• Hedda04

Lärare i förorten

Hej! Man hör ju ständigt nya larmrapporter om situationen för lärare i "utsatta" förorter. Hot, våld, stök. Lärarna har ej rätt att markera ordentligt; backas ej upp av rektorer etc.Många som hoppar av läraryrket. Någon som har personlig erfarenhet och vill berätta?

• Svar på tråden Lärare i förorten
  • KlunsSmurfen
    Anonym (familj) skrev 2019-02-17 22:53:18 följande:
    Aha är vi tillbaka på att allt bara är felaktiga fördomar från dom stygga svennarna igen. Kul att du fick spinna ett varv till. Säg till vart du landar när du är klar. 

Och anledningen till varför "inte alla invandrare" eller "inte alla män" är så löjliga och jobba invändningar är för att inte en jävel sagt alla invandrare eller alla män. Men plötsligt ska man börja prata om en helt annan grupp istället(svenskar eller kvinnor). Det vänder bort/tar bort från ämnet man pratar om. Blir löjligt. Det är okej att prata om problem som kommer från invandrare som grupp eller män som grupp.  Man måste inte alltid nämna att asiater, vita, straighta, homosexuella, mörkhyade, latinos, kvinnor, män och femhundraelva andra grupper också kan göra saker fel. Det går att prata om bara en sak. Det är pissnödigt att börja avleda från ämnet så fort det kommer in på invandrare med "men svenskar dååå!!!!". Lika tröttsamt som "inte alla män" eller killar som ska komma in i våldtäktstrådar och försöka få ämnet att handla om falskanmälningar istället. Liksom tyst, ja det är också ett problem men nu pratar vi om något annat. 

Jag sa aldrig att det inte var dina åsikter, jag påpekade hur absurt det är när ens åsikter är så extrema att man håller med ett jäkla troll om hur hemska svenskar är. Att det faktiskt är dina riktiga åsikter gör inte saken bättre, den information utgick jag redan från. 
    Du verkar inte vara så duktig på att diskutera själv.

Det finns problem med invandrare i förorter men det finns också problem med svenska familjer/barn, några av dessa har en tendens att bli rasistiska och skyller på invandrare. Det finns också invandrare som skyller det mesta på svennar och rasism. Om man inte bor mitt i skiten är det inte så stort problem, för en själv.
    Arbetskraftsinvandrare har också en tendens att vara mer skötsamma.

Det finns alltså svenskar som har problem med invandrare och det finns de som överdriver precis som det finns invandrare som har problem med vissa svenskar medan andra överdriver.

AndreaBD har inte påstått att det inte finns några problem hos invandrare, hon pekar till och med ut vilka grupper som innebär mest problem och att vissa av dem har en tendens att skapa subkulturer. Det sistnämnda kommer vi att få se effekterna av om några år.
    Man kan inte heller arbeta mot antisemitism och homofobi på samma sätt om det är hårt "inristat" i kulturen & religionen.

Det handlar om olika situationer och olika problem men du verkar ha svårt att hänga med, eller så har du svårt att vara seriös.
  • Anonym (familj)
    KlunsSmurfen skrev 2019-02-18 02:05:52 följande:

Du verkar inte vara så duktig på att diskutera själv.

Det finns problem med invandrare i förorter men det finns också problem med svenska familjer/barn.

Suck.. nähä?
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2019-02-15 17:15:13 följande:
    Tja, det är DINA fördomar. DU vill inte bo där. Jag har bott i såna områden. Jag har trivts bra i Rågsved. Poängen är att folk raljera eftersom de inte har valet, dvs. de har inte råd att bo någon annanstans.

Grejen är att jag har vuxit upp i europeisk storstad där vi hade stor andel invandrare redan för 40 år sedan. Visst, vi hade också ett område  i stan som kallades för "lilla Istanbul" - redan då.  Så jag är van vid det. Visserligen är det oftast så att det är större andel invandrare i dem "sämre" områden. Men då är det inte bara invandrarna man stör sig på, utan det är att man själv inte kan få bättre. Jag skulle inte välja heller att bo där nuförtiden, och visserligen vore det bra om det inte blev såna ghetton. Tror du invandrarna skulle bo där om de hade råd att flytta därifrån?
    Nu är det ju inte så att det är någon väsentlig skillnad i kostnad att hyra en likvärdig lägenhet i en förort jämfört med en annan, så det är inte hela förklaringen. Många invandrade väljer att bo i områden där det finns släkt och många landsmän, därför ser du inte så många i de mindre samhällena långt ifrån de större städerna.
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2019-02-18 03:13:08 följande:
    Nu är det ju inte så att det är någon väsentlig skillnad i kostnad att hyra en likvärdig lägenhet i en förort jämfört med en annan, så det är inte hela förklaringen. Många invandrade väljer att bo i områden där det finns släkt och många landsmän, därför ser du inte så många i de mindre samhällena långt ifrån de större städerna.
    Visst, det är inte stor skillnad i kostnad. Men det är skillnad när det gäller tillgängligheten.  Jag har inte så stor erfarenhet av att stå i bostadskö, men den enda gången som vi fick en hyreslägenhet via bostadskön, då hamnade vi ju i Rågsved (första förslaget var i ett ännu värre område). Det sägs att det tar flera år längre om man vill bo i ett "bra" område. Och när det kommer ett större antal flyktingar så sätts dem t.ex. i något nybyggd kvarter. Var annars finns det plats? 

Och jag bestrider inte att det också är en faktor, att folk dras dit där det redan bor några landsmän. Det är inte förvånande om folk kommer hit som flyktingar, för då är de ganska oförberedda. De har ju inte hunnit lära sig språket i förväg (vilket jag kunde göra), och de vet inte hur något fungerar. Vem ska de fråga om inte sina landsmän? Efter några år skulle de kunna flytta därifrån, men vem byter en lägenhet i ett bättre område mot en lägenhet där? Och om de redan har svårt att få jobb, så är det förstås bättre chans i storstäderna.
  • AndreaBD

Fast egentligen är ju då den intressanta frågan, varför inte de svenskarna som bor där och som klagar så mycket om det flyttar ifrån dessa områden. Där finns ju inte aspekten att man vill vara nära sina landsmän. Kan det vara så att de har betalningsanmärkningar, förutom att de lever på försörjningsstöd? Det kan nog vara ett hinder till att bli godkänd som hyresgäst. 

• AndreaBD
    Anonym (familj) skrev 2019-02-17 22:53:18 följande:
    Aha är vi tillbaka på att allt bara är felaktiga fördomar från dom stygga svennarna igen. Kul att du fick spinna ett varv till. Säg till vart du landar när du är klar. 

Och anledningen till varför "inte alla invandrare" eller "inte alla män" är så löjliga och jobba invändningar är för att inte en jävel sagt alla invandrare eller alla män. Men plötsligt ska man börja prata om en helt annan grupp istället(svenskar eller kvinnor). Det vänder bort/tar bort från ämnet man pratar om. Blir löjligt. Det är okej att prata om problem som kommer från invandrare som grupp eller män som grupp.  Man måste inte alltid nämna att asiater, vita, straighta, homosexuella, mörkhyade, latinos, kvinnor, män och femhundraelva andra grupper också kan göra saker fel. Det går att prata om bara en sak. Det är pissnödigt att börja avleda från ämnet så fort det kommer in på invandrare med "men svenskar dååå!!!!". Lika tröttsamt som "inte alla män" eller killar som ska komma in i våldtäktstrådar och försöka få ämnet att handla om falskanmälningar istället. Liksom tyst, ja det är också ett problem men nu pratar vi om något annat. 

Jag sa aldrig att det inte var dina åsikter, jag påpekade hur absurt det är när ens åsikter är så extrema att man håller med ett jäkla troll om hur hemska svenskar är. Att det faktiskt är dina riktiga åsikter gör inte saken bättre, den information utgick jag redan från.
    Det var ju just inte jag som började. Jag utgick ifrån situationen i förorterna. Så som den verkligen ÄR. Det har funnits många svenska missbrukare där från början - innan det fanns invandrare. Sedan kom det dessutom en massa invandrare dit - vilket gick ganska bra ett tag. Sedan kom det ännu fler invandrare, varav många ganska extrema, och då blev det mera otrevlig på vissa ställen (områdena kan förstås skifta och förändras, men överlag är det så). Och det är helt enkelt felaktigt att problemen skulle bero på invandrarna. Det är bara EN faktor av flera att det har kommit dit lite väl många och lite väl oförberedda invandrare, som kanske också hade mer problem än vanligt med sig från hemlandet. Fast, krig och förföljelse är ju illa nog. 

Måste jag verkligen hitta en undersökning för att belägga att det är så? Jag kan göra det när jag hinner. 
  • AndreaBD

En någorlunda intressant artikel om utvecklingen av utanförskap under  50 år i just Rågsved.

www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/sluta-romantisera-70-talets-drogmissbruk/

"N. Bunar lyfter i sin avhandling Skolan mitt i förorten ? Fyra studier om skola, segregation, integration och multikulturalism (2001), att de grupper som placeras i utsatta bostadsområden blir alltfler. Dessa grupper saknar generellt arbete vilket medför till ett beroende av ekonomiskt stöd. (2001, s. 88? 89). Dock lyfter Bunar de skolor som når framgång trots att dessa verkar i utsatta områden. Ett exempel på en sådan skola är Bredbyskolan som ligger i förorten Rinkeby utanför Stockholm. Bunar lyfter Bredbyskolan då skolan har tagit emot kvalitetspris för sin undervisningskvalitet 39 (2001, s. 111). Bunar menar att trots de existerande faktorer som övrig forskning pekar på som indikatorer vilka påverkar skolresultat negativt, så har skolan lyckats vända på trenden där utsatta områden skulle inneha resultatskillnader på grund av socioekonomisk bakgrund, etnicitet, utbildningskapital samt segregation (ibid, s. 117). Skolkommissionen menar att elevers omgivning, så som skola samt bostadsområde influerar elevers skolprestationer (2015, s. 436).

N. Bunar belyser i sin avhandling När marknaden kom till förorten - Valfrihet, konkurrens och symboliskt kapital i mångkulturella områdens skolor (2011), att ett av de största problem som Sverige har idag är den stora omflyttningen. Bunar menar att de som lämnar ett utsatt område är de individer som i allmänhet har ett arbete samt ett starkt utbildningskapital. De som flyttar in i området är istället nyanlända flyktingar eller personer vilka saknar arbete (2011, s. 83)"

www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1135380/FULLTEXT01.pdf

Jag har bara läst lite grann av det, men det verkar intressant. Helt klart är det väldigt invecklat.  

• Tom Araya
    AndreaBD skrev 2019-02-18 09:16:40 följande:

Fast egentligen är ju då den intressanta frågan, varför inte de svenskarna som bor där och som klagar så mycket om det flyttar ifrån dessa områden. Där finns ju inte aspekten att man vill vara nära sina landsmän. Kan det vara så att de har betalningsanmärkningar, förutom att de lever på försörjningsstöd? Det kan nog vara ett hinder till att bli godkänd som hyresgäst. 

Det kan nog finnas många orsaker, varav du har tagit upp några möjliga.

Det kan också vara mer eller mindre slumpmässiga förhållanden, att man av skäl som arbete, familj mm haft behov av att flytta och tvingats att åtminstone tillfälligt acceptera ett boende i ett mindre attraktivt område.

Det kan också vara av sådan skäl som att man växt upp i ett område som långsamt förändrats negativt och blivit kvar av bekvämlighetsskäl.

Ytterligare ett möjligt skäl kan vara att släkt och vänner mestadels finns på en ort, men att man själv, för att inte hamna för långt bort, tvingats ta en bostad i någon av ortens sämre områden.

På dagens bostadsmarknad så är valmöjligheterna för de som saknar kapital och välbetalda arbeten begränsade, vilket gör att fler hamnar där de egentligen inte önskar att bo.
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2019-02-18 22:27:09 följande:
    Det kan nog finnas många orsaker, varav du har tagit upp några möjliga.

Det kan också vara mer eller mindre slumpmässiga förhållanden, att man av skäl som arbete, familj mm haft behov av att flytta och tvingats att åtminstone tillfälligt acceptera ett boende i ett mindre attraktivt område.

Det kan också vara av sådan skäl som att man växt upp i ett område som långsamt förändrats negativt och blivit kvar av bekvämlighetsskäl.

Ytterligare ett möjligt skäl kan vara att släkt och vänner mestadels finns på en ort, men att man själv, för att inte hamna för långt bort, tvingats ta en bostad i någon av ortens sämre områden.

På dagens bostadsmarknad så är valmöjligheterna för de som saknar kapital och välbetalda arbeten begränsade, vilket gör att fler hamnar där de egentligen inte önskar att bo.
    Visst, men det mesta där ger ju ändå möjligheter att ändra något om man verkligen vill. Så, de som verkligen klagar måste ju ha lite mera allvarliga problem att ändra på sin situation.
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2019-02-18 23:15:19 följande:
    Visst, men det mesta där ger ju ändå möjligheter att ändra något om man verkligen vill. Så, de som verkligen klagar måste ju ha lite mera allvarliga problem att ändra på sin situation.
    Nja, enbart med vilja rår man inte på en ogynnsam bostadssituation på dagens marknad.

Saker och ting kan ändras fort och av många skäl.

En person som tidigare levt ett ordnat liv kan efter en svårare sjukdom, skada, skilsmässa, utbrändhet, förlorat barn eller andra svåra händelser stå ute i det sociala och ekonomiska mörkret.

• AndreaBD
    Tom Araya skrev 2019-02-18 23:24:53 följande:
    Nja, enbart med vilja rår man inte på en ogynnsam bostadssituation på dagens marknad.

Saker och ting kan ändras fort och av många skäl.

En person som tidigare levt ett ordnat liv kan efter en svårare sjukdom, skada, skilsmässa, utbrändhet, förlorat barn eller andra svåra händelser stå ute i det sociala och ekonomiska mörkret.
    Ja, men du pratade också om att man kanske stannar där av bekvämlighet eller för att släkt och vänner bor där. Då är det ju ett val. Men för övrigt, visst.
Svar på tråden Lärare i förorten