Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-14 21:57:17 följande:
Jag har inget mot invandrare. Eftersom jag bor och jobbar bland huvudsakligen invandrare och dessutom rest en massa så har jag sett relativt mycket.
Det som skrämmer mig är muslimernas hat mot mig. Ingen av de kvinnor jag känner har blivit våldtagen av en svensk. Aldrig upplevt att ikkemuslimer kastar sten mot mig. Inte blivit hotad av ikkemuslimska män.
Du fortsätter med din kvasiintellektuella anekdotiska bevisföring.
Den enda person som har kastat en träsko i huvudet på mig är svensk och född i en företagarfamilj. Slutsatsen är att svenskar och företagare är farliga och otrevliga?
Alla människor är individer. Om en person har kastat sten mot dig, råkar vara svensk, norsk, muslim eller ateist har inget med saken att göra. Det är en person som använder våld mot dig och det är inget som jag försvarar givetvis. Men det är den individens skuld, inte dennes religions.
Ja, ibland kan man se ev. korrelationer mellan en person och den personens grupptillhörighet. Dessa korrelationer kan ibland vara kausala (orsakssamband). Men man behöver i allmänhet ha betydligt mer data än sina egna erfarenheter för att kunna dra sådana slutsatser. Men hjärnan vill så gärna göra kopplingar ändå, för att världen ska bli mer förståelig. Så då gör den det.
När sedan hypotesen finns där, förkastar vi gärna allt som motsäger hypotesen och tar till oss endast det som bekräftar den. Vi ser dessutom endast hypotesen, och alternativa förklaringar går inte in.
Sedan lever vi i en skev modell av verkligheten, en liten egen bubbla som vi fantasifullt försvarar med näbbar och klor.