Anonym (mor) skrev 2019-02-16 05:54:50 följande:
Det som skrämmer mig är det man läst om att man bussar civiliserade elever till infernot och tvärtom. Min yngsta fick fungera som "lugnande medel" då hon placerades vid klassens värsting på mellanstadiet. Jag visste ingenting om det förrän flickan inte orkade gå till skolan för hon var som hon uttryckte det -"Ashmedtrött"! Fick ta ett möte med läraren och självklart fick dottern byta plats...........................men ändå, hon hade haft flera dagar då hon inte orkat gå till skolan.
Hela systemet i Sverige bygger på grundskola för alla och alla ska komma upp till en viss nivå. Ska man ändra på det, så får man gå tillbaka till ett system som tidigare, ett system som en del länder så som Tyskland fortfarande har - dela in barnen efter prestation och skapa olika skolformer. Så som Sverige hade tidigare: Folkskolan, realskolan och läroverket. Jag har själv gått i skola i ett sånt system, så jag har sett båda. Då kan du ha dessa barn i "lägsta" skolformen och de stör inte dem duktiga.
Vill vi verkligen ha det så? Jag är kluven där. Man får ett mer segregerat samhälle. Och barn till lågutbildade föräldrar eller barn med vissa svårigheter skulle då ha svårare att få en bra utbildning. Jag har sett en enklare variant som fungerade bra. Då hade de en specialskola i kommunen och alla barn som störde i längden, som inte fungerade att ha i klassen, flyttades dit. Och de brukade slussas tillbaka också om de mognade, skötte sig bättre. Fungerade jättebra! Sedan avvecklades den specialskolan och det blev kaos. Synd.