• Hedda04

Lärare i förorten

Hej! Man hör ju ständigt nya larmrapporter om situationen för lärare i "utsatta" förorter. Hot, våld, stök. Lärarna har ej rätt att markera ordentligt; backas ej upp av rektorer etc.Många som hoppar av läraryrket. Någon som har personlig erfarenhet och vill berätta?

• Svar på tråden Lärare i förorten
  • Anonym (Praktisk)

Bor i en förort. Det är ganska spännande att bo där. Vet inte hur länge vi kan bo kvar.

Grundskolan började brinna 3 ggr i december.
    Gymnasiet som är byggt av betong har slussar vid ingången som på en flygplats.
    Ännu har vi inte fått skottsäkert glas men det vet jag är andra skolor som har.

• Hedda04
    Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-14 15:14:10 följande:

Bor i en förort. Det är ganska spännande att bo där. Vet inte hur länge vi kan bo kvar.

Grundskolan började brinna 3 ggr i december.
    Gymnasiet som är byggt av betong har slussar vid ingången som på en flygplats.
    Ännu har vi inte fått skottsäkert glas men det vet jag är andra skolor som har.

Helt galet. Bodde själv i en ökänd förort i några år men lyckades hitta ny lägenhet för ca 10 år sedan. Vågar inte ens tänka på hur läget är där nu. Blir helt stum när jag träffar folk som förnekar alla problemen i förorterna och istället pratar om "utmaningar".
  • jrockyracoon
    Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-14 11:39:30 följande:

Men som lärare så kan du ju i dag inte sätta gränser.
    Du får i princip inte hålla fast elever, inte be dom lämna klassrummet ...
    Klart det spårar ut, speciellt om eleven kommer från en kultur där man inte skall höra på kvinnor.

Sprid inte myten om den "hemska invandraren". Min upplevelse som lärare är att de med den bakgrund du nämner är de mest lugna och ordentliga, samtidigt som många svenskar är betydligt mer besvärliga.

Varje tråd ska nuförtiden komma tillsammans med fördomar om invandrarna. Så jävla tröttsamt med främlingsfientlig propaganda överallt. Såhär misskrediterade man judarna innan andra världskriget och se hur mycket gott som kom av det... Skärpning!
  • Anonym (Praktisk)

Igår klagade sonen. Nu har ngn slängt soptunna över staketet igen. Du får snart flytta. Jag närmar mig 60 och har inte råd.

Mina fördomar kommer vanligtvis från upprepade erfarenheter. Varför tror du folk snackar om islamofobi men ingen har hindufobi ? Kanske för att det enda konstiga med hinduer är att dom inte äter ägg på torsdagar.

• Anonym (Mästerkatten)
    Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-14 20:58:42 följande:

Igår klagade sonen. Nu har ngn slängt soptunna över staketet igen. Du får snart flytta. Jag närmar mig 60 och har inte råd.

Mina fördomar kommer vanligtvis från upprepade erfarenheter. Varför tror du folk snackar om islamofobi men ingen har hindufobi ? Kanske för att det enda konstiga med hinduer är att dom inte äter ägg på torsdagar.

Det är inte fördomar. Det är sanningen.
  • Anonym (Praktisk)

Jag har några gånger hyrt ut rum I min lägenhet till muslimer. Slutet var att jag blev kallad rasist I alla fall utom ett. (Det var en som åkte in I fängelse)

Jag har låtit hemlösa bo hos mig. Alltid med resultatet att det fattas värdesaket.

Ju äldre man blir ju mer fördomar får man.

• jrockyracoon
    Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-14 20:58:42 följande:

Varför pratar då ingen om de hemska judarna? Var de bara "hemska" på 1930-talet? Och för 30 år sedan när ingen talade om muslimer som ett problem, var muslimerna toppen då? Ditt resonemang att det finns något förnuft i hatet mot muslimerna faller i bitar. 

Fördomar är per definition felaktiga. Att resonera utifrån egna erfarenheter kan ibland vara farligt. Särskilt när man gör det utifrån en från början bestämd premiss och inte är försiktig med sina slutsatser.

Bor man i en förort där det finns många invandrare, och det begås mycket brott - är det rimligt att största delen av brotten begås av invandrare. Det betyder inte automatiskt att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken.

Människor är människor. Att hata människor från en viss kultur eller en viss religion är korkat. Man hatar då människor man inte känner, utan baserar allt om denna personen endast utifrån en ytlig aspekt. Så även om det vore sant (vilket det inte är) att t.ex. muslimer har en överrepresentation av skitstövlar, betyder inte det att det är okej att sprida hatiska budskap om dem och trumma in hat i människors hjärtan. Det skulle då drabba alla de som inte är skitstövlar inom den gruppen.

Anledningen till att man hatade judar är antagligen historisk. Judarna förkastar Jesus som guds son. Därför har hatet mot judar uppstått. Men hatet är inte rationellt (sådant hat är sällan det). Varför har hatet mot muslimer uppstått? Ja, eftersom judarna blev utrotade har det varit svårt att öppet fortsätta hatet mot dem utan att betraktas som nazist el. dylikt. Då har man istället riktat in sig mot muslimerna med sitt hat. För hatarna behöver ett hatobjekt  så man kan förenas i lösningen på ett (påhittat) problem. 
  • jrockyracoon
    Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-14 21:19:30 följande:

Jag har några gånger hyrt ut rum I min lägenhet till muslimer. Slutet var att jag blev kallad rasist I alla fall utom ett. (Det var en som åkte in I fängelse)

Jag har låtit hemlösa bo hos mig. Alltid med resultatet att det fattas värdesaket.

Jag har hyrt ut mitt rum till skidåkare. Ingenting försvann. Alltså är alla skidåkare ärliga?

En svensk person mordhotade mig en gång. Alltså är alla svenskar mordhotande idioter?

Det är ju löjligt att du försöker dra slutsatser om en grupp på 1,6 miljarder människor utifrån din lilla pyttiga urvalsgrupp. Se framför dig alla dessa 1,6 miljarder människor. Att ens hitta något som skiljer ut dem från andra stora grupper blir ju i princip omöjligt förutom att de just tillhör den där religionen. Många av dem tillämpar inte religionen särskilt samvetsgrant heller, de är sannolikt mer påverkade av den kultur de kommer ifrån i sitt land. Och då finns det givetvis hundratals olika länder med lika många kulturer som de härrör ifrån.

Om de kallade dig för rasist, så har de ju faktiskt haft rätt i och med att du påstår att muslimer som grupp är sämre människor än andra. Du har inte nämnt raser specifikt, men rasism innebär enligt wikipedia även att "principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör" (sv.wikipedia.org/wiki/Rasism)

• Anonym (Praktisk)

Jag har inget mot invandrare. Eftersom jag bor och jobbar bland huvudsakligen invandrare och dessutom rest en massa så har jag sett relativt mycket.

Det som skrämmer mig är muslimernas hat mot mig. Ingen av de kvinnor jag känner har blivit våldtagen av en svensk. Aldrig upplevt att ikkemuslimer kastar sten mot mig. Inte blivit hotad av ikkemuslimska män.

• AndreaBD
    Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-14 21:19:30 följande:

Hur ska vi veta om du visade tecken på rasism mot dessa muslimer? Att de kallat dig för rasist betyder ju inte att de automatiskt måste ha fel.

Och det är ganska naivt att låta hemlösa bo hos sig, framför allt om de är missbrukare. Då kan du räkna ut att de i dem flesta fallen kommer att stjäla för att kunna köpa sin drog.
Svar på tråden Lärare i förorten