• Hedda04

Lärare i förorten

Hej! Man hör ju ständigt nya larmrapporter om situationen för lärare i "utsatta" förorter. Hot, våld, stök. Lärarna har ej rätt att markera ordentligt; backas ej upp av rektorer etc.Många som hoppar av läraryrket. Någon som har personlig erfarenhet och vill berätta?

• Svar på tråden Lärare i förorten
  • AndreaBD
    KlunsSmurfen skrev 2019-02-17 02:13:51 följande:
    Jag tror inte att man blir inte bråkig på skolan för att pappa har låg lön.
    Inte av låg lön, men av låg-utbildade föräldrar som inte kan förmedlar bra värderingar till sina barn. Ibland svaga mammor som inte vågar säga ifrån när barnen beter sig illa, och frånvarande pappor. Plus negativ påverkan av kompisar som har liknande förutsättningar.
  • AndreaBD
    Anonym (Bagdad Bill) skrev 2019-02-17 09:15:31 följande:
    Bra med någon som förstår. Det handlar om att invandrare med muslimsk bakgrund har en egen kultur som binder dem samman. Svenska barn växer upp utan kultur, bortskämda och missumsamma, trots sina bättre förutsättningar så måste de svenska barnen hävda sig och vara de som bråkar.
    Nja, riktigt så har jag inte sagt. Svenska barn har visst en kultur, men den måste styras lite mot gemenskap igen, det har blivit lite för mycket individualism. De kan inte sitta i en skolklass och bestämma var och en vad de vill göra nu (ibland kan de göra det, om de jobbar ganska självständiga).

Och invandrare måste förstås också göra sitt bästa för att lära sig hur det fungerar i Sverige. Man kan inte förvänta sig kunna köra på helt enligt sin egen kultur. Man kan behålla en del, visst, men det får inte drabba andra. Föräldrar kan göra mycket, t.ex. förklara för sina barn att man måste sköta sig i skolan ändå, även om det mera liberalt. Det händer att de själva inte har kommit in tillräckligt i samhället för att kunna se och förklara sånt. Men då vore det bra med olika projekt i dessa förorter. Det ger faktiskt resultat.
  • Anonym (Interrogative clause)
    jrockyracoon skrev 2019-02-15 20:44:32 följande:
    Jag har inte påstått att man inte kan föra kritik mot en grupp människor eller en religion för allehanda saker, t.ex. kan man kritisera deras värdegrund eller liknande. Min poäng är att man inte kan slå fast att en hel grupp på 1,5 miljarder människor är genomusel baserat på att man har träffat två eller sju som man ansåg var det. 

Ska man argumentera för att gruppen är sämre än andra och bör dömas ut, måste man ha mer argument än så.

Att gruppen är så stor gör ju det svårt i sig att få någon trovärdighet i att den gruppen vore onda eller sämre människor på något sätt. Även om man försökte skulle det vara svårt att samla ihop en grupp av 1,5 miljarder människor bestående av usla individer. Försökte man skulle man då givetvis behöva ta in folk från varje land, från varje religion o.s.v. men jag tror inte att antalet uslingar skulle räcka till. Därtill skulle de alla vara usla på olika sätt och man skulle inte kunna generalisera mer än att kalla dem usla.

Nej, jag tycker också att det är en väldigt långsökt koppling mellan den religiösa övertygelsen hos muslimer till den svenska skolans problem.
    Man måste hålla isär människor och ideologi så länge det är möjligt (vilket jag också uppfattar att du ger uttryck för). Bara för att man träffat två eller sju islamister som verkat vettiga, innebär inte det att deras ideologi är det. Däremot går det att kritisera en religion och dess verkningar på samhället utan att ha träffat någon av dess följare. Eftersom islam i mångt och mycket är en politisk riktning/politisk filosofi finns det, enligt min mening, på goda grunder anledning att kritisera den. Jag tror inte att islam är förenlig med den västerländska liberala föreställningen om ett gott samhälle.

Men att jag skulle tycka att enskilda muslimer, som jag inte ens har träffat, är dumma, vore ju i sig ett bevis på min egen dumhet. 

(Jag håller även med om det sista du skriver, att just den här diskussionen inte har mycket med ämnet att göra och jag avser inte att fortsätta den mer.)
  • Anonym (Bagdad Bill)
    AndreaBD skrev 2019-02-17 10:31:13 följande:
    Nja, riktigt så har jag inte sagt. Svenska barn har visst en kultur, men den måste styras lite mot gemenskap igen, det har blivit lite för mycket individualism. De kan inte sitta i en skolklass och bestämma var och en vad de vill göra nu (ibland kan de göra det, om de jobbar ganska självständiga).

Och invandrare måste förstås också göra sitt bästa för att lära sig hur det fungerar i Sverige. Man kan inte förvänta sig kunna köra på helt enligt sin egen kultur. Man kan behålla en del, visst, men det får inte drabba andra. Föräldrar kan göra mycket, t.ex. förklara för sina barn att man måste sköta sig i skolan ändå, även om det mera liberalt. Det händer att de själva inte har kommit in tillräckligt i samhället för att kunna se och förklara sånt. Men då vore det bra med olika projekt i dessa förorter. Det ger faktiskt resultat.
    Haha, bra där. Om det skulle finnas en så kallad "svensk kultur" så är den ju mest fylld med trams. Avsaknad av respekt verkar också vara en del då det är de svenska barnen som bråkar.

Det senare håller jag inte med om, givetvis är det Sverige som måste anpassa sig efter deras kultur. Vi vinner mycket på att anamma en kultur som faktiskt drivs av arbetsamhet, innovation och respekt. Kulturer har alltid utvecklats, så givetvis kan även vår "kultur".
  • AndreaBD
    Anonym (familj) skrev 2019-02-17 00:01:22 följande:
    "90 procent av inrikes födda elever har gymnasiekompetens efter grundskolan. Om man invandrar till grundskolan i högstadiet är det 30 procent som klarar gymnasiebehörighet. 20 procent av de ensamkommande klarar godkänt i svenska, engelska och matte."
    www.di.se/ledare/pm-nilsson-majoriteten-ensamkommande-klarar-inte-gymnasiet/

"2012 låg antalet anmälningar om grova fall av hot och våld i grund- och förskola på 327. 2017 hade antalet ökat till 597."
    samnytt.se/anmalningar-om-hot-och-vald-i-skolan-nara-fordubbling-pa-5-ar/

"När Ardeshir Bibakabadi föreläste om sin sexualitet och tro i skolor under 2015 i Göteborg möttes han av homofobi på tre av tio skolor. Värst menar han att det var på skolor där det fanns elever som delade hans egen tro. På en av skolorna slutade en i personalen efter hans besök."
    www.gp.se/nyheter/göteborg/föreläsaren-de-kallade-mig-bögjävel-1.2328838

"Anmälningarna om fysiskt våld i skolan har ökat med mer än en fjärdedel jämfört med samma period förra året, enligt statistik som Arbetsmiljöverket tagit fram åt Dagens Nyheter.
    Under årets första åtta månader har 295 anmälningar om allvarligt fysiskt våld i grund- och gymnasieskolan kommit in, en ökning med 28 procent på ett år."
    lararnastidning.se/anmalningar-om-vald-mot-larare-okar-kraftigt/

"Sju av tio kommuner har höjt säkerheten vid sina skolor de senaste åren, visar en enkät som Dagens Samhälle gjort. På vissa skolor finns numera alltid en väktare.

Snart kommer alla entréer på Härnösands gymnasium att vara låsta. Elever och personal har fått passerkort med namn och bild, och besökare blir tvungna att anmäla sig i skolans reception. Det senaste året har skolan dessutom fått besök av en väktare varje dag.Skolans nytillträdda rektor Sara Mattsson berättar att det då var mycket stökigt på skolan, med slagsmål, stölder och brandlarm som utlöstes av elever."

www.dagenssamhalle.se/nyhet/skolorna-skarper-sakerheten-21588

"På ett stort antal av skolorna vittnar elever och lärare om en kaosartad skolmiljö med bråk, kränkningar, bristande studiero, vandalisering och otrygghet. Personalen räcker varken till för att garantera undervisningen eller elevernas säkerhet. Gymnasieskolor måste stängas på grund av så omfattande skadegörelse, hot och våld att verksamhet inte kan bedrivas."

www.sydostran.se/insandare/skarp-skollagen-for-att-stoppa-valdet-i-skolorna/

Det är en rolig ny verklighet dagens skolpersonal får möta. Trist att dom inte kan få prata ut utan att anklagas för rasism eller att hitta på av vissa. 

Och vad vill du säga med dessa länkar som syftar på flera, helt olika, problem? Pratar vi om tuffa skolsituationer i förorten, så som ämnet ursprungligen var? Det har ingen bestridit. Det är t.o.m. på grund av detta att jag inte längre jobbar i en vanlig grundskola, utan har valt att jobba i specialskola istället.

Eller pratar vi om invandrarelever som inte klarar målen (som antagligen kommit till Sverige först som tonåringar och inte har hunnit lära sig språket tillräckligt bra och ta igen allt som de inte har haft i sitt hemland)? Det är inte särskilt konstigt, men framför allt är det ett helt annat ämne?

Eller pratar vi om homofobi hos invandrare som är ett tredje ämne?

Om vi nu håller oss till det första: Ja, den verkligenheten finns. Och nej, det beror inte bara på att det är barn till invandrare som står för våldet och stöket i dessa skolor. Och det vet jag för att jag har jobbat i flera. Incidenten som jag beskrev i början av tråden - det var en svensk tjej som var ledaren av gänget som de fick kalla polisen på. Hon hade flera psykiatriska diagnoser (inte "bara" ADHD) och kunde bli helt galen. Och hon fick med sig andra.

Mycket av problemen finns pga fel struktur, fel beslut. Jag har också sett skolor med 90 % invandrarelever som fungerar jättebra. Och inte bara den som min son gick i. Så, ja, just därför är det rasistisk att påstå att det beror på invandrarbarnen. För att det inte är så.
  • AndreaBD
    Anonym (Bagdad Bill) skrev 2019-02-17 10:41:52 följande:
    Haha, bra där. Om det skulle finnas en så kallad "svensk kultur" så är den ju mest fylld med trams. Avsaknad av respekt verkar också vara en del då det är de svenska barnen som bråkar.

Det senare håller jag inte med om, givetvis är det Sverige som måste anpassa sig efter deras kultur. Vi vinner mycket på att anamma en kultur som faktiskt drivs av arbetsamhet, innovation och respekt. Kulturer har alltid utvecklats, så givetvis kan även vår "kultur".
    Nej, det håller jag inte alls med om! Du är i Sverige, så det är svensk kultur som gäller. Och om du förstår den så dåligt, så bör du bättra dig på den punkten.

Det är en sak att man inte kan ge upp allt som man har vuxit upp med, att man har kvar det som man värderar högt. Men det går absolut inte att försöka tvinga den på andra och påstå att den skulle vara bättre. Då får du istället gå till det landet där det finns och leva där!  

Men antagligen är du ändå ingen invandrare utan någon svensk SD-are som vill smutskasta invandrare.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Bagdad Bill) skrev 2019-02-17 10:41:52 följande:

Om man inte förstår att det finns en svensk kultur har man inte heller förstått vad kultur är.

Sverige har tagit emot arbetskraftsinvandrare och flyktingar p.g.a att våran kultur är som den är, den sistnämnda beror på att deras kultur är som den är så de flyr och handlar om välgörenhet som kostar samhället stora summor och belastar den offentliga sektorn, skola, sjukvård, arbetsförmedling mm men det är Sverige som ska anpassa sig efter deras kultur?

Om det skulle vara en invandrare som har den synen så är det höjden av otacksamhet och total brist på respekt.
  • AmericanMommy
    KlunsSmurfen skrev 2019-02-17 15:28:13 följande:

Om man inte förstår att det finns en svensk kultur har man inte heller förstått vad kultur är.

Sverige har tagit emot arbetskraftsinvandrare och flyktingar p.g.a att våran kultur är som den är, den sistnämnda beror på att deras kultur är som den är så de flyr och handlar om välgörenhet som kostar samhället stora summor och belastar den offentliga sektorn, skola, sjukvård, arbetsförmedling mm men det är Sverige som ska anpassa sig efter deras kultur?

Om det skulle vara en invandrare som har den synen så är det höjden av otacksamhet och total brist på respekt.

Mata inte trollet
  • Anonym (Bagdad Bill)
    AndreaBD skrev 2019-02-17 12:18:22 följande:
    Nej, det håller jag inte alls med om! Du är i Sverige, så det är svensk kultur som gäller. Och om du förstår den så dåligt, så bör du bättra dig på den punkten.

Det är en sak att man inte kan ge upp allt som man har vuxit upp med, att man har kvar det som man värderar högt. Men det går absolut inte att försöka tvinga den på andra och påstå att den skulle vara bättre. Då får du istället gå till det landet där det finns och leva där!  

Men antagligen är du ändå ingen invandrare utan någon svensk SD-are som vill smutskasta invandrare.
    Jag är svensk, och Socialdemokrat. Försök inte med några halmgubbar här tack!
  • Anonym (Mästerkatten)
    AndreaBD skrev 2019-02-17 12:18:22 följande:

Snacka om fördom. Så man måste vara SD'are för att tycka så? Där ser man.
Svar på tråden Lärare i förorten