Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

Lärare i förorten

Kan inte glömma vad min yngsta dotter berättade om när hon gick på gymnasiet. Halva klassen *typ* kom för sent för det första.....OCH så kommer en tjej in talandes i mobilen och när läraren säger ngt till henne vrålar jäntan -"Men HÅLL KÄFTEN för f...n, ser du inte att jag pratar i telefon!? Och då tänker man ju ändå att elever på gymnasiet nästan är vuxna!

• Anonym (mor)
    AndreaBD skrev 2019-02-15 12:59:26 följande:
    Bara för att du inte förstår sammanhanget är inte det off-topic. 

Och det är typiskt att folk som själva växt upp där, klagar på invandrare. Inte pga dåliga erfarenheter i regel. Utan för att de har lärt sig av sina föräldrar att skylla på dem. Skylla på dem för att de själva inte haft råd att bo någon annanstans - och de hade ju alla chanser att utbilda sig och få ett bra jobb.
    OT kanske och Ursäkta att jag lägger mig i MEN här i min stad i Norrland finns en busslinje som i folkmun kallas "orientexpressen"! Liksom nästan bara invandrare på bussen. ALLA städer har dessa områden idag och vad som är meningen och hur det ska bli går över min fattningsförmåga. Områdena fylls på och INGEN svensk vill bo där.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Svågern) skrev 2019-02-15 13:20:58 följande:
    Det klassiska knepet är att inte anmäla frånvaro då stökiga elever är borta. Då får de fortfarande bidrag, och de som är närvarande får lite bättre förutsättningar att lära sig något.
    Jag ringde ALLTID och sjukanmälde min dotter när hon var hemma och sjuk just för att jag förväntade mig att OM min dotter inte dök upp i skolan så skulle jag informeras. Tanken att ens barn inte kommer till skolan och ingen reagerar är ju HEMSK. Knepet som min dotter och hennes vänner använde på gymnasiet för att lära sig ngt var att alltid sätta sig längst fram i klassrummet.
  • Anonym (mor)

Det som skrämmer mig är det man läst om att man bussar civiliserade elever till infernot och tvärtom. Min yngsta fick  fungera som "lugnande medel" då hon placerades vid klassens värsting på mellanstadiet. Jag visste ingenting om det förrän  flickan inte orkade gå till skolan för hon var som hon uttryckte det -"Ashmedtrött"! Fick ta ett möte med läraren och självklart fick dottern byta plats...........................men ändå, hon hade haft flera dagar då hon inte orkat gå till skolan.

• Anonym (mor)

Min äldsta dotter gick på en FRI-skola på gymnasiet. Den yngsta på en kommunal pga kompistryck! ...tyvärr men så kan det vara. Det var som två helt skilda världar. HELT SKILDA! Svart och vitt räcker inte att beskriva.

• Anonym (mor)
    AndreaBD skrev 2019-02-16 12:31:10 följande:
    Min dotter gick först ett år på en kommunal skola och sedan två år på en friskola. Tyvärr. Den kommunala skolan var nämligen bättre, men det var just en skola med hög status och väldigt duktiga elever och min dotter kände att det var för mycket press och hon hade just lite av en kris och på friskolan fanns hennes kompisar. Friskolan var sämre (det var en Vittra-skola, men de skiljer sig nog ganska mycket också), men gick väl någorlunda ändå.

Det går inte att säga om kommunal eller friskola är bättre, det beror på den enskilda skolan förstås. Jag jobbar själv på en friskola som är bra, men jag har också jobbat på dåliga friskolor (och sagt upp mig efter ett år då).
    Okej ja alla har vi våra egna upplevelser. På friskolan var det höga krav på betyg för att komma in OCH min dotter kom in med en hårsmån. Hon fick kämpa MEN det fanns inte utrymme för att käfta emot lärare och att skolka......OM hon nu skulle varit av den ullen.
  • Anonym (mor)

På "min tid" 60-70-tal så fanns ngt som hette "OBS-klass". Säkert inte ultimat MEN undervisning kunde bedrivas ostört bland "normala" barn. De flesta av oss var just "normala" och majoritetens bästa borde väl vara rådande?

• Anonym (mor)
    AndreaBD skrev 2019-02-16 12:57:55 följande:
    Precis. Det skulle behövas något sånt. Eller en specialskola, eftersom man kan ha svårt att ordna något bra på samma skola.
    VEM skulle våga komma med ett sådant förslag idag? Liksom när allt andas  "allas lika värde"? ALLA ska vara lika dåliga är den signal jag får från makteliten! Jag HOPPAS jag har fel. HOPPAS
  • Anonym (mor)
    AmericanMommy skrev 2019-02-16 13:24:16 följande:
    Jag tycker det låter bakvänt, det bästa för alla skulle vara om man gjorde mindre klasser. Typ 5-10 barn i varje klass. Så kallade normala barn mår också bättre av mindre grupper. Många bråkiga barn mår mycket bättre i mindre grupp och blir inte utåtagerande då. Det blir win win för alla. Men det kostar för mycket så det kommer inte bli av, iallafall inte under våran levnadstid tyvärr.
    I den bästa av världar skulle man ha så små klasser.....eller inte! Finns ju ett värde i mångfald också!?. Grejen är att FÖRÄLDRARNA tar ansvar. Jag har en väninna vars yngste son VÄGRADE gå in i skolan på lektionerna. Han satt ute på skolgården och VÄGRADE gå in. Hon berättade om detta för mig och sa förtrytsamt......-"De tycker att det är MITT fel på ngt vis".......vad svarar man på sådant?
Svar på tråden Lärare i förorten