Lärare i förorten
På "min tid" 60-70-tal så fanns ngt som hette "OBS-klass". Säkert inte ultimat MEN undervisning kunde bedrivas ostört bland "normala" barn. De flesta av oss var just "normala" och majoritetens bästa borde väl vara rådande?
På "min tid" 60-70-tal så fanns ngt som hette "OBS-klass". Säkert inte ultimat MEN undervisning kunde bedrivas ostört bland "normala" barn. De flesta av oss var just "normala" och majoritetens bästa borde väl vara rådande?
Precis, när östligorna hittar området så ändras det snabbt. Det gjorde det nämligen här. Det var lugnt innan också.
Och jag är osäker när det gäller gymnastik. Det är klart att det passar mer tjejer, och det kan vara så att de med invandrarbakgrund ibland inte får lika stort utrymme som sina bröder för såna aktiviteter. Det kan ju vara så att föräldrarna inte tänker i dem banorna. Samtidigt har jag sett så många små-tjejer med invandrarbakgrund där jag tränar nu. Jag vet dock inte om de har gjort nåt särskilt för att locka dit dem.
Hur det funkar i skolan när andelen invandrarbarn är hög (för att komma tillbaka till ämnet också) - det är väldigt olika. Det beror mycket på hur den enskilda skolan hanterar det. Och det beror på vilka sorts barn som finns, kombinationen liksom. Jag har jobbat på en skola i ett område där det fanns mest turkiska barn och man hade infört en del formella "artigheter" så som att barnen skulle stå vid sin plats för att hälsa god morgon, och de fick även ställa upp stolarna och stå och vänta tills läraren sa att de fick gå. Och det var alltså högstadiet! Uppenbarligen hjälpte det till på nåt sätt så att barnen skulle ta det lärarna mer på allvar.
Generellt är barn från den muslimska kultursfären mer trevliga och väluppfostrade, de är uppväxta med att respektera äldre och visare personer. Att de skulle vara bråkigare är bara en lögn som SD-svansen gillar att slänga ur sig.
Svenskar är det en annan sak med, det är nästan alltid de som skapar problem och bråkar i skolan, de är mindre väluppfostrade och ibland rent av otrevliga.