• Hedda04

Lärare i förorten

Hej! Man hör ju ständigt nya larmrapporter om situationen för lärare i "utsatta" förorter. Hot, våld, stök. Lärarna har ej rätt att markera ordentligt; backas ej upp av rektorer etc.Många som hoppar av läraryrket. Någon som har personlig erfarenhet och vill berätta?

• Svar på tråden Lärare i förorten
  • AndreaBD
    Anonym (Mästerkatten) skrev 2019-02-17 15:50:46 följande:
    Snacka om fördom. Så man måste vara SD'are för att tycka så? Där ser man.
    Han skrev ju inte ens vad han tyckte, han låtsades bara vara invandrare för att ge en dålig bild av dem. Nä, han måste inte vara SD-are, han kanske är nynazist, inte vet jag... 
  • Anonym (Bagdad Bill)
    AndreaBD skrev 2019-02-17 16:21:03 följande:
    Han skrev ju inte ens vad han tyckte, han låtsades bara vara invandrare för att ge en dålig bild av dem. Nä, han måste inte vara SD-are, han kanske är nynazist, inte vet jag... 
    Har aldrig påstått att jag är invandrare, i så fall är något jag skrivit otydligt eller så har du ganska otäcka fördomar. Synd, du skriver mycket bra annars.
  • Anonym (Mästerkatten)
    AndreaBD skrev 2019-02-17 16:21:03 följande:

Herregud, ge dig.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Mästerkatten) skrev 2019-02-17 15:50:46 följande:
    Snacka om fördom. Så man måste vara SD'are för att tycka så? Där ser man.
    nej, man måste inte vara SD'are för att tycka som "Bagda­d Bill" men det är som en parodi på dessa inlägg
    www.familjeliv.se/forum/thread/79442536-larare-i-fororten/1/nick/79443910
    Det var en reaktion på "myten om den hemska invandraren"
    Klart det spårar ut, speciellt om eleven kommer från en kultur där man inte skall höra på kvinnor

svenskarna är de besvärliga, invandrare är inte alls överrepresenterade i brottsstatistiken, kritik mot en viss kultur är främlingsfientlig propaganda, fördomar, hata muslimer och jämförs med nazism för att konstatera att jag tycker också att det är en väldigt långsökt koppling mellan den religiösa övertygelsen hos muslimer till den svenska skolans problem.

Tänk vad mycket rasism och islamofobi man kan hitta i en mening som bygger på sanning.
    Rektor orolig| Koranskola kan påverka skolan negativt | SVT Nyheter (2018)
    www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/rektor-orolig-att-religion-gar-ut-over-skola
    och om man kommer från en kultur där kvinnor anses vara lägre stående kan man ha lite svårt att lyssna på kvinnliga lärare.

Med denna sorts "antirasism" kan en muslim som kritiserar sin egen kultur och religion bli anklagad för rasism och islamofobi.

Det är lite svårt att avgöra om "Bagda­d Bill" försöker framstå som en invandrare, SD:troll eller självgod "antirasist" för att driva med dem.
    .
  • Anonym (familj)
    AndreaBD skrev 2019-02-17 12:12:44 följande:
    Och vad vill du säga med dessa länkar som syftar på flera, helt olika, problem? Pratar vi om tuffa skolsituationer i förorten, så som ämnet ursprungligen var? Det har ingen bestridit. Det är t.o.m. på grund av detta att jag inte längre jobbar i en vanlig grundskola, utan har valt att jobba i specialskola istället.

Eller pratar vi om invandrarelever som inte klarar målen (som antagligen kommit till Sverige först som tonåringar och inte har hunnit lära sig språket tillräckligt bra och ta igen allt som de inte har haft i sitt hemland)? Det är inte särskilt konstigt, men framför allt är det ett helt annat ämne?

Eller pratar vi om homofobi hos invandrare som är ett tredje ämne?

Om vi nu håller oss till det första: Ja, den verkligenheten finns. Och nej, det beror inte bara på att det är barn till invandrare som står för våldet och stöket i dessa skolor. Och det vet jag för att jag har jobbat i flera. Incidenten som jag beskrev i början av tråden - det var en svensk tjej som var ledaren av gänget som de fick kalla polisen på. Hon hade flera psykiatriska diagnoser (inte "bara" ADHD) och kunde bli helt galen. Och hon fick med sig andra.

Mycket av problemen finns pga fel struktur, fel beslut. Jag har också sett skolor med 90 % invandrarelever som fungerar jättebra. Och inte bara den som min son gick i. Så, ja, just därför är det rasistisk att påstå att det beror på invandrarbarnen. För att det inte är så.
    Tråden handlar om lärares situation(i förorten). Vilket är vad mitt inlägg handlar om. Det är inte alls olika problem, skolor med låga resultat brukar även vara bråkiga och det är just i invandrarskolor som antisemitismen och homofobin flödar extra. Att du sedan vill leka sjw och komma in i tråden spotta klyschor om hur det "inte är alla invandrare" och att "svenskar gör det också" för att sedan bli mer extrem och kalla folk för rasister och snacka om att det är svenskar som är värst och problemet.. tja det är vad som är off topic. Jag menar hur illa får ens värderingar bli när man börjar hålla med ett troll om hur hemska svenskar är?
  • Anonym (Bagdad Bill)

Det är tråkigt att folk ska sätta etiketter på en såsom troll och liknande, bara för att man vågar ha en stark åsikt. Det säger väl egentligen mer om ens meningsmotståndare än något annat. Det visar på någon som har helt slut på argument.

• Anonym (Mästerkatten)
    KlunsSmurfen skrev 2019-02-17 18:08:52 följande:

nej, man måste inte vara SD'are för att tycka som "Bagda­d Bill" men det är som en parodi på dessa inlägg

www.familjeliv.se/forum/thread/79442536-larare-i-fororten/1/nick/79443910

Det var en reaktion på "myten om den hemska invandraren"

Klart det spårar ut, speciellt om eleven kommer från en kultur där man inte skall höra på kvinnor

svenskarna är de besvärliga, invandrare är inte alls överrepresenterade i brottsstatistiken, kritik mot en viss kultur är främlingsfientlig propaganda, fördomar, hata muslimer och jämförs med nazism för att konstatera att jag tycker också att det är en väldigt långsökt koppling mellan den religiösa övertygelsen hos muslimer till den svenska skolans problem.

Tänk vad mycket rasism och islamofobi man kan hitta i en mening som bygger på sanning.

Rektor orolig| Koranskola kan påverka skolan negativt | SVT Nyheter (2018)

www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/rektor-orolig-att-religion-gar-ut-over-skola

och om man kommer från en kultur där kvinnor anses vara lägre stående kan man ha lite svårt att lyssna på kvinnliga lärare.

Med denna sorts "antirasism" kan en muslim som kritiserar sin egen kultur och religion bli anklagad för rasism och islamofobi.

Det är lite svårt att avgöra om "Bagda­d Bill" försöker framstå som en invandrare, SD:troll eller självgod "antirasist" för att driva med dem.

.

Jag förstår det. Tycker bara det är så sorgligt att det berömda SD-kortet ska dras fram i tid och otid. För att inte tala om nazistkortet. Det är så urbota barnsligt att man bara skrattar. Dom är en fis i rymden och kommer alltid att vara en fis i rymden.
  • AndreaBD
    Anonym (familj) skrev 2019-02-17 18:12:47 följande:
    Tråden handlar om lärares situation(i förorten). Vilket är vad mitt inlägg handlar om. Det är inte alls olika problem, skolor med låga resultat brukar även vara bråkiga och det är just i invandrarskolor som antisemitismen och homofobin flödar extra. Att du sedan vill leka sjw och komma in i tråden spotta klyschor om hur det "inte är alla invandrare" och att "svenskar gör det också" för att sedan bli mer extrem och kalla folk för rasister och snacka om att det är svenskar som är värst och problemet.. tja det är vad som är off topic. Jag menar hur illa får ens värderingar bli när man börjar hålla med ett troll om hur hemska svenskar är?
    "Skolor med låga resultat brukar också vara bråkiga"  

Bara för att två saker förekommer på samma ställe, är de inte samma ämne. Men det är inte det viktigaste här. Har du jobbat som lärare? Jag har jobbat som lärare i över 20 år. Visst, bråkiga skolor brukar inte ha särskilt bra resultat, men här handlade det ju dessutom om ensamkommande ungdomar. De hinner ju helt enkelt inte lära sig svenska tillräckligt bra. Ämnet var stök och bråk för förortsskolor och du länkar till något om ungdomar som kommit hit för sent för att lära sig språket så snabbt, så att de kan avsluta skolan i rätt ålder.

Antisemitism och homofobi jobbar vi också aktivt emot och det är riktigt att det är ett problem inom den muslimska gruppen, men det är så speciellt och måste behandlas på HELT annat sätt än vanliga "stökproblem". Därför är det ingen vits att  behandla dem tillsammans.

Och du far hela tiden med osanning här. 1. Jag har inte hållit med trollet, han höll med mig och jag sa min åsikt. 2. Det stämmer inte heller att jag skulle ha påstått att det inte är några problem. Jag beskrev ju direkt i början en hemsk scen som jag har varit med om. Och det är pga problemen i skolorna att jag inte jobbar på en vanlig grundskola heller.

Jag jobbar numera med dem som har mest problem, som inte ens kan gå i liten grupp. Och nu tror du att de alla är invandrare? Konstigt nog, i dem 8 år som jag har jobbat där har vi genomgående haft ungefär 20 % invandrarungdomar. Nu har jag inte räknat med dem som har utländsk bakgrund från i-land. Alltså alla finländare, alla med en östeuropeisk eller brittisk eller amerikansk förälder.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Mästerkatten) skrev 2019-02-17 19:15:33 följande:
    Jag förstår det. Tycker bara det är så sorgligt att det berömda SD-kortet ska dras fram i tid och otid. För att inte tala om nazistkortet. Det är så urbota barnsligt att man bara skrattar. Dom är en fis i rymden och kommer alltid att vara en fis i rymden.
    Det blir ofta så och det gör så att det blir svårt att diskutera men
    när någon kommer med så dåliga argument att någon tror att det är en SD:are eller kanske en nynazist som trollar får man ta det med humor.
  • AndreaBD

Jag kanske är optimist, men kanske är det någon seriös person kvar som inte bara larvar sig. En sak som jag tycker är viktigt: Man måste identifiera vad problemet verkligen är. Titta bakåt också: Hur har det varit tidigare? Självklart har inte allt varit bra då heller. Men man kanske återupptäcker något. Kanske vill man ha några slags obs-klasser igen.

En sak som jag har tänkt på, som en del verkar glömma bort: Det har alltid funnits dåliga bostadsområden. Det är ju inte som om de här problemen bara finns sedan det finns (större antal av) invandrare i Sverige. Även tidigare har lärare haft jättekämpigt med elever från fattiga områden. Om vi inte hade invandrare i Sverige, så skulle vi ha BARA svenska barn i dessa områden. Som skulle vara stökiga i skolan. Självklart! När jag själv gick i lågstadiet, fanns det en del barn ifrån ett mycket "dåligt" område. Det fanns inga invandrare där (än), men det kryllade av missbrukare och kriminella där och deras barn var därefter i skolan.

Problemet är familjer med sociala problem och deras barn. Nationaliteten är ofta oväsentlig. Om det kommer till språkproblem och/eller religiösa problem, då måste man förstås tänka på det också. Men ofta är det just emotionellt-sociala problem. Det är dessa barn och ungdomar som är så ur balans att de beter sig illa, stör och förstör.

Svar på tråden Lärare i förorten