Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-14 20:58:42 följande:
Igår klagade sonen. Nu har ngn slängt soptunna över staketet igen. Du får snart flytta. Jag närmar mig 60 och har inte råd.
Mina fördomar kommer vanligtvis från upprepade erfarenheter. Varför tror du folk snackar om islamofobi men ingen har hindufobi ? Kanske för att det enda konstiga med hinduer är att dom inte äter ägg på torsdagar.
Varför pratar då ingen om de hemska judarna? Var de bara "hemska" på 1930-talet? Och för 30 år sedan när ingen talade om muslimer som ett problem, var muslimerna toppen då? Ditt resonemang att det finns något förnuft i hatet mot muslimerna faller i bitar.
Fördomar är per definition felaktiga. Att resonera utifrån egna erfarenheter kan ibland vara farligt. Särskilt när man gör det utifrån en från början bestämd premiss och inte är försiktig med sina slutsatser.
Bor man i en förort där det finns många invandrare, och det begås mycket brott - är det rimligt att största delen av brotten begås av invandrare. Det betyder inte automatiskt att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken.
Människor är människor. Att hata människor från en viss kultur eller en viss religion är korkat. Man hatar då människor man inte känner, utan baserar allt om denna personen endast utifrån en ytlig aspekt. Så även om det vore sant (vilket det inte är) att t.ex. muslimer har en överrepresentation av skitstövlar, betyder inte det att det är okej att sprida hatiska budskap om dem och trumma in hat i människors hjärtan. Det skulle då drabba alla de som inte är skitstövlar inom den gruppen.
Anledningen till att man hatade judar är antagligen historisk. Judarna förkastar Jesus som guds son. Därför har hatet mot judar uppstått. Men hatet är inte rationellt (sådant hat är sällan det). Varför har hatet mot muslimer uppstått? Ja, eftersom judarna blev utrotade har det varit svårt att öppet fortsätta hatet mot dem utan att betraktas som nazist el. dylikt. Då har man istället riktat in sig mot muslimerna med sitt hat. För hatarna behöver ett hatobjekt så man kan förenas i lösningen på ett (påhittat) problem.