Anonym (Interrogative clause) skrev 2019-02-15 06:11:52 följande:
Din logik haltar eftersom den innebär att vi även bör acceptera (exempelvis) nazism (ett tydligt, om än dåligt, exempel). Så länge nazisten inte har utfört en handling, som vi bedömer är fel, skulle vi inte ha en anledning att fördöma hen.
Mitt exempel var dåligt eftersom jag inte vill jämföra nazister med muslimer. Däremot är det ett tydligt exempel, eftersom det visar att det måste gå att kritisera religioner/kulturer/politik som man anser strider mot det goda samhället.
En annan fråga är om islam är oförenligt med det goda samhället. Det finns knappast något enkelt svar på den frågan.
Slutligen vill jag framhålla att problem i skolan knappast kan förklaras av religiösa föreställningar hos bråkstakarna.
Hoppas det är okej om jag svarar också. Du kan även diskutera nazism i det sammanhanget - även om det inte är helt och hållet likt, men det finns likheter. För några år sedan var det vanligare att elever på högstadiet sympatiserade med högerextrema grupper och jag har haft såna som elever. Och på den tiden gick jag en kurs om hur man kan påverka såna ungdomar (det gick mycket ut på att inte kritisera ideologin direkt utan att lyssna på dem och ställa frågor, så att de själva kommer fram till att det inte kan stämma).
Jag minns framför allt en elev som egentligen var en snäll och mjuk kille, men som sympatiserade med någon nazistgrupp. Några av hans klasskamrater, framför allt tjejer, var ganska hårda mot honom då, ville inte ha med honom att göra. Jag brukade prata med honom som vanligt, brydde mig inte om det där, så länge det inte kom fram när jag var med. Jag observerade förstås honom för att se om han skulle vara skulle visa någon diskriminerade eller nedsättande attityd mot någon. Men det hände inget allvarligt i min närvaro. Och nazistintresset minskade och försvann utan att jag nånsin pratat närmare med honom om det.
Man får ju också tänka på att ungdomar blir radikala om de känner sig utanför. En ungdom som är integrerad hänger inte på någon extrem grupp i regel. De förstår ändå att det inte är det bättre alternativet. Och det funkar förstås på samma sätt med muslimska ungdomar som hänger på såna extrema grupper.