• Hedda04

    Lärare i förorten

    Hej! Man hör ju ständigt nya larmrapporter om situationen för lärare i "utsatta" förorter. Hot, våld, stök. Lärarna har ej rätt att markera ordentligt; backas ej upp av rektorer etc.Många som hoppar av läraryrket. Någon som har personlig erfarenhet och vill berätta?

  • Svar på tråden Lärare i förorten
  • AndreaBD
    Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-14 11:39:30 följande:

    Men som lärare så kan du ju i dag inte sätta gränser.
    Du får i princip inte hålla fast elever, inte be dom lämna klassrummet ...
    Klart det spårar ut, speciellt om eleven kommer från en kultur där man inte skall höra på kvinnor.


    Minst hälften av dessa problemelever är av svenskt ursprung. Så det är inte hela förklaringen.
  • jrockyracoon
    Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-14 21:57:17 följande:

    Jag har inget mot invandrare. Eftersom jag bor och jobbar bland huvudsakligen invandrare och dessutom rest en massa så har jag sett relativt mycket.

    Det som skrämmer mig är muslimernas hat mot mig. Ingen av de kvinnor jag känner har blivit våldtagen av en svensk. Aldrig upplevt att ikkemuslimer kastar sten mot mig. Inte blivit hotad av ikkemuslimska män.


    Du fortsätter med din kvasiintellektuella anekdotiska bevisföring.

    Den enda person som har kastat en träsko i huvudet på mig är svensk och född i en företagarfamilj. Slutsatsen är att svenskar och företagare är farliga och otrevliga?

    Alla människor är individer. Om en person har kastat sten mot dig, råkar vara svensk, norsk, muslim eller ateist har inget med saken att göra. Det är en person som använder våld mot dig och det är inget som jag försvarar givetvis. Men det är den individens skuld, inte dennes religions.

    Ja, ibland kan man se ev. korrelationer mellan en person och den personens grupptillhörighet. Dessa korrelationer kan ibland vara kausala (orsakssamband).  Men man behöver i allmänhet ha betydligt mer data än sina egna erfarenheter för att kunna dra sådana slutsatser.  Men hjärnan vill så gärna göra kopplingar ändå, för att världen ska bli mer förståelig. Så då gör den det.

    När sedan hypotesen finns där, förkastar vi gärna allt som motsäger hypotesen och tar till oss endast det som bekräftar den. Vi ser dessutom endast hypotesen, och alternativa förklaringar går inte in.

    Sedan lever vi i en skev modell av verkligheten, en liten egen bubbla som vi fantasifullt försvarar med näbbar och klor.
  • Anonym (familj)

    Jobbar inte själv som lärare men har en familjemedlem som jobbat med det länge. Hen måste ha konstant kontakt med polisen, allt från misshandel till droger till hot från elever. Eleverna är stökiga på lektionerna, skiter i lärare, kallar dom för massa namn och är uppkäftiga, ständigt sena eller saknar närvaro, kastar saker, skriker, håller på med mobilen. Hen har fått fysiskt gå emellan slagsmål, blivit kallad allt möjligt och hotad samt blivit knivhotad. Andra lärare har blivit helt nedbrutna och slutat över skiten. Rätt sjukt att behöva gå runt och vara orolig om en familjemedlem ska komma hem säkert när hen bara jobbar inom skolan.

  • AmericanMommy

    Blir förvånad av många svar i denna tråd från annat jag läst på FL. Så ni vill att lärare ska kunna säga till på skarpen och kunna skicka ut barn från klassrummet? Men i trådar där föräldrar skickar bråkiga barn i time out eller till sitt rum anses de som misshandlare här på FL, hur ska ni ha det egentligen?

    Kanske det vore bättre att låta föräldrar uppfostra sina barn från början då skulle ni slippa många problem i skolan.

  • Anonym (Interrogative clause)
    jrockyracoon skrev 2019-02-15 00:09:23 följande:

    Du fortsätter med din kvasiintellektuella anekdotiska bevisföring.

    Den enda person som har kastat en träsko i huvudet på mig är svensk och född i en företagarfamilj. Slutsatsen är att svenskar och företagare är farliga och otrevliga?

    Alla människor är individer. Om en person har kastat sten mot dig, råkar vara svensk, norsk, muslim eller ateist har inget med saken att göra. Det är en person som använder våld mot dig och det är inget som jag försvarar givetvis. Men det är den individens skuld, inte dennes religions.

    Ja, ibland kan man se ev. korrelationer mellan en person och den personens grupptillhörighet. Dessa korrelationer kan ibland vara kausala (orsakssamband).  Men man behöver i allmänhet ha betydligt mer data än sina egna erfarenheter för att kunna dra sådana slutsatser.  Men hjärnan vill så gärna göra kopplingar ändå, för att världen ska bli mer förståelig. Så då gör den det.

    När sedan hypotesen finns där, förkastar vi gärna allt som motsäger hypotesen och tar till oss endast det som bekräftar den. Vi ser dessutom endast hypotesen, och alternativa förklaringar går inte in.

    Sedan lever vi i en skev modell av verkligheten, en liten egen bubbla som vi fantasifullt försvarar med näbbar och klor.


    Din logik haltar eftersom den innebär att vi även bör acceptera (exempelvis) nazism (ett tydligt, om än dåligt, exempel). Så länge nazisten inte har utfört en handling, som vi bedömer är fel, skulle vi inte ha en anledning att fördöma hen.

    Mitt exempel var dåligt eftersom jag inte vill jämföra nazister med muslimer. Däremot är det ett tydligt exempel, eftersom det visar att det måste gå att kritisera religioner/kulturer/politik som man anser strider mot det goda samhället.

    En annan fråga är om islam är oförenligt med det goda samhället. Det finns knappast något enkelt svar på den frågan.

    Slutligen vill jag framhålla att problem i skolan knappast kan förklaras av religiösa föreställningar hos bråkstakarna.
  • AndreaBD
    AmericanMommy skrev 2019-02-15 02:29:16 följande:

    Blir förvånad av många svar i denna tråd från annat jag läst på FL. Så ni vill att lärare ska kunna säga till på skarpen och kunna skicka ut barn från klassrummet? Men i trådar där föräldrar skickar bråkiga barn i time out eller till sitt rum anses de som misshandlare här på FL, hur ska ni ha det egentligen?

    Kanske det vore bättre att låta föräldrar uppfostra sina barn från början då skulle ni slippa många problem i skolan.


    Jag tänkte just också det! De tråden som finns här på FL som handlar om skolan brukar ofta innehålla frågan: Får skolan göra så här??? 

    Varför ställer man ens en sån fråga? Man borde istället vara glad över att skolan har några sanktioner kvar för att sätta gränser för de som förstör för andra. Och så har jag också tänkt när det gällde mina egna barn. 

    Sedan är det i grunden som du säger: Om barnen vet att föräldrarna inte accepterar att de beter sig illa i skolan så gör de inte så. 
  • AndreaBD
    Anonym (Interrogative clause) skrev 2019-02-15 06:11:52 följande:
    Din logik haltar eftersom den innebär att vi även bör acceptera (exempelvis) nazism (ett tydligt, om än dåligt, exempel). Så länge nazisten inte har utfört en handling, som vi bedömer är fel, skulle vi inte ha en anledning att fördöma hen.

    Mitt exempel var dåligt eftersom jag inte vill jämföra nazister med muslimer. Däremot är det ett tydligt exempel, eftersom det visar att det måste gå att kritisera religioner/kulturer/politik som man anser strider mot det goda samhället.

    En annan fråga är om islam är oförenligt med det goda samhället. Det finns knappast något enkelt svar på den frågan.

    Slutligen vill jag framhålla att problem i skolan knappast kan förklaras av religiösa föreställningar hos bråkstakarna.
    Hoppas det är okej om jag svarar också. Du kan även diskutera nazism i det sammanhanget - även om det inte är helt och hållet likt, men det finns likheter. För några år sedan var det vanligare att elever på högstadiet sympatiserade med högerextrema grupper och jag har haft såna som elever. Och på den tiden gick jag en kurs om hur man kan påverka såna ungdomar (det gick mycket ut på att inte kritisera ideologin direkt utan att lyssna på dem och ställa frågor, så att de själva kommer fram till att det inte kan stämma).

    Jag minns framför allt en elev som egentligen var en snäll och mjuk kille, men som sympatiserade med någon nazistgrupp. Några av hans klasskamrater, framför allt tjejer, var ganska hårda mot honom då, ville inte ha med honom att göra. Jag brukade prata med honom som vanligt, brydde mig inte om det där, så länge det inte kom fram när jag var med. Jag observerade förstås honom för att se om han skulle vara skulle visa någon diskriminerade eller nedsättande attityd mot någon. Men det hände inget allvarligt i min närvaro. Och nazistintresset minskade och försvann utan att jag nånsin  pratat närmare med honom om det. 

    Man får ju också tänka på att ungdomar blir radikala om de känner sig utanför. En ungdom som är integrerad hänger inte på någon extrem grupp i regel. De förstår ändå att det inte är det bättre alternativet. Och det funkar förstås på samma sätt med muslimska ungdomar som hänger på såna extrema grupper. 
  • Anonym (Olika erfarenheter)
    jrockyracoon skrev 2019-02-14 20:48:12 följande:
    Sprid inte myten om den "hemska invandraren". Min upplevelse som lärare är att de med den bakgrund du nämner är de mest lugna och ordentliga, samtidigt som många svenskar är betydligt mer besvärliga.

    Varje tråd ska nuförtiden komma tillsammans med fördomar om invandrarna. Så jävla tröttsamt med främlingsfientlig propaganda överallt. Såhär misskrediterade man judarna innan andra världskriget och se hur mycket gott som kom av det... Skärpning!
    Du misskrediterar ju svenska ungdomar när du säger att de är mer besvärliga. Är det samma besvärliga svenska ungdomar som är ute och skjuter och använder droger i Malmö?

    Uppenbarligen finns det lärare som inte har samma erfarenheter som du har. Varför har du rätten att säga att de ska skämmas, för att de inte har samma erfarenhet som dig? Jag har läst om problem som lärare i förorten har i tidningar jag fått genom lärarförbundet, så det är knappast något att hymla om att dessa problem existerar.
Svar på tråden Lärare i förorten