Inlägg från: KlunsSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlunsSmurfen

Lärare i förorten

jrockyracoon skrev 2019-02-14 21:55:22 följande:
    Jag har hyrt ut mitt rum till skidåkare. Ingenting försvann. Alltså är alla skidåkare ärliga?

En svensk person mordhotade mig en gång. Alltså är alla svenskar mordhotande idioter?

Det är ju löjligt att du försöker dra slutsatser om en grupp på 1,6 miljarder människor utifrån din lilla pyttiga urvalsgrupp. Se framför dig alla dessa 1,6 miljarder människor. Att ens hitta något som skiljer ut dem från andra stora grupper blir ju i princip omöjligt förutom att de just tillhör den där religionen. Många av dem tillämpar inte religionen särskilt samvetsgrant heller, de är sannolikt mer påverkade av den kultur de kommer ifrån i sitt land. Och då finns det givetvis hundratals olika länder med lika många kulturer som de härrör ifrån.

Om de kallade dig för rasist, så har de ju faktiskt haft rätt i och med att du påstår att muslimer som grupp är sämre människor än andra. Du har inte nämnt raser specifikt, men rasism innebär enligt wikipedia även att "principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör" (sv.wikipedia.org/wiki/Rasism)
    Föreläsaren: "De kallade mig bögjävel" | Göteborgs-Posten - Göteborg
    www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/f%C3%B6rel%C3%A4saren-de-kallade-mig-b%C3%B6gj%C3%A4vel-1.2328838
  • KlunsSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-02-15 12:59:26 följande:
    Bara för att du inte förstår sammanhanget är inte det off-topic. 

Och det är typiskt att folk som själva växt upp där, klagar på invandrare. Inte pga dåliga erfarenheter i regel. Utan för att de har lärt sig av sina föräldrar att skylla på dem. Skylla på dem för att de själva inte haft råd att bo någon annanstans - och de hade ju alla chanser att utbilda sig och få ett bra jobb.
    Antar att du syftar på barn med det man så fint kallar för "socioekonomisk utsatta" föräldrar, vissa av de föräldrarna är en aning känslomässigt omogna och gärna skyller allt på invandrare, någon slags projektion?

• KlunsSmurfen
    Anonym (familj) skrev 2019-02-15 13:12:09 följande:
    Så du menar att alla i den här tråden och alla i alla andra trådar där folk berättar om sina erfarenheter och upplevelser från dessa getton helt enkelt ljuger? Dom har inte  alls upplevt dessa saker utan bara hittar på eftersom deras föräldrar lärt dom att skylla på dom? Ja det är väl enklare att sticka huvudet i sanden än att ta till sig vad andra människor berättar om sina upplevelser när det inte går ihop med sin världsbild. 
    Det finns områden där invandrare lever rövare men det finns också områden utan/med få invandrare där svenska barn lever rövare och de har en tendens att skylla allt på invandrare.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Lärare i södra Sverige) skrev 2019-02-16 23:39:59 följande:
    Nja, det är väl en sanning med modifikation. Jag har arbetat i invandrartäta områden, och det var verkligen inte respekt för äldre som präglade elevernas uppförande där. Det det var många av de svenska eleverna som också betedde sig illa, och det fanns utländska elever som betedde sig exemplariskt. Det var alltså inte så enkelt att alla utländska elever var elaka, eller att alla utländska elever var snälla.

Jag har också jobbat i skolor med nästan bara svenska elever, där problemen varit mindre. Jag tror dock inte det innebär att svenskar är bättre, utan det handlar nog tyvärr om klass. Fattigdom helt enkelt.

Elever i socioekonomiskt svaga områden har mer problem, och är därmed stökigare eftersom skolan av olika skäl inte är prio ett i deras liv. Och socioekonomiskt svaga områden har en högre andel elever med utländsk bakgrund, eftersom deras föräldrar inte hunnit etablera sig på den svenska arbetsmarknaden.
    Jag tror inte att man blir inte bråkig på skolan för att pappa har låg lön.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Bagdad Bill) skrev 2019-02-17 10:41:52 följande:
    Haha, bra där. Om det skulle finnas en så kallad "svensk kultur" så är den ju mest fylld med trams. Avsaknad av respekt verkar också vara en del då det är de svenska barnen som bråkar.

Det senare håller jag inte med om, givetvis är det Sverige som måste anpassa sig efter deras kultur. Vi vinner mycket på att anamma en kultur som faktiskt drivs av arbetsamhet, innovation och respekt. Kulturer har alltid utvecklats, så givetvis kan även vår "kultur".
    Om man inte förstår att det finns en svensk kultur har man inte heller förstått vad kultur är.

Sverige har tagit emot arbetskraftsinvandrare och flyktingar p.g.a att våran kultur är som den är, den sistnämnda beror på att deras kultur är som den är så de flyr och handlar om välgörenhet som kostar samhället stora summor och belastar den offentliga sektorn, skola, sjukvård, arbetsförmedling mm men det är Sverige som ska anpassa sig efter deras kultur?

Om det skulle vara en invandrare som har den synen så är det höjden av otacksamhet och total brist på respekt.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Mästerkatten) skrev 2019-02-17 15:50:46 följande:
    Snacka om fördom. Så man måste vara SD'are för att tycka så? Där ser man.
    nej, man måste inte vara SD'are för att tycka som "Bagda­d Bill" men det är som en parodi på dessa inlägg
    www.familjeliv.se/forum/thread/79442536-larare-i-fororten/1/nick/79443910
    Det var en reaktion på "myten om den hemska invandraren"
    Klart det spårar ut, speciellt om eleven kommer från en kultur där man inte skall höra på kvinnor

svenskarna är de besvärliga, invandrare är inte alls överrepresenterade i brottsstatistiken, kritik mot en viss kultur är främlingsfientlig propaganda, fördomar, hata muslimer och jämförs med nazism för att konstatera att jag tycker också att det är en väldigt långsökt koppling mellan den religiösa övertygelsen hos muslimer till den svenska skolans problem.

Tänk vad mycket rasism och islamofobi man kan hitta i en mening som bygger på sanning.
    Rektor orolig| Koranskola kan påverka skolan negativt | SVT Nyheter (2018)
    www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/rektor-orolig-att-religion-gar-ut-over-skola
    och om man kommer från en kultur där kvinnor anses vara lägre stående kan man ha lite svårt att lyssna på kvinnliga lärare.

Med denna sorts "antirasism" kan en muslim som kritiserar sin egen kultur och religion bli anklagad för rasism och islamofobi.

Det är lite svårt att avgöra om "Bagda­d Bill" försöker framstå som en invandrare, SD:troll eller självgod "antirasist" för att driva med dem.
    .
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Mästerkatten) skrev 2019-02-17 19:15:33 följande:
    Jag förstår det. Tycker bara det är så sorgligt att det berömda SD-kortet ska dras fram i tid och otid. För att inte tala om nazistkortet. Det är så urbota barnsligt att man bara skrattar. Dom är en fis i rymden och kommer alltid att vara en fis i rymden.
    Det blir ofta så och det gör så att det blir svårt att diskutera men
    när någon kommer med så dåliga argument att någon tror att det är en SD:are eller kanske en nynazist som trollar får man ta det med humor.
  • KlunsSmurfen

Anonym (Lärare i södra Sverige) skrev 2019-02-17 20:56:21 följande:
    Jag hoppas verkligen att du bara spelar dum och inte är så idiotisk på riktigt. Jag vet att jag uttrycker mig grovt här, men seriöst, lite mer tankeförmåga väntade jag mig faktiskt.

Nej, ingen blir bråkig för att man är fattig, men fattigdomen har ju oftast en orsak. Det kanske beror på psykisk eller fysisk sjukdom, missbruksproblem, eller bristande språk (om det nu rör sig om invandrare). Alla dessa problem gör att barnen inte presterar så bra som de kunnat i skolan, och frustrationen kan tas ut som våld. Kanske man blir stökig i klassrummet för att dölja att man inte gjort läxan, kanske man börjar med alkohol tidigt för att glömma sina bekymmer och hamnar i fel sällskap.

Fattigdomen själv skapar också ett utanförskap. Man får gå med slitna kläder, har inga skridskor till friluftsdagen, vill inte bjuda hem vänner till den slitna lägenheten. Våld blir ett enkelt sätt att ta revansch.

Naturligtvis är inte alla "fattiga" barn stökiga, men att det finns fler problem bland elever med socioekonomiskt svag bakgrund är nog odiskutabelt.
    "Jag hoppas verkligen att du bara spelar dum och inte är så idiotisk på riktigt"."
    Jag är så ju van vid att folk faktiskt menar att det enbart beror på socioekonomiska faktorer när de pratar om socioekonomiska faktorer eftersom de menar att det enbart beror på socioekonomiska faktorer och inte orsakerna bakom dem eftersom de inte förstått eller inte vill erkänna orsakerna.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (familj) skrev 2019-02-17 22:53:18 följande:
    Aha är vi tillbaka på att allt bara är felaktiga fördomar från dom stygga svennarna igen. Kul att du fick spinna ett varv till. Säg till vart du landar när du är klar. 

Och anledningen till varför "inte alla invandrare" eller "inte alla män" är så löjliga och jobba invändningar är för att inte en jävel sagt alla invandrare eller alla män. Men plötsligt ska man börja prata om en helt annan grupp istället(svenskar eller kvinnor). Det vänder bort/tar bort från ämnet man pratar om. Blir löjligt. Det är okej att prata om problem som kommer från invandrare som grupp eller män som grupp.  Man måste inte alltid nämna att asiater, vita, straighta, homosexuella, mörkhyade, latinos, kvinnor, män och femhundraelva andra grupper också kan göra saker fel. Det går att prata om bara en sak. Det är pissnödigt att börja avleda från ämnet så fort det kommer in på invandrare med "men svenskar dååå!!!!". Lika tröttsamt som "inte alla män" eller killar som ska komma in i våldtäktstrådar och försöka få ämnet att handla om falskanmälningar istället. Liksom tyst, ja det är också ett problem men nu pratar vi om något annat. 

Jag sa aldrig att det inte var dina åsikter, jag påpekade hur absurt det är när ens åsikter är så extrema att man håller med ett jäkla troll om hur hemska svenskar är. Att det faktiskt är dina riktiga åsikter gör inte saken bättre, den information utgick jag redan från. 
    Du verkar inte vara så duktig på att diskutera själv.

Det finns problem med invandrare i förorter men det finns också problem med svenska familjer/barn, några av dessa har en tendens att bli rasistiska och skyller på invandrare. Det finns också invandrare som skyller det mesta på svennar och rasism. Om man inte bor mitt i skiten är det inte så stort problem, för en själv.
    Arbetskraftsinvandrare har också en tendens att vara mer skötsamma.

Det finns alltså svenskar som har problem med invandrare och det finns de som överdriver precis som det finns invandrare som har problem med vissa svenskar medan andra överdriver.

AndreaBD har inte påstått att det inte finns några problem hos invandrare, hon pekar till och med ut vilka grupper som innebär mest problem och att vissa av dem har en tendens att skapa subkulturer. Det sistnämnda kommer vi att få se effekterna av om några år.
    Man kan inte heller arbeta mot antisemitism och homofobi på samma sätt om det är hårt "inristat" i kulturen & religionen.

Det handlar om olika situationer och olika problem men du verkar ha svårt att hänga med, eller så har du svårt att vara seriös.
Svar på tråden Lärare i förorten