrar - men INTE samtidigt. Ett barn i taget ;)
  • Brumma
    Anonym (Förälder är man alltid) skrev 2019-12-07 23:51:07 följande:

Mina barn är alltid välkomna hem. Något annat är otänkbart. Jag skulle aldrig vara tillsammans med någon som inte respekterar det. Är hellre singel än utsätter mina ungar för något sådant.

Men även bioföräldrar kan vara jävligt märkliga med detta. Hade en bekant som brukade snacka om hur skönt det var att bara vara varannan vecka förälder för sina ungar. Tyckte det var jävligt märkligt. Eller de som insisterar på att ungarna från bådas tidigare förhållande måste komma samma vecka, för annars får de inte vara barnfria varannan vecka. Fast ungarna inte trivs ihop och knappast bett om att trängas med nya bonussyskon. Ibland undrar jag varför folk skaffar barn överhuvudtaget.

Att man inte alltid säger ja till att barnen kommer extra innebär ju inte att barnen normalt är välkomna. Har man heltidsboende barn kan man skaffa barnvakt ibland, för att få egentid eller lite tid med sin partner- vårda relationen så att säga.. Du skulle aldrig göra det?
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2019-12-09 14:19:41 följande:

Förstår inte riktigt. Ni kan väl ha en mysig kväll/helg tillsammans även fast barnen är hemma? I annat fall är det ingen toppenide' att skaffa en gemensam unge.

Alltså, jag älskar både mina biologiska barn och mitt bonusbarn, och vi har haft otaliga mysiga hemmakvällar tillsammans. Det hindrar inte att jag då och då uppskattar en mysig hemmakväll UTAN barnen hemma. Kunna se en hjärndöd actionfilm med surroundsystemet igång, eller en helkväll med sagan om ringen maraton.

Det är absolut en toppenide att kombinera både barn OCH barnfria myskvällar, underhålla relationen till varandra och allt sånt där du vet..

Eller finns det ngn regel att man inte får vara barnfria någonsin igen efter att man fått barn? Skaffa barnvakt - eller låta barnen ha egentid med far och morföräldrar - tex?
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2019-12-09 16:04:03 följande:

Ts har barnfri tid 14 dagar per månad! Då är väl nån extra barnkväll då och då inget att gnälla om?!

Barnfri tid är knappast detsamma som myshelg.

Och nej, TS har inte 14 sådana per månad. Den senaste månaden har hon faktiskt haft 0 sådana lördagar..
  • Brumma
    Anonym (kulsa) skrev 2019-12-11 02:28:24 följande:

Nu har du valt att bli tillsammans med en man som har barn sedan tidigare vilket innebär att du har valt att vara medlem i en barnfamilj. Du har såklart möjligheten att ändra dig och välja bort det livet och vantrivs du så kanske det är det bästa. Hade ni haft gemensamma barn så hade ni i princip aldrig haft barnfria helger. Nu är du antagligen inte så nära dessa bonusbarn (än), men är det inte det som är målet? Så hade i alla fall jag tänkt om jag blev tillsammans med någon som har barn.

Och mannen ifråga har valt att bli tillsammans med en person utan barn.

Det har egentligen inte med barnrn att göra - vems de är, hur nära man står dem osv. Det har att göra med att man blir fullständigt överkörd i en relation, för att den andre anser sig ha bestämmanderätt pga att den är förälder. Om man blir påverkad av något, så måste man även få vara delaktig i de beslut som rör detta. TS påverkas i högsta grad av att barnen kommer tidigare än planerat och skukke därför självklart varot delaktig i beslutet att ta dem extra så mamman kunde festa.

Sen undrar jag.. ditt resonemang haltar ju grovt när du anser att TS bästa beslut (trots graviditet) vore att hon ska välja bort livet med bonusbarnen - men mamman, som är den som väljer bort barnen denna helg, hon skall kunna göra det utan att blinka? Du kräver alltså MER av TS än barnens biologiska mamma. HUR tänkte du där?
  • Brumma
    Anonym (kulsa) skrev 2019-12-11 14:04:58 följande:

Jag fick inte intrycket från trådstarten om att det handlar om att TS tillbringar mer tid med barnen än biomamman själv. Det handlade om en helg som skulle ha varit barnfri men inte blev det. Utöver det verkar det handla om att pappan engagerar sig i barnens liv även de veckor då barnen bor hos biomamman. Det är något jag tveklöst hade räknat med om jag blev tillsammans med någon som har barn sedan tidigare. Jag har nog t.o.m. uppmuntrat det, för jag tycker att separerade föräldrar bör engagera sig i sina barns liv även de veckor då barnen bor hos den andra föräldern (i den mån det är praktiskt möjligt och inte går till överdrift). 

Jag tycker ärligt talat att alla som börjar prata om att biomamman medvetet försöker sabotera för TS låter lite... galna. Jag förstår att det finns sådana biomammor, för det finns alltid folk till allt, men om man utgår ifrån att det är standard så är man nog lite överdrivet paranoid och cynisk. Och hade det handlat om att biomamman lämnade över barnen "i tid och otid" så hade TS säkert räknat upp flera situationer då det hänt, men det gjorde hon inte. TS har inte skrivit något mer i tråden sedan trådstarten, så jag ansåg mig ha den informationen jag behövde för att svara henne. Vi har alla olika erfarenheter som vi utgår ifrån när vi kommer med råd eller åsikter. Det är väl det som är bra med att ställa frågor på forum: Man får flera perspektiv. Jag har ingen erfarenhet av att vara bonusmamma (eller biomamma), men jag har erfarenhet av att vara bonusbarn.Ja, mannen blev tillsammans med en person utan barn, men han kan inte sluta vara förälder för det. Det är helt enkelt inte riktigt samma sak. Sedan förstår jag att TS och hennes man måste samarbeta med biomamman och att det inte alltid kan vara biomammans behov av egentid som går utöver TS och hennes mans behov av egentid. Men som sagt, nu handlade det om en gång. Problemet i övrigt verkar ju vara - så som jag tolkar trådstarten - att pappan t.ex. åker på matcher och träningar även de veckor då han inte har barnen. TS tycks önska att han slutar med det och det tycker jag låter som ett orimligt krav att ställa på en förälder.

Jag anser, som jag skrivit tidigare, även jag att vara med på matcher och diverse aktiviteter är en självklarhet även för separerade föräldrar. Jag anser inte heller, vilket jag även det skrivit tidigare, att det är ngt fel i att byta helger och ställa upp för varandra. Det som är fel, är att TS inte blev delaktig i beslutsprocessen.

Som du skriver får man utgå från den information man har, och det JAG svarade på i DITT inlägg (kan inte svara på vad andra läste i ditt inlägg) var att du just skrev "hade ni haft gemensamma barn hade ni i princip aldrig haft barnfria helger". Dvs du skrev om helgerna, inte om resterande punkter.

Du skriver även att hon kanske bör välja bort boendet med pappan.. med andra ord förespråkar du att deras gemensamma barn inte det heller får möjlighet att växa upp med båda föräldrarna.

Jag tycker alltså fortfarande att du verkar lägga grymt mkt mer ansvar på TS (och hennes ofödda barn) än på föräldrarna. Och undrar hur du tänker där...
  • Brumma
    Anonym (P) skrev 2019-12-11 23:07:07 följande:

Men lägg ner. Tror knappast TS stör sig på dem och tycker de är i vägen. Men det är en jädra skillnad på en helg ensam som par och med bonusarna.

Folk som bara har bio-barn kanske inte fattar det. Det går inte att jämföra med att ha sina egna barn på heltid där båda parter är föräldrar till de barnen, än att hänga med barn du inte alls har det bandet till och som tyr sig till deras förälder bara.

Tror de flesta barn tyr sig till de vuxna i sin närhet som de har bra relationer till, oavsett om det är mamma/pappa/bonusförälder. (Eller farmor/morfar/faster osv, men de lever man sällan ihop med).

Så gjorde iallafall min bonusdotter, tydde sig till mig lika mkt som till föräldrarna. Mer ibland. När hon bevövde bh tex var det mig hon tog upp det med, och sedan pratade jag med hennes mamma om det ;)
  • Brumma
    Anonym (P) skrev 2019-12-12 22:48:05 följande:

Ja du kan bara tänka som det ser ut för dig ja, så är det för en del...

Om man går in med barn båda två blir det såklart skillnad på mina barn och partners barn. En är "mamma" och den andre är en vuxen. Givetvis kan man ha en fin kontakt med barnen men mamma är alltid mamma och pappa är alltid pappa...

Om det är små barn är det mamma/pappa som gäller. Och det kräver rätt mycket logistik runt samvaron. Givetvis är det skillnad på en helg utan barn där man bara kan fokusera på varandra! Än att rådda med allt som behövs när barnen är små.

Lite skillnad om barnen är 8 och 12 när man blir ihop... De är mycket mer självgående då.

Nja, jag har inte riktigt samma uppfattning ;)

Jag tror att små barn har lättare att ta in nya relationer. Har man levt med en vuxen person med en föräldraroll (nu pratar jag alltså om de "nya" som aktivt deltar i barnens liv och vardag) så länge man kan minnas blir det inte någon större skillnad på vem som är biologisk förälder.

Uppfattar dina inlägg som att det är du som har stora problem med att tänka att ngt kan vara annorlunda än hur man ajälv ser det. Du påstår väldigt mkt om hur det "är". Men sanningen är ju att det troligen ser olika ut i alla familjer, oavsett om det är kärnfamiljer eller bonusblandningar..
  • Brumma
    Anonym (Bonusarna) skrev 2019-12-13 10:23:49 följande:

Hej :) Så gör min bonusdotter också, frågar mig om b-h, pratar om killar, berättar jobbiga saker som hennes vänner/kusiner går igenom hemma med sina föräldrar etc. Så jag tror det beror på bonusförälder och hur man bemöter sina bonusar från början. Jag sa till mina bonusar att jag är det de vill att jag ska vara för de. Är det bara en vän, så är jag bara en vän, är det bonusmamma så är jag det etc. Men de valde en blandning. Min bonus har även sagt att om ngt hände min sambo så skulle de hellre vilja bo med mig än med deras biologiska pappa. Är ju ett bra betyg:D

Just så :)

Min bonus ville kalla mig mamma, för "du är ju som en mamma" :)

Vi pratade om det ("du får kalla mig vad du vill men du har en mamma och hon kanske skulle bli ledsen" - anser att barnen skall få väöja själva men vara medvetna om vad deras val innebär - och "jag kommer alltid vara som en mamma om du vill att jag ska vara det"), och hon valde i slutändan att fortsätta kalla mig vid namn, men vi fick pratat om vilken relation HON ville att vi skulle (fortsätta) ha.
  • Brumma
    Anonym (Bonusarna) skrev 2019-12-13 20:58:34 följande:

Jajemen! Är ju så man borde bemöta sina bonusar. Kan bli hur bra som helst:)

Nja.

Det var så JAG valde att bemöta min bonus eftersom vi hade den relation vi hade. Jag hade inte kunnat vara "ny" om jag inte fick ta en lika stor roll i familjen som min man. Han å sin sida hade inte kunnat leva med ngn ny om personen inte velat ha den rollen, men vi hade tur och ville samma - alla har inte den turen.

Vårt sätt är inte det rätta för alla, men det var rätt för oss.

Alla vill inte ha en föräldraroll, och behöver inte det för att det sksll bli bra. Alla föräldrar vill inte att deras nya parrners skall ta en föräldraroll heller. Och alla barn vill inte ha en extra förälder.

Det enda man "bör" göra är, enligt mig, att benöta sin parrners barn med respekt och på ett trevligt sätt.

Och det ÄR faktiskt helt ok om man ibland vill ha myskvällar utan bonusbarnen.
  • Brumma
    Anonym (Bonusarna) skrev 2019-12-13 21:01:53 följande:

Jag antar inte att "alla" har det så här bra. Jag har haft stunder som varit tuffa och jobbiga som bomusfamilj. Men att se bonusbarn som att de förstör "mysiga kvällar" eller anklagar pappa för att inte ta hänsyn till sin nya sambo för att han tar hem barnen igen och säger "ja" till sina barn är ganska barnsligt.

Han TAR inte hänsyn till sin nya sambo.

Inte för att han hämtar sina barn, utan för att han inte gör sin partner delaktig i beslut som påverkar henne. DET är (tyvärr - för det hade varit lättare att hantera) inte barnsligt, utan rent översitteri. I en vuxen relation är man två om besluten, speciellt gällande beslut som faktiskt påverkar den andra parten. Att dra "föräldrakortet" och hävda att man genom det har bestämmanderätt över sin partner är faktiskt riktigt riktigt illa, och bådar inte gott för relationen. Det är inte en vuxen relation utan snarare för det tankarna åt medeltidens livegenskap.

Vill man att en ny partner skall engagera sig i barnen, ställa upp på familjen osv - då bjuder man in gällande rättigheter också, inte bara krav.
  • Brumma
    Zarch skrev 2019-12-14 06:21:13 följande:

Fast blev du inte lite avtänd på karln där? Tänkte han att barnens framtida partners ska ta över och fostra upp dom åt honom sedan eller?

Personligen så stressas jag sönder av mesiga föräldrar oavsett om det är i kärn eller bonusfamiljer vi talar om. Undviker att umgås i sådana sammanhang eftersom man som gäst mest går därifrån med noll energi och tinnitus.

Sedan vet jag inte om det ligger något i det där men en kompis till mig sa att hon trodde att dom daltigaste föräldrarna gärna väljer barnfria partners i hopp om att denne lättare finner sig i läget som en partner med egna barn aldrig skulle göra.

Min man är en av de minst "daltiga" föräldrar jag vet - så där stämde det inte ;)

Min bror lever med en kvinna däremot som är EXTREMT daltig, så till den grad att vi inte umgås med dem mer än på högtider. Väldigt synd för jag gillar min bror, och hans sambo är egentligen en trevlig tjej. Men man sitter på helspänn hela tiden - ungen har blivit rent av odräglig och jag klarar inte av honom. Tyvärr, för egentligen är det ju inte hans fel.

Min bror får inte "lägga sig i" (fattar inte hur han kan gå med på det..) utan mär vi träffas är det jag o min man, min syster o mina föräldrar som "lägger oss i".
  • Brumma
    Anonym (suck!) skrev 2019-12-14 07:31:59 följande:

Det är precis det som är problemet i dessa bonusfamiljer. Bonusföräldern ska bara hålla käften medan bonusbarnen föräldrar kan göra precis vad som faller dem in och skylla ifrån sig på barnen. Inte så konstigt att många vill undvika såna situationer och därför helst inte vill dejta personer med minderåriga barn (men det brukar de också få skit för, förmodligen ofta av samma personer som tjatar om att bonusföräldrar borde vetat vad de gav sig in på).

Är dock rätt säker på att sådana bonusfamiljer faktiskt inte är så många..- i den verkliga världen (utanför familjeliv) - är mitt intryvk att man pratar med varandra och respekterar sin partner.
  • Brumma
    Anonym (Bonusarna) skrev 2019-12-14 11:22:40 följande:

Man borde veta vad det innebär på ett ungefär att kliva in i en "färdig familj". Fixar man inte det, både för & nackdelar så tror jag inte heller man fixar att ha ett gemensamt barn med denna partner.

Det finns faktiskt ingen rimlig chams alls att veta vad det innebäratt r kliva in i en färdig familj. Man kan TRO att man har en aning, och i vissa fall kanske verkligheten stämmer med det man trodde, men man kan inte veta hur barnen kommer reagera, hur samarbetet kommer funka med exet, hur det är att inte kunna bestämma semestrar, julaftnar och lov utan en till två utomstående parter som lägher sig i (exet och en eventuell ny).

Man kan inte ens veta hur relationen med en barnlös partner kommer se ut om ett tag. Hur sjutton skall man då kunma anasig till relationerna runt en bonusfamilj?
  • Brumma
    Anonym (Bonusarna) skrev 2019-12-14 11:20:17 följande:

Jag tycker att du är en osympatisk människa som kryper omkring i denna tråd för att trycka till alla som inte tycker som dig. Du applåderar ena stunden för att sen kritisera samma person. Vad har du ens för erfarenhet? Du kommentar bara alla andra men kommer inte med ngt själv.

Förlåt för att jag sticker ut hakan här, men är du inte rätt bra på att trycka till andra du med?

Om man inte tycker som du?
Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen