• Anonym (YB)

Mysiga barnfria helgen förstörd igen

Vi skulle ha en lugn, mysig helg bara jag och min man. Men nej. Nu har han åkt iväg för att hämta barnen för mamman kom på att hon ville gå ut och äta och dricka med en kompis just idag. Slut på lugnet och myset innan det knappt hunnit börja. Byte sker egentligen på måndagar. De är här varannan vecka och jag tycker det är mer och mer frustrerande och jobbigt. Förra gången vi hade barnfria helgen hade ena barnet matcher i annan stad som mannen åkte och tittade på och på kvällen var han ute på krogen med kompisar. På vardagarna är han ofta och tittar på barnens träningar även när det inte är hans vecka och veckorna barnen är här hinner vi knappt säga hej till varandra känns det som. Kanske lite överdrivet men ändå, typ så. Känner mig mer och mer irriterad och vill bara ha min man och hemmet ifred men samtidigt förstår jag att jag är irrationell och att barnen såklart måste vara hans första prio. Detta börjar dock tära på mig och jag funderar oftare och oftare på hur det skulle vara att göra slut och flytta till eget boende för att slippa besvikelse, frustration, irritation, alltid få ha det lugnt och skönt. Jag har berättat för min man hur jag känner och han förstår men säger att han måste sätta sina barn först så han kan inte lova att något kommer ändras men att han försöker tänka på det, och jag förstår det förstås. Är gravid och vet inte om det är gravidhormonerna som får mig att känna så här eller inte. Ni vars partner har barn sedan innan, känner ni så här också? Vad gör man åt känslorna?

• Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen
  • Anonym (jim)
    Anonym (kulsa) skrev 2019-12-11 14:45:49 följande:
    Jag ska vara helt ärlig, jag räknade inte med att det jag skrev skulle vara så kontroversiellt och orsaka så mycket ramaskri. Hade jag förväntat mig det så hade jag uttryckt mig tydligare och med lite mer försiktighet.

Jag tycker att barnens föräldrar har det största ansvaret. Jag tycker också att pappan bör blanda in TS i beslut som rör byte av helger även om jag förstår att det ibland inte blir så (jag tycker inte att det är så konstigt om spontana byten sker ibland sådana helger då den ena föräldern ändå inte planerat annat än att bara stanna hemma). Jag reagerade på att TS pratade om barnfrihet som om det var något hon kan räkna med varannan vecka och jag tycker inte att det låter så hållbart om man är del av en barnfamilj. 

Jag tycker att det bästa är om hon stannar med sin man, såklart. Men faktum är ju att hon kan välja att inte bo där längre om hon landar i att situationen gör henne olycklig. 
    Du uttrycker dig för övrigt mycket bättre i det här inlägget än i det första inlägget. Mycket mer välavvägt och nyanserat. Inte alls lika dömande som i ditt första inlägg. Det gör faktiskt skillnad. 

Det där med att hon kan välja att inte bo där längre om hon är olycklig, om man ställer en fråga på ett forum, så vill man nog först och främst ha hjälp med hur man löser sina problem inom den relation man är i. Den sista utvägen är att flytta. Visst, det kan vara bra att se att det alternativet finns, men i första han vill man lösa problemen i relationen och få hjälp med det. Den dagen man vill lämna sin man så skriver man en tråd där man frågar hur man bäst går tillväga för att lämna sin man.
  • Pope Joan II
    Zarch skrev 2019-12-12 09:29:56 följande:
    Nej jag är definitivt inget föredöme när det kommer till att respondera på bästa sätt alla gånger, finns så många som är betydligt bättre på det om jag säger så.

Däremot så orkar jag inte med att man ska skapa någon form av rund ring mot en användare. Jag såg inte riktigt vad det var som var som var så provocerande i den kommentaren heller men det är ju iof min egna subjektiva åsikt. För dig kan det där vara din akilleshäl och det får man givetvis ha full förståelse för och respektera.
    Jag skulle inte kalla det akilleshäl, men jag tycker onekligen att det är fult att som nu även Anonym (jim) här ovan försöka tysta en medlem som vare sig uppträtt regelvidrigt eller vidrigt alls för att hen har ett annat perspektiv än det textilen och jim själva anser vara acceptabelt. Nu angrips också kulsas språk (som för övrigt är både gott och rätt) - hen ska dessutom "lära sig något" och inte bara tro att det räcker med att ha varit "bonusbarn" (som om hen inte ens varit det utan det ska lite dubbeltydligt lämnas inom citattecken) och därmed diskvalificeras från en diskussion som drivs av alla andra utom ts. 

Det förefaller nästan om om en rund ring är på väg att skapas kring kulsa. 
  • Anonym (jim)
    Pope Joan II skrev 2019-12-12 09:07:04 följande:
    Jag skrev inte att jag tycker att det är meningslöst, men jag tycker att det är synd att ts så sällan bemödar sig om att skriva något mer (vad det nu kan bero på) och utveckla, avfärda eller förtydliga det ämne människan trots allt själv har initierat.
    Antingen har hon annat för sig, vem vet, någon i hennes närhet kanske blivit sjuk? Livet kom emellan? Eller så vågar hon inte skriva något mer för att hon känner sig påhoppad, eller för att hon är rädd att hon lämnar ut sin familj, eller att hon känner att hon redan har lämnat ut sin familj tillräckligt. Eller så fick hon utlopp för det hon ville ha sagt, har läst, och känner sig nöjd för tillfället. För min del tycker jag att det är bra att vi andra fått lyfta viktiga frågor till ytan. 

Om man tycker att det är synd att trådskapare så ofta väljer att inte utveckla och förtydliga så kan man ju välja att visa mer hänsyn och inte vara så dömande när man bemöter de som väljer att sträcka ut en hand och be om råd. 
  • Pope Joan II
    Anonym (jim) skrev 2019-12-12 09:41:32 följande:
    Antingen har hon annat för sig, vem vet, någon i hennes närhet kanske blivit sjuk? Livet kom emellan? Eller så vågar hon inte skriva något mer för att hon känner sig påhoppad, eller för att hon är rädd att hon lämnar ut sin familj, eller att hon känner att hon redan har lämnat ut sin familj tillräckligt. Eller så fick hon utlopp för det hon ville ha sagt, har läst, och känner sig nöjd för tillfället. För min del tycker jag att det är bra att vi andra fått lyfta viktiga frågor till ytan. 

Om man tycker att det är synd att trådskapare så ofta väljer att inte utveckla och förtydliga så kan man ju välja att visa mer hänsyn och inte vara så dömande när man bemöter de som väljer att sträcka ut en hand och be om råd. 
    Till vem riktar du det rådet? Du kanske borde vara lite mer precis när du viftar med pekpinnarna? 

Och naturligtvis kan ts frånvaro bero på alla de insiktsfulla skäl du räknar upp, även om jag själv har en lite annan teori, "jim".
  • Siden

Med tanke på den fördömande attityd som möter många bonusmammor som klagar (du visste själv vad du gav dig in på när du valde en man med barn, du är den vuxna och har att göra med ett barn, stick då om det inte passar ec) så är det inte så konstigt om Ts får en gråtattack och loggar ut. Skäms på vissa härinne alltså!

• Anonym (jim)
    Pope Joan II skrev 2019-12-12 09:44:55 följande:
    Till vem riktar du det rådet? Du kanske borde vara lite mer precis när du viftar med pekpinnarna? 

Och naturligtvis kan ts frånvaro bero på alla de insiktsfulla skäl du räknar upp, även om jag själv har en lite annan teori, "jim".
    Vad lustigt, du ber mig att precisera mig, men sen lämnar du inlägget med att säga att du själv har en "lite annan teori"... det är inte så att du känner att du vill precisera dig lite?
  • Anonym (jim)
    Pope Joan II skrev 2019-12-12 09:44:55 följande:

Och varför är det viktigt för dig att sätta "jim" inom citationstecken? 
  • Anonym (jim)
    Anonym (vera) skrev 2019-12-07 18:01:50 följande:

Han kanske inte hämtade dem bara för att exet ville utan för att han såg sin chans att få ha sina barn hos sig lite mer. Det behöver ju inte handla om att han tofflar för henne, utan för att han älskar sina barn och vill ha dem hos sig så mycket det bara går.
    Du är gravid nu ts men du kommer förstå känslan sen. Går det verkligen inte att ha en mysig kväll MED barnen? Du har trots allt valt en man som har barn, och det är ju bara positivt att han vill ha sina barn hos sig, då vet du att han är en toppenpappa.

Det där är ett lite väl snabbt utlåtande. Jag är inte för att prata om en slapp morsa som struntar i att ta hand om sina barn baserat på att vi vet att hon önskat gå ut EN kväll, det tycker jag är ett för snabbt utlåtande.Detsamma gäller huruvida man ska se pappan som en bra pappa bara för att han väljer att ha sina barn en helg extra. Nej. Han är ingen bra pappa till det barn som ligger i ts mage just nu. Hade han brytt sig om ALLA sina barn så hade han sett till att även det kommande barnet hade det bra genom att se till att mamman som omsluter det kommande barnet har det bra. 

Ingen kvinna ska behöva föreställa sig någon känsla som andra vill intala henne att hon ska ha senare i livet. Hon är där hon är just nu, hon ska inte behöva tänka sig in i någon annans situation mer än vad andra tänker sig in i hennes. 

Att han hämtar sina barn kan lika väl bero på att han agerar på skuld, och försöker kompensera för att han brutit upp ett hem. Föräldrar som agerar utifrån skuld ger sällan sin familj en bra grund att stå på. Så nej, att han hämtar sina barn så att mamman kan gå på fest betyder inte automatiskt att han är en toppenpappa. 

Men i övrigt kan jag hålla med dig i att det kan vara så att han vill ha sina barn hos sig. Men ska man se det ur den synvinkel som min sambo och hans ex hade det, att de alltid såg till att byta tillbaka, så blir ju summan av tiden ändå densamma. Han tar barnen nu och sen får mamman vara med barnen extra en annan helg. Men med det att det fanns en annan person här som hade förväntat sig något annat av kvällen. En vuxen människa som inte fick vara med och styra sin egen tid. 
  • Zarch
    Pope Joan II skrev 2019-12-12 09:35:49 följande:

Jag skulle inte kalla det akilleshäl, men jag tycker onekligen att det är fult att som nu även Anonym (jim) här ovan försöka tysta en medlem som vare sig uppträtt regelvidrigt eller vidrigt alls för att hen har ett annat perspektiv än det textilen och jim själva anser vara acceptabelt. Nu angrips också kulsas språk (som för övrigt är både gott och rätt) - hen ska dessutom "lära sig något" och inte bara tro att det räcker med att ha varit "bonusbarn" (som om hen inte ens varit det utan det ska lite dubbeltydligt lämnas inom citattecken) och därmed diskvalificeras från en diskussion som drivs av alla andra utom ts. 

Det förefaller nästan om om en rund ring är på väg att skapas kring kulsa. 

Jag tror att ämnet i sig är en het potatis för kan inte komma på en svårare familjekonstellation att få till på ett optimalt sätt där alla är normala och bidrar till en harmonisk dynamik.

Just därför kan det nog skapa viss frustration för dom som har haft det tufft i sina nybildade familjer eller hur man kallar det för när folk som aldrig upplevt detta vill knäppa en på näsan eller hur man ska kalla det.

Vill inte att det ska halshuggas åt något håll men ämnet i sig framkallar starka känslor hos många.
  • Anonym (A)
    Zarch skrev 2019-12-12 13:41:18 följande:
    Jag tror att ämnet i sig är en het potatis för kan inte komma på en svårare familjekonstellation att få till på ett optimalt sätt där alla är normala och bidrar till en harmonisk dynamik.

Just därför kan det nog skapa viss frustration för dom som har haft det tufft i sina nybildade familjer eller hur man kallar det för när folk som aldrig upplevt detta vill knäppa en på näsan eller hur man ska kalla det.

Vill inte att det ska halshuggas åt något håll men ämnet i sig framkallar starka känslor hos många.
    Håller med
Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen