Studentpappa skrev 2019-02-16 19:13:37 följande:
Ingen som har möjligheten offrar ju sina barn på mångkulturens altare genom att bo i hooden frivilligt. Hur pk man än är så strävar man att bo så vitt det bara går.
Jag resonerade med detta med en kollega som är väldigt pk och har 110% rätt värdegrund i precis allt. Ingen av dem umgås med invandrare, alla deras hobbys är kritvita, barnen leker bara med vita, har aktiviteter med vita, de bor med vita. Möjligt att en utländsk doktor förrirrat sig in i grannskapet på sin höjd.
Ändå är hon väldigt för invandring men hon håller sig så långt därifrån det vara går och betalar gärna extra för det. Jag tror detta gäller 99% av mina kollegor, utom kanske kvotblatten som pratar skånska..
Upprinnelsen till det hela är att jag diskuterat med kollegor varför vi misslyckats i vår förening att locka barn till invandrare. Jag är tränare i en grupp med bara vita barn (nästan) en är thai där mamman är importerad. Så det räknar jag inte riktigt. Aktiviteten är billig och borde inte vara exkluderande av den anledningen.
Vi kom inte fram till något mer än att ja men så är det nog. Även de mest antirasistiska flyr fältet även om man påstår att det är massa annat som drar.
Gör "man"? Jag tyckte faktiskt att det var lite synt när vi köpte hus att det inte verkade finnas några invandrare i området - om man bortser från några europeiska såna, så som jag själv också är. Jag hade tyckt upp till 30 % invandrare hade varit bra, bättre än endast svenska barn.
Min äldste son gick på dagis och fram till årskurs 5 i skolan i en skola där 90 % av barnen hade invandrarbakgrund. Jag tyckte inte alls att jag offrade honom, då han gick i den skolan som precis hade fått pris som Stockholms bästa skola. Och det var en bra skola. Naturligtvis går man efter att de egna barnen ska få det bra, men det kan ju se mycket olika ut. Det kan vara olika beroende på hur gamla barnen är och hur de är. Min äldste son har ADHD och skulle ha hängt på andra som gör dumheter. Och då vill man förstås inte bo i ett område där många ungdomar hittar på dumheter. Har man lugna, skötsamma barn, så påverkas dem oftast inte. Min kollega bor som sagt i Tensta - Stockholms kanske värsta förort, och hennes barn växte upp utan några större problem där.
Generellt brukar det inte vara problem i föreningar, att det inte kommer några invandrarbarn. Vi har nyligen själva återupptagit ett tidigare hobby, kampsport. Och jag tittade på lite grann på barngruppen som gjorde taekwondo - nästan alla verkade ha invandrarbakgrund. Jag provade på boxning och även där var många invandrarungdomar. Men inte bara kampsporter - dottern höll på med basket och fyra eller fem tjejer i laget hade invandrarbakgrund. Själv har jag inte så stort umgänge annars, men mina vuxna barn har kompisar från olika länder - mest från europeisk utland dock. Dottern verkar av någon anledning alltid hitta polska kompisar, men umgås också med några från arabiska länder.