• Hedda04

Lärare i förorten

Hej! Man hör ju ständigt nya larmrapporter om situationen för lärare i "utsatta" förorter. Hot, våld, stök. Lärarna har ej rätt att markera ordentligt; backas ej upp av rektorer etc.Många som hoppar av läraryrket. Någon som har personlig erfarenhet och vill berätta?

• Svar på tråden Lärare i förorten
  • Anonym (mor)

Kan inte glömma vad min yngsta dotter berättade om när hon gick på gymnasiet. Halva klassen *typ* kom för sent för det första.....OCH så kommer en tjej in talandes i mobilen och när läraren säger ngt till henne vrålar jäntan -"Men HÅLL KÄFTEN för f...n, ser du inte att jag pratar i telefon!? Och då tänker man ju ändå att elever på gymnasiet nästan är vuxna!

• Anonym (Lärare i södra Sverige)

Jobbade på en gymnasieskola där det var våldsamt. Jag fick bänkar kastade mot mig. Inget hände. Föräldrar klagade, lärare förtvivlade. Tillslut hotade vissa föräldrar med att flytta sina barn (dvs skolan skulle bli av med elevpengen).

Då satte skolan skolan in en ordningsvakt, stor och biffig som var med på alla lektioner. Det var bara lugnt i ett par dagar, till eleverna märkte att han inte kunde göra något. Han fick ju inte heller hålla fast, kasta ut eller vara våldsam. Då fortsatte eleverna som förut.

I klassen gick en kille som var riktigt otäck, ledare för ett av gängen i stan. Men det var inte han som var stökigast, han satt bara tyst och iskall och lät de andra bråka.

Vi uppmanades attinte kasta ut elever, för vi var ansvariga för dem hela lektionen, dvs gjorde de något, tex skadegörelse på lektions tiden var det vårt fel. Det hände ändå att jag sa till elever att gå ut, men vad skulle jag göra om de vägrade.

Likadant med mobiler, vi uppmanades att inte ta mobiler eftersom det var vårt fel om mobilerna var sönder (och det var svårt att visa att de inte varit sönder redan innan vi tagit dem. Det hände ändå att jag sa till elever att ge mig mobiler om de satt och störde, men då stoppade de ner mobilen i framfickan på jeansen och sa "ta den nu då". Nej, jag ville inte gräva i tonåringars jeansfickor.

Det var en invandrartät stadsdel, men det fanns även svenska elever bland de stökiga.

• Anonym (hmm)

är fördjävligt att lärare ska va rädda på sitt jobb. å rädda för elever. barn lixom.. men frågan är.. vart är föräldrarna till dessa barn?? varför uppfostras dom inte bättre? varför blir de inge konsekvenser hemifrån??? man kan inte bara skicka ett barn till skolan å tro att läraren ska fixa allt. en lärare får ju knappt titta på en elev förren denne e kränkt eller liknande..

• Zizazi
    jrockyracoon skrev 2019-02-15 00:09:23 följande:
    Du fortsätter med din kvasiintellektuella anekdotiska bevisföring.

Den enda person som har kastat en träsko i huvudet på mig är svensk och född i en företagarfamilj. Slutsatsen är att svenskar och företagare är farliga och otrevliga?

Alla människor är individer. Om en person har kastat sten mot dig, råkar vara svensk, norsk, muslim eller ateist har inget med saken att göra. Det är en person som använder våld mot dig och det är inget som jag försvarar givetvis. Men det är den individens skuld, inte dennes religions.

Ja, ibland kan man se ev. korrelationer mellan en person och den personens grupptillhörighet. Dessa korrelationer kan ibland vara kausala (orsakssamband).  Men man behöver i allmänhet ha betydligt mer data än sina egna erfarenheter för att kunna dra sådana slutsatser.  Men hjärnan vill så gärna göra kopplingar ändå, för att världen ska bli mer förståelig. Så då gör den det.

När sedan hypotesen finns där, förkastar vi gärna allt som motsäger hypotesen och tar till oss endast det som bekräftar den. Vi ser dessutom endast hypotesen, och alternativa förklaringar går inte in.

Sedan lever vi i en skev modell av verkligheten, en liten egen bubbla som vi fantasifullt försvarar med näbbar och klor.
    Okej nu var det inte ditt vänsterblivna liberala skitsnack som skulle stå i tråden. Ditt inlägg är jävligt off topic, helt åt helvete off topic faktiskt.

För mig som växt upp i förorten bland blattarna, har jag sett och hört mycket skit, massor. Jag har dessutom något att jämföra med då jag växte upp precis i tidsmässiga brytpunkten mellan svensktområde och blatteområde. Det går inte ens börja jämföra vilka problem Sverige har tagit på sig. Vem betalar. Ja jag blir tvingad betala, mina barn blir tvingade betala. Så ska det ju inte vara. Den som tog beslutet och deras sympatisörer ska betala. Inte jag.
  • AmericanMommy
    Anonym (Lärare i södra Sverige) skrev 2019-02-15 12:30:46 följande:

Jobbade på en gymnasieskola där det var våldsamt. Jag fick bänkar kastade mot mig. Inget hände. Föräldrar klagade, lärare förtvivlade. Tillslut hotade vissa föräldrar med att flytta sina barn (dvs skolan skulle bli av med elevpengen).

Då satte skolan skolan in en ordningsvakt, stor och biffig som var med på alla lektioner. Det var bara lugnt i ett par dagar, till eleverna märkte att han inte kunde göra något. Han fick ju inte heller hålla fast, kasta ut eller vara våldsam. Då fortsatte eleverna som förut.

I klassen gick en kille som var riktigt otäck, ledare för ett av gängen i stan. Men det var inte han som var stökigast, han satt bara tyst och iskall och lät de andra bråka.

Vi uppmanades attinte kasta ut elever, för vi var ansvariga för dem hela lektionen, dvs gjorde de något, tex skadegörelse på lektions tiden var det vårt fel. Det hände ändå att jag sa till elever att gå ut, men vad skulle jag göra om de vägrade.

Likadant med mobiler, vi uppmanades att inte ta mobiler eftersom det var vårt fel om mobilerna var sönder (och det var svårt att visa att de inte varit sönder redan innan vi tagit dem. Det hände ändå att jag sa till elever att ge mig mobiler om de satt och störde, men då stoppade de ner mobilen i framfickan på jeansen och sa "ta den nu då". Nej, jag ville inte gräva i tonåringars jeansfickor.

Det var en invandrartät stadsdel, men det fanns även svenska elever bland de stökiga.

Fast när dom går på gymnasiet är dom väl straffmyndiga? Om dom är våldsamma kan man väl anmäla till polisen? Man borde åtminstone kunna stänga av elever från skolan.

Blir det inga konsekvenser för dom som är våldsamma? Hur skyddas de andra eleverna?
  • AndreaBD
    Anonym (Olika erfarenheter) skrev 2019-02-15 11:02:57 följande:
    Du misskrediterar ju svenska ungdomar när du säger att de är mer besvärliga. Är det samma besvärliga svenska ungdomar som är ute och skjuter och använder droger i Malmö?

Uppenbarligen finns det lärare som inte har samma erfarenheter som du har. Varför har du rätten att säga att de ska skämmas, för att de inte har samma erfarenhet som dig? Jag har läst om problem som lärare i förorten har i tidningar jag fått genom lärarförbundet, så det är knappast något att hymla om att dessa problem existerar.
    Jag måste dock hålla med honom där delvis. Jag har bott i en av dem värsta Stockholms-förorterna (i Rågsved, Snösätra). Och min dåvarande man (som ÄR svensk) brukade säga: Det är inte invandrarna som är problemet, det är svenskarna som bor här.  Invandrarfamiljerna, och även de som var familjer med en svensk och en invandrarförälder (så som vi), var helt okej, men helsvenska familjer bodde inte där om de kunde undvika det. Och vilka är det då som är tvungna att bo där? Jo, familjer med dålig ekonomi och oftast en hel del problem. 

Visst, bland invandrarna var det lite olika också. Just då var det folk från Bosnien som hamnade där (det var ganska nybyggda hus med hyreslägenheter). De var ofta ordentliga, vanliga barnfamiljer. Det fanns även finländare och polacker där som var väldigt skötsamma. Inte riktigt lika oproblematiska var romerna och somalier. En av dem hel-svenska familjerna organiserade en gång en "gårds-fest" och bjöd bara in dem svenska familjerna. Min äldste son ville så gärna också gå, men min man sa till honom att han skulle se det som en komplimang att vi inte var bjudna, och att det inte är en gårdsfest om man utesluter alla icke-svenska eller bara halv-svenska familjer. 
  • AmericanMommy
    Anonym (hmm) skrev 2019-02-15 12:37:46 följande:

är fördjävligt att lärare ska va rädda på sitt jobb. å rädda för elever. barn lixom.. men frågan är.. vart är föräldrarna till dessa barn?? varför uppfostras dom inte bättre? varför blir de inge konsekvenser hemifrån??? man kan inte bara skicka ett barn till skolan å tro att läraren ska fixa allt. en lärare får ju knappt titta på en elev förren denne e kränkt eller liknande..

Fast föräldrar rekommenderas ju att inte ge konsekvenser eller säga till sina barn på skarpen i Sverige, så hur ska de göra tycker du?
  • AndreaBD
    Zizazi skrev 2019-02-15 12:41:50 följande:
    Okej nu var det inte ditt vänsterblivna liberala skitsnack som skulle stå i tråden. Ditt inlägg är jävligt off topic, helt åt helvete off topic faktiskt.

För mig som växt upp i förorten bland blattarna, har jag sett och hört mycket skit, massor. Jag har dessutom något att jämföra med då jag växte upp precis i tidsmässiga brytpunkten mellan svensktområde och blatteområde. Det går inte ens börja jämföra vilka problem Sverige har tagit på sig. Vem betalar. Ja jag blir tvingad betala, mina barn blir tvingade betala. Så ska det ju inte vara. Den som tog beslutet och deras sympatisörer ska betala. Inte jag.
    Bara för att du inte förstår sammanhanget är inte det off-topic. 

Och det är typiskt att folk som själva växt upp där, klagar på invandrare. Inte pga dåliga erfarenheter i regel. Utan för att de har lärt sig av sina föräldrar att skylla på dem. Skylla på dem för att de själva inte haft råd att bo någon annanstans - och de hade ju alla chanser att utbilda sig och få ett bra jobb.
  • Anonym (mor)
    AndreaBD skrev 2019-02-15 12:59:26 följande:
    Bara för att du inte förstår sammanhanget är inte det off-topic. 

Och det är typiskt att folk som själva växt upp där, klagar på invandrare. Inte pga dåliga erfarenheter i regel. Utan för att de har lärt sig av sina föräldrar att skylla på dem. Skylla på dem för att de själva inte haft råd att bo någon annanstans - och de hade ju alla chanser att utbilda sig och få ett bra jobb.
    OT kanske och Ursäkta att jag lägger mig i MEN här i min stad i Norrland finns en busslinje som i folkmun kallas "orientexpressen"! Liksom nästan bara invandrare på bussen. ALLA städer har dessa områden idag och vad som är meningen och hur det ska bli går över min fattningsförmåga. Områdena fylls på och INGEN svensk vill bo där.
Svar på tråden Lärare i förorten