• Anonym (YB)

Mysiga barnfria helgen förstörd igen

Vi skulle ha en lugn, mysig helg bara jag och min man. Men nej. Nu har han åkt iväg för att hämta barnen för mamman kom på att hon ville gå ut och äta och dricka med en kompis just idag. Slut på lugnet och myset innan det knappt hunnit börja. Byte sker egentligen på måndagar. De är här varannan vecka och jag tycker det är mer och mer frustrerande och jobbigt. Förra gången vi hade barnfria helgen hade ena barnet matcher i annan stad som mannen åkte och tittade på och på kvällen var han ute på krogen med kompisar. På vardagarna är han ofta och tittar på barnens träningar även när det inte är hans vecka och veckorna barnen är här hinner vi knappt säga hej till varandra känns det som. Kanske lite överdrivet men ändå, typ så. Känner mig mer och mer irriterad och vill bara ha min man och hemmet ifred men samtidigt förstår jag att jag är irrationell och att barnen såklart måste vara hans första prio. Detta börjar dock tära på mig och jag funderar oftare och oftare på hur det skulle vara att göra slut och flytta till eget boende för att slippa besvikelse, frustration, irritation, alltid få ha det lugnt och skönt. Jag har berättat för min man hur jag känner och han förstår men säger att han måste sätta sina barn först så han kan inte lova att något kommer ändras men att han försöker tänka på det, och jag förstår det förstås. Är gravid och vet inte om det är gravidhormonerna som får mig att känna så här eller inte. Ni vars partner har barn sedan innan, känner ni så här också? Vad gör man åt känslorna?

• Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen
  • Tow2Mater

Snart har ni ingen barnfri helg alls, om ni inte skaffar barnvakt - och då kan ni ju ha barnvakt för alla barnen. Problem solved.

• Anonym (Alice)
    Zarch skrev 2019-12-07 18:32:55 följande:
    Är inte hon mamma till sina barn då med allt ansvar som det innebär?
    Klart hon är. Men om du bara får ha dina barn 50% av året och den andra föräldern frågar om du kan ta dem några dagar extra, skulle du verkligen säga nej? Säga att du hade planerat att äta chips, så du vill inte träffa dina barn?
  • Anonym (håller med)

Stämmer in i kören. Helt okej att prioritera sina barn men att prioritera exet före dig känns ju jävligt lamt. Har du frågat honom hur det kommer sig att han prioriterar exets lördagkväll före din? Kanske finns det ju något giltigt skäl men då behöver han ju förklara det. Ta också upp med honom att er relation riskerar att paja den med om ni inte har egentid och har tid att umgås.

• Anonym (M)

Visste din man om att ni planerat en mysig helg bara ni två eller tänkte han att han inte hade några planer och därför kunde ha barnen? Din man måste ju kunna säga nej till exet om det inte passar för att ni har annat planerat. Men om man inte har nåt planerat är det ju toppen att man kan ha sina barn en extra helg!

• Zarch
    Anonym (Alice) skrev 2019-12-07 18:56:16 följande:

Klart hon är. Men om du bara får ha dina barn 50% av året och den andra föräldern frågar om du kan ta dem några dagar extra, skulle du verkligen säga nej? Säga att du hade planerat att äta chips, så du vill inte träffa dina barn?

Klart han inte kan neka sina barn att komma, handlar inte om det. Men varför ska TS behöva försvara sig och sin besvikelse över plötsligt ändrade planer när inte ens morsan själv verkar prioritera sin helg med sina barn?
  • Anonym (??)

Jag har mina barn på heltid eftersom jag lever med deras pappa och skulle tycka det var hemskt att bara få ha dem varannan vecka. Jag skulle längta ihjäl mig och ta alla chanser att få träffa dem mer. Däremot skulle jag inte stå ut med en ny partner som ville att jag skulle säga nej till att ha barnen för att sitta hemma med honom. Hade varit en annan sak om man hade bokat biljetter till någon föreställning etc just den kvällen.

• Anonym (suck)

Pappa är man på heltid och om man som du vill ha mannen och hemmet för sig själv så ser man till att inte bli ihop med en förälder. Väldigt enkelt. Typiskt att du gått och blivit gravid i denna situationen, finns liksom ingen ände på er nivå av själviskhet. 

• Anonym (Alice)
    Zarch skrev 2019-12-07 20:09:17 följande:

Klart han inte kan neka sina barn att komma, handlar inte om det. Men varför ska TS behöva försvara sig och sin besvikelse över plötsligt ändrade planer när inte ens morsan själv verkar prioritera sin helg med sina barn?

Tycker bara att hon borde acceptera att hennes sambo är en pappa och ibland har han sina barn.

Och det här handlar ju inte ens om mamman. Pappan prioriterar sina barn. Det kommer dom troligtvis komma ihåg. Veta vem som alltid fanns där och kom på varje match, oavsett vecka. TS borde vara glad att hon hittat en sån man.
  • Disa35
    Anonym (YB) skrev 2019-12-07 17:21:33 följande:

Vi skulle ha en lugn, mysig helg bara jag och min man. Men nej. Nu har han åkt iväg för att hämta barnen för mamman kom på att hon ville gå ut och äta och dricka med en kompis just idag. Slut på lugnet och myset innan det knappt hunnit börja. Byte sker egentligen på måndagar. De är här varannan vecka och jag tycker det är mer och mer frustrerande och jobbigt. Förra gången vi hade barnfria helgen hade ena barnet matcher i annan stad som mannen åkte och tittade på och på kvällen var han ute på krogen med kompisar. På vardagarna är han ofta och tittar på barnens träningar även när det inte är hans vecka och veckorna barnen är här hinner vi knappt säga hej till varandra känns det som. Kanske lite överdrivet men ändå, typ så. Känner mig mer och mer irriterad och vill bara ha min man och hemmet ifred men samtidigt förstår jag att jag är irrationell och att barnen såklart måste vara hans första prio. Detta börjar dock tära på mig och jag funderar oftare och oftare på hur det skulle vara att göra slut och flytta till eget boende för att slippa besvikelse, frustration, irritation, alltid få ha det lugnt och skönt. Jag har berättat för min man hur jag känner och han förstår men säger att han måste sätta sina barn först så han kan inte lova att något kommer ändras men att han försöker tänka på det, och jag förstår det förstås. Är gravid och vet inte om det är gravidhormonerna som får mig att känna så här eller inte. Ni vars partner har barn sedan innan, känner ni så här också? Vad gör man åt känslorna?

Barnen ja, men knappast kompisarna eller exfrun.
    Tror inte du kan göra så mycket mer med/åt känslorna än att hantera dem. De finns där, vare sig du vill eller inte.
    Och det är ett första bra steg att prata med sin partner om hur man känner, det är ännu bättre att han förstår dig - det vore guld om han visade att han förstod.
    Frågade han vad du tyckte innan han åkte iväg? Brukar han fråga vad du tycker innan han bestämmer sig?
  • Anonym (Lekfulla mamman)

Hej!Jag vill gå festa ikväll.Kan du ta ungarna.Häls.exet.Svar:Ja,ha en trevlig kväll exet!

Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen