• Anonym (YB)

Mysiga barnfria helgen förstörd igen

Vi skulle ha en lugn, mysig helg bara jag och min man. Men nej. Nu har han åkt iväg för att hämta barnen för mamman kom på att hon ville gå ut och äta och dricka med en kompis just idag. Slut på lugnet och myset innan det knappt hunnit börja. Byte sker egentligen på måndagar. De är här varannan vecka och jag tycker det är mer och mer frustrerande och jobbigt. Förra gången vi hade barnfria helgen hade ena barnet matcher i annan stad som mannen åkte och tittade på och på kvällen var han ute på krogen med kompisar. På vardagarna är han ofta och tittar på barnens träningar även när det inte är hans vecka och veckorna barnen är här hinner vi knappt säga hej till varandra känns det som. Kanske lite överdrivet men ändå, typ så. Känner mig mer och mer irriterad och vill bara ha min man och hemmet ifred men samtidigt förstår jag att jag är irrationell och att barnen såklart måste vara hans första prio. Detta börjar dock tära på mig och jag funderar oftare och oftare på hur det skulle vara att göra slut och flytta till eget boende för att slippa besvikelse, frustration, irritation, alltid få ha det lugnt och skönt. Jag har berättat för min man hur jag känner och han förstår men säger att han måste sätta sina barn först så han kan inte lova att något kommer ändras men att han försöker tänka på det, och jag förstår det förstås. Är gravid och vet inte om det är gravidhormonerna som får mig att känna så här eller inte. Ni vars partner har barn sedan innan, känner ni så här också? Vad gör man åt känslorna?

• Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen
  • Anonym (P)
    Anonym (Jerry) skrev 2019-12-13 01:02:44 följande:

Du är alltså oenig med nicket Siden som menade att de som inte hade samma erfarenheter som TS om erfarenheten av att vara i bonusfamilj skulle hålla käften och inte uttala sig i tråden?

Anonym (Bonusarna) har ju annars verkligen förutsättningar som liknar TS , även om deras upplevelser av situationen och deras förhållningssätt skiljer sig.

Du själv verkar ju också bara kunna tänka som det ser ut för dig, så vad skiljer dig från (bonusarna)?

Jag har inte sagt nåt om siden. Jag tycker bara det är konstigt att säga att det är EXAKT SAMMA sak att va i en bonusfamilj som i en kärnfamilj. Det kan jag med säkerhet säga att det inte är. Det uppstår helt andra saker i varierande grad.

Det jag menar är att ett barn tar inte till sig en utomstående person "bara sådär". Det tar tid. Är ett barn ledset är det mamma/pappa som gäller.

Man kan inte inte bara armbåga sig in i den rollen som bousförälder att va som barnets egna förälder. Om det blir så utvecklas det över lång tid. Men kärleken kommer inte av sig själv som kärlek mellan barn/förälder. Det får man bygga upp.
  • Anonym (jim)
    Anonym (Bonusarna) skrev 2019-12-13 10:23:49 följande:
    Hej :) Så gör min bonusdotter också, frågar mig om b-h, pratar om killar, berättar jobbiga saker som hennes vänner/kusiner går igenom hemma med sina föräldrar etc. Så jag tror det beror på bonusförälder och hur man bemöter sina bonusar från början. Jag sa till mina bonusar att jag är det de vill att jag ska vara för de. Är det bara en vän, så är jag bara en vän, är det bonusmamma så är jag det etc. Men de valde en blandning. Min bonus har även sagt att om ngt hände min sambo så skulle de hellre vilja bo med mig än med deras biologiska pappa. Är ju ett bra betyg:D
    Det du beskriver är en fin bild av hur det kan vara, och i det här finns det en pappa och en mamma som inte har något emot att ni har den här relationen? Tack för att du delar med dig av denna fina bild men bara för att du har haft ögonblick som gjort att du trivdes i din "bonusfamilj" så betyder inte det att alla andra har det, eller hur? Och du vet väl lika väl som jag att det har egentligen inte så mycket att göra med vad du själv har gett i den här relationen, det har lika mycket att göra med vad pappan, mamman, dottern, omgivningen, har gett.
  • Anonym (A)
    Anonym (Bonusarna) skrev 2019-12-13 10:23:49 följande:
    Hej :) Så gör min bonusdotter också, frågar mig om b-h, pratar om killar, berättar jobbiga saker som hennes vänner/kusiner går igenom hemma med sina föräldrar etc. Så jag tror det beror på bonusförälder och hur man bemöter sina bonusar från början. Jag sa till mina bonusar att jag är det de vill att jag ska vara för de. Är det bara en vän, så är jag bara en vän, är det bonusmamma så är jag det etc. Men de valde en blandning. Min bonus har även sagt att om ngt hände min sambo så skulle de hellre vilja bo med mig än med deras biologiska pappa. Är ju ett bra betyg:D
    Härligt
  • Anonym (Jerry)
    Anonym (P) skrev 2019-12-13 14:17:38 följande:

Jag har inte sagt nåt om siden. Jag tycker bara det är konstigt att säga att det är EXAKT SAMMA sak att va i en bonusfamilj som i en kärnfamilj. Det kan jag med säkerhet säga att det inte är. Det uppstår helt andra saker i varierande grad.

Det jag menar är att ett barn tar inte till sig en utomstående person "bara sådär". Det tar tid. Är ett barn ledset är det mamma/pappa som gäller.

Man kan inte inte bara armbåga sig in i den rollen som bousförälder att va som barnets egna förälder. Om det blir så utvecklas det över lång tid. Men kärleken kommer inte av sig själv som kärlek mellan barn/förälder. Det får man bygga upp.

Ja precis, du utgår från dina erfarenheter och säger hur det ÄR, men anklagar anonym (bonusarna) för exakt det du själv gör dig skyldig till...

Anonym (bonusarna) är f.ö. en av de få klartänkta i den här tråden som lägger ansvaret där det hör hemma: hos mannen.
  • Ess
    Zarch skrev 2019-12-13 05:37:15 följande:
    Då är det ju svårt, vet inte om jag själv skulle stått ut då. Hur har du gjort för att inte bli helt loca?

Personligen så är jag själv inte så förtjust i barn eller tonåringar bara sådär per automatik, nästan så man vill sälja sina egna på blocket ibland men som förälder så älskar man ju sina barn villkorslöst ändå.

Det är väl det där som jag personligen fattat och resonerat lite kring, jag inser att det är vi föräldrar, far/morföräldrar och eventuellt vissa få vänner som faktiskt älskar ens barn.

Sedan blir det svårare faktiskt, speciellt så tror jag att man som ensamstående curlingförälder där man helt lever efter låt gå och säg aldrig någonsin nej-mantrat bör hålla sig lite ifrån dejtingsvängen. Jag kan liksom inte förstå hur man kan tro att en ny partner skulle finna någon som helst charm med detta och det är inte så konstigt att slitningar uppstår då. Så summan av kardemumman är väl att min tes är att bonusfamiljer som faktiskt fungerar är där föräldern har lite koll på läget och kan parera och vårda hela sin flock med mycket kärlek men med viss disciplin och kontroll (eller hur man ska säga).

Nu blev det lite flummigt, lite väl tidigt på morgonkvisten.
    De kom vh och en natt den andra veckan, det var dessutom bara några år tills de skulle bli myndiga och umgänget upphöra. Men de åren kändes betydligt längre än jag någonsin kunnat ana.
    Vi umgås inte speciellt mycket nu, vi har aldrig klickat som personer snarare tvärtom.
    Maken hade levt ensam i ganska många år innan vi träffades, så all hans tid gick åt till att förbereda tills ungarna skulle komma och sen passa upp på dem oavbrutet. Jag var nog egentligen inte rätt person att träffa, för jag avskyr tafatta, mesiga människor, vilket var/är en direkt beskrivning av hans ungar. 

Själv skulle jag aldrig förvänta mig att någon ska älska mina barn, eller på något vis sätta dem främst, som många här på forumet anser att man ska göra med särkullar.
    Det är så mycket som är krångligt när det gäller att få ihop en ny partner med barn och liv i övrigt. Många tror nog att är partnern barnfri så är det superenkelt, för den som är barnfri förväntas bara följa deras rutiner och inte ha någon egen vilja. Vilket ju inte funkar i längden, för när man får nog så får man nog med råge och sen kan det va svårt att reparera relationer som inte finns och aldrig har funnits.

• Anonym (Bonusarna)
    Brumma skrev 2019-12-13 07:17:23 följande:

Nja, jag har inte riktigt samma uppfattning ;)

Jag tror att små barn har lättare att ta in nya relationer. Har man levt med en vuxen person med en föräldraroll (nu pratar jag alltså om de "nya" som aktivt deltar i barnens liv och vardag) så länge man kan minnas blir det inte någon större skillnad på vem som är biologisk förälder.

Uppfattar dina inlägg som att det är du som har stora problem med att tänka att ngt kan vara annorlunda än hur man ajälv ser det. Du påstår väldigt mkt om hur det "är". Men sanningen är ju att det troligen ser olika ut i alla familjer, oavsett om det är kärnfamiljer eller bonusblandningar..

Håller med här till 100 %
  • Anonym (Bonusarna)
    Brumma skrev 2019-12-13 10:41:21 följande:

Just så :)

Min bonus ville kalla mig mamma, för "du är ju som en mamma" :)

Vi pratade om det ("du får kalla mig vad du vill men du har en mamma och hon kanske skulle bli ledsen" - anser att barnen skall få väöja själva men vara medvetna om vad deras val innebär - och "jag kommer alltid vara som en mamma om du vill att jag ska vara det"), och hon valde i slutändan att fortsätta kalla mig vid namn, men vi fick pratat om vilken relation HON ville att vi skulle (fortsätta) ha.

Jajemen! Är ju så man borde bemöta sina bonusar. Kan bli hur bra som helst:)
  • Anonym (Bonusarna)
    Anonym (jim) skrev 2019-12-13 14:47:18 följande:

Det du beskriver är en fin bild av hur det kan vara, och i det här finns det en pappa och en mamma som inte har något emot att ni har den här relationen? Tack för att du delar med dig av denna fina bild men bara för att du har haft ögonblick som gjort att du trivdes i din "bonusfamilj" så betyder inte det att alla andra har det, eller hur? Och du vet väl lika väl som jag att det har egentligen inte så mycket att göra med vad du själv har gett i den här relationen, det har lika mycket att göra med vad pappan, mamman, dottern, omgivningen, har gett.

Jag antar inte att "alla" har det så här bra. Jag har haft stunder som varit tuffa och jobbiga som bomusfamilj. Men att se bonusbarn som att de förstör "mysiga kvällar" eller anklagar pappa för att inte ta hänsyn till sin nya sambo för att han tar hem barnen igen och säger "ja" till sina barn är ganska barnsligt.
  • Brumma
    Anonym (Bonusarna) skrev 2019-12-13 20:58:34 följande:

Jajemen! Är ju så man borde bemöta sina bonusar. Kan bli hur bra som helst:)

Nja.

Det var så JAG valde att bemöta min bonus eftersom vi hade den relation vi hade. Jag hade inte kunnat vara "ny" om jag inte fick ta en lika stor roll i familjen som min man. Han å sin sida hade inte kunnat leva med ngn ny om personen inte velat ha den rollen, men vi hade tur och ville samma - alla har inte den turen.

Vårt sätt är inte det rätta för alla, men det var rätt för oss.

Alla vill inte ha en föräldraroll, och behöver inte det för att det sksll bli bra. Alla föräldrar vill inte att deras nya parrners skall ta en föräldraroll heller. Och alla barn vill inte ha en extra förälder.

Det enda man "bör" göra är, enligt mig, att benöta sin parrners barn med respekt och på ett trevligt sätt.

Och det ÄR faktiskt helt ok om man ibland vill ha myskvällar utan bonusbarnen.
  • Brumma
    Anonym (Bonusarna) skrev 2019-12-13 21:01:53 följande:

Jag antar inte att "alla" har det så här bra. Jag har haft stunder som varit tuffa och jobbiga som bomusfamilj. Men att se bonusbarn som att de förstör "mysiga kvällar" eller anklagar pappa för att inte ta hänsyn till sin nya sambo för att han tar hem barnen igen och säger "ja" till sina barn är ganska barnsligt.

Han TAR inte hänsyn till sin nya sambo.

Inte för att han hämtar sina barn, utan för att han inte gör sin partner delaktig i beslut som påverkar henne. DET är (tyvärr - för det hade varit lättare att hantera) inte barnsligt, utan rent översitteri. I en vuxen relation är man två om besluten, speciellt gällande beslut som faktiskt påverkar den andra parten. Att dra "föräldrakortet" och hävda att man genom det har bestämmanderätt över sin partner är faktiskt riktigt riktigt illa, och bådar inte gott för relationen. Det är inte en vuxen relation utan snarare för det tankarna åt medeltidens livegenskap.

Vill man att en ny partner skall engagera sig i barnen, ställa upp på familjen osv - då bjuder man in gällande rättigheter också, inte bara krav.
Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen