• Anonym (YB)

Mysiga barnfria helgen förstörd igen

Vi skulle ha en lugn, mysig helg bara jag och min man. Men nej. Nu har han åkt iväg för att hämta barnen för mamman kom på att hon ville gå ut och äta och dricka med en kompis just idag. Slut på lugnet och myset innan det knappt hunnit börja. Byte sker egentligen på måndagar. De är här varannan vecka och jag tycker det är mer och mer frustrerande och jobbigt. Förra gången vi hade barnfria helgen hade ena barnet matcher i annan stad som mannen åkte och tittade på och på kvällen var han ute på krogen med kompisar. På vardagarna är han ofta och tittar på barnens träningar även när det inte är hans vecka och veckorna barnen är här hinner vi knappt säga hej till varandra känns det som. Kanske lite överdrivet men ändå, typ så. Känner mig mer och mer irriterad och vill bara ha min man och hemmet ifred men samtidigt förstår jag att jag är irrationell och att barnen såklart måste vara hans första prio. Detta börjar dock tära på mig och jag funderar oftare och oftare på hur det skulle vara att göra slut och flytta till eget boende för att slippa besvikelse, frustration, irritation, alltid få ha det lugnt och skönt. Jag har berättat för min man hur jag känner och han förstår men säger att han måste sätta sina barn först så han kan inte lova att något kommer ändras men att han försöker tänka på det, och jag förstår det förstås. Är gravid och vet inte om det är gravidhormonerna som får mig att känna så här eller inte. Ni vars partner har barn sedan innan, känner ni så här också? Vad gör man åt känslorna?

• Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen
  • Anonym (Biobonusmamma)

Hade också blivit sårad om min kille valde sitt ex nöjen före vår gemensamma tid. Den tid vi har utan barn (ca 3-4 dagar/mån varav en helgdag) är viktig för oss båda. I en nyfamilj är det även viktigt att prioritera relationen. Partnern finns där för barnen en stor del av tiden och för att denne ska orka, särskilt i ditt fall som inte har barn sedan innan, behöver man se till att gemensam tid utan barnen finns om det bara är möjligt. En annan femma om mamman hade blivit sjuk men att gå ut och äta middag känns som en lam ursäkt till att han tar barnen på sin lediga helg.

Tycker du försiktigt kan påtala att detta sårar dig och att du skulle uppskatta om han värdesatte er gemensamma tid mer. För visst, man är alltid förälder om man har barn, men det är hans ex också och då får hon antingen be om att byta helg eller ta ansvar över barnen på sin vecka. Att han åker till barnens träningar på sin lediga vecka ser jag däremot inget fel i. Det gör även mitt ex. Dock har han inte barnen så mycket som varannan vecka men han kör dem till träningar och stannar kvar även när barnen är hos mig.

• Anonym (Hej)

Fast du är ju ihop med en pappa. Då kan ju knappast helgmys vas en garanti. Lika bra att vänja sig för när er bebis kommer blir det ju än mindre av det

• Anonym (jim)
    Anonym (Hej) skrev 2019-12-08 12:17:25 följande:

Fast du är ju ihop med en pappa. Då kan ju knappast helgmys vas en garanti. Lika bra att vänja sig för när er bebis kommer blir det ju än mindre av det

Eller så passar man på att stärka relationen med sin partner innan deras första gemensamma barn kommer.

Det där med "lika bra att vänja sig" kunde ju mannen och hans ex lärt sig annars. "Lika bra att vänja sig vid att man inte kan gå ut med vänner närsomhelst när man valt att skaffa barn och sedan valt att skilja sig".
  • Anonym (A)
    Anonym (jim) skrev 2019-12-08 13:15:44 följande:
    Eller så passar man på att stärka relationen med sin partner innan deras första gemensamma barn kommer.
    Det där med "lika bra att vänja sig" kunde ju mannen och hans ex lärt sig annars. "Lika bra att vänja sig vid att man inte kan gå ut med vänner närsomhelst när man valt att skaffa barn och sedan valt att skilja sig".
    Håller med
  • Zarch
    Anonym (jim) skrev 2019-12-08 13:15:44 följande:

Precis! Huvudet på spiken!
  • Anonym (Stina)

Separerad med barn varannan vecka här sedan 10 år. Plus har en särbo med barn varannan vecka sedan 4 år. Mitt enkla svar är följande: det är inte det minsta konstigt att man åker och tittar på barnens matcher under barnfri vecka. Det får du lära dig att leva med. Ditt kommande barn kommer säkert också ha aktiviteter längre fram och vilja att föräldrarna tittar. Inget konstigt alls.

Att på minuten ändra från barnfri kväll till kväll med barnen är däremot inte något helt bekymmersfritt. Eller - det beror på. Är andra föräldern sjuk, mår jättedåligt, eller något akut har hänt, så självklart fixar man det. Är det en enstaka gång, en speciell fest man verkligen inte vill missa och det har kört ihop sig - absolut om inte andra föräldern har något annat inplanerat. Däremot - om beteendet upprepas är det inte bra, så flexibel ska man inte vara. De som skriver att man såklart vill vara med barnen så mycket man kan lever alla i kärnfamilj eller är nyskilda. De fattar inte riktigt vad det handlar om. När barn lever varannan vecka uppstår en speciell dynamik. Barnen själva har ett behov av struktur och förutsägbarhet. Att behöva packa ihop och åka iväg är ofta en jobbig grej för varannanveckas-barn. Att behöva göra det hela tiden pga föräldrars ändrade planer är inte schysst. Och självklart måste man som förälder skapa sig själv ett liv efter de förhållandena, man kan inte leva tills barnen flyttar hemifrån med en ständig gnagande känsla av att de borde vara hemma hos en hela tiden. Det KOMMER spilla över på barnen tillslut och de KOMMER må dåligt av att veta att en förälder bara går hemma och längtar efter dem. De behöver känna lugn, trygghet och förutsägbarhet.

Så TS: är det sällan denna situation uppstår så släpp det. Är det ofta så prata med din partner och fråga hur han tänker. Men ta det med honom, inte mamman. Vill han ha barnen när som helst så är det för att han vill, han är en vuxen människa, och får fatta sina beslut.

• Anonym (P)

Det är klart man vill träffa sina barn men han måste ju prioritera dig också! Man kan inte ha en relation om man tror att partern bara står där i bakgrunden. Klart det är skillnad på en barnhelg och en helg utan barn, är man inställd på att faktiskt få en helg med varandra så klart man känner sig bortprioriterad om partnern tar barnen för att bio- mamman ska ut och festa! Det är inte okej helt enkelt.

Det är inte samma sak ALLS när man inte har gemensamma barn, man måste ge sin relation näring också annars dör den. Man delar inte barnen och då är det rätt lätt att man känner sig utanför.

Såg du inte dessa tendenserna innan du blev gravid? Nu är du ju fast i detta.

• Anonym (xaxxon)

Men gör slut då.
    Fan vilket jävla gnäll. En man som bryr sig om sina barn guuuuuuuuuuuuuuud så hemskt. 
    Gör slut så kan han hitta någon annan, han förtjänar bättre.

• Zarch
    Anonym (xaxxon) skrev 2019-12-08 15:08:26 följande:

Men gör slut då.

Fan vilket jävla gnäll. En man som bryr sig om sina barn guuuuuuuuuuuuuuud så hemskt. 

Gör slut så kan han hitta någon annan, han förtjänar bättre.

Ja men du kanske är tillgänglig på marknaden då? Charm à la piraja och självutplånande deluxe är precis vad han behöver.
Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen