• Pope Joan II

Mysiga barnfria helgen förstörd igen

Anonym (Bonusarna) skrev 2019-12-11 14:49:47 följande:

Är själv bonusförälder till 2 ungdomar (har funnits i deras liv i 6 år) och vi har 1 gemensamt mindre barn. I början var det också varannan vecka men sen så blev det heltid. Jag personligen tyckte mest synd om min 2 bonusar, deras biologiska farsa sket i de och flyttade till en annan stad långt bort. De hade plötsligt förlorat sin andra förälder. Han flyttade bara pga egoistiska skäl. Jobb och bostad fanns i staden där vi bor. Så det var ingen hållbar ursäkt. Mina bonusar mådde så fruktansvärt dåligt. Och det enda jag kunde göra då (vi hade inget gemensamt barn då) var att finnas där för de och deras mamma. Så personligen så "störde" de inte mig. Jag älskar de. Men ja, det är jobbigt ibland. Men det hade varit lika jobbigt om de var "mina egna". Är helt övertygad om det!

Du måste acceptera livet som ni har, eller så måste du flytta. Därför att dina bonusar kommer att känna av att du tycker att de är "i vägen" och att du stör dig på de. Prata med din man gällande detta med att han tar barnen när deras mamma ska ut och festa. Säg att du inye uppskattar det. Hade det varit så att ngt hade hänt så hade du tyckt det var självklart att de ska hem till er.. Men att han ställer in er helg pga av att hans ex ska ut och partaja är inte ok med dig. OBS! Ta först reda på om det är så att din man inte gjort en deal med exfrun. T.ex Exfrun: "snälla, om du tar denna helg så tar jag två valfria helger istället..?" Din man: "OK"

Ja, då får du yttra dig. *nickar nådigt*
  • Pope Joan II
    Zarch skrev 2019-12-11 16:08:54 följande:
    Galen och paranoid är jag inte. Cynisk? Måhända men det är enligt mig inget konstigt att vara i en värld som är just det. Jag är ingen glättig person och så är det med det.

Jag tycker givetvis att man ska engagera sig i sina barn och att det innefattar fritids och sportevenemang säger jag ingenting om men hade jag varit gravid med hans barn så hade jag rekat läget redan nu. Annars så är risken stor att TS står där med en bebis på armen och lever ensamstående under samma tak med en man och hans barn.

Vi är alla olika och även fast jag låter som att katastroflampan är på så är det rätt smart att förutse och diskutera sådana saker redan nu. Kan låta elakt men jag tror inte att män som är engagerade i sina barn dom har varannan vecka per automatik är fantastiska fäder för barn som föds in i nya relationer, tvärtom. Allt för ofta så dribblar dom runt och gömmer sig bakom sina stora ungar pga sitt dåliga samvete över att dom inte finns där på heltid, lättare att leverera som farsa om man går runt med ständigt dåligt samvete.

PS. Kan gälla mammor också men tar upp män i detta fall eftersom TS partner är just en sådan.
    Har du bonusbarn? Lever du med bonusbarn?
  • Pope Joan II
    Zarch skrev 2019-12-11 21:24:45 följande:
    Har du bonusbarn? Nej jag HAR inga sådana för barn är inga ägodelar.

Lever du med bonusbarn? Nej jag lever inte i en familj som använder familjelivsfraser som bonusmamma och bonusbarn. Om du däremot frågar om jag levt eller lever i en harmonisk familj med man som har barn sedan tidigare som inte är mina biologiska där jag kallas/kallats för pappas tjej? Ja kanske det kanske.

Och givetvis så ska ju vi fortsätta skriva i trådar som står oss båda varmt om hjärtat och är självupplevda. Så vi ses i hemorrojd och analfliktråden.
    Kanske? Ja, då får vi vänta på Sidens utlåtande om huruvida du kan anses vara kvalificerad att uttala dig eller inte. Något säger mig att hon tycker att du är det alldeles oavsett med tanke på att hon inte ställde dig frågan när du ganska kategoriskt och, på ditt vanliga humoristiska sätt, kom till ts försvar. Det är nog mer accepterat än vad stackars kulsa dristade sig till att tycka. 

Hemorrojder och analflikar är inget jag har i min ägo, inte heller lever jag i en harmonisk förening med dylika. Hade jag haft några så hade jag emellertid gått till läkaren och fått dem borttagna snarare än att skriva i trådar om dem - men alla blir förstås saliga på sin fason. 
  • Pope Joan II

Jag håller för övrigt med de som menar att det borde vara helt i sin ordning att ts vill ha en helg i bara partnerns sällskap. Däremot förstår jag ts man om det är så att barnens mamma är en person av det lättsinniga slaget som gärna låter andra ta det ansvar hon borde tagit - att han då kliver in och tar ett ökat ansvar för barnen är naturligtvis vad han då måste göra. Det går inte att ställa ut ungar på gatan för att statuera exempel för den förälder som inte når upp till en godkänd nivå på föräldragärningen. Dylika brister måste kompenseras (om det nu är så).

Jag förstår honom också om det är så att barnens mamma inte alls är lättsinnigt oansvarig utan det i stället är han själv som känner att han vill ha barnen när mamman tänker sig göra annat. De kanske rentav har en sådan överenskommelse. I så fall är det pappan och ts bristande kommunikation kring hur de i sin tur önskar ha sitt förhållande och vilka områden i det som de inte kan tänka sig att kompromissa om. 

Tyvärr verkar den här tråden tillhöra de allt vanligare trådarna på Familjeliv - ts uppträder endast en gång och det i trådstarten och sedan lämnas fältet öppet för de vanliga spekulationerna och positionerandet mellan de redan identifierade motpolerna fyller sida efter sida med sedvanliga "argument" och analflikar. 

• Pope Joan II
    Zarch skrev 2019-12-12 08:53:02 följande:
    Jaha, okej? Fast jag förstår inte varför du hoppar in i en tråd och pekar ut en mening som en användare skrivit och som du tydligen har hakat upp dig på istället för att delge vad du själv tycker i ämnet?

Nog för att jag kan låta dryg men det där är enbart ett sätt för dig att vänta på en respons från ovan nämnda användare som du sedan lite putslustigt kan klanka ner på.
    Något som även du förstås kan känna igen dig i, eller menar du att din kritik är mer sofistikerad framförd kanske?

Men du har rätt - jag tycker att det är märkligt av ovan nämnda användare att moderera diskussionen på det sätt hon gjorde. Antingen frågar man väl ut alla om deras historia och erfarenhet av att leva eller ha levt i en harmonisk familj med en man som har barn sedan tidigare som kallar eller har kallat skribenten för pappas tjej eller så frågar man ingen utan låter alla komma till tals ändå. Jag delar heller inte den sidenlena domen att "kulsa" var respektlös i sina inlägg.

• Pope Joan II
    Anonym (jim) skrev 2019-12-12 09:00:59 följande:
    Varför hoppar du in i en sån tråd då? Det är väl bara att låta bli att svara om det verkar så meningslöst?
    Jag skrev inte att jag tycker att det är meningslöst, men jag tycker att det är synd att ts så sällan bemödar sig om att skriva något mer (vad det nu kan bero på) och utveckla, avfärda eller förtydliga det ämne människan trots allt själv har initierat.
  • Pope Joan II
    Zarch skrev 2019-12-12 09:29:56 följande:
    Nej jag är definitivt inget föredöme när det kommer till att respondera på bästa sätt alla gånger, finns så många som är betydligt bättre på det om jag säger så.

Däremot så orkar jag inte med att man ska skapa någon form av rund ring mot en användare. Jag såg inte riktigt vad det var som var som var så provocerande i den kommentaren heller men det är ju iof min egna subjektiva åsikt. För dig kan det där vara din akilleshäl och det får man givetvis ha full förståelse för och respektera.
    Jag skulle inte kalla det akilleshäl, men jag tycker onekligen att det är fult att som nu även Anonym (jim) här ovan försöka tysta en medlem som vare sig uppträtt regelvidrigt eller vidrigt alls för att hen har ett annat perspektiv än det textilen och jim själva anser vara acceptabelt. Nu angrips också kulsas språk (som för övrigt är både gott och rätt) - hen ska dessutom "lära sig något" och inte bara tro att det räcker med att ha varit "bonusbarn" (som om hen inte ens varit det utan det ska lite dubbeltydligt lämnas inom citattecken) och därmed diskvalificeras från en diskussion som drivs av alla andra utom ts. 

Det förefaller nästan om om en rund ring är på väg att skapas kring kulsa. 
  • Pope Joan II
    Anonym (jim) skrev 2019-12-12 09:41:32 följande:
    Antingen har hon annat för sig, vem vet, någon i hennes närhet kanske blivit sjuk? Livet kom emellan? Eller så vågar hon inte skriva något mer för att hon känner sig påhoppad, eller för att hon är rädd att hon lämnar ut sin familj, eller att hon känner att hon redan har lämnat ut sin familj tillräckligt. Eller så fick hon utlopp för det hon ville ha sagt, har läst, och känner sig nöjd för tillfället. För min del tycker jag att det är bra att vi andra fått lyfta viktiga frågor till ytan. 

Om man tycker att det är synd att trådskapare så ofta väljer att inte utveckla och förtydliga så kan man ju välja att visa mer hänsyn och inte vara så dömande när man bemöter de som väljer att sträcka ut en hand och be om råd. 
    Till vem riktar du det rådet? Du kanske borde vara lite mer precis när du viftar med pekpinnarna? 

Och naturligtvis kan ts frånvaro bero på alla de insiktsfulla skäl du räknar upp, även om jag själv har en lite annan teori, "jim".
Svar på tråden Mysiga barnfria helgen förstörd igen