fornminne skrev 2019-02-16 23:50:34 följande:
Jag växte själv upp i ett "ghetto", men det är 20 år sen. Redan då hade området dåligt rykte. Det var inte Sveriges värsta område, men inte långt ifrån. Som ofta, var det inte alls så illa att bo där som omgivningen trodde. Det fanns problem, men också mycket som var positivt. MEN nu är det mycket värre där. Jag skulle inte vilja bo där nu. Så det handlar nog inte bara om olika perspektiv, utan också om vad vi har för erfarenheter.
Precis. Det är det som är lite synd. Det är ju också 20 år sedan jag bodde i Rågsved. Det hänger lite på vilka grupper av invandrare som kommer dit och hur många som kommer samtidigt. Och min man säger ju att Rinkeby var trevligt tidigare, men att det inte är det nu. Det är klart att det kan bli för många nya, och om de är dessutom från en kultur som har svårt att anpassa sig här så bildar de sin lilla sub-kultur. I Rinkeby centrum har man haft problemet att somalier försökte ta över där och hindra sina fruar från att gå in i centrum. Min mans första fru hade en affär där i centrum och affärsägarna ville ju inte ha det så, så det blev ju lite tjafs.
Även i Jordbro, Haninge kommun, där jag har jobbat, var situationen ett tag inte så jättebra. Vilket också kan bero att en speciell grupp invandrare hade tagit över. De kom alla från samma by i Anatolien. Jag hade en lärarkollega som verkligen engagerade sig, gick och hälsade på familjer hemma. Detta och andra insatser gav också resultat. Det är aldrig kört, även om situationen då inte är bra så kan man alltid göra något åt det.