Inlägg från: Anonym (Interrogative clause) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Interrogative clause)

Lärare i förorten

jrockyracoon skrev 2019-02-15 00:09:23 följande:

Du fortsätter med din kvasiintellektuella anekdotiska bevisföring.

Den enda person som har kastat en träsko i huvudet på mig är svensk och född i en företagarfamilj. Slutsatsen är att svenskar och företagare är farliga och otrevliga?

Alla människor är individer. Om en person har kastat sten mot dig, råkar vara svensk, norsk, muslim eller ateist har inget med saken att göra. Det är en person som använder våld mot dig och det är inget som jag försvarar givetvis. Men det är den individens skuld, inte dennes religions.

Ja, ibland kan man se ev. korrelationer mellan en person och den personens grupptillhörighet. Dessa korrelationer kan ibland vara kausala (orsakssamband).  Men man behöver i allmänhet ha betydligt mer data än sina egna erfarenheter för att kunna dra sådana slutsatser.  Men hjärnan vill så gärna göra kopplingar ändå, för att världen ska bli mer förståelig. Så då gör den det.

När sedan hypotesen finns där, förkastar vi gärna allt som motsäger hypotesen och tar till oss endast det som bekräftar den. Vi ser dessutom endast hypotesen, och alternativa förklaringar går inte in.

Sedan lever vi i en skev modell av verkligheten, en liten egen bubbla som vi fantasifullt försvarar med näbbar och klor.

Din logik haltar eftersom den innebär att vi även bör acceptera (exempelvis) nazism (ett tydligt, om än dåligt, exempel). Så länge nazisten inte har utfört en handling, som vi bedömer är fel, skulle vi inte ha en anledning att fördöma hen.

Mitt exempel var dåligt eftersom jag inte vill jämföra nazister med muslimer. Däremot är det ett tydligt exempel, eftersom det visar att det måste gå att kritisera religioner/kulturer/politik som man anser strider mot det goda samhället.

En annan fråga är om islam är oförenligt med det goda samhället. Det finns knappast något enkelt svar på den frågan.

Slutligen vill jag framhålla att problem i skolan knappast kan förklaras av religiösa föreställningar hos bråkstakarna.
  • Anonym (Interrogative clause)
    jrockyracoon skrev 2019-02-15 20:44:32 följande:
    Jag har inte påstått att man inte kan föra kritik mot en grupp människor eller en religion för allehanda saker, t.ex. kan man kritisera deras värdegrund eller liknande. Min poäng är att man inte kan slå fast att en hel grupp på 1,5 miljarder människor är genomusel baserat på att man har träffat två eller sju som man ansåg var det. 

Ska man argumentera för att gruppen är sämre än andra och bör dömas ut, måste man ha mer argument än så.

Att gruppen är så stor gör ju det svårt i sig att få någon trovärdighet i att den gruppen vore onda eller sämre människor på något sätt. Även om man försökte skulle det vara svårt att samla ihop en grupp av 1,5 miljarder människor bestående av usla individer. Försökte man skulle man då givetvis behöva ta in folk från varje land, från varje religion o.s.v. men jag tror inte att antalet uslingar skulle räcka till. Därtill skulle de alla vara usla på olika sätt och man skulle inte kunna generalisera mer än att kalla dem usla.

Nej, jag tycker också att det är en väldigt långsökt koppling mellan den religiösa övertygelsen hos muslimer till den svenska skolans problem.
    Man måste hålla isär människor och ideologi så länge det är möjligt (vilket jag också uppfattar att du ger uttryck för). Bara för att man träffat två eller sju islamister som verkat vettiga, innebär inte det att deras ideologi är det. Däremot går det att kritisera en religion och dess verkningar på samhället utan att ha träffat någon av dess följare. Eftersom islam i mångt och mycket är en politisk riktning/politisk filosofi finns det, enligt min mening, på goda grunder anledning att kritisera den. Jag tror inte att islam är förenlig med den västerländska liberala föreställningen om ett gott samhälle.

Men att jag skulle tycka att enskilda muslimer, som jag inte ens har träffat, är dumma, vore ju i sig ett bevis på min egen dumhet. 

(Jag håller även med om det sista du skriver, att just den här diskussionen inte har mycket med ämnet att göra och jag avser inte att fortsätta den mer.)
Svar på tråden Lärare i förorten