Anonym (familj) skrev 2019-02-17 00:01:22 följande:
"90 procent av inrikes födda elever har gymnasiekompetens efter grundskolan. Om man invandrar till grundskolan i högstadiet är det 30 procent som klarar gymnasiebehörighet. 20 procent av de ensamkommande klarar godkänt i svenska, engelska och matte."
www.di.se/ledare/pm-nilsson-majoriteten-ensamkommande-klarar-inte-gymnasiet/
"2012 låg antalet anmälningar om grova fall av hot och våld i grund- och förskola på 327. 2017 hade antalet ökat till 597."
samnytt.se/anmalningar-om-hot-och-vald-i-skolan-nara-fordubbling-pa-5-ar/
"När Ardeshir Bibakabadi föreläste om sin sexualitet och tro i skolor under 2015 i Göteborg möttes han av homofobi på tre av tio skolor. Värst menar han att det var på skolor där det fanns elever som delade hans egen tro. På en av skolorna slutade en i personalen efter hans besök."
www.gp.se/nyheter/göteborg/föreläsaren-de-kallade-mig-bögjävel-1.2328838
"Anmälningarna om fysiskt våld i skolan har ökat med mer än en fjärdedel jämfört med samma period förra året, enligt statistik som Arbetsmiljöverket tagit fram åt Dagens Nyheter.
Under årets första åtta månader har 295 anmälningar om allvarligt fysiskt våld i grund- och gymnasieskolan kommit in, en ökning med 28 procent på ett år."
lararnastidning.se/anmalningar-om-vald-mot-larare-okar-kraftigt/
"Sju av tio kommuner har höjt säkerheten vid sina skolor de senaste åren, visar en enkät som Dagens Samhälle gjort. På vissa skolor finns numera alltid en väktare.
Snart kommer alla entréer på Härnösands gymnasium att vara låsta. Elever och personal har fått passerkort med namn och bild, och besökare blir tvungna att anmäla sig i skolans reception. Det senaste året har skolan dessutom fått besök av en väktare varje dag.Skolans nytillträdda rektor Sara Mattsson berättar att det då var mycket stökigt på skolan, med slagsmål, stölder och brandlarm som utlöstes av elever."
www.dagenssamhalle.se/nyhet/skolorna-skarper-sakerheten-21588
"På ett stort antal av skolorna vittnar elever och lärare om en kaosartad skolmiljö med bråk, kränkningar, bristande studiero, vandalisering och otrygghet. Personalen räcker varken till för att garantera undervisningen eller elevernas säkerhet. Gymnasieskolor måste stängas på grund av så omfattande skadegörelse, hot och våld att verksamhet inte kan bedrivas."
www.sydostran.se/insandare/skarp-skollagen-for-att-stoppa-valdet-i-skolorna/
Det är en rolig ny verklighet dagens skolpersonal får möta. Trist att dom inte kan få prata ut utan att anklagas för rasism eller att hitta på av vissa.
Och vad vill du säga med dessa länkar som syftar på flera, helt olika, problem? Pratar vi om tuffa skolsituationer i förorten, så som ämnet ursprungligen var? Det har ingen bestridit. Det är t.o.m. på grund av detta att jag inte längre jobbar i en vanlig grundskola, utan har valt att jobba i specialskola istället.
Eller pratar vi om invandrarelever som inte klarar målen (som antagligen kommit till Sverige först som tonåringar och inte har hunnit lära sig språket tillräckligt bra och ta igen allt som de inte har haft i sitt hemland)? Det är inte särskilt konstigt, men framför allt är det ett helt annat ämne?
Eller pratar vi om homofobi hos invandrare som är ett tredje ämne?
Om vi nu håller oss till det första: Ja, den verkligenheten finns. Och nej, det beror inte bara på att det är barn till invandrare som står för våldet och stöket i dessa skolor. Och det vet jag för att jag har jobbat i flera. Incidenten som jag beskrev i början av tråden - det var en svensk tjej som var ledaren av gänget som de fick kalla polisen på. Hon hade flera psykiatriska diagnoser (inte "bara" ADHD) och kunde bli helt galen. Och hon fick med sig andra.
Mycket av problemen finns pga fel struktur, fel beslut. Jag har också sett skolor med 90 % invandrarelever som fungerar jättebra. Och inte bara den som min son gick i. Så, ja, just därför är det rasistisk att påstå att det beror på invandrarbarnen. För att det inte är så.