• Hedda04

Lärare i förorten

Hej! Man hör ju ständigt nya larmrapporter om situationen för lärare i "utsatta" förorter. Hot, våld, stök. Lärarna har ej rätt att markera ordentligt; backas ej upp av rektorer etc.Många som hoppar av läraryrket. Någon som har personlig erfarenhet och vill berätta?

• Svar på tråden Lärare i förorten
  • AndreaBD
    Anonym (familj) skrev 2019-02-16 20:28:03 följande:
    Att först säga att något är svart för att sedan vända 180 grader och säga att det är en absurd tanke att detta är svart då det självklart är vitt är inte att vara nyanserad. Inte ens lite. Det är bara att vara motsägelsefull, blandat med lite hyckleri med tanke på att du gjorde samma sak med personliga berättelser. 

Uppenbarligen hade jag rätt i att det helt enkelt stammar från en rädsla att vara ärlig skulle leda till främlingsfientligeht. Väldigt sorgligt när folk inte kan vara ärliga, och känner ett behov av att förminska andras upplevelser, utav en rädsla. 

Vad dom bakomliggande orsakerna är till varför invandrare och invandrarområden är extra stökiga och brottsfyllda är ett annat ämne. Att det finns underliggande orsaker till detta gör ju inte det faktum att invandrare och invandrarområden är extra stökiga och brottsbenägna till något falskt, rasistisk propaganda eller avundsjuka svennar som hittar på när dom berättar om sina upplevelser. 
    Om det är något jag INTE gör så är det att vända 180 grader eller att vara rädd för att säga vad jag tycker. Skyll inte din oförmåga att kunna tolka det jag skrev på mig!

Det finns ingen motsägelse i att dessa områden kan vara stökiga, men att man ändå kan trivas i dem. Jag trivs INTE bäst i rika, oproblematiska områden. Jag tycker att just multikulturella områden har charm. De har problem också, men de kan ha charm för det. Och man bryr sig ofta mer om varandra.

Och NEJ, jag har inte sagt att de hittar på, jag har sagt att de upplever det så, men att det inte stämmer om man tittar på fakta. Nu vill jag inte gå in i för mycket detaljer men jag tänker främst på sånt som att det skulle vara invandrarnas fel att de inte har ett bra liv.
  • AndreaBD
    Studentpappa skrev 2019-02-16 20:45:05 följande:
    Ja som "man" i min omgivning då givetvis, ta det inte bokstavligt nu att man "offrar". Men vad ska man kalla det, så som 95% gör när man betalar ett par miljoner extra för att bo så långt ifrån mångkulturen man vill värna så hårt om. Fast det säger man ju såklart inte utan det är ju en miljon andra anledningar som gäller. Men mina kollegor gör alla lika och det handlar om välavlönad medelklass som är pk så det sjunger om det på fikabordet. För att inte tala om vid rekrytering yeees vad man skulle kunna haspla ur sig där..

Vi kom som sagt inte fram till en anledning varför det ser ut som det gör i vår omgivning men när hon tänkte efter var det lika för deras vänner. Vita européer räknar jag till samma skål som svenska.

Att du hittar invandrare i kampsport/basket är inte konstigt där är det kanske snarare åt det andra hållet att det skulle behövas fler svennar. Det är ju klassiska sporter för hooden. Missförstå mig rätt jag tycker det är synd för vår förening, vi har mångfald i vår värdegrund men det man kan prata med barnen om blir att Lisa har rött hår och Åke är blond. Dottern går i ettan och har nu iaf ett barn som inte är vit i klassen, men det har svensk mamma. Resten av årskullarna ser lika ut, integration är inte alltid enkelt...
    Betala miljoner extra för att bo så långt ifrån mångkulturen som möjligt? Inte vi. Vi köpte hus i den delen av Stockholm där husen var billigast. Annars tog vi bara hänsyn till att min man inte ska ha för långt till jobbet (eftersom han har haft det tidigare). Så nu bor vi visserligen med mest svenskar (och vita européer) runt oss, men sonen påstår att de direkta grannarna är WT. Men bara 200 meter ifrån börjar ett väldigt stökigt område, många invandrare, mycket kriminalitet och vi har börjat låsa in oss hemma för att det finns gäng som går runt och överfaller folk hemma, bilar tänds på eller så rånas folk på sina bilar. Så som det är tycker jag också att det är obehagligt. Det kan ju drabba oss i vårt hem. Det verkar vara ett eller två lokala gäng av invandrarkillar, men när det gäller "hemmarånen" verkar det vara folk som kommer hit från Östeuropa, Ryssland eller något. Men jag hoppas ju på att situationen kommer att bli bättre igen också.

Basket är väl inte invandrarsport när det gäller tjejer? Killar, ja, det är en annan sak. Och även i taekwondo var ungefär hälften tjejer. En t.o.m. med slöja. Vad handlar det om för sport då? Även i fotboll och andra bollsporter brukar det ju finnas ganska stor del av invandrarbarn.

Alltså, även när det gäller vuxna så ?. min mans första fru var från Gambia och två av hans bröder gifte sig med ett par syrianska systrar. Och ändå kommer min man från en liten by nära Finspång, verkligen bondvischan. Hans föräldrar fick helt enkelt vänja sig vid exotiska svärdöttrar. Och både min man och jag har en del utländska kollegor, som vi lika gärna umgås med som med dem svenska.
  • Anonym (Bagdad Bill)

Generellt är barn från den muslimska kultursfären mer trevliga och väluppfostrade, de är uppväxta med att respektera äldre och visare personer. Att de skulle vara bråkigare är bara en lögn som SD-svansen gillar att slänga ur sig.

Svenskar är det en annan sak med, det är nästan alltid de som skapar problem och bråkar i skolan, de är mindre väluppfostrade och ibland rent av otrevliga.

• Studentpappa
    AndreaBD skrev 2019-02-16 22:38:43 följande:

Betala miljoner extra för att bo så långt ifrån mångkulturen som möjligt? Inte vi. Vi köpte hus i den delen av Stockholm där husen var billigast. Annars tog vi bara hänsyn till att min man inte ska ha för långt till jobbet (eftersom han har haft det tidigare). Så nu bor vi visserligen med mest svenskar (och vita européer) runt oss, men sonen påstår att de direkta grannarna är WT. Men bara 200 meter ifrån börjar ett väldigt stökigt område, många invandrare, mycket kriminalitet och vi har börjat låsa in oss hemma för att det finns gäng som går runt och överfaller folk hemma, bilar tänds på eller så rånas folk på sina bilar. Så som det är tycker jag också att det är obehagligt. Det kan ju drabba oss i vårt hem. Det verkar vara ett eller två lokala gäng av invandrarkillar, men när det gäller "hemmarånen" verkar det vara folk som kommer hit från Östeuropa, Ryssland eller något. Men jag hoppas ju på att situationen kommer att bli bättre igen också.

Basket är väl inte invandrarsport när det gäller tjejer? Killar, ja, det är en annan sak. Och även i taekwondo var ungefär hälften tjejer. En t.o.m. med slöja. Vad handlar det om för sport då? Även i fotboll och andra bollsporter brukar det ju finnas ganska stor del av invandrarbarn.

Alltså, även när det gäller vuxna så ?. min mans första fru var från Gambia och två av hans bröder gifte sig med ett par syrianska systrar. Och ändå kommer min man från en liten by nära Finspång, verkligen bondvischan. Hans föräldrar fick helt enkelt vänja sig vid exotiska svärdöttrar. Och både min man och jag har en del utländska kollegor, som vi lika gärna umgås med som med dem svenska.

Jag kan inget om basket mer än det man ser på tv där man spelar det på gatan. Undantag finns ju alltid men tittar man på gruppnivå så stämmer det ofta rätt väl, sen diffar det förmodligen stort mellan branscher också. Men jag har diskuterat detta rätt öppet med många som är väldigt korrekta i sina åsikter men som lever som jag beskriver helt vitt. Man köper pizza av Ahmed på fredagen och han är ju så trevlig men thats it, men de flesta har ju inte ens funderat över det.

Det handlar om gymnastik och min teori är för att det är en tjejsport till stor del och att de får mindre utrymme än sina bröder. (Fördomsfull kanske men..) Jag har faktiskt kollat med föreningen vad de gjort för att nå ut bättre men de förstår inte riktigt problemet..

Det låter inte särskilt roligt att det är så stökigt! Här går våra små barn fritt i området, en kompis till dottern vars pappa har inte haft en fungerande lås på bilen på flera år och brukar lämna huset öppet titt som tätt när han inte är hemma. Vi har saker stående ute på tomten värt mycket pengar året om inget har någonsin försvunnit. Har ju varit något inbrott hos grannar i området varje år men det är pundare som är på jakt efter pengar till knark och råkar passera, även om det är obehagligt är jag aldrig rädd för det. Sen har man otur och östligorna hittar området kan det ju ändras på en timme såklart.

Skolan kommer ju ändras för våra barn i högstadiet då blir det mer uppmixat, men jag tror det skulle vara nyttigt att det skett från start. Men det är ju ingenting jag byter skola åt dem för att få, deras skola som de går i är suverän. Jag har inga svar på någonting men jag funderar på många saker och det här är en av dem. Sen finns det ju white flight som ett fenomen men jag har inte orkat läsa in mig på det, även om det här säkert snuddar lite i varandra.
    Ride it like you stole it
  • AndreaBD

Precis, när östligorna hittar området så ändras det snabbt. Det gjorde det nämligen här. Det var lugnt innan också.

Och jag är osäker när det gäller gymnastik. Det är klart att det passar mer tjejer, och det kan vara så att de med invandrarbakgrund ibland inte får lika stort utrymme som sina bröder för såna aktiviteter. Det kan ju vara så att föräldrarna inte tänker i dem banorna. Samtidigt har jag sett så många små-tjejer med invandrarbakgrund där jag tränar nu. Jag vet dock inte om de har gjort nåt särskilt för att locka dit dem.

Hur det funkar i skolan när andelen invandrarbarn är hög (för att komma tillbaka till ämnet också) - det är väldigt olika. Det beror mycket på hur den enskilda skolan hanterar det. Och det beror på vilka sorts barn som finns, kombinationen liksom. Jag har jobbat på en skola i ett område där det fanns mest turkiska barn och man hade infört en del formella "artigheter" så som att barnen skulle stå vid sin plats för att hälsa god morgon, och de fick även ställa upp stolarna och stå och vänta tills läraren sa att de fick gå. Och det var alltså högstadiet! Uppenbarligen hjälpte det till på nåt sätt så att barnen skulle ta det lärarna mer på allvar.

• Anonym (Lärare i södra Sverige)
    Anonym (Bagdad Bill) skrev 2019-02-16 22:53:01 följande:

Generellt är barn från den muslimska kultursfären mer trevliga och väluppfostrade, de är uppväxta med att respektera äldre och visare personer. Att de skulle vara bråkigare är bara en lögn som SD-svansen gillar att slänga ur sig.

Svenskar är det en annan sak med, det är nästan alltid de som skapar problem och bråkar i skolan, de är mindre väluppfostrade och ibland rent av otrevliga.

Nja, det är väl en sanning med modifikation. Jag har arbetat i invandrartäta områden, och det var verkligen inte respekt för äldre som präglade elevernas uppförande där. Det det var många av de svenska eleverna som också betedde sig illa, och det fanns utländska elever som betedde sig exemplariskt. Det var alltså inte så enkelt att alla utländska elever var elaka, eller att alla utländska elever var snälla.

Jag har också jobbat i skolor med nästan bara svenska elever, där problemen varit mindre. Jag tror dock inte det innebär att svenskar är bättre, utan det handlar nog tyvärr om klass. Fattigdom helt enkelt.

Elever i socioekonomiskt svaga områden har mer problem, och är därmed stökigare eftersom skolan av olika skäl inte är prio ett i deras liv. Och socioekonomiskt svaga områden har en högre andel elever med utländsk bakgrund, eftersom deras föräldrar inte hunnit etablera sig på den svenska arbetsmarknaden.
  • Anonym (Lärare i södra Sverige)

Nja, det är väl en sanning med modifikation. Jag har arbetat i invandrartäta områden, och det var verkligen inte respekt för äldre som präglade elevernas uppförande där. Det det var många av de svenska eleverna som också betedde sig illa, och det fanns utländska elever som betedde sig exemplariskt. Det var alltså inte så enkelt att alla utländska elever var elaka, eller att alla utländska elever var snälla.

Jag har också jobbat i skolor med nästan bara svenska elever, där problemen varit mindre. Jag tror dock inte det innebär att svenskar är bättre, utan det handlar nog tyvärr om klass. Fattigdom helt enkelt.

Elever i socioekonomiskt svaga områden har mer problem, och är därmed stökigare eftersom skolan av olika skäl inte är prio ett i deras liv. Och socioekonomiskt svaga områden har en högre andel elever med utländsk bakgrund, eftersom deras föräldrar inte hunnit etablera sig på den svenska arbetsmarknaden.
  • AndreaBD

Jo, i princip. De kan dock lätt bli förvirrade av att de svenska barnen inte är lika respektfulla och då kan de också få för sig att bete sig respektlöst.

Jo, som sagt, det kan ha gått lite långt med att barnen ska vara med och bestämma allt möjligt. I princip är det egentligen rätt, att barnen ska kunna vara med i beslut. Men de måste också veta när det är dags att inte fortsätta tjafsa och envisas. Och det vet inte alla.
  • fornminne

Jag har också dåliga erfarenheter av "ghetton", men poängen är väl att inte bara invandrare i dessa områden är stökiga. Utan även svenskar som bor där uppför sig illa. (En del). Däremot håller jag inte alls med om det som Bagdad Bill skriver, att muslimska ungdomar skulle vara mer väluppfostrade. Det varierar.

• fornminne

Jag växte själv upp i ett "ghetto", men det är 20 år sen. Redan då hade området dåligt rykte. Det var inte Sveriges värsta område, men inte långt ifrån. Som ofta, var det inte alls så illa att bo där som omgivningen trodde. Det fanns problem, men också mycket som var positivt. MEN nu är det mycket värre där. Jag skulle inte vilja bo där nu. Så det handlar nog inte bara om olika perspektiv, utan också om vad vi har för erfarenheter.

Svar på tråden Lärare i förorten