Lärare i förorten
Jobbade på en gymnasieskola där det var våldsamt. Jag fick bänkar kastade mot mig. Inget hände. Föräldrar klagade, lärare förtvivlade. Tillslut hotade vissa föräldrar med att flytta sina barn (dvs skolan skulle bli av med elevpengen).
Då satte skolan skolan in en ordningsvakt, stor och biffig som var med på alla lektioner. Det var bara lugnt i ett par dagar, till eleverna märkte att han inte kunde göra något. Han fick ju inte heller hålla fast, kasta ut eller vara våldsam. Då fortsatte eleverna som förut.
I klassen gick en kille som var riktigt otäck, ledare för ett av gängen i stan. Men det var inte han som var stökigast, han satt bara tyst och iskall och lät de andra bråka.
Vi uppmanades attinte kasta ut elever, för vi var ansvariga för dem hela lektionen, dvs gjorde de något, tex skadegörelse på lektions tiden var det vårt fel. Det hände ändå att jag sa till elever att gå ut, men vad skulle jag göra om de vägrade.
Likadant med mobiler, vi uppmanades att inte ta mobiler eftersom det var vårt fel om mobilerna var sönder (och det var svårt att visa att de inte varit sönder redan innan vi tagit dem. Det hände ändå att jag sa till elever att ge mig mobiler om de satt och störde, men då stoppade de ner mobilen i framfickan på jeansen och sa "ta den nu då". Nej, jag ville inte gräva i tonåringars jeansfickor.
Det var en invandrartät stadsdel, men det fanns även svenska elever bland de stökiga.