Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Lärare i förorten

Anonym (mor) skrev 2019-02-16 12:54:16 följande:

På "min tid" 60-70-tal så fanns ngt som hette "OBS-klass". Säkert inte ultimat MEN undervisning kunde bedrivas ostört bland "normala" barn. De flesta av oss var just "normala" och majoritetens bästa borde väl vara rådande?

Precis. Det skulle behövas något sånt. Eller en specialskola, eftersom man kan ha svårt att ordna något bra på samma skola.
  • AndreaBD
    AmericanMommy skrev 2019-02-16 13:24:16 följande:
    Jag tycker det låter bakvänt, det bästa för alla skulle vara om man gjorde mindre klasser. Typ 5-10 barn i varje klass. Så kallade normala barn mår också bättre av mindre grupper. Många bråkiga barn mår mycket bättre i mindre grupp och blir inte utåtagerande då. Det blir win win för alla. Men det kostar för mycket så det kommer inte bli av, iallafall inte under våran levnadstid tyvärr.
    Nej, undersökningar har visat att det inte hjälper. Det låter bra, visst, men det har visat sig att det inte fungerar.

Om du har bara en riktigt gapig och utagerande elev, så spelar det ingen roll om du har 15 eller 25 andra elever. Jag har också varit med om att det blev bättre när man lade ihop två mindre språkgrupper - de tog det inte riktigt på allvar i den lilla gruppen. När de var 25 stycken förstod de att man måste sköta sig. Det är helt enkelt väldigt olika, och beror mest på vilka elever man har i klassen.
  • AndreaBD
    AmericanMommy skrev 2019-02-16 15:11:30 följande:
    Fast det går ju att ha mångfald i små grupper också, man behöver ju inte vara i samma grupp år ut och år in. På min dotters skola funkar det ganska bra dom har 15-20 elever i varje klass och byter klass och lärare varje år. Så hon får nya vänner varje år. Men det idealiska skulle vara ännu mindre grupper, märker att det är stressigt när dom är 20 barn.

Jo visst måste föräldrar ta ansvar men man måste göra en dräglig tillvaro för barnen i skolan också. Vet inga vuxna som skulle vilja sitta med 30 andra i ett rum så litet som ett klassrum och jobba och försöka koncentrera sig.
    Sorry, men jag hade inte alls velat ha sånt för mina barn. Barn brukar må bättre av att ha kontinuitet när det gäller lärare och kamrater. För mycket omväxling är inte bra.
  • AndreaBD
    Anonym (mor) skrev 2019-02-16 13:57:45 följande:
    I den bästa av världar skulle man ha så små klasser.....eller inte! Finns ju ett värde i mångfald också!?. Grejen är att FÖRÄLDRARNA tar ansvar. Jag har en väninna vars yngste son VÄGRADE gå in i skolan på lektionerna. Han satt ute på skolgården och VÄGRADE gå in. Hon berättade om detta för mig och sa förtrytsamt......-"De tycker att det är MITT fel på ngt vis".......vad svarar man på sådant?
    Det kan finnas två eller fler anledningar till detta. Man kan tro att skolan kanske är så hemskt att barn inte vill gå dit. Men mot detta talar att pedagogiken bara har gått framåt hela tiden - dvs. det blir roligare och roligare. Den gamla pluggskolan var definitivt tråkigare.

Däremot har barn och ungdomar numera ganska höga krav på att allt ska vara roligt, annars vill de inte göra det. Och det håller inte i längden. Framför allt de som har svårt att tänka lite långfristigt, tänka framåt och förstår att man behöver utbildning - de kommer bara att vägra och säga att det inte är roligt just nu. Och det är ju så utvecklingen har gått! Barnen ska ju välja och vara med och bestämma det mesta, och då gör de det nu.

Och DET är de svenska barnen som krånglar. Sedan, om man får in några flyktingbarn också, som kanske kommer från ett land där det är mycket auktoritärt i skolan, och även i familjen, så sitter de först knäpptyst och tycker det är jättekonstigt. Sedan börjar åtminstone en stor del av dem tappa respekten för läraren och börjar bete sig illa. Vilket sedan de etniskt svenska barnen tycker är illa, för det upplever de som respektlöst - utan att tänka på att de själva också beter sig respektlösa, men de ser det inte så. De tycker ju bara till och vill vara med och bestämma. Och läraren har en ganska ohanterbar situation.
  • AndreaBD
    Anonym (familj) skrev 2019-02-16 16:55:04 följande:
    Nu fattar jag verkligen ingenting. Du erkänner dessa människors negativa erfarenheter av invandrare och getton.. men egentligen är detta skitsnack och dom är bara rasister som skyller på invandrare. Du erkänner att det finns massa problem i invandrartäta områden.. men egentligen är dessa områden jättebra och det är svenskarna det är fel på som inte vill bo där. Du erkänner att invandrare kan föra med sig kulturer med en hel del problem.. men egentligen är det bara patetiska lågutbildade svennar som är bittra och avundsjuka som inte har råd att bo i finare områden som är problemet. 

Du får det att låta som att det inte alls är något fel på getton och invandrare och att det helt enkelt är patetiska svenskar som stör sig för att dom är olyckliga med sina liv i en mening.. och påpekar hur du minsann bott i getton och tyckt om det så mycket och att det ännu igen var svenskarna det var fel på. För att i nästa mening erkänna alla problem med getton och invandrare och sedan berätta hur du inte ens vill bo i ditt underbara rågsved för att skydda dina barn. Liksom allt är en enda stor motsägelse. Vad exakt är din poäng? 

Hur kan du erkänna alla problem med getton och invandrare för att sedan säga att det inte har någonting med invandrarna att göra och att det bara skylls på dom? 
    Om du inte förstår detta, så tänker du bara svart och vitt. Det finns inget emellan, eller?  Tror du det NÅGOT bostadsområde där det aldrig har hänt något? Inget inbrott, ingenting?  Det är klart att det finns problem där också. Om jag nu ska tänka lika fyrkantig som du  - det finns inga områden där det aldrig har hänt något.

Händer det MER i dessa områden? Självklart. Det är FATTIGA områden. Det är låginkomsttagare som bor där. Det är folk som är lågutbildade som bor där. De begår fler brott. Oavsett om de är svenskar eller invandrare. Skillnaden är att de som är svenskar hade bättre förutsättningar  och har kanske gjort dåliga val i sitt liv - har börjat missbruka eller annat. Inte alla förstås. Det finns folk som har haft otur. Men att det i större utsträckning är invandrare som hamnar där, är ju inte konstigt. De har ju sämre chans att få ett bra liv .

Som sagt, det är inte bara svart och vitt. Och om man har barn måste man alltid ta hänsyn till dem. Jag ser det so ett bra steg mot ett mänskligare samhälle - att folk kan tänka sig bo även i områden där det finns många invandrare. Men om man nu har tonåringar som dessutom är lättpåverkade så väljer man kanske att flytta därifrån i det läget. Men då har man åtminstone bott där i några år.
  • AndreaBD
    Studentpappa skrev 2019-02-16 19:13:37 följande:
    Ingen som har möjligheten offrar ju sina barn på mångkulturens altare genom att bo i hooden frivilligt. Hur pk man än är så strävar man att bo så vitt det bara går.

Jag resonerade med detta med en kollega som är väldigt pk och har 110% rätt värdegrund i precis allt. Ingen av dem umgås med invandrare, alla deras hobbys är kritvita, barnen leker bara med vita, har aktiviteter med vita, de bor med vita. Möjligt att en utländsk doktor förrirrat sig in i grannskapet på sin höjd.

Ändå är hon väldigt för invandring men hon håller sig så långt därifrån det vara går och betalar gärna extra för det. Jag tror detta gäller 99% av mina kollegor, utom kanske kvotblatten som pratar skånska..

Upprinnelsen till det hela är att jag diskuterat med kollegor varför vi misslyckats i vår förening att locka barn till invandrare. Jag är tränare i en grupp med bara vita barn (nästan) en är thai där mamman är importerad. Så det räknar jag inte riktigt. Aktiviteten är billig och borde inte vara exkluderande av den anledningen.

Vi kom inte fram till något mer än att ja men så är det nog. Även de mest antirasistiska flyr fältet även om man påstår att det är massa annat som drar.
    Gör "man"? Jag tyckte faktiskt att det var lite synt när vi köpte hus att det inte verkade finnas några invandrare i området - om man bortser från några europeiska såna, så som jag själv också är. Jag hade tyckt upp till 30 % invandrare hade varit bra, bättre än endast svenska barn.

Min äldste son gick på dagis och fram till årskurs 5 i skolan i en skola där 90 % av barnen hade invandrarbakgrund. Jag tyckte inte alls att jag offrade honom, då han gick i den skolan som precis hade fått pris som Stockholms bästa skola. Och det var en bra skola. Naturligtvis går man efter att de egna barnen ska få det bra, men det kan ju se mycket olika ut. Det kan vara olika beroende på hur gamla barnen är och hur de är. Min äldste son har ADHD och skulle ha hängt på andra som gör dumheter. Och då vill man förstås inte bo i ett område där många ungdomar hittar på dumheter. Har man lugna, skötsamma barn, så påverkas dem oftast inte. Min kollega bor som sagt i Tensta - Stockholms kanske värsta förort, och hennes barn växte upp utan några större problem där.

Generellt brukar det inte vara problem i föreningar, att det inte kommer några invandrarbarn. Vi har nyligen själva återupptagit ett tidigare hobby, kampsport. Och jag tittade på lite grann på barngruppen som gjorde taekwondo - nästan alla verkade ha invandrarbakgrund. Jag provade på boxning och även där var många invandrarungdomar. Men inte bara kampsporter - dottern höll på med basket och fyra eller fem tjejer i laget hade invandrarbakgrund. Själv har jag inte så stort umgänge annars, men mina vuxna barn har kompisar från olika länder - mest från europeisk utland dock. Dottern verkar av någon anledning alltid hitta polska kompisar, men umgås också med några från arabiska länder.
  • AndreaBD
    Anonym (familj) skrev 2019-02-16 20:28:03 följande:
    Att först säga att något är svart för att sedan vända 180 grader och säga att det är en absurd tanke att detta är svart då det självklart är vitt är inte att vara nyanserad. Inte ens lite. Det är bara att vara motsägelsefull, blandat med lite hyckleri med tanke på att du gjorde samma sak med personliga berättelser. 

Uppenbarligen hade jag rätt i att det helt enkelt stammar från en rädsla att vara ärlig skulle leda till främlingsfientligeht. Väldigt sorgligt när folk inte kan vara ärliga, och känner ett behov av att förminska andras upplevelser, utav en rädsla. 

Vad dom bakomliggande orsakerna är till varför invandrare och invandrarområden är extra stökiga och brottsfyllda är ett annat ämne. Att det finns underliggande orsaker till detta gör ju inte det faktum att invandrare och invandrarområden är extra stökiga och brottsbenägna till något falskt, rasistisk propaganda eller avundsjuka svennar som hittar på när dom berättar om sina upplevelser. 
    Om det är något jag INTE gör så är det att vända 180 grader eller att vara rädd för att säga vad jag tycker. Skyll inte din oförmåga att kunna tolka det jag skrev på mig!

Det finns ingen motsägelse i att dessa områden kan vara stökiga, men att man ändå kan trivas i dem. Jag trivs INTE bäst i rika, oproblematiska områden. Jag tycker att just multikulturella områden har charm. De har problem också, men de kan ha charm för det. Och man bryr sig ofta mer om varandra.

Och NEJ, jag har inte sagt att de hittar på, jag har sagt att de upplever det så, men att det inte stämmer om man tittar på fakta. Nu vill jag inte gå in i för mycket detaljer men jag tänker främst på sånt som att det skulle vara invandrarnas fel att de inte har ett bra liv.
  • AndreaBD
    Studentpappa skrev 2019-02-16 20:45:05 följande:
    Ja som "man" i min omgivning då givetvis, ta det inte bokstavligt nu att man "offrar". Men vad ska man kalla det, så som 95% gör när man betalar ett par miljoner extra för att bo så långt ifrån mångkulturen man vill värna så hårt om. Fast det säger man ju såklart inte utan det är ju en miljon andra anledningar som gäller. Men mina kollegor gör alla lika och det handlar om välavlönad medelklass som är pk så det sjunger om det på fikabordet. För att inte tala om vid rekrytering yeees vad man skulle kunna haspla ur sig där..

Vi kom som sagt inte fram till en anledning varför det ser ut som det gör i vår omgivning men när hon tänkte efter var det lika för deras vänner. Vita européer räknar jag till samma skål som svenska.

Att du hittar invandrare i kampsport/basket är inte konstigt där är det kanske snarare åt det andra hållet att det skulle behövas fler svennar. Det är ju klassiska sporter för hooden. Missförstå mig rätt jag tycker det är synd för vår förening, vi har mångfald i vår värdegrund men det man kan prata med barnen om blir att Lisa har rött hår och Åke är blond. Dottern går i ettan och har nu iaf ett barn som inte är vit i klassen, men det har svensk mamma. Resten av årskullarna ser lika ut, integration är inte alltid enkelt...
    Betala miljoner extra för att bo så långt ifrån mångkulturen som möjligt? Inte vi. Vi köpte hus i den delen av Stockholm där husen var billigast. Annars tog vi bara hänsyn till att min man inte ska ha för långt till jobbet (eftersom han har haft det tidigare). Så nu bor vi visserligen med mest svenskar (och vita européer) runt oss, men sonen påstår att de direkta grannarna är WT. Men bara 200 meter ifrån börjar ett väldigt stökigt område, många invandrare, mycket kriminalitet och vi har börjat låsa in oss hemma för att det finns gäng som går runt och överfaller folk hemma, bilar tänds på eller så rånas folk på sina bilar. Så som det är tycker jag också att det är obehagligt. Det kan ju drabba oss i vårt hem. Det verkar vara ett eller två lokala gäng av invandrarkillar, men när det gäller "hemmarånen" verkar det vara folk som kommer hit från Östeuropa, Ryssland eller något. Men jag hoppas ju på att situationen kommer att bli bättre igen också.

Basket är väl inte invandrarsport när det gäller tjejer? Killar, ja, det är en annan sak. Och även i taekwondo var ungefär hälften tjejer. En t.o.m. med slöja. Vad handlar det om för sport då? Även i fotboll och andra bollsporter brukar det ju finnas ganska stor del av invandrarbarn.

Alltså, även när det gäller vuxna så ?. min mans första fru var från Gambia och två av hans bröder gifte sig med ett par syrianska systrar. Och ändå kommer min man från en liten by nära Finspång, verkligen bondvischan. Hans föräldrar fick helt enkelt vänja sig vid exotiska svärdöttrar. Och både min man och jag har en del utländska kollegor, som vi lika gärna umgås med som med dem svenska.
  • AndreaBD

Precis, när östligorna hittar området så ändras det snabbt. Det gjorde det nämligen här. Det var lugnt innan också.

Och jag är osäker när det gäller gymnastik. Det är klart att det passar mer tjejer, och det kan vara så att de med invandrarbakgrund ibland inte får lika stort utrymme som sina bröder för såna aktiviteter. Det kan ju vara så att föräldrarna inte tänker i dem banorna. Samtidigt har jag sett så många små-tjejer med invandrarbakgrund där jag tränar nu. Jag vet dock inte om de har gjort nåt särskilt för att locka dit dem.

Hur det funkar i skolan när andelen invandrarbarn är hög (för att komma tillbaka till ämnet också) - det är väldigt olika. Det beror mycket på hur den enskilda skolan hanterar det. Och det beror på vilka sorts barn som finns, kombinationen liksom. Jag har jobbat på en skola i ett område där det fanns mest turkiska barn och man hade infört en del formella "artigheter" så som att barnen skulle stå vid sin plats för att hälsa god morgon, och de fick även ställa upp stolarna och stå och vänta tills läraren sa att de fick gå. Och det var alltså högstadiet! Uppenbarligen hjälpte det till på nåt sätt så att barnen skulle ta det lärarna mer på allvar.

• AndreaBD
    Anonym (Bagdad Bill) skrev 2019-02-16 22:53:01 följande:

Generellt är barn från den muslimska kultursfären mer trevliga och väluppfostrade, de är uppväxta med att respektera äldre och visare personer. Att de skulle vara bråkigare är bara en lögn som SD-svansen gillar att slänga ur sig.

Svenskar är det en annan sak med, det är nästan alltid de som skapar problem och bråkar i skolan, de är mindre väluppfostrade och ibland rent av otrevliga.

Jo, i princip. De kan dock lätt bli förvirrade av att de svenska barnen inte är lika respektfulla och då kan de också få för sig att bete sig respektlöst.

Jo, som sagt, det kan ha gått lite långt med att barnen ska vara med och bestämma allt möjligt. I princip är det egentligen rätt, att barnen ska kunna vara med i beslut. Men de måste också veta när det är dags att inte fortsätta tjafsa och envisas. Och det vet inte alla.
Svar på tråden Lärare i förorten