• Hedda04

    Lärare i förorten

    Hej! Man hör ju ständigt nya larmrapporter om situationen för lärare i "utsatta" förorter. Hot, våld, stök. Lärarna har ej rätt att markera ordentligt; backas ej upp av rektorer etc.Många som hoppar av läraryrket. Någon som har personlig erfarenhet och vill berätta?

  • Svar på tråden Lärare i förorten
  • AndreaBD
    AmericanMommy skrev 2019-02-15 18:03:36 följande:
    Här på FL, föräldrar får påhopp som skickar barn till sitt rum eller någonsin höjer rösten mot barnen, använder time out eller tar bort mobil etc. själv bor jag inte i Sverige men det verkar ju som att lärare får ta konsekvensen av alla dessa barn med dålig uppfostran. Så något är ju galet.
    Det hänger inte på om man tar bort mobiler eller använder time-out. Det funkar nog inte för alla barn heller. Däremot hänger det väldigt mycket på hur föräldrar reagerar när deras barn beter sig illa. Om föräldrar t.ex. skyller på skolan för att inte behöva ta konflikten med sitt barn - det är illa.

    Man måste använda straff, man måste inte heller skrika. Men man bör förstås koppla det som barnet vill ha till att man också måste prestera om man ska ha något. Den bäst uppfostrade eleven som jag har haft - där var föräldrarna väldigt konsekventa med att han bara får moppe eller mobil till nästa födelsedag om han sköter sig helt exemplariskt i skolan. Och det gjorde han då.
  • Anonym (Callie)

    Ja miljön i måååånga skolor är skit!

    Höga ideal utgör grunden för nutidens pedagogik. Skolan ska präglas av en inkluderande miljö där sammanhanget anpassas efter eleven och inte tvärtom. Finns inte resurser att i praktiken leva upp till detta. I Sverige råder överhuvudtaget en orealistisk syn på hur människor fungerar i grupp.

    Har arbetat som lärare för de så kallade hemmasittarna. En grupp som ökar och är en följd av den eskalerande oordningen i dagens skola. Uppmärksammats endel i media sista tiden. Otroligt trevliga att jobba med. Ofta har de diagnoser som ADD eller inom autismspektrat. Noll intresse att bevaka och pika varandra socialt utan väldigt inriktade på själva studierna.

    I "vanliga" klasser lider de av att inte kunna ta plats, mobbas av andra elever eller utnyttjas av lärare som dämpklossar mellan de som stökar och munhuggs.

    Många barn och ungdomar, utåtagerande som tillbakadragna, far illa av att inte se ett slut på studietiden. Kravet på utbildning har ökat och förlängts till den grad att det råder inflation. Kvantitet men ingen kvalitet.

    Några länkar som illustrerar komplexiteten i att reformera den svenska skolan;

    skl.se/skolakulturfritid/forskolagrundochgymnasieskola/sklssatsningarutvecklaskolan/inkluderandelarmiljoer.12016.html

    www.dagenssamhalle.se/debatt/daerfoer-kan-inte-skolan-reformeras-17367

    www.gp.se/ledare/enkvist-skolan-beh%C3%B6ver-radikala-reformer-1.6527122

    www.barometern.se/ledare/stoppa-utbildningsinflationen/

  • AndreaBD
    Anonym (Callie) skrev 2019-02-15 18:40:25 följande:

    Ja miljön i måååånga skolor är skit!

    Höga ideal utgör grunden för nutidens pedagogik. Skolan ska präglas av en inkluderande miljö där sammanhanget anpassas efter eleven och inte tvärtom. Finns inte resurser att i praktiken leva upp till detta. I Sverige råder överhuvudtaget en orealistisk syn på hur människor fungerar i grupp.

    Har arbetat som lärare för de så kallade hemmasittarna. En grupp som ökar och är en följd av den eskalerande oordningen i dagens skola. Uppmärksammats endel i media sista tiden. Otroligt trevliga att jobba med. Ofta har de diagnoser som ADD eller inom autismspektrat. Noll intresse att bevaka och pika varandra socialt utan väldigt inriktade på själva studierna.

    I "vanliga" klasser lider de av att inte kunna ta plats, mobbas av andra elever eller utnyttjas av lärare som dämpklossar mellan de som stökar och munhuggs.

    Många barn och ungdomar, utåtagerande som tillbakadragna, far illa av att inte se ett slut på studietiden. Kravet på utbildning har ökat och förlängts till den grad att det råder inflation. Kvantitet men ingen kvalitet.

    Några länkar som illustrerar komplexiteten i att reformera den svenska skolan;

    skl.se/skolakulturfritid/forskolagrundochgymnasieskola/sklssatsningarutvecklaskolan/inkluderandelarmiljoer.12016.html

    www.dagenssamhalle.se/debatt/daerfoer-kan-inte-skolan-reformeras-17367

    www.gp.se/ledare/enkvist-skolan-beh%C3%B6ver-radikala-reformer-1.6527122

    www.barometern.se/ledare/stoppa-utbildningsinflationen/


    Håller helt med dig. Det går inte att leva upp till det, men istället för att sätta mer realistiska mål, fortsätter man bara och låtsas som ingenting.

    Själv jobbar jag också med hemmasittare. Orkar inte med miljön i vanliga skolor.
  • jrockyracoon
    Anonym (Interrogative clause) skrev 2019-02-15 06:11:52 följande:
    Din logik haltar eftersom den innebär att vi även bör acceptera (exempelvis) nazism (ett tydligt, om än dåligt, exempel). Så länge nazisten inte har utfört en handling, som vi bedömer är fel, skulle vi inte ha en anledning att fördöma hen.

    Mitt exempel var dåligt eftersom jag inte vill jämföra nazister med muslimer. Däremot är det ett tydligt exempel, eftersom det visar att det måste gå att kritisera religioner/kulturer/politik som man anser strider mot det goda samhället.

    En annan fråga är om islam är oförenligt med det goda samhället. Det finns knappast något enkelt svar på den frågan.

    Slutligen vill jag framhålla att problem i skolan knappast kan förklaras av religiösa föreställningar hos bråkstakarna.
    Jag har inte påstått att man inte kan föra kritik mot en grupp människor eller en religion för allehanda saker, t.ex. kan man kritisera deras värdegrund eller liknande. Min poäng är att man inte kan slå fast att en hel grupp på 1,5 miljarder människor är genomusel baserat på att man har träffat två eller sju som man ansåg var det. 

    Ska man argumentera för att gruppen är sämre än andra och bör dömas ut, måste man ha mer argument än så.

    Att gruppen är så stor gör ju det svårt i sig att få någon trovärdighet i att den gruppen vore onda eller sämre människor på något sätt. Även om man försökte skulle det vara svårt att samla ihop en grupp av 1,5 miljarder människor bestående av usla individer. Försökte man skulle man då givetvis behöva ta in folk från varje land, från varje religion o.s.v. men jag tror inte att antalet uslingar skulle räcka till. Därtill skulle de alla vara usla på olika sätt och man skulle inte kunna generalisera mer än att kalla dem usla.

    Nej, jag tycker också att det är en väldigt långsökt koppling mellan den religiösa övertygelsen hos muslimer till den svenska skolans problem.
  • Anonym (Lärare i södra Sverige)
    AmericanMommy skrev 2019-02-15 12:50:41 följande:

    Fast när dom går på gymnasiet är dom väl straffmyndiga? Om dom är våldsamma kan man väl anmäla till polisen? Man borde åtminstone kunna stänga av elever från skolan.

    Blir det inga konsekvenser för dom som är våldsamma? Hur skyddas de andra eleverna?


    På många skolor jag arbetat på vill skolan inte anmäla eftersom det ger negativ uppmärksamhet och dåligt rykte. Gymnasieskolorna lever ju i en konkurrenssituation, och om få söker skolan leder det till att de får mindre pengar. Därför är rykte viktigare än resultat. Därför vill skolorna inte heller vara för hårda med betygen, för ryktet är allt. Detta slags marknadsräntan de som politikerna tvingat in skolan i har förstört mycket, enligt mig.
  • Anonym (familj)
    AndreaBD skrev 2019-02-15 17:23:10 följande:
    Men jag ljuger inte heller. Jag har som 20-åring bott i såna områden - inte i Sverige, det är många år sedan, men i Tyskland. Principen är samma, det blir gettobildning här som där. Och som ungefär 30-åring har jag bott i Rågsved. Och DÄR har jag själv upplevt rasistiskt snack och skyllande på invandrarna av dem få svenska familjer som bodde där. Tyvärr. Och det var bara skitsnack. Det är mycket därför att jag tyckte det var ibland otrevligt där. Annars var det ganska bra.
    Jag anklagade inte dig för att ljuga, det var du som insinuerade att människorna här som berättar om sina upplevelser ljuger och inte alls upplevt det dom säger utan istället bara hyser agg mot invandrare för att deras föräldrar sagt något. Det är riktigt fult att försöka förminska och prata bort andras upplevelser. Vettiga människor förstår att andras upplevelser, trots att dom står i kontrast till sina egna livsupplevelser, också kan vara valida. Vilket är varför jag inte kallar dig en lögnare, du har helt enkelt haft andra upplevelser. 

    Sedan vet jag inte vad du bygger din uppfattning om att deras(personerna från gettot du levde i) åsikter inte berodde på egna/omgivningens upplevelser. Precis som här kanske du förkastade deras åsikter för att just du personligen inte upplevt det så. Men andras upplevelser blir liksom inte falska för att du inte upplevt samma sak. 

    När man inte gör det till en invandrarfråga och du inte är lika inställd på att försvara invandrare verkar du ju kunna erkänna problemen. Du förstår att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistik, du förstår att många invandrare kan komma från kulturer med en hel del dåliga bitar, du förstår att områden med en hög del invandrare är problemområden. Allt detta leder till att skolpersonal i dessa områden kan ha det rätt jobbigt. Det betyder inte att invandrare är onda eller biologiskt värre än någon annan. Och kanske har du haft tur och missat allt detta. Det betyder fortfarande inte att problemen inte finns där eller att du har rätt att förminska människorna som utsätts för detta genom att insinuera att dom är lögnare. 
  • Anonym (mor)

    Det som skrämmer mig är det man läst om att man bussar civiliserade elever till infernot och tvärtom. Min yngsta fick  fungera som "lugnande medel" då hon placerades vid klassens värsting på mellanstadiet. Jag visste ingenting om det förrän  flickan inte orkade gå till skolan för hon var som hon uttryckte det -"Ashmedtrött"! Fick ta ett möte med läraren och självklart fick dottern byta plats...........................men ändå, hon hade haft flera dagar då hon inte orkat gå till skolan.

  • AmericanMommy
    Anonym (Lärare i södra Sverige) skrev 2019-02-15 21:15:00 följande:

    På många skolor jag arbetat på vill skolan inte anmäla eftersom det ger negativ uppmärksamhet och dåligt rykte. Gymnasieskolorna lever ju i en konkurrenssituation, och om få söker skolan leder det till att de får mindre pengar. Därför är rykte viktigare än resultat. Därför vill skolorna inte heller vara för hårda med betygen, för ryktet är allt. Detta slags marknadsräntan de som politikerna tvingat in skolan i har förstört mycket, enligt mig.


    Det låter helt sjukt! Så man låter barnen lida istället, får inte skolan dåligt rykte om eleverna blir misshandlade på skoltid? Ska lärare bara stå och se på i en våldsam situation för att skydda skolans rykte?

    Alltså det låter inte klokt. Där jag bor skulle en lärare åka dit på det.
  • Anonym (mor)

    Min äldsta dotter gick på en FRI-skola på gymnasiet. Den yngsta på en kommunal pga kompistryck! ...tyvärr men så kan det vara. Det var som två helt skilda världar. HELT SKILDA! Svart och vitt räcker inte att beskriva.

  • AndreaBD
    Anonym (familj) skrev 2019-02-15 22:00:26 följande:
    Jag anklagade inte dig för att ljuga, det var du som insinuerade att människorna här som berättar om sina upplevelser ljuger och inte alls upplevt det dom säger utan istället bara hyser agg mot invandrare för att deras föräldrar sagt något. Det är riktigt fult att försöka förminska och prata bort andras upplevelser. Vettiga människor förstår att andras upplevelser, trots att dom står i kontrast till sina egna livsupplevelser, också kan vara valida. Vilket är varför jag inte kallar dig en lögnare, du har helt enkelt haft andra upplevelser. 

    Sedan vet jag inte vad du bygger din uppfattning om att deras(personerna från gettot du levde i) åsikter inte berodde på egna/omgivningens upplevelser. Precis som här kanske du förkastade deras åsikter för att just du personligen inte upplevt det så. Men andras upplevelser blir liksom inte falska för att du inte upplevt samma sak. 

    När man inte gör det till en invandrarfråga och du inte är lika inställd på att försvara invandrare verkar du ju kunna erkänna problemen. Du förstår att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistik, du förstår att många invandrare kan komma från kulturer med en hel del dåliga bitar, du förstår att områden med en hög del invandrare är problemområden. Allt detta leder till att skolpersonal i dessa områden kan ha det rätt jobbigt. Det betyder inte att invandrare är onda eller biologiskt värre än någon annan. Och kanske har du haft tur och missat allt detta. Det betyder fortfarande inte att problemen inte finns där eller att du har rätt att förminska människorna som utsätts för detta genom att insinuera att dom är lögnare. 
    Jag vet att du inte anklagade mig (direkt) för att ljuga, jag säger bara att jag inte heller ljuger. Nej, de ljuger antagligen inte alls - folk som är missnöjda med sitt eget liv och blir avundsjuka på andra, som de tror får mer pengar - de ljuger inte, de anser väl att det är så. Men det är ju en ganska sned syn på verkligheten. Jag har däremot aldrig påstått, eller ens antytt, att någon ljuger. Människor har åsikter och ibland grundar de inte sig på fakta alls.

    Jag har verkligen träffat på hundratals människor, som haft negativa åsikter om invandrare och det de hade gemensamt, var inte bara att de hade bott i dessa invandratäta förorter - och inte själva valt det utan inte hade något val - OCH att de var lågutbildade. Däremot, högutbildade personen som väljer att bo i en sån förort har inte alls såna negativa erfarenheter. Jag har t.ex. en kollega som bor i Tensta och trivs där. Min man har bott i Rinkeby och Tensta. Han trivdes i Rinkeby då - fast han säger att det inte är lika trevligt där nu, och han trivdes inte i Tensta för att blev rånad där och för att hans bonusbarn anslöt sig till nåt gäng där. Jag medger absolut att jag inte heller skulle bo i dessa förorter med tonårsbarn. Vi flyttade också ifrån Rågsved när barnen började bli äldre. Det finns absolut en del att städa upp där, det bestrider jag inte.

    Det är klart att det finns många oönskade fenomen bland olika invandrargrupper. Det är ingen överraskning att folk som kommer ifrån länder som de måste fly ifrån kanske har med sig hemska värderingar.  Vi hade tur med de från förre detta Jugoslavien, eftersom det hade varit ett civiliserat land och det blev mest kaos tillfälligt. Samma sak gäller delvis folk från Syrien. Om vi får folk från länder som Afghanistan eller Somalia måste vi nästan förvänta oss problem. Jag säger inte att vi inte ska ta emot dem, men man kanske ska förbereda det bättre, inte ta in för många på en gång, m.m. Jag reagerar definitivt ganska starkt emot om någon försöker gå emot våra demokratiska principer eller mot jämställdheten. Där är jag inte alls tolerant. Men man kan inte beskylla alla invandrare eller alla muslimer förstås, utan får då vända sig mot de som gör så.

    Förresten - jag tror inte ens att de som säger så negativa saker om dessa förorter har upplevt andra saker än vad jag har. De har bara utifrån sin egen livssituation en helt annan tolkning av det. Ibland kan man också se att människor ändrar åsikt där helt och hållet när deras livssituation förändras. Det har förstås inte med invandrarna att göra, men det skylls på dem.
Svar på tråden Lärare i förorten