Inlägg från: Anonym (Callie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Callie)

    Lärare i förorten

    Ja miljön i måååånga skolor är skit!

    Höga ideal utgör grunden för nutidens pedagogik. Skolan ska präglas av en inkluderande miljö där sammanhanget anpassas efter eleven och inte tvärtom. Finns inte resurser att i praktiken leva upp till detta. I Sverige råder överhuvudtaget en orealistisk syn på hur människor fungerar i grupp.

    Har arbetat som lärare för de så kallade hemmasittarna. En grupp som ökar och är en följd av den eskalerande oordningen i dagens skola. Uppmärksammats endel i media sista tiden. Otroligt trevliga att jobba med. Ofta har de diagnoser som ADD eller inom autismspektrat. Noll intresse att bevaka och pika varandra socialt utan väldigt inriktade på själva studierna.

    I "vanliga" klasser lider de av att inte kunna ta plats, mobbas av andra elever eller utnyttjas av lärare som dämpklossar mellan de som stökar och munhuggs.

    Många barn och ungdomar, utåtagerande som tillbakadragna, far illa av att inte se ett slut på studietiden. Kravet på utbildning har ökat och förlängts till den grad att det råder inflation. Kvantitet men ingen kvalitet.

    Några länkar som illustrerar komplexiteten i att reformera den svenska skolan;

    skl.se/skolakulturfritid/forskolagrundochgymnasieskola/sklssatsningarutvecklaskolan/inkluderandelarmiljoer.12016.html

    www.dagenssamhalle.se/debatt/daerfoer-kan-inte-skolan-reformeras-17367

    www.gp.se/ledare/enkvist-skolan-beh%C3%B6ver-radikala-reformer-1.6527122

    www.barometern.se/ledare/stoppa-utbildningsinflationen/

Svar på tråden Lärare i förorten