• Anonym (YB)

Mysiga barnfria helgen förstörd igen

Vi skulle ha en lugn, mysig helg bara jag och min man. Men nej. Nu har han åkt iväg för att hämta barnen för mamman kom på att hon ville gå ut och äta och dricka med en kompis just idag. Slut på lugnet och myset innan det knappt hunnit börja. Byte sker egentligen på måndagar. De är här varannan vecka och jag tycker det är mer och mer frustrerande och jobbigt. Förra gången vi hade barnfria helgen hade ena barnet matcher i annan stad som mannen åkte och tittade på och på kvällen var han ute på krogen med kompisar. På vardagarna är han ofta och tittar på barnens träningar även när det inte är hans vecka och veckorna barnen är här hinner vi knappt säga hej till varandra känns det som. Kanske lite överdrivet men ändå, typ så. Känner mig mer och mer irriterad och vill bara ha min man och hemmet ifred men samtidigt förstår jag att jag är irrationell och att barnen såklart måste vara hans första prio. Detta börjar dock tära på mig och jag funderar oftare och oftare på hur det skulle vara att göra slut och flytta till eget boende för att slippa besvikelse, frustration, irritation, alltid få ha det lugnt och skönt. Jag har berättat för min man hur jag känner och han förstår men säger att han måste sätta sina barn först så han kan inte lova att något kommer ändras men att han försöker tänka på det, och jag förstår det förstås. Är gravid och vet inte om det är gravidhormonerna som får mig att känna så här eller inte. Ni vars partner har barn sedan innan, känner ni så här också? Vad gör man åt känslorna?

• Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen
  • Anonym (jim)
    Anonym (Bonusarna) skrev 2019-12-13 21:01:53 följande:

Jag antar inte att "alla" har det så här bra. Jag har haft stunder som varit tuffa och jobbiga som bomusfamilj. Men att se bonusbarn som att de förstör "mysiga kvällar" eller anklagar pappa för att inte ta hänsyn till sin nya sambo för att han tar hem barnen igen och säger "ja" till sina barn är ganska barnsligt.

Det var ju bra att du visade dina rätta färger, ett tag framstod du som ganska sympatisk som bara ville dela med dig av ett fint ögonblick från ditt eget liv men innerst inne tycker du alltså att "bonusmammor" är livegna från det ögonblick de tagit ett steg in i ett hushåll där mannen har barn sen tidigare.
  • Zarch
    Siden skrev 2019-12-13 07:53:54 följande:

Jag håller helt med dig om det där. Jag hade själv en romantiserad bild av vad bonusfamiljen var innan jag prövade på det. Men jag hade nog också bilden av den Elaka styvmodern i bakhuvudet när jag själv blev bonusmamma. Den kulturella föreställningen om att allt ansvar vilar på den moderliga Bonusmamman lever kvar. Det behöver förändras, för idag har vi oftast Bode en aktiv pappa och en aktiv mamma med i leken. Tack för dina kloka ord!

Är det dagens ungar som är Det är väl inget konstigt alls egentligen, de allra flesta av oss tror och hoppas på att få till en gemytlig hemmiljö när man är nykär och bygger bo ihop med någon.

Denne ska ju inte behöva engagera sig på samma vis som föräldrarna själva men samtidigt mår väl alla vuxna i ett hushåll som bäst om denne får ta plats i sitt eget hem? Kan känna att det blir outhärdligt att leva i en bonusfamilj om partnern förväntas trippa runt på äggskal i sitt eget hem varannan vecka bara för att föräldern själv ska pusta ut över att ha bjudit på bra underhållning i cirkusmanegen under veckan som gått.

Uppfattat att det i vissa fall kan bli lite där många bonusföräldrar (gillar inte uttrycket) verkar må dåligt?!

Inte så konstigt att Snövits styvmorsa tröttnade och gav henne det där äpplet egentligen om jag tänker efter.
  • Zarch
    Ess skrev 2019-12-13 16:24:25 följande:

De kom vh och en natt den andra veckan, det var dessutom bara några år tills de skulle bli myndiga och umgänget upphöra. Men de åren kändes betydligt längre än jag någonsin kunnat ana.

Vi umgås inte speciellt mycket nu, vi har aldrig klickat som personer snarare tvärtom.

Maken hade levt ensam i ganska många år innan vi träffades, så all hans tid gick åt till att förbereda tills ungarna skulle komma och sen passa upp på dem oavbrutet. Jag var nog egentligen inte rätt person att träffa, för jag avskyr tafatta, mesiga människor, vilket var/är en direkt beskrivning av hans ungar. 

Själv skulle jag aldrig förvänta mig att någon ska älska mina barn, eller på något vis sätta dem främst, som många här på forumet anser att man ska göra med särkullar.

Det är så mycket som är krångligt när det gäller att få ihop en ny partner med barn och liv i övrigt. Många tror nog att är partnern barnfri så är det superenkelt, för den som är barnfri förväntas bara följa deras rutiner och inte ha någon egen vilja. Vilket ju inte funkar i längden, för när man får nog så får man nog med råge och sen kan det va svårt att reparera relationer som inte finns och aldrig har funnits.

Fast blev du inte lite avtänd på karln där? Tänkte han att barnens framtida partners ska ta över och fostra upp dom åt honom sedan eller?

Personligen så stressas jag sönder av mesiga föräldrar oavsett om det är i kärn eller bonusfamiljer vi talar om. Undviker att umgås i sådana sammanhang eftersom man som gäst mest går därifrån med noll energi och tinnitus.

Sedan vet jag inte om det ligger något i det där men en kompis till mig sa att hon trodde att dom daltigaste föräldrarna gärna väljer barnfria partners i hopp om att denne lättare finner sig i läget som en partner med egna barn aldrig skulle göra.
  • Brumma
    Zarch skrev 2019-12-14 06:21:13 följande:

Fast blev du inte lite avtänd på karln där? Tänkte han att barnens framtida partners ska ta över och fostra upp dom åt honom sedan eller?

Personligen så stressas jag sönder av mesiga föräldrar oavsett om det är i kärn eller bonusfamiljer vi talar om. Undviker att umgås i sådana sammanhang eftersom man som gäst mest går därifrån med noll energi och tinnitus.

Sedan vet jag inte om det ligger något i det där men en kompis till mig sa att hon trodde att dom daltigaste föräldrarna gärna väljer barnfria partners i hopp om att denne lättare finner sig i läget som en partner med egna barn aldrig skulle göra.

Min man är en av de minst "daltiga" föräldrar jag vet - så där stämde det inte ;)

Min bror lever med en kvinna däremot som är EXTREMT daltig, så till den grad att vi inte umgås med dem mer än på högtider. Väldigt synd för jag gillar min bror, och hans sambo är egentligen en trevlig tjej. Men man sitter på helspänn hela tiden - ungen har blivit rent av odräglig och jag klarar inte av honom. Tyvärr, för egentligen är det ju inte hans fel.

Min bror får inte "lägga sig i" (fattar inte hur han kan gå med på det..) utan mär vi träffas är det jag o min man, min syster o mina föräldrar som "lägger oss i".
  • Anonym (suck!)
    Brumma skrev 2019-12-13 22:45:15 följande:
    Han TAR inte hänsyn till sin nya sambo.

Inte för att han hämtar sina barn, utan för att han inte gör sin partner delaktig i beslut som påverkar henne. DET är (tyvärr - för det hade varit lättare att hantera) inte barnsligt, utan rent översitteri. I en vuxen relation är man två om besluten, speciellt gällande beslut som faktiskt påverkar den andra parten. Att dra "föräldrakortet" och hävda att man genom det har bestämmanderätt över sin partner är faktiskt riktigt riktigt illa, och bådar inte gott för relationen. Det är inte en vuxen relation utan snarare för det tankarna åt medeltidens livegenskap.

Vill man att en ny partner skall engagera sig i barnen, ställa upp på familjen osv - då bjuder man in gällande rättigheter också, inte bara krav.
    Det är precis det som är problemet i dessa bonusfamiljer. Bonusföräldern ska bara hålla käften medan bonusbarnen föräldrar kan göra precis vad som faller dem in och skylla ifrån sig på barnen. Inte så konstigt att många vill undvika såna situationer och därför helst inte vill dejta personer med minderåriga barn (men det brukar de också få skit för, förmodligen ofta av samma personer som tjatar om att bonusföräldrar borde vetat vad de gav sig in på).
  • Brumma
    Anonym (suck!) skrev 2019-12-14 07:31:59 följande:

Det är precis det som är problemet i dessa bonusfamiljer. Bonusföräldern ska bara hålla käften medan bonusbarnen föräldrar kan göra precis vad som faller dem in och skylla ifrån sig på barnen. Inte så konstigt att många vill undvika såna situationer och därför helst inte vill dejta personer med minderåriga barn (men det brukar de också få skit för, förmodligen ofta av samma personer som tjatar om att bonusföräldrar borde vetat vad de gav sig in på).

Är dock rätt säker på att sådana bonusfamiljer faktiskt inte är så många..- i den verkliga världen (utanför familjeliv) - är mitt intryvk att man pratar med varandra och respekterar sin partner.
  • Ess
    Zarch skrev 2019-12-14 06:21:13 följande:

På ett vis förstår jag hans tanke bakom det eftersom han var rädd att de inte skulle vilja komma om det inte var fullt fokus hela tiden. Det fanns en rätt infekterad tvist ang umgänget tidigare, så minsta lilla de knystat om att de inte ville åka så hade deras mamma hållt dem hemma. Hon gjorde sitt bästa för att sabotera det lilla umgänget de hade.
    När vi fått gemensamma barn så kunde han inte hålla samma standard på uppassningen, utan försökte ställa högre krav på dem. Det gick sådär...

Den ena är rätt hyfsad nu som vuxen.
    Den andra däremot har träffat en riktig besserwisser till partner som sköter det mesta, så hen behöver inte tänka själv. Jag kan verkligen inte med dem och gillar verkligen inte partnern, men att ogilla partnern har jag gemensamt med maken.

Det ligger en hel del i det din kompis har sagt. 
    Jag är inte sådan som fogar in mig i ledet, därför var det ganska turbulent när jag visade att jag har egen vilja och inte är rädd för att driva igenom mitt. Han trodde nog att allt skulle bli som förut, fast med skillnaden att han hade en partner att umgås med. Så blev det inte för jag kom in och ifrågasatte bla hans daltande med de stora barnen, hur rummen var fördelade, möblering, rutiner mm.
  • Ess
    Anonym (suck!) skrev 2019-12-14 07:31:59 följande:
    Ja, maken drog också barnkortet fast det är han själv som har svårast för förändringar. Det är bekvämt att skylla på barnen eftersom det ses som elakt att neka dem att ha det på sitt sätt.
  • Zarch
    Brumma skrev 2019-12-14 07:07:29 följande:

Min man är en av de minst "daltiga" föräldrar jag vet - så där stämde det inte ;)

Min bror lever med en kvinna däremot som är EXTREMT daltig, så till den grad att vi inte umgås med dem mer än på högtider. Väldigt synd för jag gillar min bror, och hans sambo är egentligen en trevlig tjej. Men man sitter på helspänn hela tiden - ungen har blivit rent av odräglig och jag klarar inte av honom. Tyvärr, för egentligen är det ju inte hans fel.

Min bror får inte "lägga sig i" (fattar inte hur han kan gå med på det..) utan mär vi träffas är det jag o min man, min syster o mina föräldrar som "lägger oss i".

Nej det stämmer långtifrån in på alla.

Av dina inlägg att döma så verkar ju du leva i en fullt funktionell familj där du får vara pappans jämlike och då har man inte dom där problemen med en fjantig farsa, en kuvad bonusmorsa och barn som styr familjen som Pinochet.

Jag känner också folk som jag numera helt och hållet undviker att umgås med pga liknande orsaker för man går alltid därifrån utan att ens fått en tillstymmelse till ens en minut för lite vuxenprat. Finns liksom ingen vits att träffa vänner som har rätt så stora barn som ska sitta med hela tiden och överrösta samtal med en massa onödigt gnäll och gap. Varför vågar ingen skicka in sina barn på rummet längre och måste barn underhållas 24/7? Nu talar jag om dom med större barn och inga tvååringar givetvis.

Att det sedan finns bonusmorsor som lever under liknande omständigheter som jag nämnde ovan är för mig en gåta. Tacka sjutton för att vissa drivs till vansinne.
  • Zarch
    Ess skrev 2019-12-14 09:44:33 följande:

På ett vis förstår jag hans tanke bakom det eftersom han var rädd att de inte skulle vilja komma om det inte var fullt fokus hela tiden. Det fanns en rätt infekterad tvist ang umgänget tidigare, så minsta lilla de knystat om att de inte ville åka så hade deras mamma hållt dem hemma. Hon gjorde sitt bästa för att sabotera det lilla umgänget de hade.

När vi fått gemensamma barn så kunde han inte hålla samma standard på uppassningen, utan försökte ställa högre krav på dem. Det gick sådär...

Den ena är rätt hyfsad nu som vuxen.

Den andra däremot har träffat en riktig besserwisser till partner som sköter det mesta, så hen behöver inte tänka själv. Jag kan verkligen inte med dem och gillar verkligen inte partnern, men att ogilla partnern har jag gemensamt med maken.

Det ligger en hel del i det din kompis har sagt. 

Jag är inte sådan som fogar in mig i ledet, därför var det ganska turbulent när jag visade att jag har egen vilja och inte är rädd för att driva igenom mitt. Han trodde nog att allt skulle bli som förut, fast med skillnaden att han hade en partner att umgås med. Så blev det inte för jag kom in och ifrågasatte bla hans daltande med de stora barnen, hur rummen var fördelade, möblering, rutiner mm.

Vad hemskt egentligen att ens föräldraskap ska drivas av ständigt dåligt samvete plus att leva med underliggande hot att barn drar till den andre föräldern om dessa inte tycker att det har levererats tillräckligt. Det här låter lite mer som något äldre barn eller tonåringar sysslar med och det är ännu värre. Finns liksom ett bäst före datum för allt och det där med att vara snart vuxen och bete sig som en liten bebis är inte gulligt någonstans.

Att sedan få gemensamma barn in i den här dynamiken? För det första så kan jag se att vissa skraja farsor helt undviker sina yngre barn då för att inte stöta sig med första kullen eller hur man ska säga, det är som så att vissa bara kan vara engagerade pappor under dåligt samvete. Nu verkar ju din ha anammat en annan taktik när era barn kom så säkert just därför eran relation överlevde.
Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen